/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad lave du..
Fra : refi
Vist : 1706 gange
100 point
Dato : 28-08-08 17:42

Foranledig af et andet spørgsmål dette

HVAD LAVEDE DU I 1975-80

Komputeren var IKKE allemands eje - så hvad fik du tiden til at gå med dengang...

I sagen natur bør du være født før 1955-60 eller deromkring for at kunne deltage/svare - men alle er velkomne....

Selv var det biler der var den store tidsrøver (i fritiden)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 17:44

Sikke dog en overskrift - sorry - jeg er altså DANSK

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 28-08-08 17:47

Jeg kan lige være med for jeg er født i 1960 Tja...hvad lavede jeg den gang, der var jeg i forhold - et ganske kedeligt et - med da var det tv der havde opmærksomheden. Besøgte venner og familie hvad jeg stadig gør, men ikke så meget mere da afstanden er blevet noget større og alderen også begynder så stille at trykke, det vil sige jeg har ikke den energi som jeg havde tidligere.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-08 17:48

Der piskede jeg rundt i HKH Frederik IX's søværn - og gik på Exalon i fritiden.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-08-08 17:48

- der arbejdede vi med bly!

Mvh Håndsætteren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 17:54

Citat
der arbejdede vi med bly

Tænk sig hvis man skulle "sætte" alle bogstaver på Kandu...

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 28-08-08 17:59

Hvad jeg "lave" i 1975. Jeg skiftede ble så det min søn lave i bleen blev gjort klart til at lave mere. Det gjorde jeg så også på det min datter lave i bleen i 1979.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-08 18:02

Hallo der var computere der talte maskinsprog , fortran og hvad de hed.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-08-08 18:05

Dengang biksede jeg selv min elektronik sammen.
Der fandtes jo blade som Ny Elektronik, Populær elektronik og så Jan Solbergs bøger

Jeg skulle sæ'fø'li finde ud af, hvor hurtigt jeg kunne få en Honda CD 50 og en Honda DAX til at gå.

Nååå..ja.... Så var der jo det der med piger, der lige skulle undersøges nærmere.
MASSER AF PIGER ! ! ! ! ! !
(Så vidt jeg husker)
Gambrinus

TV ? ? ?
DR1 og Sverige 1 og 2 med sne på.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-08 18:12

damer damer damer

når de så kom med en regning til den de troede var fader
så var jeg smuttet

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 28-08-08 18:12

Tjah - hvad fik vi dog tiden til at gå med ???
Der var jo selvfølgelig kæresten (hende danner jeg faktisk stadig par med )
Så var der jo motorcyklen, uddannelsen, motorcyklen, spejder(2-3 aftener om ugen), motorcyklen, fritidsjobbet i pølsevognen (2 aftener om ugen) og det nystartede mobil-diskotek ( 1-2 gange om ugen)
Så selv om der ikke var noget at lave, så gik tiden jo alligevel

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-08-08 18:17

Programmere administrative systemer på Nixdorf Computer systemer i Business Basic - det var en god tid.
Hvis vores sælgere havde solgt en dum terminal (skærm), gav de altid en omgang øl - men skærmen kostede også ca. 70.000.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 28-08-08 18:20

ja jeg er en årgang 1960 så jeg kan vist lige få konvolutterne med indenfor i 1975-1980 ja der havde jeg meget med heste at gøre lige fra travløb til dressur ridning . brugte enormt meget tid på det , og i 1977 fik jeg min første schæferhund som jeg begyndte at træne med og ham brugte jeg også det meste af min tid på, og weekenderne gik jo med fest og ballade på den lokale bodega hvor vennerne også hang ud. i 1979 fik jeg så job ved kommunen hvor jeg stadig er

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-08 18:25

Var i lære, og derefter i Cirkus Mili.

Og købte faktisk min første kasettebåndoptager, og en Texas lommeregner til 350 kr med 4 regnearter og små røde tal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 18:31

Og så kostede VHSbånd en formue

Mener et VHS60 bånd kostede 2-300 kr... (så det kørte på LP - ellers var det hurtigt brugt)

Men man måtte jo have så man kunne optage fra alle de 4-5 kanaler der (måske) var til rådighed...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 18:32

Citat
i 1979 fik jeg så job ved kommunen hvor jeg stadig er

Du har da forhåbentlig været hjemme i mellemtiden

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-08 18:33

Hva' jeg lave i min grønne ungdom....

