/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
"Gør det selv" udlejer
Fra : Toupie
Vist : 4759 gange
200 point
Dato : 02-08-08 01:44

Hvis en udlejer selv istandsætter en fraflyttet lejlighed og sender regning til lejer med timeløn, er der så nogle regler vedr. dette?

Jeg tænker på om udlejer skal have et registreret firma og om der er en grænse for hvad han kan tage i timen?

Toupie

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-08-08 08:12

det er vel forskelligt alt efter typen af lejemål.

Her er det sådan at al almindelig vedligeholdelse gøres af lejer og alt andet af autoriseret/registreret firmaer hvor udlejer skal have kopi af regningen.

Hvad skal gøres ?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-08-08 08:39

Mirit det er noget der er gjort... min søn´s tidligere udlejer har selv lavet de ting i lejligheden der skulle laves og har lavet en "lille" regning på ca. 43.000 kr. Deraf er der allerede fratrukket indskuddet på 21.000 kr. men der er ingen dokumentation for udførelsen af arbejdet.

Det er ret vildt så jeg er ved at skrive et "pænt" brev til advokaten og kunne godt bruge lidt at "skyde" med udover det jeg allerede har

Toupie

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-08-08 08:45

HVIS UDLEJER SELV ISTANDSÆTTER EN LEJLIGHED VED FRAFLYTNING,
OG SAGEN KOMMER FOR HUSLEJENÆVNET, ER DER ALTID MEGET DISKUTION FREM OG TILBAGE OM OMFANGET OG RIMELIGHEDEN AF DET, SOM ER LAVET,
SAMT OM TIMELØNNEN, DU KAN IKKE BARE TAGE DET SAMME I TIMEN SOM EN MALER,
ELLER DET ET MALERTILBUD LYDER PÅ , DET VIL OFTEST IKKE BLIVE ACEPTERET, DESVÆRRE.

DET ER ALTID BEDST AT FÅ EN PROFF. HÅNDVÆRKER TIL ARBEJDET OG SÅ FÅ EN REGNING.
SÅ ER DER IKKE SÅ MEGET SNAK FREM OG TILBAGE OM DET.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-08-08 08:53

AG112

Det lyder rigtigt i mine øre så en timepris på 437,50 er for meget?

Toupie

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-08-08 09:11

DET BLIVER MEGET, MEGET SVÆRT AT FÅ EN TIMELØN PÅ 437,50 KR IGENNEM HUSLEJENÆVNET, HVIS DET KOMMER SÅ VIDT, MEN DET ER JO ALLE SAGER DER ENDER I HUSLEJENÆVNET.

HVOR STOR ER LEJLIGHEDEN, OG HVOR LÆNGE HAVDE LEJER BOET DER, OG I HVILKEN LANDSDEL LIGGER LEJLIGHEDEN. OGSÅ HVAD DER I SIN TID ER SKREVET I LEJEKONTRAKTEN, ANG. ISTANDSÆTTELSE VED FRAFLYTNING HAR BETYDNING.

DETTE HAR MEGET STOR BETYDNING FOR BEDØMMELSEN, HVIS HUSLEJENÆVNET SKAL SE PÅ SAGEN.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-08-08 09:35

Den er på ca 94 m2 beliggende i Slagelse. Han nåede at bo der i et ½ år. Ejer istandsætter selv. Det er helt klart at ejer prøver at snyde men det ville være rart med noget konkret jeg kunne skrive i brevet

Toupie
(der skal på arbejde nu)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-08 10:26

>>AGH112......skift Dit tastatur ud !!!

Har udlejer fagmæssig baggrund for at vurdere hvad der skal istandsættes, eller har han blot shinet det hele op med ny maling ?

Er der en indflytningsrapport der fortæller at dør x trænger til maling FØR indflytningen og at lejer derfor ikke hæfter for denne.....samme ved nedslidte gulve.

Fremstod lejligheden nyistandsat ved indflytningen.....i så fald fremgik det af kontrakten ??
Udlejer har sikkert tørret en grundig istandsættelse af på een person og ikke forlangt noget af de tidligere lejere gennem måske 12 år.

Allerede på disse punkter kan advokaten skyde det i sænk.

Et evt. forlig kunne indebære dækning af materialer efter behørige bilag, men ikke arbejdsløn, ikke engang til 20-kroners polske håndværkere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 10:31

Hej, hvor er det lang tid siden

Nu har du allerede fundet en advokat.... håber det er en af de gratis??

http://www.friproces.dk/ngr/

http://www.retshjaelp.com/

Du kan også få klar besked hos Lejernes Landsorganisation

Vester Voldgade 9,1.
1552 København V
e-mail info@llo.dk

Personlig henvendelse
Mandag-onsdag kl. 13-15 og
torsdag kl. 13-17

Telefonisk henvendelse
Mandag-torsdag kl. 10-16
Tlf 3311 3075
Fax 3393 7617

Den udlejer er godt nok grov

God arbejdslyst... og håber i nedsat regningen

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-08-08 13:11

MEDMINDRE DET KAN DOKUMENTERES, AT DER VIRKELIG ER TALE OM GROV MISLIGEHOLDELSE AF LEJLIGHEDEN, BLIVER DET MEGET, MEGET SVÆRT FOR IKKE AT SIGE UMULIGT, AT FÅ 43000,- KR FOR ISTANDSÆTTELSE, EFTER AT LEJLIGHEDEN KUN HAR VÆRET BEBOET I ET 1/2 ÅR.

