/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Starter op som selvstændig
Fra : nosunshine5
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 09-09-08 07:08

Jeg starter op som selvstændig inden så længe i sundheds sektoren.
Jeg skal max investere ca 250.000, i arbejdsredskaber og hvad der følger med til mit fag. Jeg skal ikke have ansatte af nogen art.

Men ud over det indlysende, med lokaler og det fysiske i firmaet, forsikring af invetar og min egen forsikring på det jeg udføre.
Hvad skal jeg så tage med i ligningen?
Jeg tænker forsikring, feriepenge, skat(er den så meget anderledes som selvstændig end som arbejdstager?) Altså stadig de ca 50% alt efter indtjening, som man siger som tommelfinger regel. Og er der andet der naturligt selv at skulle tage sig af som selvstændig, jeg ikke er opmærksom på som arbejdstager?

Jeg kan også spare de 250.000 i første omgang og leje mig ind hos en eksisterende klinik. Men stadig skal alt det andet betales og jeg skulle gerne leve af det ikke tage penge med på arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 07:18

Sundhedssektoren er jo et vidt begreb.....

Så det vil nok kræve en hel flere oplysninger at råde dig....

Jeg ved ikke hvor du har de 50% fra du nævner....

Uanset hvad - slipper du nok ikke for at tage penge med på arbejde i starten...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-09-08 07:40

Skal du momsreg.? Skal dit fa. køre under virksomhedsordningen? Skal du selv være "ansvarlig"? Skal det være et aps? osv.

prøv at gå ind og læs her:
http://virk.dk/myndigheder/EOGS/Startblanketten_momsregistrering_mv?gclid=COCqgcKBzpUCFQpPQgodqiYFig

I dag er det ikke "bare lige" at starte op i forhold til Told & Skat.

Held og lykke med dit nye arbejde!

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 09-09-08 08:05

Sundhedssektor - det lyder lidt af en klinik? Når du har behov for at folk skal komme til dig fysisk, så skal de jo vide at du findes og det betyder at alt efter hvor din klinik (det antager jeg det er) ligger henne, så skal den markedsføres i et eller andet omfang. Du skal være opsøgende på kundesiden og det tager tid at have et fast kundegrundlag.

Jeg er derfor enig med refi. 98% af alle iværksættere begynder først at tjene penge efter 1-3 år alt efter virksomhedstype, markedsføring, netværk, forudsætninger og så videre. Men betyder det noget? Hvis du bliver iværksætter for pengenes skyld, så vil jeg anbefale dig ikke at gå igang - du går kold før tid Specielt hvis du forventer at tjene penge fra dag 1 af. Hvis du derimod ikke kan lade være med at prøve eventyret som iværksætter, og gerne vil have muligheden for at tjene gode penge, så kast dig ud i det.

Opfat ikke dette som sortseeri, men som et udtryk for mine og mange i mit netværks erfaringer.

50% er fint som udgangspunkt, men om det helt holder i praksis det ved du forhåbentlig bedre end jeg. Det er en anden verden end den jeg færdes i

Held og lykke med det. Livet som iværksætter er hårdt men rigtig rigtig godt.
Steen

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 09-09-08 09:36

hej. Min kone er lige startet inden for servicefaget (hjemmeservice-rengøring). Du må forvente nogen besvær med registreringen af dit kommende firma. Hvad angår lokaler / kunder m.m. lader jeg være, men du skal registreres i ehvervs og selskabsstyrelsen med egv. nr. - du skal registreres hos skat - du skal have en digital signatur - og er det noget der kan få tilskud fra det offentlige skal du også kontakte din kommune og blive godkendt som ikke kriminel og ikke skylde kommunen penge.
MEN !! pas på annoncehajer der vil overfalde dig når du får et egv nr.. Npår du beder om registrerings nr. skal du bede om annoncebeskyttelse. Hvis du svarer en haj kan du komme i meget store vanskeligheder og tabe store beløb på fiktive annoncer helt op til 50.000 kr.. se www. annoncehajer.dk der kan du læse om andres erfaringer og drage dine erfaringer derfra.
med hilsen azkp91

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-08 10:56

Du skal nok sørge for en ansvarsforsikring.
Og så måske en "selvstændiges akasse/forsikring" eller hvad den nu hedder.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 09-09-08 14:17
Kommentar
Fra : takker

Dato : 09-09-08 14:18

undskyld det staves http://www.ivaerk.dk

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-09-08 15:35

azkp91

gider du lige forklare hvad et egv nr. er for noget jeg kender kun cvr nr. som er et registeringsnummer i det centrale virksomheds register der administreres af e&s styrelsen

mvh
per

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 12-09-08 12:33

Hej Per. Det var en skrivefejl det hedder, som du jo ved cvr. fra ehvervs og selskabsstyrelsen.
Husk nu at forlange reklamebeskyttelse hos Eog S, det er ret væsenligt for at undgå fjendske hager,
for de vil kun snyde dig for annoncepenge for en ikke eksesterende reklame.

Annuller spørgsmålet
Fra : nosunshine5

Dato : 16-09-08 21:30

Jeg har ikke kunne stille spørgsmålet på en måde så jeg gjore det forståeligt hvad jeg gerne ville have hjælp til.
Så jeg annulere spørgsmålet.