/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Er helt ny til det her
Fra : edison
Vist : 4542 gange
100 point
Dato : 05-07-08 18:59

Søger aner omkring bredballe, det er ved vejle. derfra kom min far og hans søskene. Far var født 1918. Og hed Henry wiliam steffensen christensen. der var en søster der hed vita. og en bror der hed claus. samt en bror mere, som jeg ikke kender navnet på, Mener at ha hørt at han imigret til australin. Fik at af vide at min Farmor døde lige efter min fars fødsel, altså efter 1918. Hvorefter at farfar drog til usa. altså det må ha været et sted mellem 1918 og 1920.
er der nogle der har en ledetråd

mvh
ed

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:16
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:17
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:17
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:21
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:22
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:24

Citat
Hvordan starter man?
Man starter sin slægtsforskning med at finde frem til helt konkrete oplysninger om den nærmeste slægt, sådan, at man har informationer der er "hug-og-stikfaste" at gå ud fra, når man skal videre til arkiverne, eller til de ressourcer, som findes på nettet.

Forkundskaber?
Nej, egentlig ikke, men man skal være forberedt på at lære sig den gotiske håndskrift.

Hvor findes de oplysninger man skal bruge?
Arkiver – man bør starte med at de nyere kirkebøger - dvs. efter 1891. De findes på det landsarkiv som dækker området

Desuden bør man besøge/kontakte det lokalhistoriske arkiv/stadsarkiv, som dækker området hvor anerne kom fra.

Nettet rummer også historiske databaser m.m., som kan hjælpe. Navnlig når man er kommet længere tilbage i tiden.

Er det svært?
Mange synes, at den gotiske håndskrift, som gamle dokumenter er skrevet med, godt kan være svær at vænne sig til.

Lærebog på web
www.paasporetafslaegten.dk fra Landsarkivet for Sjælland og Danmarks Radio.

Debatfora på web
www.dis-danmark.dk

www.anetavlen.dk (indeholder også chatrum, hvor flere kan aftale at mødes)

Ressourcer på web
www.arkivalieronline.dk (gengivelser af originale kilder, kirkebøger og folketællinger. Organiseret efter sognenavne)

www.daisy.sa.dk (Dansk Arkivalieinformationssystem - registraturoplysninger om arkivalier i statslige samlinger)

www.danpa.dk (Danmarks Nationale Privatarkivdatabase - registraturoplysninger om privatarkiver)

www.ddd.dda.dk (indtastede folketællinger i database) m.m. i database)

www.familysearch.org (mormonernes store genealogiske database)

Institutioner
www.lokalarkiver.dk
www.sa.dk (Statens Arkiver)

Foreninger
www.ssf.dk (Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger)

www.genealogi.dk (Samfundet for Dansk genealogi og Personalhistorie)

www.dis-danmark.dk (Databehandling i Slægtsforskningen)

Magasiner, blade
Slægten – Forum for slægtshistorie (findes via www.ssf.dk )

Litteratur for begyndere
Charlotte S. H. Jensen: På Sporet af Slægten, DR-multimedie, 2002

Hans H. Worsøe: Politikens håndbog i slægtshistorie, Politikens Forlag, 2001

Litteratur for lidt mere øvede
Jytte Skaaning og Bente Klercke Rasmussen:
Find din slægt og gør den levende. Bonderosen 2003.

Skal man være
med i en forening?
Det er ikke et krav – men det er en rigtig god idé. De slægtshistoriske foreninger holder kurser, foredrag og meget andet, som kan hjælpe den enkelte i arbejdet.
Via www.ssf.dk kan du se, om der er en forening i nærheden af dig.

Hent begynderpakke til slægtsforskning: anetavle og aneark - lige til at udfylde

Hvorfor er
slægtsforskning
så spændende?

