/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Defragmentere FAT32
Fra : o.v.n.
Vist : 872 gange
300 point
Dato : 11-07-08 20:15

Hej er her nogen som kan anbefale et godt værktøj til at defragmentere min indbyggede gemme disk, som er formateret til FAT32 af hensyn til at den skal kunne bruges af alle styresystemer på hele mit lille hjemmenetværk, den indbyggede i Windows XP bliver aldrig færdig, den når cirka til 40-50% og genstarter gang på gang

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 20:16

Denne har jeg haft gode erfaringer med på XP

http://www.filehippo.com/download_oo_defrag/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-08 20:20

Det lyder godt i omtalen, jeg vender tilbage sent i aften/nat med erfaringer, nu stopper jeg den indbyggede som har kørt siden i eftermiddags og prøver dit forslag flere forslag ?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 300 point
Dato : 11-07-08 23:08

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Power-Defragmenter.shtml absolut at anbefale - kører også på vista selvom det ikke fremgår, burger den selv

og

http://www.defraggler.com/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-08 23:12

Den indbyggede i xp burde kunne klare din fat32 disk. Der må være noget andet galt.

Husk at den indbyggede kræver ret meget fri diskplads for at kunne defragmentere effektivt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-07-08 23:22

o.v.n - hvis du vælger powerdefragmenter gui så kør i powermode !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-07-08 23:24

burger den selv - nå men gæt selv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-08 23:27

Miritdk O&O defrag står og arbejder, stille og rolig sætter den klumperne på plads på den første partion som er på 60GB, der en mere partion på 60GB og en på 40GB, så jeg prøver sikkert dit forslag i morgen, transor der er intet galt med disken og der er over 50% fri plads på alle 3 partioner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-08 23:30

Har du fået burger til natmad eller hvad skal jeg gætte nå det er bare lidt drilleri, jeg vil huske forslaget, men først i morgen når O&O defrag er afprøvet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-08 23:32

Nogle (mange) af filerne på den første partion er på 500 - 800MB, jeg gætter på at det er en del af forklaringen på at Windows gav op

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-08 00:50

Prøv at kør et diskcheck først.

O & O er et rigtigt godt program, men prøv om dette lille program kan få has på den.
http://www.kessels.com/Jkdefrag/

Kommentar
Fra : leob

Dato : 12-07-08 09:33

.. og så er der jo betalingsprogrammet på
Kode
http://www.diskeepereurope.com/en/03_eb/xhtml/purchase_dk.htm?utm_source=_&utm_medium=EN_Ho_Buy_11_07_08&utm_campaign=Internal_Email

Så skal du aldrig tænke på defrag mere. Den kører i baggrunden, når der er plads
Beskrivelse:
Enter a new realm of performance and reliability. With InvisiTasking™ technology, Diskeeper 2008 handles fragmentation on the go, as it occurs, in real time ensuring that your system is kept at top performance levels 100% of the time - automatically! Simply install Diskeeper 2008 and let the software do the rest. You'll never have to worry about scheduling or resource conflicts ever again.
leob

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-08 10:29

et ekstra ps til dig o.v.n - powerdefragmenter gui jeg linkede til kan du lade køre mens du er online hvis du føler for det - uden den forsinker andre programmer - det er et lille ekstra plus i mine øjen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 10:49

O&O defrag kan også køre i baggrunden, og gør det faktisk den arbejder stadig på samme 60GB partion på et tidspunkt i aftes påstod den at der var 3 dage tilbage nu er den kommet 62% hen i arbejdet og siger 7 timer tilbage
I har mange forslag, hvordan finder jeg ud af hvilken er den bedste ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 11:30

Måske kan det hjælpe at flytte en stor del af filerne over på et andet drev.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 11:40

Citat
Måske kan det hjælpe at flytte en stor del af filerne over på et andet drev
måske en løsning men så skal de tilbage hvor de kom fra, når defragmentering er færdig og jeg vil defragmentere det drev de blev flyttet over til, eller hvad ? Jeg kan se at det er de meget store filer som programmet slås med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 12:55

Jeg går ud fra at når filer flyttes, så bliver de samlet til en enhed.
Flyt filer > defragmenter > flytte filer tilbage > defragmenter og måske er der så ikke så meget at rydde op i.

det er jo fordi filer fylder og ikke kan være i een lomme at de bliver spredt ud i små fragmenter.

