/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
En at rejse sammen med?
Fra : Whee
Vist : 594 gange
100 point
Dato : 21-09-08 11:47

Hej :)

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det var muligt at man fik en person som kunne hjælpe en med at komme godt frem, ligesom når mindre børn rejser alene? :) Jeg er stadig under 18, men man skal vel være en smule mindre for at få sådan en person til rådighed?
Jeg skal nemlig til Chile i juleferien, og det virker ret uoverskueligt at skulle skifte fly 2 gange osv.
Så kan man det? :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-08 11:55

Er det noget den her retning du efterlyser: http://www.backpacker.dk/modestedet/opslagstavlen/default1.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-08 12:12

Prøv at læse i dette link, der er en der har det som dig -- og sikkert rigtigt mange andre --- der er altid mange venlige mennesker, du kan spørge om hjælp hos, hvis du skulle få problemer -- det gør du ikke

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=7&conference=207&posting=1382036

Rigtig god tur

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-08 12:18

Der er flere muligheder af samme slags som linket fra o.v.n

http://www.google.dk/search?hl=da&q=find+rejsepartnere&meta=

Hvis du helst vil følges med nogle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-09-08 12:27

Ved du hvad, jeg kan godt forstå du er usikker. Jeg kan godt huske hvordan det var. Jeg rejste som
18 årig alene på skrogskole i sydfrankrig og alene hjem igen. Jeg kan godt huske usikkerheden o.s.v.
Så held og lykke for dig.

Kommentar
Fra : Whee

Dato : 21-09-08 12:29

Mange tak, jeg har prøvet backpacker. Så må vi jo se hvad der sker :b

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-09-08 12:30

Citat
18 årig alene på skrogskole i sydfrankrig og alene hjem igen

Når man lige har spist et æble eller har lært det, burde det da ikke være besværligt

Ja-ja ----- UNDSKYLD

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-09-08 12:42

Det giver gevaldig selvtillidt at klare sådan en tur alene

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-08 12:45

Generelt kan man sige at lige så snart man lander i "skiftelufthavnen" bør man omgående orientere sig om via informations tavlerne fra hvilken gate ens næste fly afgår.
Og kun når Du forlader flyet skal Du følge strømmen, slap så af og orienter Dig.

Er det en kæmpe sag som f.eks Heathrow i London står der ligefrem skiltet hvor lang tid det tager at gå fra gate 16 til 177, står der 20 minutter skal man lægge lidt ekstra tid til da der kan være interne paskontroller selv i transit.
Står Du pludselig midt på gulvet og bider negle kan personale fra andre flyselskaber end det der står på Din billet også hjælpe.

For at sikkerhedskontrollen skal gå hurtigt så pil ALT op af lommerne, også genstande af plast, og læg det i håndbaggagen........minus pas og boardingcard.

Kommentar
Fra : Whee

Dato : 21-09-08 12:52

Det lyder bare så forfærdeligt besværligt :)

Det er vidst ret sikkert at jeg skal ned forbi Charles De Gaulle lufthavnen i Paris :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-08 13:16

Tjaeh, den kender jeg ikke, men de gør alt for at passagererne ikke skal gå fejl.

Hvis Du har et par timer i transit så hold stadig øje med tavlerne der er inddelt i tre kolonner: Flynummer (eks YV623) , destination (Buenos Aires) og status.

Status er den der skal holdes øje med. Hvis der ikke står noget så tag det roligt, står der Go to gate så gå til gaten, hvis der står Boarding er de begyndt at gå ombord på flyet.

Ved afrejsen herhjemme kan Du se hvordan tavlen skifter efterhånden som de forskellige fly afgår, dise tavler er standard overalt i verden.

I selve gaten som man kommer til er der også et skilt der viser hvilket fly der går herfra, går man for tidligt til gaten skal man så holde øje med det for ikke at komme med forkert fly.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-08 14:10

Som jeg anede det er der flere terminaler i Charles De Gaulle, 3 stk, men bliv nu ikke forvirret
På deres hjemmeside står der:

"When you leave the plane, follow the signs marked "Correspondance Transfer" until you reach the transfer desk where you can check which terminal your flight leaves from."

Dvs. at Du skal følge skiltene mærket "Correspondance Transfer" indtil Du når stedet hvor Du kan tjekke fra hvilken terminal det næste fly afgår, det kan være den samme.
Muligvis står der på biletten hviken terminal det er, ellers prøv at spørge når Du checker ind i Kastrup.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-09-08 14:28

Charles de Gaulle lufthavnen er en meget moderne lufthavn og ikke så svær at finde rundt i, men afstandene er store, så du skal sikre dig, at der er rigelig tid til flyskift.
Sørg også for, at din bagage er checket igennem til Chile.

Jeg er ret sikker på, at når du engang kommer hjem, vil du smile af din usikkerhed, som vil vise sig at være ubegrundet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-09-08 15:48

Luffe.

Citat
Og kun når Du forlader flyet skal Du følge strømmen
LOOOL Hvad ellers. der er vel ikek strømme i flyet Den var go

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-08 15:59

Og sørg for at få motion under den lange flyvning over Atlanten med nogle spadsereture, men ikke når alle andre gør det da det i bund og grund foretrækkes at vi sidder på vores pladser af sikkerhedshensyn.