JEG HÅBER DIN SØN, HAR TAGET NOGLE RIGTIG GODE BILLEDER AT MISLIGEHOLDELSEN, INDEN HAN BEGYNDTE AT GØRE DEN I STAND.

ADVOKATEN VIL SIGE, AT DER ER TALE OM SAMMENFALDENDE INTERESSER, HVIS IKKE LIGE DIN SØN ER UDLÆRT MALER.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-08-08 13:18

UNDSKYLD TOUPIE

JEG HAVDE FORSTÅET DET SÅLEDES AT DET VAR DIN SØN, DER VAR UDLEJER, MEN DET ER JO HAM DER ER LEJER.

SÅ ER DET DA MEGET NEMT, DU BEHØVER INGEN ADVOKAT, MEN KAN SENDE SAGEN DIREKTE VIDERE TIL HUSLEJENÆVNET, DER SIDDER EN REPRÆSENTANT FOR LEJER, EN FOR UDLEJER OG EN FORMAND, SOM SÅ VIL SE PÅ SAGEN, OG FORSØGE AT KOMME MED ET FORLIG.

HVIS IKKE UDLEJER RETTER SIG EFTER DETTE, MÅ HAN ENTEN TAGE EN BOLIGRETSSAG, SÅ FÅR DU SIKKERT BRUG FOR EN ADVOKAT, ELLERS FÅR HAN ET KLIP, SOM BETYDER, AT VED 3 KLIP, FRATAGES HAN RETTEN TIL AT ADMINISTRERE UDLEJNING.

UNDSKYLD MISFORSTÅELSEN.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 14:00

Dette er garanteret ikke overholdt

Citat
Udlejers krav
Senest 14 dage efter, at lejeren har afleveret nøglerne, skal udlejeren oplyse, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Af bevisgrunde bør det være skriftligt.
Går der mere end de 14 dage (to ugers dagen indgår i fristen), kan udlejeren ikke kræve, at du betaler for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed

Herfra http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=12

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-08-08 14:11

Jamen når det er helt klart at udlejeren prøver at snyde, så kan du da ikke have brug for for skarpere skyts. Bare skriv hvordan det er klart at han prøver at snyde.
Der kan da ikke være noget forkert i at en mand selv gør sit hus i stand.
Prisen lyder usandsynlig høj i mine ører- Det må være en sag for huslejenævnet.
Arbejdets kvalitet vedkommer vel ikke den fraflyttende lejer. Jeg forstår nok at den indflyttende lejer er interesseret i at kunne dokumentere eventuelle mangler.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-08-08 19:34

Jeg kan kun tilslutte mig de øvrige indlæg. Den udlejer er helt fra snøvsen: Timeprisen er helt hen i vejret, man kan ikke renovere i 80 eller mere, medmindre gulve og døre skal skiftes, udlejer skal dokumentere at arbejdet er udført. Desuden mener jeg at lejer skal orienteres inden arbejdet sættes igang. Tru også med skattevæsnet; de timer han lægger og lønne han får skal jo beskattes - det har sådan en fusker sikkert ikke styr på.

Mere formeldt: Har din søn indbetalt et depositum på 21.000? Det lyder af meget. Husk at der er forskel på forudbetalt leje og depositum. Udlejer må ikke tilbageholde forudbetalt leje til udbedring af skader. Det har betydning fordi det nok er nemere at springe op og falde ned på hans efterregning, end det er at få depositum tilbage. Med LLO i hånden skulle det derimod være ret enkelt at få forudbetalt leje tilbage. se mere her http://www.indflytter.dk/forum/DB_Topic.aspx?db_tid=18

Klemme 2006 (udlejer)

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 03-08-08 00:22

Tilbage fra arbejde....

LuffeA
Lejligheden var ny.istandsat da min søn flyttede ind. Dog var der nogle få manger som udlejer "selvfølgelig" også har skrevet på regningen. Tak for din kommentar

Hej Nordsted1, ja det er længe siden men nu havde jeg lige brug for "Kandu" igen hi hi
Jeg har ikke en advokat med det har udlejer.... det kommer han nok til at bruge mange penge på

AG112
Det er helt ok jeg kan skam sagtens bruge dine kommentarer alligevel.

valde.
Du har nok helt ret - de beviser jeg har i forevejen burde være nok... den regning udlejer har sendt ud, der passer beløbene overhoved ikke sammen med fakturene som skulle bevise regningerne på materialer.

klemme2006
Det er indskud, ikke leje.
Ja, det er den med skattevæsenet jeg tænker på han skal vel være registreret på en eller anden måde for at det ikke er ulovligt?
Udlejer har ikke dokumenteret at arbejdet er udført, han har kun forsøgt at dokumenterer de udgifter han har haft til bla. kosteskaft, gulvklude og meget andet "sjovt".

