/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fusk af jack-stik?
Fra : cristian2
Vist : 3256 gange
100 point
Dato : 22-09-08 10:59

Mit stik fra højtalerne til min pc har haft løs forbindelse. Jeg har trukket det fra hinanden for at se om jeg kunne samle det igen. I Fona havde de ikke et jack-stik , hvor man skruer ledningerne fast til stikket (som man kan få til gængse højtalerstik til stereoanlæg). Fonaforhandleren sagde at jeg bare kunne vikle ledningerne rundt om lodningerne på stikket og tape det fast.

Er det korrekt, eller er der en smartere måde at gøre det på?

Måske man kan købe et jackstik med skruer et andet sted?

Jeg kan se, at der er tre ledninger i alt. Er det ikke kun to ledninger som skal have berøring med stikket?

Tak for hjælpen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 11:09

Selvfølgelig er der 3 i et stereostik...

Højre - venstre - fælles retur

Lod dem fast - ikke noget tapefusk...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-09-08 11:10

Du har 3 ledninger. En fælles ledning og så en højre og venste.

Min erfaring med selv at lodde jackstik er at det ALDRIG bliver ordentlig.

Du kan sagtens vikle eller lodde det sammen selv, men tro mig det bliver aldrig ordentlig. Du kan i værste fald risikere at ødelægge dine højttaler eller forstærker, hvis du har en løs forbindelse.

Køb hellere et færdigt stik. for 50,- kr kan man få et jackstik med phono i den anden ende, eller andre typer stik.

Du får det ikke til at virke, med det kan gå som en nødløsning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 11:11
Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 11:12
Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 22-09-08 11:12

Der er fordi det er et stereostik, og den størrelse der sidder på et lydkort er minijack, de findes kun som et stik med loddeterminaler ellers er de støbt som en del af ledningen, forklaringen på at der er 3 ledninger er at der er en til venster højtaler og en til højre højtaler og så en fælles stelledning (retur), så der er kun en ordentlig løsningpå problemet: Du må købe en lille loddekolbe og noget elektronik loddetin, hvis du ikke allerede har det.
Bjarnebr

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-09-08 11:13

Højre og venstre skal loddes til de hver to yderste og den fælles nul til det lange nærmest stikket.
Tape er fusk og holder ikke .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 11:15

http://www.high-com.dk/shop/Shop-SEO.asp?PM=1-PID-11300

Sorry - de 2 andre var det tykke stik...

Men ellers det samme...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-09-08 11:19

Kik lige på denne side:

http://www.av-connection.dk

Har selv købt en del, hurtig betjening gode priser og så har de alt hvad du skal bruge.

Skal du bruge løse Jackstik til selv at lodde så kig her:
http://www.av-connection.dk/?ML=439

Eller her for færdige kabler:
http://www.av-connection.dk/?ML=419

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-09-08 12:47

Citat
Køb hellere et færdigt stik. for 50,- kr kan man få et jackstik med phono i den anden ende, eller andre typer stik. Du får det ikke til at virke, med det kan gå som en nødløsning
- skriver du, Thulin. Mener du et stik som ikke skal loddes - hvad skal det så? Skal ledningerne klemmes med en tang rundt om jackstikkets metalforbindelser?

Og mener du at dette er en nødløsning, så jeg alligevel før eller siden kommer til at skrotte højttalerne?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 14:08

ENTEN en komplet ny ledning eller en loddekolbe

Der er IKKE skruer i de små jackstik.....

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-08 14:56

Citat
Fonaforhandleren sagde at jeg bare kunne vikle ledningerne rundt om lodningerne på stikket og tape det fast

Det må ha' været fejedrengen, du har talt med.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 16:09

Citat
Det må ha' været fejedrengen

Og han blev ansat i fredags...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-08 19:06

Typisk for fona. Sælgerne har ikke elektronikforstand.

Man kan fint og holdbart lodde de små minijack. men det kræver noget loddeøvelse og vil ikke gå godt, hvis man lige køber en loddekolbe til formålet.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 11-11-08 16:28

Tak for svaret Gambrinus.