Gitte Bergendorff Høstbo arbejder som laborant og har tre drenge. Men der bliver også tid til slægtsforskning:

"..At læse i kirkebøgerne hvordan ens forfædre blev født, konfirmeret, gift, fik børn og døde, kan til tider få det til at løbe koldt ned af ryggen, og hårene på arme og ben til at rejse sig. Især når man f.eks. finder ud af at oldemor fik 7 børn, hvoraf de 3 blev født og døde igen inden for en periode på 3 år, samtidig med at hun havde 4 andre små børn og manden døde af tuberkulose mens den yngste kun var 3 år gammel....>>>

mere om Gittes slægtsforskning....>>>

Gittes hårdttjente oldemor Hedvig ved barnebarnet Ingas dåb 2. december 1934 i København. Datteren Emilie, hendes mand Harald og drengen Preben ser til.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:27

og så videre, og så videre
til du selv er historie og dine efterkommere
skriver dig ind på slægtstavlen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 19:32

Her kan du se at 321 christensen emigrerede:
http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da

Hvorfor dobbelt sen navnet, og bare du kunne finde navnet på din oldefar? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 19:34

Og her kan du andre der søger i Bredballe, Svend

http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=1728

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:35
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:43
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:43
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:44
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:44
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:44
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:45
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:45
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:46

http://www.thranesen.dk/?cat=783

Kalender 1583 - 2499

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:47
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:48
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:48
Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:49
Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 19:51

Du Godeste. Der er noget at gå i gang med. Tusind tak..... Men er lid forviret. ... Men må læse på det...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 19:51

En årsag til dobbelt navnet?

Omkring 1865 holdt man op med at kalde Christen Steffensen's søn for Steffensen Christensen
men nogle steder fortsatte man lidt endnu...

Men her er der en special årsag til dobbelt navnet: Plejebarn.
Måske er det din oldefar??

Vejle, Bjerre, Stouby, Stouby Skov, , 5F4, FT-1890,
Christen Steffensen 67 Gift Husfader Murer Her i Sognet
Inger Kjerstine Steffensen født Nielsen 68 Gift Husmoder Gadbjerg Sogn, Vejle Amt
Christen Steffensen Christensen f 18.6.89 Ugift plejebarn Her i Sognet

Stouby ligger lige øst for Bredballe, nord for Vejle, Svend

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:53

Et program som jeg bruger.
http://legacydansk.com/

Dermed ikke sagt at det er bedst.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 19:55

Citat
Du Godeste. Der er noget at gå i gang med. Tusind tak..... Men er lid forviret. ... Men må læse på det...

Ja der er noget at lære, men besøg dit bibliotek de har bøger til din hjælp
det er lettere at sidde med dem når der skal læres noget nyt.
Det bliver let forvirrende at surfe rund mellem websteder

God jagt, det første offer er som regel den der kaldes - proband, dig selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 20:04

achton,
vil du ikke nok lade være med at forvirre en ny slægtsforsker med alt for mange tvivlsomme links?

Tak, Svend

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 20:04

Nej jeg vil ikke Svend.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 20:17

Det skulle vel ikke være dig achton?
"
Jeg er ligeglad med point men når sådan en Lo.. bare kommer ind og skriver http://www.arkivalieronline.dk/ hent dem her, 16 sogne er der og jeg har siddet og kikket samtlige sider fra 1895-1905 og fandt indet, manden kopierer bare min tekst og sætter den ind til en nybegynder og nu er jeg en idiot og skal holde min kæft
"
Hidtil har slægtsforskning her i kandu været ret seriøst... Svend

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 20:20

næh du kan se hvem det er

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 20:22

PS
Jeg gider fanden gale mig ikke slå op i kirkebøger og andet.
Det kan de selv gøre, et link kan jeg bistå med.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 20:23

SÅSÅ. Rolig ny venner. Jeg er glad for al den hjælp jeg kan få. Bare vi lige holder kammertonen. OK..

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 20:24

OK her kommer den

AAAAAAAAAAAAA

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 20:29

Jeg ved at min far, og hans søkene kom på et børnehjem i bredballe og det må jo så være efter 1918. har i en ide hvad det var for et børnehjem. i bredballe.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 20:31

achton hvorfor er du så sur.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 20:32

Nej, men er der et lokalhistorisk arkiv i bredballe, det kan være en afdeling
i biblioteket.
Det er en mulighed.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 20:32

Det er ikke dig edison, der er noget galt med,
men hvorfor reagerer spørgeren her mon således? Svend

http://www.kandu.dk/spg123397.aspx

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 20:34

Svend det er totalt ligegyldigt hvorfor en spørger reagerer i en anden tråd.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 20:36

Men nu har jeg ikke mere at bidrage med i dette spørgsmål.
Så tak fordi jeg måtte være med, ha det godt, nyd det gode sommervejr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 20:44

Ikke helt
"
hold da kæft din idiot.
tror du jeg leder i bøgerne, squ nej gør jeg.
min hjælp består i at fortælle hvor de kan søge.
ingen undskyldning fra mig.
"

Og du fortsætter jo også i dette spørgsmål:
"
PS
Jeg gider fanden gale mig ikke slå op i kirkebøger og andet.
Det kan de selv gøre, et link kan jeg bistå med.
"

Pli? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 20:48

edison, du skal ikke være ked af at "Super Viser" achton har trukket sig fra dit spørgsmål,
vi skal nok hjælpe dig videre...

