/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ext HDD
Fra : olarsen
Vist : 863 gange
50 point
Dato : 28-08-08 17:23

Jeg føler mig snydt af Maxtor/Elgiganten. Jeg købte en angiveligt 500GB Ext. HDD til 500 kr., men da jeg tilslutter den til min PC kunne jeg kun 'drive' 465GB ud af snurrebassen, jeg ringede til Elgiganten og fik den sædvanlige sludder for en sladder af en eller anden indkompetent studerende Noget med at den brugte plads til noget SW der kunne kommunikere med PC'en . . . 35GB, det er noget af en SW pakke), men jeg har altså betalt 500 for 500 GB.
465GB=499.289.948.160 bytes, men jeg synes at det er svindel at sælge 500GB på den måde. Er jeg helt galt afmarcheret??

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 60 point
Dato : 28-08-08 17:30
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-08-08 17:45

- her er den "nørdede" forklaring:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

PS: unskyld at den er på engelsk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 17:51

Det er "normal" standard at man omskriver bytes direkte til GB

Men du må da have haft problemet med ALLE de harddiske/komputere du har - det har altid været sådan....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-08-08 17:52

Den er god nok.
Fabrikanterne regner på en anden måde end os dødelige.
Jeg har ikke regnet efter, men det er noget med om man regner

1000 B = 1 MB
Eller
1024 B = 1 MB

Jeg regner med anført kapacitet minus 7 %
Det plejer at passe sår'n nogenlunde.
500 GB minus 7 % = 465 GB

Gambrinus

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-08-08 17:58

1GB=1024^3=1.073.741.824 bytes i flg. min regnemaskine

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-08-08 18:01

Refi, det vil jeg ikke give dig ret i, da jeg brugte disketter på 720KB viste DOS hvor mange bytes som var ledege

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-08-08 18:03

Olarsen - det er ganske normalt, som du også kan se af de første 2 svar.

Mig bekendt har man benyttet denne smarte måde, at udregne kapacitet - siden de første PC'er.
Forskellen fremkommer af forskellen på 1K = 1024 og den smarte udgave på 1000 byte.

Prøv at dividere 500.000.000 med 1024 og yderligere med 1024 - så nærmer du dig kapaciteten.

Det må være dig, der ikke har fulgt med i PC området.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-08-08 18:57

Gammel vin på støvede flasker!
I de 25 år jeg har leget med puttere, har det været sådan, når vi taler om harddiske.
Denne "succes" gentages også på de små memorykort, som vi bruger til MP3 afspillere, digital kaeraer, gps'er og andre enheder der har udskiftelig hukommelseskort.

Sådan vil det blive ved med at være, så længe vi ikke er nok der råber op!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-08-08 20:57

Jeg plejer at sige til folk, som påstår: 'at sådan har man/vi altid gjort', at sige: 'Jamen så har man/vi altid gjort det forkert!'
Nuvel, jeg vidste godt at det var den måde man regnede på, men det slog hovedet lidt på sømmet at det bud-/but-/båthoved hos Elgiganten begyndte at forklare mig om SW, som etablerede forb. til PC'en fyldte 35GB, det var dråben . . .Havde han nu fortalt mig at det var et smart trick for at bilde folk ind at de fik mere end de betalte for så havde han da i det mindste været ærlig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-08 21:46

Og jeg kan ikke presse mere end ca. 37 Gb ud af en gammel 40 Gb HD.......................
Sådan er det desværre. Det er ikke EL-giganten som har snydt dig, men samtlige harddisk fabrikanter.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-08-08 09:25

Ja, sådan er det..

Men det er værd at brokke sig - Måske vil leverandørerne en dag angive formateret størrelse...
Her gælder så også at forskellige partitions typer har forskellig ledig kapacitet efter formatering.

Og så er der lige windows "System volume information", der indeholder restore informationer, og som godt kan gå hen og anvende de sidste 2-3 GB man lige står og har brug for.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-08-08 20:31

Jeg har sendt mit brok til Elgiganten, men ikke fåewt noget svar . . . havde nok heller ikke forventet noget fra den kant.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-08-08 22:03

EL Giganten indrømmer af prinsip, ikke at de begår fejl, eller forsøger at snyde folk med deres garanti forsikringer og undersøgelsesgebyrer.
Sådan er de også her i byen.
Så hvis du ikke selv har 100% styr på det du køber, og helst kontant, så find et andet sted at handle, hvor moralen er bare lidt højere!

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 01-09-08 19:54

Tak for svaret Klaudi.

Så kan der vist ikke skæres flere skiver af den pølse. Tak for alle svarene.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-09-08 19:57

Velbekommen