/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lægning af linoleum
Fra : Rosalill
Vist : 6461 gange
100 point
Dato : 08-07-08 20:15

I mit lille køkken vil jeg have linoleum på gulvet, men har ikke prøvet det før.

Er der nogen som har erfaring med det?

Jeg har tænkt mig blot at lægge det ovenpå gulvplader, fremfor at lime eller svejse. Gulvet er ca. 6m2, så det skulle nok kunne lade sig gøre.

Men jeg er lidt nervøs for at det skal knække når vi skære det til. Har fundet ud af at det er en god ide at lade det ligge og temperer i et døgns tid, før man går igang. Er der andre gode tips jeg kan gøre brug af?

Hilsen Rosalill

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 08-07-08 20:26

ja,brug vinyl istedet det er meget nemmere at arbejde med.det er det man bruget til badeværelse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-08 20:51

Jeg har kun prøvet at lægge linoleum på en bordplade, hvor jeg limede. På denne vejledning er det også det man anbefaler for gulve
http://www.gulvbranchen.dk/media/filebank/org/Linolium%20maj%202008.pdf

Men, bortset fra at linoleum er meget dyrere end vinyl, er det også meget lækrere at gå på, røre ved, lugte til og holde rent, mere robust, lavet af naturprodukter osv., så det bliver du garanteret glad for.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-08 20:55

Mange foretrækker nu ægte linoleum.
Pas på ikke at skære der for stramt, ellers buler det når det bliver gået til.

Dæk med lister langs væggene for at holde det på plads, og skjule spalten.

Linoleum er mere sart end pvc med hensyn til skrappe rengøringsmidler og kemikalier.
God ægte linoleum er også væsentlig dyere.
Gulvet skal være glat inden lægningen. der skal måske plader og spartling til.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 08-07-08 21:07

Den med at give lidt plads havde jeg ikke lige tænkt på, tværtimod tænkte jeg at jo mindre plads i siden jo mindre plads er der til at give sig på.

Jeg er sikker på, jeg bliver glad for et linoleumgulv. Heldigvis er det et lille køkken, så prisen er overkommelig. Og ydermere håber jeg at finde en rest

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-07-08 22:22

Grundet en søn med støvallergi har jeg haft linoleum på mine gulve. Det er nemt at lægge og der er ingen problemer med at vedligeholde det. Vores linoleun holdt i 20 år uden skader, og det blev vasket hver dag.

Vi havde også venyl på et gulv og det var ikke nær så godt og holdt meget kortere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-08 22:36

både pvc ( som ofte blot kaldes vinyl) og ægte linoleum fås i forskellige kvaliteter.

Hvis du har haft en dårlig pvc og en god linoleum, kommer du nemt til en konklusion, som ikke altid gælder.

Når pvc ofte er billig er det fordi den er meget tynd i selve plasten og resten er "bagsidefyld".

hvis god linoleum jævnligt vaskes med rigtig sæbespånevand vil det holde i mange år. Det har evnen til selv med tiden at lukke sig om små ridser.

Gå ikke på det med stilethæle. De mærker heler ikke.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 08-07-08 22:36

granner

Det lyder rigtig godt. Jeg glæder mig til at få lagt det på.

Er det muligt for dig at uddybe hvordan det er nemt at lægge og hvordan du har vedligeholdt det og hvad du brugte til den daglige rengøring.

Rosalill

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 08-07-08 22:43

Transor

Kan du beskrive lidt om de forskellige kvalitetstyper i linoleumen.

Du har ret i at der også findes vinyler der er stærke. Men de har alle et plastik udseende.

Rosalill

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-07-08 23:05

Vi købte linoleum i metermål, til køkkenet en rest. I køkkenet lagde vi hele stykket ud på gulvet og mærkede klippekanter på bagsiden. Klip en side ad gangen. Der skal være lidt luft, så linoleummet kan arbejde. Så køber i lister der passer med målene og sømmer den på.

Vi vaskede køkkengulvet med sæbespåner, men ind imellem fik det enblanding med 5 l vand, 1 dl salmiakspiritus og 1 tsk opvaskemiddel. (det tog alle pletter)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 09-07-08 02:01

Den med salmiakspiritus har linoleum ikke for godt af . Det skal i hvert fald ikke være så tit og ikke mere koncentreret end du skriver.
Linoleum er jo baseret på hærdet linolie med diverse fyldstoffer. Olien vil nedbrydes af stærke alkalier. Salmiakspiritus, syntetisk grundrens, klorin og brun sæbe hører til det man ikke skal bruge på linoleum.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-07-08 02:04

Ja vinyl har plastikudseende . For det er plastik.
Det er en smagssag om man kan lide det.

vinyl er lige så let at holde støvfrit.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalill

Dato : 09-07-08 10:13

Tak for svaret og din utrættelige tålmodighed, transor.

Kan godt høre du langt hellere vil vinylen, men sådan er vi forskellige.

Kommentar
Fra : Smokei