/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
32 bit software på 64bit Vista
Fra : Dennis85
Vist : 984 gange
200 point
Dato : 24-07-08 23:57

Hej alle sammen!

Jeg har købt mig en fin Zepto bærbar, med bl.a. dual core cpu, 4GB Ram og Windows Vista 64bit.

Jeg har dog uden held prøvet at spille 2 gamle spil, da jeg er på ferie og ikke har kunne teste mine "normale" programmer endnu (altså dem jeg plejer at bruge).
Vista lavede dog bare en fejl, og ville ikke køre spillene.
Det drejer sig om Age of Empires II, samt Settlers III.
Spørgsmålet er om det er pga de spil er lidt gamle de ikke kan, og om nyere software vil virke bedre?

Jeg prøvede også med indstillingerne i Højreklik -> Egenskaber... -> hak i: "...Windows XP (Service Pack 2)", plus de andre windows udgaver.

Jeg er umiddelbart skuffet, men ved I om der er chancer for at mine normale programmer, Office XP, FireFox3, og diverse spil kan køre?

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 25-07-08 00:15

Jeg glemte også at spørge om, om der er noget jeg kan gøre for at køre lignende ting, eller om jeg blot har købt katten i sækken?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 25-07-08 08:43

Dine "normale" 32 bit Microsoft programmer vil nok med stor sandsynlighed virke - det er mere tvivlsomt om dine gamle spil nogensinde kommer til det.

Mange "ældre" programmer benytter sig af windows' egne DLL og OCX filer - men de nyeste udgaver af filerne i Vista er ofte inkompatible med ældre programmer. Og så får du fejl på fejl, hvis du ellers i det hele taget kan installere programmerne.

Er der tale om programmer med 16-bit installer (og det er der en del ældre 32 bit progremmer der benytter sig af), så kan du godt glemme alt om at få programmerne til at virke...

Med stort knowhow omkring manuel registrering af DLL og OCX filer kan det imidlertid nogle gange lade sig gøre alligevel. Men det kræver at du ved eksakt hvilke filer der er tale om, og at de skal listes ud af installationspakken.

Andre programmer er forsynet med en 16 bit installer, som aktiverer en 32 bit MSI fil. Så undertiden kan det også lade sig gøre at installere ved at dobbeltklikke på den relevante MSI fil.
(MSI = Microsoft Installer)

mvh berpox

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 25-07-08 10:31

Hej Berpox

Så lyder det alligevel ikke helt håbløst.

Det du skriver, var også i retningen af det jeg troede, at det var spillenes alder der gjorde det.
Jeg vil prøve at tjekke med min normale software senere i dag, og så hjælper SP1 måske også en del .

Måske du har lidt gode links til det med DLL og OCX filer? Ellers vil jeg selv prøve at finde noget.
Heldigvis spiller jeg ikke de gamle spil mere, det var kun i mangel af bedre.

Jeg vil lige lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu, og se om der kommer flere svar. Ellers er du vist manden der skal have nogle points .

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-07-08 10:13

Her er lidt om regsvr32 - registreringsværktøjet til DLL og OCX filer.

http://support.microsoft.com/kb/249873

Det jeg har gjort med held er, at jeg har placeret mine DLL og OCX filer i %windir%\syswow64\ som er den folder hvor 32-bit DLL og OCX filer anbringes.

De "ægte" 64-bit udgaver af dll og ocx filer anbringes i folderen %windir%\system32 ... nok for at holde fast i den gammeldaws notation "system32" selvom det synes forvirrende. Typisk Microsoft...

Her er lidt mere om 32-bit programmer på 64-bit OS'er:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa384249.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Dennis85

Dato : 28-07-08 11:50

Det lyder rigtig dejligt.
Tusind tak for svarende berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-07-08 12:28

Velbekomme - og held og lykke....

Lige et PS:

1) Jeg anbragte de pågældende DLL og OCX filer i en separat folder.
2) Dernæst blev de én for én kopieret til syswow64 og registreret via en batchfil.

- dermed er det også lettere at af-registrere filerne igen, og at lave en batchfil der sletter de pågældende DLL og OCX filer hvis det ikke vil lykkes.

Ovenstående er en god idé, hvis ikke du vil have "forurenet" din windows-installation unødigt.

mvh berpox