/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strømforsyning brummer
Fra : Rasmuzzen
Vist : 881 gange
200 point
Dato : 19-07-08 13:58

I de PC-Højttalere jeg har købt er der en tydelig brumme-lyd, når man tænder dem, hvilket irriterer mig. Er der noget man kan gøre - ny transformator eller et kredsløb der skal indskydes eller?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 19-07-08 14:01

Prøv for sjov skyld at vende stikket, det har virket her på forskellige apparater, f.eks køleskabet

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 19-07-08 14:06

Det er desværre en transformator man sætter direkte i kontakten, har prøvet at vende den, men det er det samme..ellers godt forslag.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 19-07-08 15:18

Er det en mekanisk brummen fra trafoen eller er det en brummen fra højtaleren. ?
Højris.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 19-07-08 17:17

det er muligvis lydkablet eller eller stikket i lydkortet der ikke sider ordenligt, eller fejl i stikket, dvs, ikke nogen god forbindelse. giver brummen og støj

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 19-07-08 18:48

Det er brummen fra højttlaerne og det har ikke noget med stikkende at gøre....jeg er på jagt efter nogle billige højttalere som ikke suser og/eller brummer....det er ikke lykkedes endnu når vi snakker PC-højttalere til under 500,-

og ja, jeg er sart

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-08 19:33

Der skal jordforbindelse på computeren.

Forklaringen er lang og teknisk og hænger sammen med radiostøjafkoblingskondensatoret i computerens strømforsyning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-08 19:35

en anden mulighed for brum hænger sammen med ledning fra højtalerforstærker til lydkortet.
Hvis du bruger en forkert forlænger kan det give brum.

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 19-07-08 19:39

haha i er gode er i...

De er slet ikke koblet til computeren...

Jeg gætter selv på det er 50hz-støj fra strømforsyningen der ikke er filtreret fra........spørgsmålet er jo så...kan man det efterfølgende?...et lille elektronik-kredsløb?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-07-08 20:09

Jamen for pokker da.

Hvis stikket ikke er sat i lydkortets stik, har du en lang antenne, der opfanger de 50/100 Hz,
der omgi'r os alle i et hjem med den her nymodens strøm installeret
og sender dem direkte ind i din forstærker.
Så skal det da brumme !

Du må nok snakke med Edison og Tesla om, hvorfor Tesla absolut holdt fast ved,
at vekselstrøm var bedre end Edisons jævnstrøm.
Jeg tror bare ikke, du får meget ud af at brokke dig til dem.
Gambrinus
PS : For øvrigt holdt jeg med Tesla dengang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-08 20:25

Hvis indgangen ikke er sluttet lavimpedanset af- i lydkort eller med andet- og din forstærker indgang er højimpedanset, har du da selv bedt om brum.

Brøv arkortslutte lederne på stilkket , og skru ned til moderat forstærkning, så holder brummet nok op.

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 19-07-08 20:29

hihihihii..det er ved at være sjovt det her....det er PC-Højttalere til 69,- hvor transformatoren er en lille boks man sætter direkte i stikkontakten...i skyder langt over målet

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-07-08 20:38

Citat
i skyder langt over målet

Hva'ba'va' ? ? ? ?

Transor og jeg rammer da i dette tilfælde plet.
Transor kløver endda min pil.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 19-07-08 20:53

Jeg tror jeg har det!

jeg køber nogle dyrere højttalere!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-07-08 20:56

Køb du dig bare fattig.
Bare du husker at tilslutte dem til elektronhjernen.
Det er ligesom det, der er meningen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-07-08 15:15

Dit brum skyldes en overlejret vekselsstrømsbrum. Den jævnstrøm der føder dine højttalere, er en pulserende jævnstrøm, der ikke bliver udglattet ordentligt; måske fordi elektrolytten ikke længere er oppe på mærkerne.
Inden i den højttaler du tilslutter strømstikket, kan du fastlodde en elektrolytkondensator, hen over + og -. Den skal nok være på ca. 1000 mikrofarad og på 25 volt.

Hvis det ikke kan gøre det, så er det nok billigere at købe nogle nye, da komponenter til et filter, nemt bliver lige så dyrt.