/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
linolium el. vinyl
Fra : sophieb
Vist : 10940 gange
20 point
Dato : 12-03-04 11:02

Hej

jeg skal vælge gulvbelægning i køkken og da det skal være mest mulig vedligeholdelsevenligt vil jeg vælge linolium el. vinyl,men hvilken af disse er bedst?

På Forhånd Tak
Jeg er lige startet her så jeg har vist kun 20 p,ked af det

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 11:05

Jeg ville vælge vinyl da jeg mener det er stærkes Husk at ubderlaget skal være helt plant og er det ikke det skal der hældes noget der her selvnivilering ud over det så det ligger sig i evt hulninger og revner så får du et godt resultat
Mvh sune

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 12-03-04 11:20

Jeg ville vælge linoleum da det er et naturmateriale.

Rengøringstips fra www.fi.dk

LINOLEUM

Vask med sæbevand (2 dl sæbespåner til 10 liter vand - ca. en spand) eller med et flydende sæbemiddel beregnet til linoleum.

For at undgå at overfladen bliver fedtet af for megen sæbe, kan der af og til vaskes med universalrengøringsmiddel. Vask efter med sæbevand eller flydende sæbe (dobbelt dosering) for at pleje gulvet efter universalrengøringsmidlet.

Linoleum tåler ikke brun sæbe eller andre stærkt alkaliske midler, og det kan også skades af skuremidler og organiske opløsningsmidler. Vanskelige pletter kan muligvis fjernes med ufortyndet universalrengøringsmiddel, eller ved forsigtig brug af en fin (hvid) skuresvamp.

VINYL (PVC)

Vask med vand og universalrengøringsmiddel.

Vinyl kan skades af skuremidler og organiske opløsningsmidler. Vanskelige pletter kan muligvis fjernes med ufortyndet universalrengøringsmiddel, eller ved forsigtig brug af en fin (hvid)skuresvamp. Pletter fra ketchup, spritpenne eller andre stærktfarvede ting kan være umulige at fjerne, fordi farvestoffet "vandrer" ned i vinylen.

Kalk: Fjernes med eddike eller kalkfjerningsmiddel.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-03-04 11:22

Det er selvfølgelig sjovt at deltage ved at svare og få "en præmie" i form af point (som jo i sidste ende kan udløse en "rigtig Præmie"), men det som VIRKELIG tæller er at man kan hjælpe hinanden...det var et lille sidespring.

Jeg vil også vælge vinyl som er praktisk taget vedligeholdelsefrit ud over alm. rengøring.

Hvis du som sune skriver skal have gulvet "lieret" med selvnevilerende gulvspartel, så vær omhyggelig med dette idet det KAN være drilsk at arbejde med ...hellere for tyndt end for tyk...men det er jo en anden snak.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 12-03-04 13:47

husk så at købe den rigtige spartelmasse nogle typer egner sig kun til beton underlag og andre til træ, spørg forhandleren - og husk også at spørge om der skal anvendes primer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-04 14:42

Den selvnivillerende gulvspartel hedder Ardex. Fåes på trælasten, men koster en halv arm. Køb ikke for lidt, idet du skal bruges det vådt i vådt. Spørg om du må returnere ubrudte sække. Betonen skal primes først. Der er en meget fornuftig vejledning på emballagen. Lav/lån/køb en "mixer" til din boremaskine, idet du ellers ikke får det rørt ordentlig ud. Konsistensen skal være "som kærnemælk. Nu heller ikke for tynd, idet det så bliver porøst. Efter pålægning af Ardex kan du slibe små ujævnheder væk med almindelig sandpapir.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-04 18:26

linoliom er til industri og KLART at anbefale
casco eller "schoinox" masse en den bedste

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-04 18:27

stave john?
er en af de bedste

Kommentar
Fra : sophieb

Dato : 12-03-04 19:39

Tusind Tak for alle de gode svar jeg har fået, også så hurtigt.Jeg ville gerne give jer alle p. men jeg har jo ikke flere
Jeg er blevet klogere og vil nu tage en beslutning.

Mange tak. Helle

Kommentar
Fra : steeler_dk

Dato : 05-04-04 20:29

Hvis ikke du endnu har valgt, så læs her:
Linolium selvreparende ved små hakker foresaget af f.eks. tabte køkkenredskaber.
Linolium kan ikke danne grobund for bakterier på samme måde som vinyl.
Lugt dig frem, linolium dufter, vinyl lugter.

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 10-04-04 21:22

nå nu har jeg jo arbejdet som gulvlægger jeg går ud fra at dit gulv er under 20 m2 lineolium skal fuldlimes det er det der holder bedst men koster også mest vinyl kan ligges løst "flydende" gulv det er det billigeste og det nemste at ligge selv hvis du skal have linelium på skal du have fat i en fagmand da de kun er 2 meter brede rullerne og skal derfor svejses sammen hvis rummet er over 2 meter bredt linelium er det der ligge på skoler sygehuse lidt kedeligt til et køkken i farverne så hvis det var mig ville jeg lægge vinyl eller trægulv freks laminat det er lige så holdtbart og ingen af de to ting koster en formue så du kan skifte lidt oftere du kan købe tarketts vinyl gulv vaskkemiddel for ca 50 kr for en liter og der skal en kapsel i pr vask du kan også købe noget polis du lige kan trække over det og så skinnerd det igen så glem linolium det ville jeg gøre mvh morten

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 13-04-04 17:16

Hej,

Hvis du vil have kvalitet så vælg linoleum, skal det være kvantitet så vælg vinyl !

VH
Gulvmanden

P.S. Se også www.dansk-gulvteknik.dk

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:41

så afslut venligst dette spørgsmål