/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Kan man opgradere ens cache
Fra : grevelund
Vist : 439 gange
50 point
Dato : 15-07-08 23:49

Hej alle sammen

Jeg har en Acer TravelMate 5520G-7A2G25Mi, som jeg nogle gange synes er lidt langsom. Jeg var heller ikke opmærksom på, at den kun havde 2x256 L2 cache, da jeg købte den. Men dette var selvfølgelig også noget, som ingen forhandlere reklamerede specielt meget med.

Men jeg vil derfor hører, om det ikke er muligt at opgradere dette, gerne uden at skulle skifte hele bundkortet, da det jo godt kan være ret dyrt.

Hvad er den bedre mulighed for mig.

Kan det i grunden også være vista som gør min computer langsom?

Mvh

Grevelund

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-08 00:06

L2 cachen har da betydning, men ikke så meget at det skal fremhæves med store bogstaver da det er standard i dag.
Den kan ikke udbygges da den er indbygget fysisk i processoren.

Vista æder mere ram end en skoleklasse æder junk hos McDonald så der bør være mindst 2 gb fysisk ram i computere med Vista.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 16-07-08 00:17

Ja, så er jeg da godt tilfreds med mine 8mb l2 cache.

Jeg kan se at den model har 2gb ram, så jeg ved ikke hvor meget det vil gøre at putte 2gb ekstra i? du kunne også prøve at købe en god hurtig usb stick, og sætte den til som readyboost drev, måske det ville hjælpe på ydelsen, det vil også spare på harddisken og strømmen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 00:32

Sådan en usb pin er ikke så hurtig. Kun i reklamerne.
De fleste harddiske er hurtigere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-08 00:56

Man skal have 64-bit versionen for at kunne udnytte mere end 3 gb ram.

Men medmindre man bruger meeeeeget tunge film- eller billedkonverteringsprogrammer vil der aldrig blive brug for 3 gb. Flaskehalse andre steder både i hardware og software er som regel det der gør maskinen langsom og ikke manglen på ram hvis man ellers følger håndreglen om mindst 1 gb til XP og 2 gb til Vista.

Også håndregler: Hold computeren ren med f.eks det gratis og effektive Ccleaner og fjerne overflødige ting i opstarten.