Gik i 3. real, gik ud af skolen, kom i kokkelære - stoppede, flyttede hjemmefra, blev udlært frisør i 1981. Kom i det ildspruldende danske Marinehjemmeværn i 1977 - og er ikke kommet ud igen

Udover det, syede - malede/tegnede jeg (bl.a. stregtegninger af Brødrene Olsen - jaw jaw), og lavede rullegardiner til mit første hjem, rendte på Disc, festede, havde gæster.

Gjorde mine 32 kvadratmeter i stand (igen ) Det var småt, gammelt, utæt, uden bad, toilet på trappen - inkl. sne på gangen, men det var MIT .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-08 18:38

Jeg prøvede at overtage verdensherredømmet, og det gør jeg sådan set endnu

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 28-08-08 18:39

Tja, født i 61, fritiden gik / går med:

fra 75 til ca. 79:
knallert, boksning, ungdomsklub, piger, fester, disko-dasko,knallert, boksning, ungdomsklub, piger, fester, disko-dasko,knallert, boksning, ungdomsklub, piger, fester, disko-dasko,knallert, ungdomsklub, piger, fester,
disko-dasko....................

fra ca 79 til 80:
Motorcykel, MC-klub, MC-træf, Boksning, Damer, Værtshus, Motorcykel, MC-klub, MC-træf, Boksning, Damer, Værtshus, BMotorcykel, MC-klub, MC-træf, Boksning, Damer, Værtshus........................

Idag;
Familie, Motorcykel, MC-klub, MC-træf, Boksning, Familie, Motorcykel, MC-klub, MC-træf, Boksning, Familie, Motorcykel, MC-klub, MC-træf, Boksning. Og så "lidt" PC.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 18:43

Citat
Jeg prøvede at overtage verdensherredømmet, og det gør jeg sådan set endnu

Ja...

Du kan godt bilde mig ind du ALDRIG har fuldført noget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-08 18:47

Tja - jeg legede med digitale kredsløb, legede med ungernes togbane / ræserbane.
Og en forfærdelig masse selvfremkaldte billeder.
Tv i sort/hvid og----- blå......................... når det gik hedest til.
Kørte orienteringsløb, med min hjemmelavede triptæller.
Computer - Comodore 10 (Lån)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-08-08 18:52

Må årgang 53 deltage ???
Jeg var dengang i arbejde som sygehjælper fødte mit første barn i 72 .
Ja ja jeg ved godt jeg var hurtig på aftrækkeren , men jeg har ikke fortrudt det !!!
Boede i Bjæverskov var gift med en travtræner og havde 42 heste i træning.
Så jeg havde hænderne fulde !!! Havde IKKE tid til puter hvis den havde være der !!!
Hvad lavede DU ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 19:01

Citat
Hvad lavede DU ???

Rodede med biler (har jeg skrevet)

Det gik vel 50-70% af fritiden med... (sammen med milli)

Weekender stod så på fest og farver (hvis der ikke lige var motorløb)

Dengang kunne man SE hvad en bil bestod af - idag tør jeg dårligt åbne motorrummet....

Meeeen - benzin var også betydelig billigere end øl....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 28-08-08 19:15

ja refi hihi selvfølgelig har jeg været hjemme siden, selv om jeg somme tider syntes jeg er på job hele tiden

chicapigen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-08 19:17

Citat
Du kan godt bilde mig ind du ALDRIG har fuldført noget
Bare vent du....det skal nok komme, og så får piben en helt anden lyd.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-08 19:23

Ja, du skal ikke pibe (pive) til mig, do Klumme

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-08-08 19:47

Du var heldig, LuffeA . Min første lommeregner kostede 600,- -med små røde tal. Ellers lavede jeg smalfilm, Super 8, der havde afløst alm 8mm, og brugte en del tid på at forudse hvilket videoformat, der vandt krigen. Blev det mon video 2000, U-bix eller en af de ny?
Fremkaldte også selv de første sort/hvide film og lavede billeder i mørkekammeret på mit lånte Opemus forstørrelsesapparat.....
Sjov tråd, Refi. En hel historieopgave..
sønder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 19:54

Citat
Sjov tråd, Refi. En hel historieopgave

Det var lidt foranlediget af at alle idag tilsyneladende "begraver" sig i deres komputer i fritiden....

