/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
problemer med dvd-drev
Fra : lillelyst
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 09-08-08 22:47

Hej. Jeg har lige købt en SAMSUND SE-S204 DVD-brænder. Dette fordi jeg havde en forventning om at kunne foretage backup på en DVD-RW skive som jo fylder 4,7 GB.

Jeg har derudover en TDK dvd-skive 1-2x 4,7GB samt en SONY dvd-rw 120 min/4,7 GB.

Men når jeg vil foretage backup af almindelige data får jeg at vide at cd-rommen ikke er skrivbar eller tom.
Det er helt nye skiver der lige er pakket ud og aldrig har været brugt, men skiverne virker ikke.

Har herefter prøvet at brænde på en VERBATIM CD-RW skive uden problemer.

Kan man ikke bruge en almindelig DVD-RW romskive til at lave backup af almindelige data fra dagligdagen`?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-08-08 22:53

+ eller - skive?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-08 23:33

Hvilket brænderprogram bruger du ?
RW skiver skal normalt formateres før de kan bruges.
Gambrinus

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 10-08-08 08:29

Det er såvel + som - skiver. Så vidt jeg er orienteret skulle maskinen kunne klare stort set alle typer skiver. Jeg bruger windows interne brænderprogram eller CDburner 3 og nero 7 (som fulgte med maskinen).
Jeg plejer aldrig at formatere skiverne og mener at have hørt at de skulle være "køreklar" når man køber dem.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 10-08-08 11:11

Citat
Jeg plejer aldrig at formatere skiverne og mener at have hørt at de skulle være "køreklar" når man køber dem.

Du har til dels hørt rigtigt...

De fleste programmer formaterer dem automatisk alt efter hvad man skal bruge dem til....

Citat
Kan man ikke bruge en almindelig DVD-RW romskive til at lave backup af almindelige data fra dagligdagen`?

Jo

Men du skal lave backup som multisession, da den ellers skal slette alle "gamle" data før den kan bruges igen...

Det lyder for mig som om du vil bruge den som en harddisk ??????

Så hvis det "blot" er småting du laver backup af er en RW IKKE den bedste facon at gøre det på - der skal du bruge et memorystick i stedet...

En anden ting er at dit drev måske ikke kender ALLE skivemærker (firmwareopdatering) og derved melder fejl.

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 12-08-08 08:41

Hej Refi. Det er virksomhedsdata som skal gemmes og efter geninstallering af windows på et andet drev er der ingen problemer, så noget tyder på at fejlen må ligge i min windows installation. Jeg har lige lavet backup på en TDK -dvd-skive og alt gik 100% som det skulle.
Tak for jeres indlæg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 08:48

Selv tak....

Kommentar
Fra : strandgyden

Dato : 01-09-08 18:23

jeg har samme problem, mine nye dvder vil ikke lade mig brænde data.... jeg får ikke mulighed for at formatere dem,hvad gør jeg ?