Tøm også blæren før indflyvningen til landingen starter, fra der gives besked til at spænde selerne og til man finder det første toilet efter landingen kan der gå et stykke tid.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-08 16:06

Måske ved lynnedslag.......men ikke 4000 fod oppe i himlen .

Jeg mente at hvis man bare følger med den største flok videre i terminalen kunne man risikere at den skulle ned i baggageudleveringen og videre ud, derfra kan man ikke vende om men skal ind gennem sikkerhedskontrollen igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-08 16:33

Citat
Jeg skal nemlig til Chile i juleferien

Citat
Jeg kunne godt tænke mig at vide om det var muligt at man fik en person som kunne hjælpe en med at komme godt frem, ligesom når mindre børn rejser alene?

Du har jo så skrevet at du er under 18 år.

Hvad siger dine forældre til at du i juleferien skal rejse til Chile ????

Undskyld mig, men det lyder mere som en bekymret mor, der er utryg ved at sende "barnet" af sted.

Kommentar
Fra : Whee

Dato : 22-09-08 14:36

Mine forældre er meget nervøse :) Men jeg har jo fået lov. Så de må jo tro på at jeg kan gennemføre det :)

Så jeg skal ikke checke bagagen ind ved hvert stop? Det troede jeg nemlig... :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-08 14:50

Citat
Så jeg skal ikke checke bagagen ind ved hvert stop?

Nej det skal du ikke, men for en sikkerhedsskyld så tag lige en håndbagage med, hvor du kan have lidt undertøj og tandbørste med.... nogle gange sker det at kufferten ikke lige når frem samtidig som dig---

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-09-08 14:52

Citat
Så jeg skal ikke checke bagagen ind ved hvert stop? Det troede jeg nemlig... :)

Næh, det skal du ikke - HVIS - du i Kastrup beder om, at få bagagen checket igennem til destinationen.
I sjældne tilfælde kan det ikke lade sig gøre, og så må du ud at hente i Paris og checke ind en gang til. Men bare rolig det får du at vide i Kastrup. Bare sig til dem i check-in skranken, at du vil have din bagage checket igennem hele vejen.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-09-08 14:55

Citat
men ikke 4000 fod oppe i himlen

Du mener vel 40.000 fod, selvom det er i overkanten. Normal flyvehøjde er vel 30.000 - 35.000 fod ?

Kommentar
Fra : Whee

Dato : 22-09-08 15:14

Ej, det lyder bare godt at man bare kan gøre det. :D

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-08 15:15

Ja, der kan du bare se, det er slet ikke noget at bekymre sig om (selv om jeg godt kan forstå du er det bare lidt, når du ikke har prøvet at rejse på egen hånd før)

Slap du bare af, og glæd dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-08 15:42

Ja Luffe. Jeg ved godt hvad du mener, men din tekst gav anledning til at tro, at der var den helt store folkevandring i flyet

Whee.
Du tar det bare helt roligt. Min søn har lige været i Sydamerika... Argentina, Brasilien, Chile, og jeg var ved at sk... små grønne grise over at han skulle derned alene. Men det kørte som en varm kniv i en klat smør. No problemos, selv med flyskift i Frankrig og Tyskland. Så se du bare at komme af sted. Han havde haft en kanon tur og foruden at slappe af, havde set en masse spændende ting og seværdigheder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-08 17:35

Lige når man træder ind i hallen ved check-in er der nogle plastic-snips, ca. 4 x 20 cm hvor du kan skrive navn og telefonnummer og sætte på baggagen, nogle sætter også en sådan på håndbaggagen.
Hvis der kun er SAS påtrykt på dem så brug bare løs selv om Du måske skal flyve med Air France til Paris. Evt kan der jo også være et skrivefelt i Din rygsæk eller kuffert.
Just in case, der bliver jo også sat en stregkode på håndtaget og et tilsvarende på boardingcardet.
Hvis kufferten ligner en masse andre så find et fedt mærke og sæt fast på for- eller bagside, så undgås forbytninger når baggagen kommer op på rullebåndet og ud til de ventende.

Apropos baggageudlevering når den tid kommer skal Du holde med lysskiltene over de bånd tingene kommer op på, hvis Du er kommet med Flight YV623 står det på skiltet.

Og hvis Du skal betale for mad og drikke ombord på flyet så hav små Euro eller Dollars parat, de har ikke byttepenge nok hvis alle 300 passagerer betaler med store sedler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-08 18:42

For helvede Luffe. Whee er altså ikke 7½ år gammel LOOOOL

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-08 18:51

Det kunne jo være at han på andre rejser har hevet mor i kjolen og skreget på is

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-08 21:01

Nød

Kommentar
Fra : Whee

Dato : 23-09-08 14:44

Haha.. Man skulle måske tro jeg var :b

Jeg vidste ikk rigtig noget af det som Luffe har skrevet xD Det er godt med så mange råd :)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-09-08 16:03

Nå okay...Så skal jeg jo ikke skose Luffe for hans gode råd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-09-08 17:32

Nåeh, jeg har nu også fejlet

Kommet for sent til check-in ved en hjemrejse hvad der kostede en overnatning, men flyselskabet flyttede blot min billet.
Fik engang byttet om på to boardingpass som jeg havde fået udleveret i Kastrup, opdagede det først da en anden havde taget "min plads", men de fik dog klaret den inden flyet lettede ellers var jeg simpelthen blevet sat af flyet uden diskussion.