/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Kan ikke åbne filer
Fra : Axelise
Vist : 1434 gange
200 point
Dato : 18-07-08 11:07

Jeg kan pludselig ikke længere åbne filer, dvs. jeg kan ikke åbne vedhæftede filer, som bliver sendt til mig, og jeg kan ikke gå ind og åbne links i eksempelvis jobannoncer.
Når jeg prøver at åbne en vedhæftet fil, som jeg har fået sendt (ja, jeg har antivirus program), får jeg følgende at vide:
"Denne fil har ikke et tilknyttet program der kan udføre denne handling. Opret en tilknytning i Mappeindstillinger i Kontrolpanel."

Så mit spørgsmål er:
Hvordan opretter jeg denne tilknytning???

Og hvad kan der være sket, siden jeg pludselig ikke kan åbne et link eller en fil, hvilket jeg kunne før??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 11:15

Webmail eller Outlook Express eller ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 11:16

HVILKE filer snakker vi om.....

Som skrevet er det jo en forudsætning at du har et program der kan gøre det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 11:18

Citat
og jeg kan ikke gå ind og åbne links

Den må du lige forklare lidt nærmere

Kommentar
Fra : leob

Dato : 18-07-08 11:20

som skrevet
Gå i kontrolpanel
vælg mappeindstillinger
vælg filtype
check om den manglende type ikke allerede er der men bare med forkert programtilknytning og ret det evt
eller tryk ny og opret den manglende type samt tilhørende program
leob

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 11:25

Du kan sandsynligvis åbne filen ved at højre klikke og klikke på Åben med, der vælger du så det program som skal bruges til den type filer og sætter markering i Vælg altid dette program til denne type filer

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-08 12:53

Jeg har Outlook Express.
De filer jeg ikke kan åbne, er eksempelvis billeder, som mine svigerforældre har sendt mig.
Jeg har også forsøgt at åbne et link i en jobannonce, hvor stillingen blev beskrevet nærmere i linket, men jeg kan ikke åbne det.
Nu prøver jeg lige at følge nogle af de ovenstående råd, jeg har fået, og så vender jeg tilbage.
Som I kan forstå har jeg ikke megen forstand på computers, derfor dette håbløse spørgsmål....

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-08 13:05

o.v.n. - når jeg højreklikker, har jeg ikke mulighed for at vælge "åbn med" - jeg har kun mulighed for at gemme filen et sted. Og når jeg gør det, kan jeg stadigvæk ikke åbne.

leob - jeg kan ikke finde ud af, om den manglende type allerede er der men med forkert programtilknytning. Og jeg kan slet ikke finde ud af at oprette en ny. Jeg tror slet ikke at jeg kan finde ud af detteher

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:07

I Outlook Express skal du klikke på Funktioner oppe foroven, ned og klik på Indstillinger, under fanebladet Sikkerhed skal du fjerne markering i Tillad ikke at filer som muligvis indeholder virus, gemmes eller åbnes, muligvis skal du også fjerne markering i Bloker billeder og andet ekstern indhold, slut af med at klikke på Anvend og OK

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:09

Citat
Jeg tror slet ikke at jeg kan finde ud af detteher
vist kan du det, fjern lige de markeringer som jeg foreslår oven over

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-08 13:19

Ok, har gjort som du beskrev og har fjernet de nævnte markeringer.
Men billedfilerne kan stadigvæk ikke åbnes.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 13:21

Så har billederne et format du ikke har et program til....

Hvad hedder de (efter punktum)

Evt. højreklik på filen og vælg/find det program der skal åbne dem.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:22

Har du haft lukket Outlook Express og åbnet igen ? Windows skal engang imellem have indstillinger ind med skeer, ellers skal vi have nogle eksempler, eventuel billede af skærmen med fejlen på, hvad hedder dine billed filer ?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-08 13:23

Efter punktum hedder de "rar"
Men hvis jeg højreklikker på billedfilen, bliver jeg kun spurgt om, hvor jeg vil gemme den, ikke hvordan jeg vil åbne den...
Tak for din pædagogiske (tålmodige) indsats o.v.n. !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:25

Citat
Men billedfilerne kan stadigvæk ikke åbnes
prøv at gemme filerne før du åbner, det lyder lidt ulogisk, men det er en mulighed at gemme filerne på harddisken først

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 13:27

Winrar kan hentes her - den åbner dem - det er fordi de er pakkede

http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Compression_and_Zip_File_Utilities/WinRAR_Download.html

Gem eae-filen på dit skrivebord - installer winrar - luk rarfilen op med programmet - derefter er de alm. billedfiler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 13:29

eae

rar selvfølgelig

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 18-07-08 13:29

Aha så er det pakkede filer, hent det gratis lille pakke program 7zip og åben med den: http://www.7-zip.org/download.html vælg den øverste Download og vælg den til venstre, den anden er BETA, 7zip er i højre klik menuen når du vil åbne din rar pakke, ned til 7zip og ind på Udpak filer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 13:33

For at gøre forvirringen total findes der flere ANDRE programmer der ligeledes kan åbne rar-filer.....

Så FRIT VALG på hylde 1....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:34

7zip er altid rar at have, hvis du vil sende en mappe med billeder eller andet til nogle venner, så pak filerne med 7zip først, den kan pakke som zip rar og mange andre formater

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 13:34

Kører du Vista behøver du slet ikke noget program

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-08 13:35

Hurra o.v.n. - nu lykkedes det!
Tusind tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:36

Nemlig Refi, men hvornår er Winrar blevet gratis

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-08 13:36

Tak for svaret o.v.n..
OG ikke mindst for din tålmodighed

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:37

man lærer lidt nyt hver dag hvordan gjorde du ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-08 13:38

Selv tak, godt du fik løst problemet

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-08 13:41

Jeg tror faktisk jeg fik installeret et par programmer undevejs, - både dit og et gratis Winrar program jeg fandt ét eller andet sted. Men nu fungerer det, og jeg har forstået lidt mere om hvordan dén slags fungerer. Altid rart at blive klogere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 13:41

Citat
Kører du Vista behøver du slet ikke noget program

Det var så ikke helt korrekt opdage jeg lige - må have installeret winrar uden at tænke over det