/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Opstart af virksomhed hvordan?
Fra : kenned123Mor
Vist : 671 gange
50 point
Dato : 29-09-08 18:52

Hej.

Jeg er en ung gut på 25 somre.
Jeg har et godt netværk syns jeg selv, og har derigennem forhørt mig ang.
mangel på hjælp til vedligehold af haveanlæg. For såvel private og firmaer.
Der er fint brug for hjælpen på dette område eftersom alle jeg har snakket med lyder interesserede.

Men er der nogen som har nogle forslag/advarsler ang. opstart, og ikke mindst opstart af lige netop dette erhverv.

Er det til at finde ud af mht. til at drive et lille selvstændigt erherv? Altå regler og regnskab osv.

Og hva er der af muligheder i vintersæsonen bortset fra saltning og snerydning?

alle forslag er velkomne!

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-09-08 19:21

Det er måske et lidt svært felt at arbejde med som ene mand.
Men med rette indstilling kan det godt gå.

Ligesåsnart du er selvstændig er der nogle ting du selv må sørge for , som ellers er en arbejdsgivers pligt, og som alt for mange glemmer.

du skal have din egen arbejdsulykkesforsikring. I det område du vil i gang med kan man jo komme galt afsted.

Du skal også arbejde med og på andre menneskers ejendom. Derfor skal du have en professionel ansvarsforsikring. Den kan synes dyr, men den kan være meget dyr at undvære.

Indtil en vid årlig omsætning behøver du ikke være momsregistreret. Mener det er ca. 50. 000 .

Det kan du se på skats hjemmeside. Samme sted bruger du som indgang til at skaffe dig en digital signatur , og til at anmelde virksomheden til moms. Du vil formentlig kunne vente til årsskiftet med det sidste.

Hvis du er helt uerfaren i bogholderi, så få en kyndig, evt en revisor, til at hjælpe dig igang.

Uanset momsregistrering eller omssætning skal du føre et regnskab, som viser indtægter , udgifter , og evt værdier og afskrivninger.

Et godt råd. Selv om det kan være fristende, så hold privatbilen udenfor firmaregnskabet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-09-08 20:23

hvad med at hænge et par opslag op i netto og se om der overhovedet er marked.
Det er rigtigt man må tjene 50 000,- per år uden at være momsregistreret.
En forsikring koster indenfor mit fag ca 4000kr per år.
Jeg giver ca det samme for en revisor - de kan ellers godt koste mere end det dobbelte. Jeg har fået et regnskabsprogram som jeg emailer til ham en gang årligt.
Moms sørger jeg for at taste når der kommer besked via email.
Momsregistreringen var yderst enkel - cvr nr kom med posten...

Det er ikke svært at starte firma - faktisk er det overraskende nemt.

Det lyder henad hjemmeservice det du vil yde - læs om det for der mener jeg er særlige regler.
Om vinteren kan du jo høvle gulve af, gøre rent, pudse vinduer osv - eller rejse sydpå...

Har du overvejet at gå igang med en uddannelse der kan give dig andet end smør på brødet - lidt livskvalitet på sigt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 20:44

Citat
mangel på hjælp til vedligehold af haveanlæg. For såvel private og firmaer

Er du gartner - eller anden form for erfaring ??????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-08 22:57

Nu ved jeg ikke hvor i landet du er, så se lige dette link.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=iv%C3%A6rks%C3%A6tterkurser&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

Held og lykke med det.