/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC genbrug
Fra : mploug
Vist : 1640 gange
49 point
Dato : 26-07-08 10:19

Hej

Findes der i Århus eller omegn et sted, hvor man som privatperson
kan indlevere sin gamle PC til genbrug?

PC'en er gammel, men den fungerer, og jeg tænker, at det er synd
bare at smide den på en genbrugslads.

Er der et sted, hvor de sørger for at PC'en eller dens dele kan
blive genbrugt?

Jeg tænker noget i stil med www.pcfisk.dk - det er vist kun
PC'er fra firmaer.

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-08 10:25

Du skal lige vide, at dine data på harddiske ikke lige forsvinder når du bare sletter.
Så hvis du har følsomme data bør din harddisk slettes ordentligt eller destrueres.
Men resten af comp kan da nok genbruges.

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 26-07-08 10:40

Ja, jeg har planer om at formatere PC'en jf. mit spørgsmål her:
http://www.eksperten.dk/spm/838977

Jeg har dog ingen erfaring med det, men jeg må se, om jeg
kan få taget mig sammen til at sætte mig ind i det.

Så vidt jeg kan se ifølge vejledningen i indlæget på
eksperten.dk, så skal jeg downloade Killdisk (.zip mappen)
til en diskette og gemme det i en mappe på PC'en, eller ?
Der er diskettedrev i den gamle PC.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-08 11:04

helgec´s vejledning er super og du kan faktisk ikke gøre noget galt hvis du følger hans vejledning så det er bare at gå igang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-08 11:05

btw - så tager mange kommunale genbrugsbutikker imod netop pc´ere - mange steder kræver de dog at skiverne (recovery eller windows cd´er) følger med.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-07-08 11:50

Her i Sønderborg tager Kirkens Korshærs møbelgenbrug med glæde imod slige ting.
Og så går det til et godt formål.
Gambrinus

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 26-07-08 14:45

Jeg ved godt, at det ikke var mit oprindelige spørgsmål,
men kan I pædagogisk og gerne i punktform fortælle mig,
hvad det er jeg skal gøre mht, Jf. Helgecs vejledning til Killdisk?

Jeg tager udgangspunkt i, at jeg bruger diskette drevet.

Altså jeg henter, gemmer og udpakker filen fra
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm.

Jeg gemmer KILLDISK.EXE, KD_REAL.EXE DOS4GW.EXE
på en (formateret) diskette.

Skal jeg så genststarte PC'en med disektten siddende i drevet og
dobbeltklikke på KILLDISK.exe ?

Hvad vil bootable disk sige - skal der være ligge noget
specielt på disketten? Eller misforstår jeg noget?

Ja undskyld, men det er altså ikke noget jeg har erfaring med.

Mvh. Martin

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 49 point
Dato : 26-07-08 15:29

Den her laver en mere sikker overskrivning,HENT>
Download Darik's Boot and Nuke 1.0.7 >
for floppy disks and USB flash drives>
http://www.dban.org/download
Sæt en formateret diskette i dit diskette drev og
klik på den grønne diskette .exe (dban-1.0.7_i386.exe)
og der vil blive lavet en boot diskette>
Billeder:
http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=61951
Sæt disketten i drevet og gå ind i bios og sæt drev A:
til first device (vis den ikke står som first boot device i forvejen)>tast F10 og pc'en ganstartet og går direkte ind og booter på disketten,læs hvad der står på skærmen når du kommer ind på disketten,SE BILLEDER.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 15:33

first device

http://manse9933.dk/sub/hw-galleri/6.htm
Kan hedde Removable>Mest på nyere pc'ers bios,diskette/Usb Nøgle

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 15:46

Skriver du quick hvor der står Boot: og taster Enter
så overskrives alle hardiske i systemet auto,på en gang (hurtigt)men der er flere og mere grundige metoder,f.eks Gutmann,tager lang tid.
http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=61951&ssid=39775

Metoder:
http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=61951&ssid=39777

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-08 16:51

Martin - om du henter den ene eller den anden så gør sådan:

hent "diskettefilen"
Gem den på skrivebordet.
dobbeltklik på det disketteikon som nu er på skrivebordet
den beder om en diskette
sæt diskette i
ok
nu laves en diskette som er selvstartende

Start comp med disketten i
nu vil der rulle" et program ind som der skal bruges til at slette.

hvis den ikke ruller et program ind, så sig til.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 26-07-08 18:25

Prøv at spørge på et Ældrecenter (plejehjem) i nærheden af din bopæl, nogle vil gerne have en sådan computer til deres beboere eller dem der kommer på dagcenter der.

Jeg afleverede min gamle computer der, som ofte bliver brugt, har jeg fået fortalt!

Clou

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 27-07-08 11:43

Hej

Jeg er lige begyndt på det med http://www.dban.org/download
Jeg har startet PC'en med boot disketten i, og er kommet til det med
splash billedet http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=61951&ssid=39775

Jeg ved ikke, om jeg skal vælge at trykke på Enter eller skrive autonuke?
Det afhænger måske af, om jeg selv vil styre hvor meget og hvordan der bliver
formateret? Jeg skal måske bare vælge autonuke - Jeg vil jo bare have
ryddet hele skidtet?

Mit tastatur reagerer ikke, og det er vel fordi jeg netop ikke kommer ind
i Windows? Der skal jeg vel have fat i mit OS\2 tastatur - hvis jeg kan få det til at virke
eller hvad?

Mvh. Martin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-08 11:55

Jeg har ikke prøvet det program, men ville no vælge autonuke.........så vejleder den dig nok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-08 11:57

Og ja der er ikke læst nogen driver ind så det gode gamle ps2 tastatur virker nok bedre.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-08 12:00

Hej,du taster bare enter og bruger så pil op ned,så vælger den en disk og her taster dun enter og der vil komme et X ud for disken.
Er det et USB tastatur du bruger?
For så kan du gå ind under>USB og slå >

legacy USB support
Til og genstarte pc'en.
Eller brug et
PS2 tastatur vis du har et sådant.
Skriver du quick hvor der står Boot: og taster Enter
så overskrives alle hardiske i systemet automatisk

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 27-07-08 12:09

Ja, det er USB tastatur.
Jeg skal ind i BIOS med F1 - for at vælge legacy support, eller er det under Enhedshåndtering?
Jeg er nemlig ikke sikker på, at det gamle tastatur virker mere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-08 12:32

Det er i bios,det er forskelligt fra bios til bios,led efter noget der hedder> peripherals>USB

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 27-07-08 12:52

Nå det lykkedes med PS2 tastaturet.

Den står ved det skærmbillede der ligner
det her:
http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=61951&ssid=39778

Jeg synes der stod noget med may remove the media..betyder det,
at jeg bare kan tage disketten ud?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-08 13:38

Man kan tage den ud når den er gået igang,den er loadet i memory/ram.

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 27-07-08 13:41

ok fint, tak.

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 27-07-08 17:00

Hej Det ser ud til, at det lykkedes fint med formateringen / overskrivningen
med http://www.dban.org/download.

Det var da til at have med at gøre

Mange tak for det!

Mvh. Martin

Godkendelse af svar
Fra : mploug

Dato : 27-07-08 17:01

Tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 27-07-08 17:02

Jeg har netop skrevet til Århus Kommune for at høre,
om de kender et sted jeg kan indlevere PC'en.

/Martin