/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor er der kun 12 timer??
Fra : Hausbaer
Vist : 1029 gange
500 point
Dato : 29-08-08 09:14

Uret på vores kontor er lige gået i stå og når man alligevel har pause så kommer der jo nogle gange underlige spørgsmål frem. Så her er det.

Hvorfor er det lige at der kun er 12 timer på et analogt ur? Hvem har bestemt at der kun er 12 selvom dagen jo har 24 timer??

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 09:20

Citat
Hvem har bestemt

Dem der køber dem...

Der findes skam ure med 24 timer......

Mange lande regner "kun" i 12 timer...

Før og efter midnat....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-08 09:32
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-08-08 09:36

Citat
Før og efter midnat....

Næh, før og efter MIDDAG.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 29-08-08 09:41

Ja ved godt alt det der med am og pm... spørgsmålet går på om der ved en lov eller andet er bestemt at et ur kun har 12 timer og ikke 24 timer-- stadigvæk analogt--

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 29-08-08 09:49

Der er da mange der har bestemt noget andet....

http://homepage.mac.com/pete.boardman/24hourclock/

Ziggy99

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-08 09:54

>Hvorfor er det lige at der kun er 12 timer på et analogt ur?
I gamle dage var ure jo med romertal, og det ville være svært at få pladt til 24 af disse...

Rent praktisk har vi også vænnet os til at se og bedømme tider ud fra 12 timers urskiven.
Nogle der har købt digitalt ur er gået tilbage til det analoge...

Og vi siger jo stadig "vi mødes klokken to", og det et ikke om natten

PM: På Madrassen
AM: Af Madrassen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-08 10:06
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-08-08 10:06

24-timers analoge ure må høre under spøg og skæmt da alle har vænnet sig til 12 timer.
Digitale armbåndsure var meget hot i firserne, men er nu helt væk, det er dog bibeholdt i vækkeure.

Og det er vist kun folk med jetlag der kommer helt ud af balance, som f.eks at få morgenstådreng kl 16 dagen efter hjemturen fra USA

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-08 10:10
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-08-08 10:49

Citat
Uret på vores kontor er lige gået i stå og når man alligevel har pause så kommer der jo nogle gange underlige spørgsmål frem.

Hvor var det da godt, det gik i stå midt i pausen !

Det bli'r da vist en dejlig laaaannnnggg formiddagspause.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : berno82

Modtaget 500 point
Dato : 29-08-08 11:25

Det er nok også pga. størelsen der kræves, jeg kunne ikke tænkte mig at have et 24 timers armbåndsur der kan angive minutter præcist, tilgengæld har mit en lille 24 timers viser også så man kan se hvilken af døgnets 24 timer man er i selv, så selv om der står 1 på den store skive kan man tjekke den det på den lille og se man er i 13 time på dagen hvis man er i tvivl om det er nat eller dag

Citat
PM: På Madrassen
AM: Af Madrassen

Det er da vidst kun når man har nat arbejde den holder Sven

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-08-08 11:52

Nat eller dag ?

Hvis man ikke har registreret det i kraniet ser man enten lyserøde elefanter eller er på 3-holdsskift.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 29-08-08 11:59

har du hørt om midnats sol, der kan man jo blive i tvivl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 13:31

AM (ante meridiem) PM (post meridiem)

Ja "brokke44" - det var en tanke/skrivetorsk....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-08 14:47

Ja og så forstår jeg stadig ikke:
>Det er da vidst kun når man har nat arbejde...

De fleste kommer vel op af madrassen "AM" før middag?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-08 14:54

Nu ved jeg ikke,om denne har så meget med spørgsmålets karakter at gøre.Men jeg synes den er sjov.http://www.timeanddate.com/worldclock/full.html?&sort=0

Citat
Og det er vist kun folk med jetlag der kommer helt ud af balance, som f.eks at få morgenstådreng kl 16 dagen efter hjemturen fra USA

Sådanne problemer,har en anden een jo ikke længere.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 29-08-08 14:57

engelsk AM(after midnight) PM(past midday)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-08 16:50

Fordi jeg stadig tror AM er modstykket til PM altså før middag, søgte jeg lidt videre
og så fandt jeg denne henrivende historiske oversigt:

http://physics.nist.gov/GenInt/Time/time.html

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-08-08 18:03

Jeg er ret sikker på at det er fordi man så ikke skal lave så mange inddelinger. Eller sagt på en andem måde - opløsningen af tiden bliver større når man skal to gange rundt pr. dag.

Og så er der dem der undrer sig over at det lige er 12 timer, og ikke f.eks. 10 eller andet som dagen er inddelt i. Og 60 minutter pr. time. Det skyldes helt præcist at 12 og 60 har flere heltallige divisorer. Men det blev der jo ikke spurgt om...

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 29-08-08 18:12

Citat
De fleste kommer vel op af madrassen "AM" før middag?

Der kan du have en pointe, jeg tænkte bare på hvilke tider man opholder sig på madrassen, men når det lægger det sådan op så har du nok ret,( i de fleste tilfælde) jeg bruger dog sjællendt madrassen i PM timerne, det kan være det der forvirrer mig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 18:18

Citat
jeg bruger dog sjællendt madrassen i PM timerne, det kan være det der forvirrer mig

Med andre ord går du først i seng EFTER midnat

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-08 18:32

Hvad med at dementere dette:
>engelsk AM(after midnight)

Nogle ikke Øst Danskere kunne jo tro du have ret...

I Hovedstaden indgår, mig bekendt, huske reglen
"
PM: På Madrassen
AM: Af Madrassen
"
som en del af engelsk undervisningen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 18:44

AM (ante meridiem) = before noon
PM (post meridiem) = after noon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-08 19:08

Og hvad er så "noon"?
Der hvor jeg kommer fra spiste vi "Únden" kl 12 middag, og "N´ærter" kl 18 aften, dvs 6 PM...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-08 19:15

Glemte at skrive at "Únden" på rigtig Jysk, er det samme som "noon"...
(midt på dagen? Hvem spiser ved midnat??).

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 31-08-08 11:45

Citat
I Hovedstaden indgår, mig bekendt, huske reglen

Hmm... det er mere øst dansk end det jeg kommer fra, for har aldrig hørt om den "regl", eller også hørte jeg ikke så godt efter i skolen, men det kan også være en mulighed

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-08-08 12:47

For at køre det lidt over i det useriøse brugte søfolk huskereglen Af Marie (før middag) og På Marie (efter middag) - uden hensyntagen til andre seksualmønstre iøvrigt.

Den videnskabelige forklaring er som refi skriver
AM (ante meridiem) (latin) før solens meridianpassage (solopgangsperiode).
Meridianpassage = når solen står højest på himmelen = sand middag i atronomisk betydning. Denne sand middag brugte man i meget gamle dage til søs, således at solen stod højest på himlen præcis kl. 1200.
Man skulle derfor stille urene uhensigtsmæssigt, f.eks. 13 minutter afhængig af, hvor på kloden, man befandt sig. Med moderne navigationsinstrumenter ser man nu om dage stort på dette og stiller ure hele og halve timer ved passage af tidszoner.
PM (post meridiem) efter solens meridianpassage (solnedgangsperiode).

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 23-09-08 10:27

Tak for svaret berno82.