/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
bios flashing - hvordan?
Fra : lillelyst
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 16-07-08 21:16

Jeg har bl.a. et asus p4c800 e-deluxe bundkort hvor jeg ønsker at få lagt den nyeste bios ind. Men hvordan bærer jeg mig af når jeg ikke har et floppy drev på min pc`er?

(I øvrigt har jeg et velfungerende floppy drev i maskinen og den virker 100% men kan ikke ses inde i bios. I denne computer kan jeg se drevet men når jeg klikker på det åbner programmet ikke op for indholdet. Jeg får til gengæld meldingen: indsæt en disk i drev A - så pc`eren ser simpelthen ikke diskettens indhold)

Håber nogen kan hjælpe her?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 21:27

HOLD DIG LANG fra at lave FLASH ? ændringer på dit
MOTHERBOARD, hvis du ikke vil have/ købe en NY MASKINE
Da disse ændringer som regelt er U-OPRETTELIGE

Men DU skal nok nærmere ind i din BIOS_ og rette
et par simple boot-menuér
Det kan være at der BARE mangler 1 eller 2 afkrydsninger, og det virker.

Og husk at tage en BACK-UP først.
Og kan du IKKE tage en BACK-UP
HOLD DIG FRA AT FLASCHE.

Ellers___ bare søg efter NY HARDWARE

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 21:29

Prøv at koble det fysisk fra (begge kabler) start comp og luk den ned igen.
Sæt drevet til igen og start comp.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 21:31

Citat
Indsæt din tekst her

Et par dage siden jeg har været i BIOS,
MEN SE under HARDWARE / BOOT_DEVICE´s
og eventuelt tilføj ?? 1 floppy drev...

ELLERS VENT PÅ EN DER VED DET
klumme F.eks

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 21:32

HEJ E

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 21:33

Under alle omstændigheder bør du ikke flashe før din comp er normalkørende.

Men hvorfor vil du opgradere din bios.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 21:35

Citat
ønsker at få lagt den nyeste bios ind

Som skrevet __ virker skidtet, hold fingrene fra BIOS

Er den maskine for langsom eller på andre
måder er tosset / så er der sikkert andet GALT

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 21:35

STOPPER HER___///

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 16-07-08 21:46

Jeg er bekendt med hele flash metoden og har opdateret og indstillet bios på en del computere. Problemet her er at bios ikke kan holde på sine indstillinger. (jeg har prøvet at skifte batteriet ud da et udtjent batteri kan forårsage diverse problemer - bl.a at bios ikke kan holde eller registrere indstillinger). Jeg har været samtlige indstillinger igennem, læst maualen til bundkortet og prøvet at skifte diverse busser ud til floppy drevet - så jeg er i den situation at jeg har et floppy drev der ikke kan ses - og jeg har en bios som ikke kan holde på sine indstillinger.
Det er vigtigt at nævne at indstillingerne (bl.a. tidszone som IDE/RAID indstillingen tabes på gulvet) kun forsvinder når computeren lukkes helt ned men ikke når jeg genstarter!

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 22:37

Citat
(jeg har prøvet at skifte batteriet ud da et udtjent batteri kan forårsage diverse problemer - bl.a at bios ikke kan holde eller registrere indstillinger

?? Tror dit kort er BLEVET træt,
har du skiftet ram eller andet, kan DET ,åske vare årsagen,
ellers ! SIDDER DER ET JUMPERE = dem på dit floppy-drev
PÅ DIT BUNDKORT ? hvor, MEGET TÆT på batteriet
SOM regel 2 eller 3 små PINS, der STIKKE OP fra kortet
HIV STRØMMEN OG PRØV AT ? KORTSLUTTE DISSE.
DET burde give dig et normalt kort igen,
men tror det er ved at have UDTJENT sine LODNINGER.

Endeligt kan det være løse lodninger + forbindelser,
men tvivler MEGET.
Er du ikke BANGE, så giv skidtet en på KASSEN og se
men kan ikke anbefale det.

Men til tider skal der ikke mere til, og det er
som regel tegn på LØSE DELE o.s.v
Men PØJ med det.

Kan lige nævne, at min PC fladskærm til tider får samme tur
da den står og HYLER, og jeg har den endnu,
efter 2 års

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 22:44

Citat
Men hvordan bærer jeg mig af når jeg ikke har et floppy drev på min pc`er?

Du henter ? OPDATERING / BIOS hos fabrikanten +

Derefter brænder du det over på en CD
genstarter / og sætter dit CD_drev til første BOOTDEVICE
og lader dit bundkort/ nios opdatere sig selv

Muligt du skal trykke på diverse F1 - 12 knapper før
du får tilladelse til at opdatere.