Jeg mener selv vi var meget mere "aktive" i vores unge dage end de unge er idag

Vi dyrkede nok ikke så meget sport men havde det sikkert heller ikke nødig da jeg mener vi brugte "fysikken" på anden vis....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-08-08 19:58

I 1975 blev jeg gift med mit livs lys.(Hun lyser stadigvæk).Begyndte at bygge vores hus.Flyttede ind i 1976 og bor der stadig.I 1975 købte vi en årg.1967 Ford Taunus 12M P4 V4,for 6000,-.
Havde den i 6 år.Afskrivning pr.år 1000 Kr. Hvabehar,nogen der kan stikke den.
Alt "service" blev foranlediget hjemme i carporten.Olieskift,var når "ånden" kom over en.(4 L. ESSO)

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-08 20:29

75-80...uha, det er længe siden..var jo dengang jeg var ung og smuk.......nu er jeg kun smuk

Menøøøhhh....gik på Handelsskole i 75/76.

Var sanger i et amatørrockband.

Meget af fritiden gik med musik.

Spillede også i et andet orkester...

Ellers feste med vennerne.

I 1975 "indfangede" jeg min mand.......som jeg for øvrigt har endnu

Rodede med gamle biler og motorcykler.

Festede og hyggede med vennerne.

Spillede som DJ til diskoteker o.lign. rundt i det midtjyske.

Fik det første barn, som der selvfølgelig gik meget tid med at passe.

Købte hus...som jeg for øvrigt har endnu.

Og så var det jo også i den periode det grimme ord "arbejde" kom ind i billedet......bistandshjælp var ikke så attraktvt at man ku' leve af det, med de 120,- om ugen det ku' gi' dengang sidst i 70erne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-08 20:55

Hvis ret skal være ret var jeg halvfuld et par gange om ugen i den periode. Men kun halv, det var en lille provinsby, jeg arbejdede i butik og det forventedes at jeg opførte mig ordentligt udenfor arbejdstiden.

Ellers var det camping/fisketure som mig og en kammerat brugte mange weekender på, 2 gears Puch som blev pakket helt ind i telte og plastspande til de fisk og ål vi mente der ventede på os *DOOOOOH*

Samme kammerat kasserede jeg iøvrigt senere da han blev fandens ondskabsfuld over for sin kone og børnene.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-08 21:00

Citat
Hvis ret skal være ret var jeg halvfuld et par gange om ugen
Ja ja det er da bedre end at være ædru et par gange om ugen

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 28-08-08 21:18

Tjae ---
Født i 47 og ventede på at "internettet" blev frigiver. Købte min første "elektroniske lommeregner" kr. 975,- . Købte også mit første mobile "en vejs" mobil anlæg ( kr. 22.00,- i 1977). Købte også vores første farve TV ( 21" kr. 8500,- - og samlede vennerne til hygge aften.
I dag mener jeg at jeg er født 30 år for tidligt - og dog. - glæder mig over den udvikling som er sket i "min" tid. Det er sgu da herligt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-08-08 22:44

Jeg producerede børn i de år, hele 2 stk. Læste bøger, som jeg stadig gør ofte og med stor glæde.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-08-08 23:08

assembler - mener jeg det hed...IBM Mainframe...

Ja, Exalon var bare stedET!

Og så var der osse Prater - med lamperne på bordene...med telefonnumrene på, eller var det tidligere? ;)

Allotria? Hmm.....i Korsgade? Eller hvor var det nu det var....

*suk* det var den gang man kunne gå i byen og liiiige nå at komme hjem og nappe et bad og skifte tøj og afsted på arbejde

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 28-08-08 23:19

Damhuskroen - herligt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-08 23:21

Vi gik på "Tordenskjold" - man var vel "discer".

Var til koncert med Brødrene Olsen, Sweet, Bay City Rollers.

Holdt den slanke linie ved at danse næsten konstant. Både på disc og hjemme i stuen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-08 23:23

Gasolin - yes!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-08 01:31

Dengang skruede jeg på knallerten, senere blev det biler, det skulle jo undersøges hvordan mekanikken virkede, kørte bil orienterings løb hver weekend, en gang imellem gik jeg til fester, hvis der var tid, ellers rodede med radio og båndoptagere det gør jeg stadig, og jeg så en hel del mere TV end nu, fik min uddannelse som jeg ikke bruger til andet end hobby nu, jeg holdt mig uden for computer verdenen indtil 2001, da fik jeg min første computer med Windows 98SE, den blev senere opgraderet til Windows XP, endnu senere kom der en Ubuntu ind på maskinen, og gamle computer kører endnu, nu har jeg kastet mig over computerne, jeg vil vide hvordan de fungerer, mere end at bruge dem

Accepteret svar
Fra : Tilde38

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-08 10:35

jeg var ikke født.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-08-08 12:50

Citat
jeg var ikke født.