Jeg er ikke skråsikker på det jeg skriver.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 13:29

Citat
Jeg er ikke skråsikker på det jeg skriver.
men en interessant teori, er her ikke nogen som har kommentarer til den ? Det er uholdbar at defragmentering kører næsten 15 -20 timer, måske kan nogle af de andre forslag gøre arbejdet hurtigere ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 13:31

O&O defrag melder 91% færdig nu, den blev startet cirka kl. 21.00 i aftes

Kommentar
Fra : leob

Dato : 12-07-08 14:29

til eyvind og o.v.n.

Så vidt jeg ved, vil en fil, der bliver flyttet, helst lægge sig i een ubrudt række, men hvis der ikke er plads, må den jo lægge sig i stumper.
Uanset metoden er det godt jævnligt at defragmentere. Derved vil den enkelte defrag tage kortere tid, så man ikke skal vente i dagevis.
Derfor sværger jeg til mit forslag om et program, som hver dag automatisk checker om der er brug for defrag og i givet fald gør det. Jeg har aldrig defrag-problemer - der kører bare automatisk.
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 12-07-08 14:35

Her er nogle defragprogrammer

Ashampoo Magical Defrag
Defragments the hard disk automatically and "invisibly" in the background
Pauses defragmentation automatically as soon as other programs require processor capacity or access the hard disk.
www2.ashampoo.com/webcache/html/1/product_2_0044_.htm

Diskeeper
automatic defragmenter is completely transparent - except for the remarkable boost in performance, you would never know it was there!
www.diskeeper.com

Defragler
Defragmenteringsprogrammet kan, ligesom mange andre programmer, defragmentere din harddisk. men i modsætning til mange andre kan det også nøjes med en enkelt mappe eller fil.
www.pcworld.dk/art/9628?page=1

Auslogics Disk Defrag
Få ryddet op og sorteret indholdet på din harddisk med et defragmentationsprogram, der forbedrer computerens ydeevne. Prøv den gratis Auslogics Disk Defrag der er et enkelt og brugervenligt program.
www.auslogics.com/disk-defrag/

leob

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-08 14:46

Selv om at jeg lagde et godt ord ind for O & O da det var foreslået har jeg selv brugt Diskeeper i flere år, nyeste version 2008 er hurtig og meget grundig.

De to programmer ligger på linie og kan kun anbefales.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 14:47

Uden for emnet mest til o.v.n.
Min bærbare Zepto har nu fået.
1 Harddisk med Vista
1 Harddisk med XP
1 Harddisk med ubuntu 8.04
(desværre sparede jeg 200 kr. og satte et Zepto wireless kort i stedet for et Intel så ubuntu kan kun køre wireless med en penadapter.)

De har alle backup partitioner til at lægge et Ghost image.

Nu skal jeg bare ha' lagt et styresystem på en 8 Gb pendrive.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 15:02

Dig og alle dine "skuffe selskaber" Eyvind hvornår lærer du at det ikke er nødvendig at skifte harddisk, for at skifte operativ system du kan sagtens have flere systemer på en disk, bare del den op i partioner og Grub loaderen styrer dem alle
Det var et side spring, det egenlige: Hvordan finder jeg ud af hvilken af de foreslåede løsninger, som er den bedste for mig ? Skal jeg virkelig selv til at afprøve, eller er der en af jer som har afprøvet flere af de foreslåede løsninger ?
LuffeA ser ud til at kende både O&O defrag og Diskkeeper, andre tests som jeg må læse ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 15:03

O&O defrag melder stadig 91%, den har virkelig besvær med de store filer

Kommentar
Fra : leob

Dato : 12-07-08 16:45

Du spurgte om tests
Jeg har fundet denne i Komputer for alle:

Diskeeper 10 Professional Premier Edition

Omfattende defragmenteringsprogram, som ikke så let lader sig slå ud af kurs.