Er de pakker så de KUN kan installeres fra FLOPPY,
findes der programmer til at lave om PÅ DET OGSÅ

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 22:46

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 22:49

Hos mig er det F9 der skal bruges, HVIS jeg skal BOOTE/ opdatere - med NY BIOS
eller ? fjerne opdateringerne igen, hvilket jeg aldrig har prøvet_ MEN

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 16-07-08 22:51

Hej Klamigan. Kortslutningen gav ingen ændringer på problemstillingen og jeg har været samtlige dele igennem på bundkortet, checket ram - ramsokler, slots, cpu osv - intet hjælper her. Måske er kortet træt, jeg tror dog ikke helt på den. En opgradering af bios tror jeg på men har tidligere kun prøvet denne metode fra diskettedrev - ikke fra andre medier - så jeg er lidt på bar bund endnu.

Eywind. Vi er absolut enig i at pc`eren bør være optimal ved bios-flashing - problemet her er bare at det er bios der sikkert er hovedproblemet. Når jeg er inde i windows og benytter pc`eren på helt normal vis - er der absolut ingen problmer. Men jeg søger videre på nettet efter en mulig løsning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-08 23:02

Det pågældende bundkort kan flashes inde fra Windows, kig nærmere på hjemmesiden.

Iøvrigt har det også en reservebios hvad der fremgår af manualen, muligvis har Du gemt den i modsætning til mange andre der smider den væk.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-07-08 23:07

Et floppydrev der virker 100%, men ikke kan læse disketter ?
Det lyder sørme logisk

Vender stikket på floppydrevet rigtigt ?
Jeg har flere gange været ude for, at floppydrevet netop kan ses i Denne Computer, men ikke kan læse/skrive, når stikket er vendt forkert.
Dumt at det kan vendes forkert.

Læs vejledning om BIOS-optatering på hjemmesiden til bundkortet grundigt.
Til mange bundkort findes et program, der kan opdaterer BIOS fra Windows.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-07-08 23:11

Der ER altså noget galt ved det batteri, når indstillingerne mistes.
Enten selve batteriet, batteriholderen eller forbindelserne over til BIOS-chippen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 16-07-08 23:41

Citat
Det pågældende bundkort kan flashes inde fra Windows, kig nærmere på hjemmesiden.
Iøvrigt har det også en reservebios hvad der fremgår af manualen, muligvis har Du gemt den i modsætning til mange andre der smider den væk.

Der MEDFØLGER ikke en BACKUP til alle kort,
det skal du selv sørge for.
og BTW, hvad har MS med BIOS flash at gøre ?
Citat
Der ER altså noget galt ved det batteri, når indstillingerne mistes.

Kortet er træt eller tæt på.
Tag en back-up af alt hvad du har, før du går videre.

Men eller s___

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-08 23:55

Klamigen med et klamt svar.....

Man ER opmærksom på at det er en sjældenhed med dobbelt bios.

Slå dog for helvede kyllingehjernen til inden Du skriver det sædvanlige sammenrodede og uforståelige pis Du spammer trådene med.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 17-07-08 03:45

Som luffe siger, kan du flashe det fra windows, mit asus bundkort kan flashes med et program kaldet AsusUpdate, som kan finde ud af hvilken bios version du har og så hente den nyeste ned fra nettett, og installere den smertefrit og uden problemer, du har måske installeret programmet dengang du installerede alle driverene til kortet, så tjek lige hvilke programmer du har installeret fra asus.

Accepteret svar
Fra : bruuno117

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-08 03:50

bundkortet understøtter desuden "CrashFree BIOS 2" så den er ret idiotsikret, hvis der går noget galt med bios, skal du bare have installations cden til bundkortet klar, så tager den og loader den gamle bios fra cden. Så flash du bare løs :) hvis min bios kokser skal jeg bare trykke på en knap bag på maskinen, så er den klar igen \io/

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-07-08 08:25

cmos får ikke backup strøm.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 17-07-08 20:14

LuffeA> Jeg kan ikke ud fra asus`s hjemmeside se hvordan bios kan flashes via windows. Allerhelst så jeg muligheden for at benytte en live update version men den findes vist heller ikke til bundkortet længere. Den version som ligger på cd-rommen til bundkortet kan ikke længere installeres uden fejlmeldinger.

Diskettedrevet kan nu læse disketterne efter udskiftning af et floppy kabel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-08 20:37

Jeg har nu heller aldrig prøvet selv men kender en der har gjort det adskillige gange inde fra Windows.

Et floppydrev står som regel af før kablet......hvad kan man forlange af en dims til 75 kr ?

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 18-07-08 12:42

Tak for svaret bruuno117 og I andre. Efter udskiftning af floppy kablet har jeg flashet nyeste bios fra asus og tingene ser ud til at fungere igen.