Takker for ideen med huslejenævnet, den vil jeg bruge hvis han ikke trækker beløbene retur efter mit første brev til advokaten

Sov godt

Toupie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 00:25

Inden du snakker med advokaten, så kontakt lige LLO først, måske de kan komme med noget mere

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-08-08 09:00

HVOR STOR VAR HUSLEJEN PR. MÅNED UDEN LYS OG VARME ??

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 03-08-08 10:45

Kære Toupie

Lyt til Nordsted1's råd.

Lad være med at klare denne sag på egen hånd. Kontakt LLO (og hvis din søn ikke er medlem, så bliv det straks).

Det er udlejer der skal have bevismaterialet og fraflytter skal have kopi af de fakturaer, der beviser at arbejdet er udført.

Det er MEGET vigtigt at følgende (citat fra Nordsted1 02-08-08 14:00) er overholdt, eller er hele sagen tabt af udlejer:
Citat
Udlejers krav
Senest 14 dage efter, at lejeren har afleveret nøglerne, skal udlejeren oplyse, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Af bevisgrunde bør det være skriftligt.
Går der mere end de 14 dage (to ugers dagen indgår i fristen), kan udlejeren ikke kræve, at du betaler for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed

Ligesom at det skal dokumenteres at fraflytter er indkaldt til syn med mindst 8 dages varsel.

Jeg kunne skrive lange lange indlæg om dette (selv boligadministrator i over 20 år). Men følg Nordsted1 råd omkring kontakt til advokat eller LLO. Og så start på en frisk.

Det ville da være dejligt, hvis din søn vandt sagen og fik de kr. 21.000 tilbage - IKK

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-08 11:20

Hej Toupie

Læs også denne tråd, der er problemet det samme

http://www.kandu.dk/spg123988.aspx

Citat
Jeg har ikke en advokat med det har udlejer.... det kommer han nok til at bruge mange penge på

Den advokat for jo penge for at "støtte" sin klient, som i dette tilfælde udlejer.

Som tidligere nævnt kontakt LLO eller en advokat (det er noget din søn skal gøre) , men du har da lov til at skrive/tale på din søns vegne.

Han er kommet i kløerne på en bolighaj

Pøj pøj med det hele.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 11:27

Ja, jeg sidder også og krummer tæer, og kan mærke at jeg ryger i det røde felt, når der er mails vedr. denne tråd... det er da s***** at der er folk der udnytter andre så groft, han skal ned med nakken, og det kan kun gå for langsomt..

Håber sønnen ikke tager denne sag for nær (det er nok svært andet), men det kan da slå alle folk af pinden, men sådan en regning.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 03-08-08 13:24

AG112
Huslejen var på 8.500,- og det var helt klart min søns eget valg med så dyr en lejlighed...men man må også betale prisen for en lejlighed i Slagelse centrum.

Nordsted... han går sygemeldt med stress men forsøger ikke at tage det for nært.

Ans tak for din kommentar, ja han er desværre kommet i kløerne på en bolighaj som har været helt urimelig på alle områder.

Hyggemor er du sikker på LLO vil tage sagen på så sent et tidspunkt?

Udlejer har ikke overholdt reglen om de 14 dage men jeg tror ikke den holder da min søn desværre ikke har afleveret nøglerne.... dog har udlejer skrevet et flyttebrev men det er også fuld af fejl, bla skriver han at der mangler vaskemaskine og tørretumbler, og det gør der da sandelig også for der har aldrig været nogen. og sådan kan jeg blive ved....

Toupie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 13:32

Ja, Toupie det er jeg næsten sikke på LLO vil

Det er godt nok mange år siden, jeg fik en fraflytter regning, som heller ikke passede, jeg ringede til LLO, som godt ville tage sagen, der skulle jeg bare melde mig ind, for det var jeg ikke da jeg ringede.

Min bror ville godt overtage lejligheden efter os, så vi gjorde ikke mere ved det, - han var blevet advaret -

Hvor er det synd for sønnen, jeg håber og ønsker i snarest vil få en fornuftig afslutning, så han kan komme videre... Det er ikke altid lige nemt, at skulle stå på egne ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 13:34

Mangler hvidevarer....

Sig mig, farer den udlejer rundt i Slagelses gader og skriger ???

Få fat i Ekstrabladet, de elsker den slags.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-08-08 14:55

DEN DAG UDLEJER OVERTAGER LEJLIGHEDEN ER DEN DAG NØGLEN BLIVER AFLEVERET, PAS PÅ DIN SØN IKKE KOMMER TIL AT BETALE HUSLEJE INDTIL DEN ER AFLEVERET.

DET ER OGSÅ FRA NØGLEAFLEVERINGEN AT DE 14 DAGE BEREGNES.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 03-08-08 17:28

LuffeA jeg har overvejet ekstrabladet... bare for at forhindre at han snyder andre men gider heller ikke rigtigt bruge tiden på det.

Nordsted, tak jeg prøver at ringe til dem i morgen

AG112 der er skiftet lås efter fraflytningen så den kan han heldigvis ikke bruge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-08 17:39

Citat
AG112 der er skiftet lås efter fraflytningen så den kan han heldigvis ikke bruge.

Men da din søn ikke afleverede nøglen, da han fraflyttede, så kan han jo risikere at få endnu en regning på udskiftning af lås.

Det normale er, at udlejer og lejer gennemgår lejemålet ved opsigelse for fejl og mangler.

