/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvilken lugt
Fra : maskinsnedker
Vist : 3730 gange
200 point
Dato : 08-08-08 17:28

Hvilken lugt kan katte ikke lide ?
Vi har en del katte og een af dem pisser overalt ! på køkkenbordet og i stik kontakter !
Den er steriliseret den er ikke syg og der er rigeligt med katte toiletter. Vi har nu snart
prøvet alt muligt, så hvis der er nogen der kender til et eller andet vi kan sprøjte med som
katte absolut ikke kan lide lugten af vil vi blive glade, og for god ordens skyld, Nej den har ikke stress eller sådan noget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-08 17:33

Stakkels jer

De lugte katte ikke kan lide, ka i da nok heller ikke holde ud, når det skal være indendørs

Jeg har med held jaget kattene væk ved at sprøjte med 3dd salmiakspiritus, det ka da jage alle af huse.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 08-08-08 18:02

Det er afprøvet og virker ikke. Er der nogen der har erfaring med KW "hold dig væk" hund/kat ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-08 18:17

Hvis tredobbelt salmiakspiritus ikke virker, er der ikke noget der virker

Jeg har kun prøvet - hold dig væk hund - udenfor, det var nu ikke særligt effektivt

Hva' med en ketcher med strøm i

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-08 18:20

Øh... Du kan da prøve KW's hold dig væk kat...

Men du kunne osse prøve at finde et andet mærke kattegrus. Måske støver eller lugter det forkert, det du bruger...

Og så skal ALLE kattebakkerne være pinligt rene. Altid. Men det er de vel osse, når katten ikke bruger dem....

--Jeg tror det er bedre for både kat og mennesker at forsøge at finde ud af hvorfor katten ikke vil bruge bakke, end det er at jage den væk fra ALLE andre steder i huset...

--Jeg forestiller mig, at "Holddigvækkat" allevegne vil vænne katten til lugten... Tisse skal man jo... Så kan man lige så godt gøre det midt i lugten...

Ellers skulle I smøre hele huset, --undtagen badeværelse-- ind i holddigvækkat..... Så kunne det være, hun holdt sig til ét rum...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-08-08 18:29

Jeg tror, du kan blive godt hjulpet, hvis du læse denne tråd på Kandu -
http://www.kandu.dk/spg49975.aspx

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 08-08-08 19:39

Hold Dig væk hund/kat var absolut heller ikke virksomt den ene gang jeg har haft problemet. Pas for søren på med klorin..............det ELSKER katte! Det der hjalp på problemet, den ene gang jeg har været ude for problemet har været hormonindsprøjtning hos dyrlægen. Når de andre har besørget i bakkerne kan "Hans Højhed" min brunmaskede Birma partout ikke benytte bakkerne................simpelthen p.gr.a. stolthed i forhold til de andre to.
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 08-08-08 21:35

Prøv at ringe til Kattens Værn de må være de helt rigtige til at vejlede dig Held og lykke

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 09-08-08 00:24

Hankatte strinter selvom de er kastreret. Dog lugter det ikke nær så fælt som hvis den ikke er kastreret. Det er selvfølgelig irriterende alligevel.

Hvis i har "en del katte" (3, 5, 10?) så er det ikke usandsynligt at den tissende kat har et stress symptom (selvom du ikke selv mener det). Stress kan dog være mange ting. Jeg ved ikke om kattene er kommet til huset samtidigt eller efterhånden, og om der eventuelt er tilløbere imellem. Det som kan ske i en katteflok er, at der opstår rivaliserende tilstande. Selvom kattene ikke slås åbenlyst (andet end i leg) så kan der godt opstå rangorden og territorium opdelinger. Din kat er sikkert i gang med at oprette et domæne eller en zone hvor den vil være alene, og det er så det som den er ved at "pisse af".

En anden teori er at den er utilfreds med kattegruset. Bruger i samme type i alle kattebakker, det gør i jo nok. Jeg bruger selv (til min kat) et mærke der hedder ClassyCat. Det fås som naturel og med "babypudder duft". Det er lidt dyrere end almindeligt kattegrus men til gengæld behøver man ikke at skifte grus og vaske bakke jævnligt, hvilket reducerer forbruget betragteligt. Hvis bare der til enhver tid er mindst 10 cm grus i, så når tisset ikke bunden selvom katten graver i det. Det klumper som normalt og når klumperne er fjernet med en kattegrus-ske, så er der det reneste fineste grus tilbage som ikke lugter af noget som helst. Nå, men det var et lille sidespring...

En anden ting kan være hvis i bygger om eller har haft nogle andre store forandringer i huset. Har katten tisset alle vegne hele tiden eller er det pludseligt opstået?

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 09-08-08 00:29

Og forresten... i stedet for at fokusere på lugte som katte ikke kan lide, så prøv måske i stedet for med en spray med feromoner i. Fås hos dyrlægen og er ikke specielt dyrt. Kan sikkert også købes på nettet. Feromonerne er naturlige hos katte og giver tryghed hos katten. Når katten er i godt humør vil du typisk se den gnide kinden mod sofahjørner, bordben, dine ben, din hånd, dørkarme osv. osv. I denne forbindelse frigiver katten feromoner som markere stedet. Den markerer i princippet "dette er mit" og så kan den genkende sit trygge område når den færdes der.

Feromoner fås som spray eller som en dims man sætter i stikkontakten. Modellen til stikkontakten syntes jeg dog er lidt dyr da den skal skiftes ofte.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 09-08-08 11:37

Prøv engang med citronolie
Du skal dog nok ikke sprøjte det ind i stikkontakterne
Det bedste,efter min mening,er at gøre kattebakkerne rene i Rodalon,og så skylle dem meget grundigt bagefter

Kommentar
Fra : niels-søde

Dato : 10-08-08 20:47

jeg tror ikke at der noget der virker det endest der virker er at skifte køkkenboret eller holde dem væk fra køkknet