/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer tænder ikke
Fra : PoChris
Vist : 505 gange
185 point
Dato : 01-10-08 00:44

Her til aften åbnede jeg kabinettet til min pc for at se, præcis hvilken type ram, jeg har i den, da jeg har planer om at købe noget mere. Jeg var nødt til det, da CPU-Z ikke kunne give nogen oplysninger overhovedet.
Efter at have taget den ene ram-blok ud og med meget besvær sat den tilbage igen, da jeg havde fået de nødvendige informationer, vil min computer ikke længere tænde. Der sker simpelthen ingenting overhovedet. Jeg har tidligere haft det samme problem, men efter jeg pillede lidt ved ledningerne indeni kabinettet, virkede den igen. Det var altså formentlig én eller anden ledning, der havde revet sig løs, da jeg udskiftede rammen. Er det mon det samme denne gang, eller kan der være andre årsager? I hvert fald har jeg som nævnt ikke været i stand til at løse problemet, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Der var intet galt med computeren, før jeg åbnede den og tog rammen ud.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-10-08 00:49

Der er vel ikke andet at gøre end at tage sidebeklæningen af og tænde for computeren og vrikke lidt med ledningerne. det er jo kin 12 volt undtage i strømforsyningen øverst, men den kommer du ikke sådan lige i berøring med.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-08 01:19

Prøv også lige kablerne bag på din PC.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-10-08 09:18

Hvis elektronhjernen er helt død (Ingen møller eller andet starter) kan det være stikket til startknappen eller selvfølgelig selve startknappen, der er i udu.
Det sidder på bundkortet på en samling stik, der hedder noget med F-panel.
Det stik du skal ha' fat i for startknappen er mærket PWR, PWR-SW eller noget lignene.
Du kan evt. bare kortslutte de 2 pins for startknappen kortvarigt.
Så skal møllerne starte op også selv om RAM Grafikkort etc. ikke er monteret.

Hvilket bundkort har du ?
Se i manualen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 01-10-08 12:49

Det eneste, der sker, når jeg forsøger at tænde for computeren er, at blæseren roterer i et sekund, inden den går ud. Ellers kan jeg kun sige, at der er lys i bundkortet.
Jeg er enig i teorien om startknappen, men jeg er bange for, jeg ikke selv er i stand til at løse problemet på trods af din fine anvisning, Gambrinus, men prøve vil jeg da i det mindste...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-10-08 16:27

Så hiver vi lige mit Kandustandartsvar frem af mølposen :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
ALT kobles fra bundkortet undtagen 20/24 polet strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.

Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU og CPU køre.

Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU, CPU og RAM køre.

Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
(Den smukkeste lyd i verden med undtagelse af en Alfa Romeo boxermotors brøl)
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.

Nu kan de resterende enheder : Skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

PS : Evt. tilføjelser / rettelser til denne fejlfindingsprocedure modtages med glæde.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-10-08 16:39

Det lyder som om, at din strømforsyning bliver overbelastet af en eller anden enhed.
(RAM, Grafikkort, Harddisk, CD-Drev)
Så følg ovenstående vejledning og se om du kan lokaliserer enheden, der fejler.

Strartknappen ser ud til at virke.
Den skal kun give en enkelt impuls for at få bundkortet igang.
Og det gør den jo åbenbart.

Hvis din strømforsyning bliver kortsluttet eller overbelastet vil den lukke ned automatisk.
Der vil så typisk gå et par minutter, før den kan startes igen.
Evt. skal 220 Volt tages helt fra et stykke tid, før den kan startes igen.

Gambrinus