Har du eller din søn ikke gjort det ?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-08-08 00:46

Ans han har fået regning for udskiftning af låsen som vi/han også erkender.
Mht. syn af lejligheden så er det lige præcist der han skulle have en lille flad med en hammer....min søn altså, for han mødte ikke op til syn, han "glemte" det - men selvom han havde mødt op havde han nok ikke vidst hvad han skulle. Jeg selv flyttede til Jylland 3 uger før og havde nok at se til her. Lidt træls at det lige ramlede sammen sådan, men sket er sket og nu skal vi så bare have minimeret den urimelige regning fra udlejer.

Toupie

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-08 03:36

Udskiftning af nøgle er normal procedure hos mange selv om de udleverede 3-4 stk nøgler afleveres igen, jeg gør det selv når jeg får nye logerende som har skiftende kærester der måske glemmer at aflevere en kopi.
Men hvis der er brugt en låsesmed er det jo kun 4-500 kr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-08 03:43

Iøvrigt synes jeg at Du skal sammensætte et memorandum af facts i denne tråd, med egne henvisninger til advokat, LLO og Ekstrabladet og gøre udlejer bekendt med dem.......for at høre ad om han selv agter at køre på eller opgive.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-08-08 09:39

LuffeA udlejer har i fakturen taget 3 timers arbejdsløn til udskiftning af låse á 437,50 kr. altså 1.312,50 + div. låse og nøgler 3.697,- kr + div. låsekasser plus indsats 1.698,81. Der er kun bilag fra en regning på 69,-

Jeg har allerede skrevet et 3 siders brev med div. "rettelser" og "snyderier" til advokaten og kan sagtens tilføje facts fra denne tråd.
Det er svært at vide hvad der er det bedste at gøre, lade den gå direkte til LLO eller sende brevet først og så bagefter gå til LLO hvis han ikke trækker sig.... Jeg tror nu nok jeg har beviser nok til at han burde trække sig men han er samtidig en gusten type som sikkert ikke giver op så let.

Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-08-08 10:03

ÆV, LLO holder sommerferie frem til den 11. august

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 10:05

Der må være lokalafdelinger rundt om i landet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 10:06

Jeg ville ikke henvende mig nogle som helst steder, før jeg havde talt med LLO,

http://www.lejerneslo.dk/asp/visafd.asp?Id=96

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 10:21

Det ville være interessant at hører prisen fra en "rigtig" låsesmed?? evt. et skriftligt tilbud, så du har et bevis mere

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-08-08 10:22

Tak Nordsted Slagelse afd. er tilbage efter ferie i morgen så jeg ringer under alle omstændigheder til dem først - bare for at være sikker på de vil tage sagen inden jeg evt. skriver noget om det i brevet til advokaten.

Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-08 10:33

Din søn bør have sin egen advokat, kan han ikke søge fri proces, hvis sagen skulle ende i retten.

Den advokat, som du vil skrive til er udlejers advokat. Han varetager kun sin klients interesser.

Så jeg tvivler på at du får noget ud af det

Nu ved jeg ikke om det er en gentagelse, men hvad med at prøve Advokatvagten

http://borger.dk/forside/politiet-ret-og-forsvaret/ret/advokater/advokatvagte-retshjaelp-og-fri-proces

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 04-08-08 10:35

En rigtig låsesmed falder da på røven af grin, når han hører at han har skiftet låsen ud, og ikke bare skiftet stifter i cylindren.

Det lyder næsten somom din søn skal være glad for at udlejer ikke skiftede døren til lejligheden og hoveddøren ud, nu han var igang.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-08 10:38

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

Advokatvagten i Slagelse har åbent i dag mandag fra kl. kl. 17:00-18:00

Men hvis du har bosat dig i Jylland, så find Advokatvagten der.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-08-08 11:27

DET ALLERBEDSTE VILLE VÆRE AT SKRIVE TIL UDLEJER, AT I VIL SENDE SAGEN TIL HUSLEJENÆVNET, JEG TROR DET KOSTER CA. 700,- KR AT FÅ KØRT EN SAG, OG DER ER EN, SOM VARETAGER SPECIELT JERES SAG.

HVIS DU ALLEREDE NU, TAGER EN ADVOKAT, KØRER TAXAMETERER JO MED DET SAMME.

DET ER MULIGT DU KAN FÅ HJÆLP, VED AT MELDE DIG IND I LLO, MEN DE MØDER IKKE OP FOR DIG NOGEN STEDER, DET SKAL DU ALLIGEVEL SELV.

DU KAN NOK GODT FÅ DEM TIL AT SKRIVE ET BREV TIL UDLEJER, MEN DET ER UDLEJER, SOM REGEL LIGEGLAD MED.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 11:34

Uddrag fra LLO's hjemmeside

Sagsbehandling
Vi hjælper dig som medlem i f.m. de problemer, der kan opstå omkring dit lejemål. Oftest er det stridigheder imellem ejer og lejer, i sjældnere tilfælde er det forhold til myndigheder eller sager lejere imellem.
Vores sagsbehandling omfatter:

Mundtlig rådgivning
Udfærdigelse af skrivelser
Deltagelse i forhandlinger
Besigtelser
Indbringelse af sager for husleje- og beboerklagenævn
Forelæggelse af sager for advokat

Dvs, hvis de kan hjælpe dig, så har du allerede en advokat

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-08 17:07

Låsekasser er godt nok r**dyre, men dem skal I dælen brøleme ikke betale for da de hører til den "faste" del af hytten.