Testet den 13/3-2006

Diskeeper er et defragmenteringsprogram, som ikke blot tilbyder at bringe orden på din harddisk, men også hævder at gøre den hurtigere, end den nogensinde har været før.

Hvis din pc føles sløv, er det ikke kun fordi naboens er nyere. En pc bliver gradvis langsommere om at læse fra disken. Efterhånden som disken bliver fyldt op, bliver det sværere at gemme nye filer i et stykke. De bliver i stedet skrevet i småbidder, rundt om på disken, hvor der er huller efter slettede filer. Jo mere opdelt en fil er, desto længere tid tager det at hente den fra harddisken. Det kaldes fragmentering.

Windows er udstyret med et defragmenteringsprogram, som udfører opgaven og ikke koster ekstra. Men der er ingen indstillingsmuligheder, og programmet opgiver sit forehavende, hvis der er blot den mindste indblanding undervejs fra andre programmer. Det er der så godt som altid. Især hvis man prøver at defragmentere Windows-drevet.

Diskeeper 10 findes i en række udgaver. Fra en hjemmeudgave til knap 300 kr., og op til den professionelle Premier edition til ca. 1100 kr. De fleste af egenskaberne går igen i alle udgaver. Men de dyreste udgaver lover at give endnu højere hastighed end på en helt jomfruelig Windows-installation.

Vi har testet luksusudgaven Professionel Premier Edition på en meget flittigt brugt bærbar pc. Om den virkelig kan gøre pcen hurtigere end da den var ny, er ubesvaret. Forbedringen er ikke slående. Men programmet finder i hvert fald frem til, at diskene er svært fragmenterede og tager fat på opgaven.

Diskeeper lader sig ikke slå ud af, at andre programmer bruger harddisken. Den fortætter tålmodigt oprydningen. Selv imens man installerer og afinstallerer programmer på samme drev!

Diskeeper 10 er et program, der gør tingene grundigt og trinvis. Du skal ikke regne med, at din disk er fuldkommen som ny efter den første defragmentering. På en enkelt kørsel, som gerne varer omkring 10 minutter, løses måske en tiendedel af hele opgaven. Til gengæld sker det uden at man mærker det på hastigheden. Og lige så langsomt bliver harddisken mere og mere organiseret. Programmet kan desuden automatiseres til fx kun at køre, når pcen ikke bruges.

Hvor vigtigt det er at defragmentere sin harddisk, kan diskuteres. Nogle sværger til daglige defragmenteringer, mens andre mener, at harddiske er så hurtige, at det intet betyder, og at sliddet ved at flytte samtlige filer rundt, er så skadeligt for harddisken, at man bør lade være.

leob

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 18:04

den indbygget defrag er nok ikke den bedste. men den burde ikke genstarte hele tiden, det lyder som fejl på disken, ikke sikkert hardwarefejl. Men fejl i filerne. kør fejlfinding i diskhåndtering, hvis ikke du har et bedre program.
anbefaler tuneup utils 2008

mvh
ed

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 18:06

ellers tag en backup af disken og formatere disken. og prøv igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 18:28

den ganle 98 genstartede også defragmenteringsprogrammet nogle gange når der var rigtig mang fragmenter.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 18:58

JAJA EYVIND
Win 98 kunne ikke, bare der kørte et program der forstyret bare lidt. så genstartet det.

Men det kan win nt,2000,xp,vista....
så hvis den genstarter hele tiden, er der sandsynligt, en diskfejl. filsystemet, eller diskdrevet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 19:20

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 19:21

Eller filstørrelsen Edison, jeg har luret hvad der er i vejen og bliver muligvis nødt til at flytte de store filer før jeg defragmenterer, filsystemet og drevet er der ingenting i vejen med jeg afprøver selv de gratis forslag og skrider til point uddeling når jeg har fundet den bedste, O&O defrag kører endnu på det samme drev men er næsten færdig, så bliver Power Defragmenter afprøvet på næste drev, og et tredie program på sidste drev, endelig kan jeg så afprøve den fjerde på drev C, hvis de alle skal være 24 timer om arbejdet, så varer det lidt endnu før i får svaret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 19:29

