/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
håbløst bios problem
Fra : snaken
Vist : 479 gange
44 point
Dato : 22-07-08 22:42

Situationen er desværre 100% fastlåst og jeg står p.t. i dette her billede: http://peecee.dk/upload/view/124386/full. Jeg har prøvet at klikke på DEL og TAB, intet sker.
Har prøvet ALT, fjerne batteriet, resettet via jumperne, flashet forskellige bios versioner og intet hjælper her.
Med udgangspunkt i billedet her: http://peecee.dk/upload/view/124386/full:
Jeg har f.eks. prøvet at holde DELETE knappen nede under hele genstarten og får dette her billede: http://peecee.dk/upload/view/124387/full. Samme billede får jeg når jeg under hele genstarten holder TAB knappen nede.

Jeg får simpelthen ikke lov til at komme ind i bios. Hvad gør jeg??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-07-08 22:51

Du har selvfølgelig 220 Volt afbrudt når du resetter BIOS. Ik' ?

Hvad sker der, hvis du afmonterer alle stikkene på IDE enhederne ?

Gambrinus

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 22-07-08 23:00

Ja da. Lyset på bundkortet er slukket og strømledningen er ude af pc`eren.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 22-07-08 23:01

Afmontering af alt hardware gør ingen forskel.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-07-08 23:10

hvis du vil resette din bios, så skal du tage ALLE stik ud af HDD, cd- & dvd-rom drev, diskettedrev, usb stik, mus, tastatur, stik til højtalere, skærm og netværksstik eller sagt på en anden måde alt der har en spænding eller har bruge for spænding for at fungere. Så tager du batteriet ud sætter det tilbage efter 30 min, bare for at være sikker.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-07-08 00:06

hvad står der på skærmen. for at komme i bios.. er du sikker på at det er del. det kan være mange andre taster du skal bruge. feks. F1

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-08 00:07

Havde du også flashet før skaden skete ?????

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 23-07-08 00:22

transor> Ja jeg havde også flashet før og mange gange før sidste gang uden problemer.
webnoob> du har bragt mig på sporet. Jeg har fundet ud af at hver gang jeg kobler en bestemt harddisk af systemet, ja så fungerer det hele som det skal. Altså konklusionen må lyde at en bestemt harddisk simpelthen forhindre adgang til bios hvordan det så end måtte hænge sammen?! Jeg er et stort spørgsmålstegn lige nu.
Jeg vender tilbage når jeg har arbejdet med det igen i morgen.
Foreløbig tak til alle sammen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-08 10:21

Jeg kan ikke finde manualen hos asus.
Men det skulle vist være dette motherboard du har.
http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/asus-p4c800-deluxe-i875p.html

Hvis du vil resette bios bør du bruge reset jumperen.
"Jumper to clear up the CMOS"
Det er en jumper som sidder over to ben ud af 3 og jumperen skal flyttes i ca 10 sekunder og så til bage (det lille batteri må gerne sidde der men hovedstrømkablet skal fjernes mens der resettes.
Teksten ved resetjumperen kan hedde "Clear cmos"

Du må ikke tage batteriet af og kortslutte......................................farvel bios.

Men jeg ville nok pille alle de harddiske og andet udstyr fra (begge kabler) under forsøg på opstart og så sætte dem til en af gangen.

Asus plejer at bruge Del til bios adgang under opstart.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-07-08 10:45

Har du prøvet
http://manse9933.dk/sub/temp/1_billeder/billeder.htm
Nu har mit mobo en Bundkorts DVD men det samme gælder for Bundkort Med en CD,de fleste Asus Mobo's har
den mulighed.
Crash free bios version 1 eller 2/3

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 23-07-08 10:58

Hej. Som jeg skrev klokken 00.22 (til webnoog) så lykkedes det mig at få løst problemet blot ved at undlade den ene af harddiskene. Uden den i pc`en kan jeg komme i bios som tidligere. Så snart jeg kobler disken på igen - ja så låser billedet og jeg kommer ikke ind i bios (via DELETE knappen).
Jeg forstår ikke sammenhængen mellem harddisken og bios i relation til den aktuelle problemstilling.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-08 12:00

Din elektronhjerne stopper jo midt i POST, hvor den checker de forskellige enheder.
Så hvis en enhed fejler, vil POST jo netop stoppe/hænge.
Det kan jo skyldes så meget.
Der er jo åbenbart problemer, når POST prøver at få forbindelse med den harddisk.
Et kortsluttet eller afbrudt databen ? Hvad ved jeg ?
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 44 point
Dato : 23-07-08 12:03

Jeg mener altså koks i elektronikken i harddisken.
En IC eller dele deraf der er stået af.
Du kan jo forsøge at tilslutte den harddisk til en anden Pc og se om den også fejler der.
Gambrinus

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 23-07-08 12:10

Hej Gambrinus. Ja jeg vil prøve harddisken af på en anden pc`er. Udvendig ser der ikke ud til at være nogle skader, men måske indeni ?

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 28-07-08 23:35

Tak for svaret Gambrinus.