En cylinder som kan skiftes på 3 minutter koster vel 225-275 kr, medmindre den indgår i et låsesystem, det passer meget godt med at en låsesmed beregner sig ½ times arbejde for at skifte eller omlægge den , ialt 5-600 kr som er taksten.

De 69 kr som der er bilag for er nok kopiering af 1-2 ekstra nøgler, dem skal I heller ikke betale hvis der er afleveret det antal nøgler som der er udleveret. Til en ny cylinder hører der altid 3 nøgler med.

Summa summarum, udlejer hverken kan eller må lægge en så stor vedligeholdesudgift og nyanskaffelser over på een enkelt lejer, det skal indgå i et flerårigt budget.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 04-08-08 20:25

Citat
DEN DAG UDLEJER OVERTAGER LEJLIGHEDEN ER DEN DAG NØGLEN BLIVER AFLEVERET, PAS PÅ DIN SØN IKKE KOMMER TIL AT BETALE HUSLEJE INDTIL DEN ER AFLEVERET.

DET ER OGSÅ FRA NØGLEAFLEVERINGEN AT DE 14 DAGE BEREGNES.
hvor har du dette fra AG 112?

Kære Toupie

Når lejligheden er synet og afleveret er manglende nøgler ikke afhængig af, hvor længe din søn hæfter for lejligheden.

Det er sagt flere gange:

Kontakt LLO fra nu af og hør hvad de siger omkring situationen. Hvis du alligevel vælger at lade advokaten føre sagen, skal du vælge een der er boligadvokat - altså en der ved hvad Lejeloven er. Advokater specialiserer sig i forskellige ting, så vælg nogle med erfaring. Dårlig advokat kan medføre tabt sag.

At han ikke har deltaget i synet behøver ikke at være en ulempe. Det beretiger ikke udlejer til at komme mere på regningen. Der skal stadigvæk være dokumentation for det udførte.

LLO vil i første omgang tage kontakt til udlejer for at få yderligere dokumentation. Såfremt udlejer fastholder sit krav, vil LLO viderebringe sagen for Beboerklagenævnet (findes i enhver kommune). Beboerklagenævnet tager så stilling til sagen.

Ud fra de fakta jag har, vil jeg umiddelbart tro, at Beboerklagenævnet giver din søn medhold. Dette skal udlejer efterleve, med mindre udlejer ønsker sagen prøvet ved Boligretten.

Hvis der ikke fandtes div. hårde hvidevarer i boligen ved overtagelse, skal der heller ikke være det ved fraflytning. Med mindre der i mellemtiden har fundet en renovering sted, hvor disse inkluderede. Men så ville din søn have modtaget varsling på huslejeforhøjelse pga. boligforbedringer hvorpå det skal fremgå, hvorfor den stiger.

Man skal aflevere en lejet bolig i samme stand som da man modtog denne - med forbehold for slid og ælde.

Slut herfra.

LLO er eneste vej - som næste skridt.

Held og lykke.

Lad gerne tråden stå åben så vi kan følge udviklingen. Føler med din søn.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 04-08-08 20:27

Glemte lige at pointere: Udlejer kan ikke efterfølgende komme med flere udgifter på en flytteopgørelse. Er der glemt "noget" er det bare ærgeligt for udlejer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-08 20:37

hyggemor

Toupies søn har ikke deltaget i syn af lejlighed eller afleveret nøglerne. Det er et minus for ham.

Citat
Man skal aflevere en lejet bolig i samme stand som da man modtog denne - med forbehold for slid og ælde.

Det er jeg enig i, men det er jo svært at bevise, når lejeren ikke var til stede ved "synet"

Jeg vil igen anbefale Toupie/søn at få en advokat. Og det er IKKE udlejers advokat.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 04-08-08 21:32

ans

Klart det ikke er en fordel at sønnike ikke har deltaget i fraflytningssynet. Men udlejer har stadig bevisbyrden for de mange udgifter. Der er nogle der deltager i et fraflytningssyn, men ikke ønsker at underskrive synsrapporten. Man har ligeså mange rettigheder som hvis man ikke deltog.

Lovgivningen siger, at fraflytningssynet skal gennemføres senest 2 uger efter, at udlejeren er blevet bekendt med, at fraflytning har fundet sted. Fraflytteren skal indkaldes skriftligt til at deltage i synet med mindst 1 uges varsel. Også selvom det er længe siden, at man er fraflyttet.

Senest 14 dage efter synet er foretaget skal fraflytter have skriftlig besked om det forventede/anslåede istandsættelsesbeløb. Det skal her fremgå hvor mange kr. fraflytter skal forvente at betale. Fraflytterens samlede andel af den anslåede udgift må ikke overskrides med mere end 10 %, når den endelige flytteafregning modtages.

Det er her filmen knækker. Der er ikke indkaldt lovligt til syn og efterfølgende er de 14 dage for fremsendelse af anslåede istandsættelsesbeløb ligeledes ikke overholdt.