Nåhh, Tilde, du er ikke født igår, så?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-08-08 13:37

ikke helt.. men næsten..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 13:39

Citat
jeg var ikke født.

Ja så er de 38 nok ikke fødeår

Har du 37 søskende

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-08-08 13:51

Refi.. Det er tæt fra...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 13:54

Ja - det må jo have en årsag at man betegner sig som nr. 38

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-08-08 14:13

38 er ret godt i forhold til hvilket årstal jeg er fra.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 14:15

1938......Hold da kæft.....Jeg troede du var meget yngre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 14:19

Har lige regnet baglæns og i den angivne periode kørte jeg rundt i Cadillac Convertible - Mercedes Benz 600 Pullman - Mercedes Benz 600 - Mercedes Benz 450 SLC og Ford Granada i embeds medfør Det var tider

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 14:46

Aha....

Du var ansat på en bilvask....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:05

LOOOOL Ja jeg vaskede dem osse, og pyslede om dem. Til det "grove" havde vi 2 mekanikere fast ansat. Den ene en tysker fra Mercedes Benz Stuttgart og den anden fra Mercedes Benz Danmark

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-08 15:14

Citat
Har lige regnet baglæns og i den angivne periode kørte jeg rundt i Cadillac Convertible - Mercedes Benz 600 Pullman - Mercedes Benz 600 - Mercedes Benz 450 SLC og Ford Granada i embeds medfør Det var tider

Akja,der var klasseforskelle dengang.

Citat
1967 Ford Taunus 12M P4 V4

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:16

Citat
Det var tider
Ja man sejlede rundt i skønne kvinder, Dom Perignon, Royal Salute og røget oksemørbrad

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:18

En 12 M var da en fin bil, men måske knap så prangende som en MB 600 Pullman. Der var altså osse mere at vaske

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:24

Hold da helt op. Kiggede lige på Dom Pérignon her http://lifestyle.euroinvestor.dk/lifestyle/dom_perignon_til_725.000_9687219.html
og så at man kan købe 6 flasker DP m. 3 glas - altsammen i en lyserød kuffert foret med lammeskind til den nette pris af 725.000 DKR eller 70.000 £.

Det er edderbroderemig svinsk dekadence

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-08 15:28

Klumme,jeg har gættet det.Du har haft en karriere i fagbevægelsen.
Ingen andre steder hvor "solidaritet",kan udmøntes på samme vis.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:31

LOOOL Naaaaaj det var ikke fagbevægelsen, men derimod den private højkapitalisme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 15:47
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 15:50

LOOOL Ja der er Lille Frede. Pullmannen hed Fede Frede

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 16:01

Fede Frede, selv om der står at den blev kaldt Lange Frede. Jeg tror det var Heinz der omdøbte ham. Hans hunde havde osse sære navne..... Hannibal...Minibal.....og Skidebal

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-08 18:23

Og chefens hund hed Archibald

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 18:26

Ja det er rigtigt LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 18:28

Det er mig der ikke kan huske. Der var sgu ingen hunde der hed Hannibal. Det var som Dova skrev Archibald

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 19:05
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-08 19:08

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-08-08 22:44

Klumme du var chauffør for Spies. Det må have vært sjovt.

alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-08-08 22:50

Født i rocke tiden i 1958.Jeg gik i lære og byggede diesel motorer.og kraner til boreplatforme i nordsøen.Skruede også på gamle biler. Prøvede at dunke så mange piger som mulig.Rejste til søs i 78.
alimak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-08 22:50

Yes...rigtig gættet Alimak. Ja det var skægt, men osse hårdt. Formanden vidste hvad han ville og var ret uforudsigelig. Alt foregik 100 % på hans betingelser og han ejede sit tyende. Jeg ville ikke have undværet det, men ville heller ikke gøre det om Men det var nu nogle lækre biler

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-08-08 23:20

Ja du må have mange gode historier fra den tid.Skulle gerne hørt nogle der ikke har vært i pressen.
alimak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-08 23:28

Ja der er sikkert 1000 vis af historier om den kære Formand, men du kan godt regne med at ½ delen er løgn. De fleste er jo sluppet ud til pressen, og mange medarbejdere som var tæt på ham, har været illoyale og spredt resten. Men kort.....der var mange damer, der var meget sprut og der var skønne biler.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 04-09-08 16:37

Tak for svaret Tilde38.

Du er så "lovlig" undskyldt