Bare du kunne finde noget om din oldefar? Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 05-07-08 20:49

Hvis du er nogenlunde sikker på at en person er emigreret til Australien, og du iøvrigt har nogle oplysninger om personen, så sidder der en dansk historiker i Australien der meget ofte kan hjælpe en noget videre. Han har ikke alle, men dog en meget stor part af de er indvandrede i Australien.

Jeg vil ikke opgive hans e-mail her, men du kan skrive til mig:
Ejvind (at) Varla (dk)
eller opgive din e-mail adresse her, så sender jeg dig oplysningerne.

Med venlig hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 21:13

Børnehjemmet kan være et spor...Her er et par link:
"
Godhavnsdrengene :: Vis emne - De Danske Børnehjem. Jylland
Bredballe børnehjem Bredballe Børnehjem Brejderblik i Vejen Brejning Spædbørnehjem Brinken Broager børnehjem Brummersvej (Vejle)

radiogodhavn.dk/forum/viewtopic.php?t=229 • Cachelagret side
www.børnehjem.nu
Børn fra Skolehjemmet ved Vejle Fjord (tidligere Bredballe Børnehjem oprettet i 1900) var værter i september måned 2002. Mange har stillet spørgsmål til ...

www.boernehjem.nu/barn/Brevkasse/forside.htm • Cachelagret side
brevkasse
Det er sådan at man opbevarer alle sagsakter på de tidligere elever/børn fra Bredballe Børnehjem på stedet. Det hedder i dag Skolehjemmet ved Vejle Fjord og de har tlf. 7581 ...

Fundet her: Svend
http://search.live.com/results.aspx?q=%2Bb%C3%B8rnehjem+%2Bbredballe&go=&form=QBLH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 21:44

Angående børnehjemmet...

Kune det være et godt sted at starte her:
http://www.vejlestadsarkiv.dk/dk/default1.asp?what=showemnereg&EmneId=4

hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 21:52

hej svend. den der vejle ting. hvorda regestrered de personer, altså hvor gamle var de. for jeg har lige gennemgået dem. og kan ikke finde min far, eller hans søskene. og der var ikke langt immellem den, altså år. min far er fra 1918, og hed henry, og så var der Claus, vita, og en mere. Og alle christensen. Og som jeg ser er de der bare ikke. Underligt.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 21:57

Tak varla. Men jeg kender ikke hans navn, ham der drog til australien. Far talte ikke meget om ham. Lidt tabu. Måske. Men det kunne være sjovt at finde ud af. Men det er en af grundene til at jeg har begyndt med det her. Det ku jo være sjovt at se hvordan det gik.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 22:02

er der en god fidus. hvor jeg skal starte. Hvis det viser sig at min far og hans søskene slet ikke er født der, Altså Bredballe ved vejle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-08 22:24

Du må kunne finde din fars data, og henvende dig der, i det pågældende sogn...

Men sagde du en Steffensen Christensen emigrerede til USA:
måske er der en datter her:
"
Margaret (Steffensen) Christensen. She graduated from Park High School in Racine, Wisconsin and received her BM Ed. degree from Northwestern University in Evanston, Illinois in ...
"
Fundet her: Svend
http://www.funeralplan.com/majorericksonfuneralhome/archive?id=15919

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 05-07-08 23:11

Hej Svend... Der kan være en mere nærliggende årsag til dobbelt-efternavnet... Selv om det sjældent gik så langt frem i tiden... I midten af 1800-tallet gennemførtes navnelovene jo... For at tage et eksempel du kender... I den yngste Jens-gren af Giversen-slægten føres Giversen-navnet som uofficielt tilnavn (cognomine) frem til engang efter 1864, hvor 1864- veteranen Jens Pedersen antog navnet og kom til at hedde Jens Petersen Giversen, og hans børn inkl. min oldefar Jens Peter kom til at hedde Jensen Giversen.