Jeg underlader at gå mere i dybden. Det kræver at man får hele sagen fra start med tilhørende bilag. Toupie kan trygt overlade sagen til LLO.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-08 21:48

Citat
Mht. syn af lejligheden så er det lige præcist der han skulle have en lille flad med en hammer....min søn altså, for han mødte ikke op til syn, han "glemte" det

hyggemor

hvor står det i denne tråd

Citat
Det er her filmen knækker. Der er ikke indkaldt lovligt til syn og efterfølgende er de 14 dage for fremsendelse af anslåede istandsættelsesbeløb ligeledes ikke overholdt.

Men det er da muligt at LLO kan hjælpe.Personligt at skrive til udlejers advokat, det er det samme som at slå ud i luften

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 04-08-08 22:07

Okay ans - jeg giver mig halvt - syn er sønnike indkaldt til, der står korrekt som du pointerer, ikke noget om varsling af dette.

MEN

Citat
Udlejer har ikke overholdt reglen om de 14 dage men jeg tror ikke den holder da min søn desværre ikke har afleveret nøglerne.... dog har udlejer skrevet et flyttebrev men det er også fuld af fejl, bla skriver han at der mangler vaskemaskine og tørretumbler, og det gør der da sandelig også for der har aldrig været nogen. og sådan kan jeg blive ved....

Det er dette jeg refererer til. Hvis de 14 dage/2 uger ikke er overholdt - er filmen knækket for udlejer og der er ikke noget at komme efter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 22:09

Skal vi ikke bare vente i spænding og med x fingre til vi hører nyt fra Toupie

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 04-08-08 22:23

Citat
Skal vi ikke bare vente i spænding og med x fingre til vi hører nyt fra Toupie

Giver dig fuldstændigt ret Nordsted1. Iøvrigt har jeg jo fyraften, men ens iver bliver jo større og større, når man lige pludselig er på hjemmebane

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 22:25

hyggemor... iih hvor jeg kender det, (også fra mig selv, med det jeg nu brænder for)

Min svoger har arbejdet frivilligt indenfor LLO, og jeg kan love dig for, at han også var grebet af det, det var ikke altid lige sjovt, at blive inviteret derind, når han så hele tiden snakkede i tlf

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-08 22:45

Toupie

Har din søn ikke en lejekontrakt?

I den bør det fremgå hvilke hårde hvidevarer, der var i lejligheden, da din søn flyttede ind !!

Jeg er ikke negativ, men det er et stort minus at han ikke mødte op til "fraflytningen" og ej heller afleverede nøglerne.

Dette vil udlejers advokat bruge som et stærkt argument.

Derfor skal du ikke skrive til ham.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-08-08 22:52

Tak til jer alle for indlæggene.. jeg kan bruge hver og én Jeg kontakter LLO i morgen og venter spændt på hvad de siger.

Og Hyggemor jeg skal nok lade tråden stå åben

På første flyttebrev stod ikke angivet hvormeget beløbet ville blive på. På andet brev (der kom fra advokaten) stod der at der skulle indbetales 22.617,36 inden 10 dage ellers ville det ryge til inkasso. På tredie brev (også fra advokaten) stod der at de havde lavet en fejl og beløbet der skulle betales var 43.617,36. Det brev kom dagen efter det andet brev.

Sov godt

Toupie

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-08-08 22:55

TIL HYGGEMOR
DEN UDTAGELSE KOMMER FRA ET KURSUS MED ADVOKAT KELD FREDERIKSEN, SOM ER FORMAND FOR JGF I ÅRHUS, DET VAR ANG. DISKUTION OM HVORNÅR, MAN KUNNE SIGE AT BOLIGEN VAR AFLEVERET, OG DET ER DEN, NÅR NØGLERNE ER AFLEVERET, SIGER HAN.

DET ER MULIGT LLO SKRIVER DE MØDER OP I HUSLEJENÆVN OG I BOLIGRETTEN, MEN DET HAR JEG ALDRIG HØRT DE HAR GJORT I DEN VIRKELIGE VERDEN, DE KAN GIVE GODE RÅD, JA, MEN NÅR DET GÆLDER, MØDER DE IKKE OP, DET GØR DU SELV I HUSLEJENÆVNET OG I BOLIGRETTEN ER DU SAMMEN MED DIN ADVOKAT, LLO HAR IKKE ADVOKATER DE STILLER TIL RÅDIGHED.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 04-08-08 23:21

AG112

I tvivlsspørgsmål om, hvornår boligen anses for afleveret, er det korrekt, at når nøgler er modtaget af udlejer anses boligen for afleveret.

Men når der i dette tilfælde er foretaget fraflytningssyn kan den med nøgler ikke bruges - idet et fraflytningssyn indikerer en endelig aflevering.

Lejeloven er hamrende svær fordi der er så mange hvis'er og såfremt at tage hensyn til. Men det er pudsigt, at du henviser til JGF. Blev nysgerrig og besøgte lige siten. Genkender 2 personer - nok om det.

Venter spændt på yderligere info fra Toupie.

