/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Tilgang til mappe via LAN
Fra : myg
Vist : 943 gange
100 point
Dato : 16-07-08 16:01

Problem:
Har oprettet en delt mappe på PC A under Win XP Pro.

Skal tilgå mappen fra PC B under Vista Home Premium - som placering af sikkerhedskopi.

Bruger Vista på B til at oprette en sikkerhedskopieringsrutine, men den kræver undervejs et brugernavn og password for at kunne tilgå mappen på A. Jeg kan sagtens se mappen, men ikke bruge den som lokation for back up.
Har prøvet med mit (A) administratorpassword (på B) og oprettet en bruger på A og brugt denne på B men uden resultat.
Der kommer en medd. om at jeg skal tildele fuld kontrol til brugeren, men alle steder, hvor det er nævnt er der fuld kontrol.

Hvad gør jeg forkert / ikke ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 16:38

Du kan i XP (som jeg husker det) højreklikke på delemappen og give flere tilladelser så den er åben via LAN.

En en ekstern harddisk ville også kunne udgøre et sikkerhedslager, og behøver kun at tændes når den bruges. (slukkes sammen med PC)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-08 16:39

Jeg tror (ved det ikke) at det er Vista computerens sikkerhed som blokerer, men måske har du kun givet LÆSE adgang på XP computeren, der skal gives tilladelse til både LÆSE og SKRIVE i delemappen, jeg har en gemme mappe, et helt drev på min XP computer, der er ingen problemer med adgang fra de andre XP computere, prøv at højre klikke på din mappe og klik på Egenskaber og på fanen deling, der skal være markering både i Del denne mappe på netværket og i Tillad netværksbrugere at ændre mine filer, hvis ikke der er markering i den sidste, så kan der ikke tilføjes eller ændres filer udefra

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-07-08 16:54

Alt er markeret som det skal på XP maskinen.

Det sjove er, at jeg har to printere delt på A, og de tilgås begge uden problemer fra B.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-07-08 17:47

du skal i vista i netværks indstillinger aktivere netværksgenkendelse, samt deling af filer. mm.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-07-08 22:00

Jeg har endnu ikke fundet en løsning på problemet. Jeg har en fornemmelse af, det er i Vista, der skal gøres noget (det er også det jeg ved mindst om).
Hvem kan hjælpe ?????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-08 22:49

Jeg har heller ikke den store viden om Vista, men der er en som har adgang til mit netværk og da jeg havde problemer, stillede jeg dette spørgsmål, og fik den med på mit hjemmenetværk: http://www.kandu.dk/Spg115969.aspx#1307180

Kommentar
Fra : s_walentin

Dato : 13-10-08 20:28

hvad har du af firewall /virusscanner på begge pc'er ?