Nu er O&O defrag endelig færdig og Power Deframenter i gang på næste drev, det går godt nok hurtig med den, drevene er lige store og indeholder næsten det samme antal filer, men gennemsnits fil størrelsen er lidt mindre på det drev som bliver defragmenteret nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 19:33

Hvilket drev stod du på ved den første defrag. Samme drev ???
Lavre du en defrag på et andet drev end det du stårpå nu. ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 19:49

Citat
Hvilket drev stod du på
jeg står ikke jeg sidder ned ved computeren, hvad mener du ? Første drev er ordnet, nummer to drev er under behandling lige nu, tredie drev på samme disk venter til nuværende opgave er fuldført

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 19:53

hmm. filstørelsen, er da ligemeget. men det kræver ledig plads på disken for at defragmentere. ca 30% og standart defrag kan kun køre en disk af gangen, jeg selv bruger o&o. den napper alle 4 disk på en gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 20:08

Når jeg starter en computer og operativ systemet er "rullet" ind så "står" jeg på det drev som styresystemet ligger på.

Altså XP ligger på første partition og jeg har bootet XP
Nu står jeg på første partition og ser på styresystemet XP

NT5 (win 2000) kan defragmentere alle drev på harddisken. (et af gangen)
men, jeg kan ikke huske om NT5a (XP) og Vista kan det.

Med vinn 2000 gik defrag hurtigere på de drev jeg ikke stod på.
Win 2000 "ordnede også de andre drev med styresystemer, når jeg kørte med multiboot. 95 /98 / 2000 / Linux redhat

Så derfor mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 20:15

Nå men så "står" jeg vel på C drevet, og defragmenter drev D-E-F-G et efter et, Power Defragmenter er i gang med G

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 20:18

Hvis ikke fil størrelsen skulle have noget at sige, hvorfor er det når programmet når til en fil med for eksempel 1900053 klynger og delt i 6 fragmenter, at det stopper op og arbejder længe med at sætte dem på plads ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 20:20

Ok - ville bare lige høre...................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 20:27

Ja og der skulle gerne findes en samlet plads til hele filen. Og det er ikke altid at windows kan overskue hvor meget plads filen skal bruge. Derfor kan der defragmenteres flere gange efter hinanden selv med 2 Gb ram

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-08 21:49

Jeg syntes diskussionen tager en "underlig" vending....

For det første kan du slet ikke sammenligne defragmenteringsprogrammer da de ikke alle er lige gode....

Det er sikkert ikke det store arbejde at lave et HURTIGT defrag-program, men arbejdet bliver derefter

For det andet kan du ikke sammenligne 2 forskellige partitioner/drev da det er RENT GÆTTEVÆRK om de er lige fragmenterede uanset om de indeholder samme antal/størrelse filer

Da det kører i baggrunden er tiden vel underordnet - hovedsagen er vel at arbejdet bliver gjort tilfredsstillende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-08 21:52

Forleden var der en der absolut skulle bruge et defragprogram hvor man kunne følge med på skærmen hvad der skete.....

DER kan jeg se problemet hvis det tager 3 dage

En vaskemaskine må være mere interessant at kigge på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-08 11:36

Den sjoveste defragmentering var da i win 95/98, men efter en times tid kunne man godt blive lidt søvnig af kiggeriet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-08 11:51

Eet klik med musen i Win 98 kunne få den til at lave en diskkontrol igen

"Drevet er ændret, starter forfra"......godaw do

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 11:55

Tak for svaret miritdk. Power Defragmenter vandt min lille private test, O&O defrag gør også sit arbejde godt men er for længe om det, ca. 24 timer om 60GB er for længe efter mit skøn, jeg vil have slukket når jeg går fra computeren.
Tak for hjælp fra alle måske har amatøren (undertegnede) valgt det forkerte svar, men det er mit bedste skøn at Power Defragmenter er den bedste

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-08 12:57

Miritdk har altid det rigtige svar........................

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-08 09:14

hah næ jeg har ikke altid de rigtige svar - men powerdefragmenter gui er et af mine foretrukne programmer - hurtig (første gang kører den selvfølgelig lidt langsommere)

velbekomme o.v.n