Og Nordsted1: igen kunne jeg ikke lade være

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 23:25

og så skal der xxxxxxxxxxxxxx'es

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 19:55

Det bliver spændende at hører hvad LLO kunne fortælle idag, for den bolighaj skal ned med nakken

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-08-08 20:46

Fuldstændigt enig Nordsted1 - men der er altid 2 sider af sagen og vi har jo ikke hørt den anden part

Mon det er lovligt at spørge hvilken udlejer det er - altså jeg syntes helt bestemt, at dette måtte høre under kategorien tips

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 21:33

Når Toupie ringer til lokalafdelinge, kan det være de i forvejen kender til udlejer, men ellers er det da rigtigt nok, at en sag skal ses fra to sider.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-08 09:28

Jeg snakkede med LLO i går og de sagde rigtigt nok at hvis min søn meldte sig ind nu ville de godt hjælpe og hvad han kunne forstå så havde vi vist brug for hjælp Når girokotret er betalt skal jeg ringe og snakke med en sagsbehandler og så må vi se hvad de kan gøre.

Jeg snakkede med udlejers advokat i går for at høre om der var flere bilag og om jeg kunne få tilsendt den cd der skulle dokumenterer de mange timers rengøring. Jeg har aldrig før snakket med en så ubehøvlet og uproffessionel advokat men der var ikke flere bilag og han ville ikke sende cdén til mig. Han påstod af vi ikke ville betale så derfor ville han ikke bruge tid på at sende den. Jeg sagde at det havde jeg ikke sagt noget om, men havde brug for dokumentationen for at forstå hvordan der kunne blive brugt så mange timer på rengøring. Så tilbød han et forlig og hvis jeg ikke accepterede de 6.000 ,- i afslag så kunne vi mødes i retten. Jeg accepterede ikke forliget.

Toupie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-08 09:46

Det lyder lovende med LLO, jeg håber inderligt at i får medhold.

Ha den advokat er da nok familie med hajen, så kan de dele i porten, (man kan da nemt få den tanke, det har jeg oplevet med en taksator og en håndværker)

Haj og advokat, kommer ikke langt uden dokumentation, hvor er de uprofessionelle

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-08 13:17

Nordsted jeg har samme tanke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-08 13:30

Som jeg tidligere skrev, advokaten varetager kun sin klients interesser. I dette tilfælde er det udlejer.

Jeg håber at LLO kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-08 17:27

Ans jeg er også rigtig glad for alle jer der rådede mig til ikke at sende det brev til advokaten

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 06-08-08 17:44

Godt og fornuftigt træk Toupie.

Nu er sagen "næsten" overladt til LLO og så skal du/sønnike ikke foretage jer noget som helst, med mindre LLO giver jer besked herom.

Skulle der dukke flere trusler eller andet op fra udlejer eller dennes advokat viderebringes dette bare til LLO. De vil så foranledige dette besvaret/behandlet.

Good luck - Håber det bedste for jer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-08 17:51

Ja, godt LLO findes, og at medarbejderne også er så fantastiske, søde og hjælpsomme.

Og som du også kan se længere oppe - så er der også advokater tilknyttet LLO.

Jeg har mest lyst til at sige - hva sagde jeg - men jeg nøjes med at tænke det (med hensyn til at de kunne hjælpe)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-08-08 20:11

Når sagen er gået videre skal Du IKKE kontakte udlejer eller hans advokat, og samtidig afvise henvendelser fra dem, juristerne tager den fra nu af og vil helst ikke have at der foregår noget bag deres ryg da de kan risikere at afvise.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 06-08-08 20:33

LuffeA

Er du blevet mit ekko

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-08-08 21:03

Selv årsag, Hyggemor

Jeg opdagede det et splitsekund efter at jeg havde trykket på knappen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-08 21:03

Det er altid godt at høre tingene i stereo

Jeg venter bare og ser hvad der sker... jeg tror ikke udlejer ønsker sagen bragt for retten så det skulle ikke undre mig hvis der kom et brev en af dagene... men det ryger bare videre til LLO så.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 06-08-08 21:11

Toupie

Lov mig nu, at du ikke indgår et forlig. Som sagen er fremlagt tyder det på, at sønnike slipper for, at betale kr. 0,00 og tilmed får sine kr. 21.000 retur.
Som tidligere sagt: lad tråden stå åben, indtil den er afsluttet. Jeg tror at vi er mange der er edderspændt på udfaldet.

LuffeA

Kender det godt. Man er så ivrig at komme med sine gode råd og erfaringer, at man helt glemmer at koncentrere sig om tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-08 21:24

Jeg sidder bare og er så glad for at LLO går ind i det, så behøver du Toupie/søn ikke gøre mere, end stille jer til rådighed for LLO

Jeg fortsætter med at xxxxx

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-08 10:59

Hyggemor jeg lover Efter den snak med advokaten indgår jeg ikke noget forlig og da de ikke har dokumentationen i orden tror jeg nemlig også det ender med at min søn, om ikke andet så får noget af sit indskud tilbage. - og jeg skal nok lade tråden stå åben Det er altid rart at have følelsen af ikke at stå alene med en "opgave".

Tak Nordsted

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 12-08-08 19:21

Nu har jeg snakket med en sagsbehandler i LLO og han syntes det lød som en sag der ender i boligretten og jeg skulle fluks sende papirene til dem, hvilket jeg selvfølgelig gør.

Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-08 20:59

Jeg håber, at det så vil gå godt

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 12-08-08 22:14

Toupie

I forbindelse med at du indsender samtlige (kopier) af sagens akter så skriv lige et brev, hvori du fortæller om udlejer og dennes advokat opførsel i telefonen.

Du bør samtidig også gøre opmærksom på, hvad du har foretaget dig. Altså hvor mange gange du har kontaktet udlejer/udlejers advokat, således at LLO ikke bliver overrasket over nogle evt. manglende oplysninger.

Good luck.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-08-08 23:13

Tak for info

Og så lige de obligatoriske

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx fortsætter vi med

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 13-08-08 17:42

ups søde Nordsted1

Min mund er lukket med syv segl - indtil næste gang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-08-08 19:54

Toupie... det er altså til hyggemor, ikke dig

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-08-08 11:53

Tak Ans

Hyggemor jeg er i fuld sving og heldigvis har havde jeg skrevet noget af det i forevejen, men tak for rådet. Jeg vil skrive alt jeg overhoved kan - også om udlejers forsøg på at komme ind i lejligheden mens min søn stadig boede der. Han ringede til politiet for at få deres accept på at gå ind i lejligheden men politiet afviste (ikke første gang) dernæst ringer han til min søn for at fortælle at der sikkert er indbrud i lejligheden for han kan se nogle gå rundt deroppe. Min søn ringer tl politiet som tager ud og undersøger det (det er i samme forbindelse politiet fortæller at udlejer kom med den forespørgsel). Da politiet ankommer står udlejer parat og går med op i lejligheden. Smart! Der var selvfølgelig ikke nogle tegn på indbrud.

Nordsted, ok

Toupie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-08 17:33

Hvor er den udlejer dog en usympatisk person

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 14-08-08 19:22

ved ikke lige, hvad jeg skal sige til dit sidste indlæg Toupie.

Den ret så kreative udlejer chokerer mig mere og mere med de hammerende ulovlige handlinger der foretages.

Godt, at du kan huske dette. ALT og jeg siger ALT skal med.

Sidder her med en utrolig flov smag i munden, når man som jeg selv er administrator. Det er sådanne nogle sager, der gør det utroligt svært for os andre lovlydige. Vi får nogle gange at vide, at vi alle snyder og at vi kun vil have penge og laver vores håndværkerfakturaer selv. Det gør mig sk....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-08-08 09:56

Hyggemor, der vil altid (desværre) være nogle der er som denne udlejer og desværre ødelægger det meget for andre, men søde du, du skal ikke have en dårlig smag i munden - vær du hellere glad for at det ikke er alle der er sådan, incl. dig selv..... det gør det nemlig nemmere at få "øje" på dem der ikke er reelle

God weekend

Toupie

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 12-09-08 12:06

Toupie

Har du en opdatering/status på sagen?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-09-08 10:10

UPS.... Hyggemor, jeg har først set dit indlæg nu - men ja det har jeg. LLO har kigget på sagen og der er en del punkter som de ikke vil accepterer og det har de sendt brev om til advokaten. Beløbsmæssigt svarer det til at min søn betaler 8.000 - 11.000 i stedet for de 43.000.
I mellemtiden har ejer/advokat sendt sagen i boligretten. De to breve har krydset hinanden....
Nu må jeg så bare vente og se hvad der så sker, men LLO mener helt klart at den sag ryger videre i retten.

Toupie

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-09-08 20:40

Jep Toupie - vi venter så spændt på efterspillet.

Sidder allerede og fryder mig over at udlejer kommer ned med nakken (må man det, når jeg selv er administrator )

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-09-08 11:19

Man må da altid fryde sig når "de fæle" får læst og påskrevet

Håber da bare de når at få en afklaring inden Kandu lukker spørgsmålet....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-08 13:19

Det er fadme fryd..... stavet forkert med vilje, det ser ikke godt ud at bande

Toupie, du kan da bare lukke tråden nu, vi er da så nysgerrige, at vi køber tråden og følger med alligevel.. meeen den er jo åben til 2.11 så mon ikke sagen er på plads inden, det vil jeg da håbe

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-09-08 08:54

Ham fra LLo sagde at der godt kunne gå laaaaaang tid før den sag var ovre, specielt hvis den køre videre fra boligretten og det gør den jo nok - men dejligt at i er nysgerrige. Hvis jeg lukker den når sagen har været i boligretten kan det være den er blevet "åben" igen når sagen skal for retten

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 20-09-08 11:29

Normalt starter tvister i Beboerklagenævnet og de mødes kun een gang om måneden. Derfor tager det meeeget lang tid at få en sag behandlet. Hvis Beboerklagenævnets afgørelse ikke anerkendes kan man inden 4 uger anmelde sagen til Boligretten.

Herefter skal sagen behandles af Boligretten og dette kan også tage laaaaang tid. Så en tvist kan virkelig have en lang proces. Det er ikke unormalt at fra en sags opstart og til slut - kan der godt været gået fra 5 mdr. - 9/12 mdr.

Så det er ikke for at være lyseslukker men dette er desværre fakta. Men tålmodighed kan godt svare sig. Man er jo altid velkommen til at forespørge om status på sagen
Jeg venter ihvertfald med spænding.