Henry Wiliam Steffensen Christensen er født i Bredballe pr. Vejle i 1918. Hans far, der må formodes ligeledes at hedde Steffensen Christensen (og måske var søn af en Steffen Christensen - det var ofte faderens efternavn, der blev videregivet ved navnelovens gennemførelse), emigrerede til Amerika kort efter fødslen; hvis Henry William var med, kan den fejlagtige bibeholdelse af dobbelt-efternavnet altså skyldes amerikansk navnelovgivning. Så umiddelbart ville jeg søge på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg efter Henry Williams fødsel. Bredballe Sogn, Vejle Provsti , Nørvang Herred, Vejle Amt er kun 101 år, hvorfor det ikke findes på arkivalieronline eller mikrokort.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 00:18

Svend er jo ikke så skarp til det der med slægtsforskning.
Så han digter lidt for meget.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-07-08 00:41

Årh for F..... Teil - prøv nu lige at holde kammertonen i den her tråd?
Jeg har fulgt snakken her og har virkelig nydt det - jeg er fuld af beundring, når jeg ser hvordan Svend, Varla og I andre, VIRKELIG går ind og hjælper i Slægtsforskning - som jo altså er så ufatteligt bredt, et emne.

Men Teil - der skal ikke mange indlæg til, før nogle giver op og forlader tråden. Dette emne er så bredt og ganske forvirrende for nybegyndere (og ISÆR for mig ) - at man lynhurtigt 'taber tråden' og giver op.

Derfor Teil - du kan jo SAGTENS være rar, det har jeg sguda observeret gennem ret lang tid.....

Jeg kigger videre i morgen - natnat og sov dejligt allesammen (såmænd osse dig Teil )

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 00:45

nat nat
sov godt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 08:42

Ja fætter, men jeg tror ikke Henry wiliam og de andre søskende kom med til USA?

De kom jo på børnehjem i Bredballe. Så mest nærliggende at gå ud derfra...

Selv om faderen forlod sin børneflok kan han jo godt have stftet ny familie i USA,
derfor >Margaret (Steffensen) Christensen, som jeg fandt som en mulighed?

Er faderen >Christen Steffensen Christensen f 18.6.89 Ugift plejebarn Her i Sognet
er han jo kun 29 år i 1918...

Der må jo også være en gravsten i USA??

Måske kan broderen der rejste til Australien føre tilbage til anestedet??
Jeg ville begynde med børnehjemmet, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 09:13

Christen eller en anden Steffensen Christensen må jo være blevet gift ca 1912...

Måske i Stouby? måske i Bredballe?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 11:01

3 nulevende hedder Steffensen Christensen ifølge krak

Den der bor nærmest er:
>Ingvard Steffensen Christensen

Måske stammer han fra Henry eller Claus?
Måske kender han eller en af de andre årsagen til dobbelt navnet?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 11:20

Mon ikke Kärry her nævner søskendeflokken i sin bog? Svend

>Simonsen, Kärry
>100 år med barnet i centrum. Bredballe Børnehjem/Skolehjemmet ved Vejle Fjord

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 11:48

edison du skal være klar over, at når du spørger som du gør,
er du jo tæt på at afsløre din anonymitet her i kandu...
(jeg tror ikke du er Ingvard nævnt ovenfor, men så er der jo ikke mange alternativer).

Så glødetråden er tæt på at lyse...

Jeg kender flere såkaldte anonyme via slægtsforskning; noget jeg aldrig misbruger, Svend

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 06-07-08 15:13

Hej Edison og velkommen i klubben

Det første du skal gøre er at spørge de gamle i din familie angående familien.
Og her: http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/download/index.htm er der mange gode værktøjer og links hvad du ellers skal bruge.

God jagt

SKELMOSE

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 16:54

Jeg har så været hele Veje rundt i kirke bøgerne ingen af disse navne 1902-1927 hverken født eller døde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 17:06

Der kan jo være mange grunde til at det aldrene ægtepar får et plejebarn?
"
Vejle, Bjerre, Stouby, Stouby Skov, , 5F4, FT-1890,
Christen Steffensen 67 Gift Husfader Murer Her i Sognet
Inger Kjerstine Steffensen født Nielsen 68 Gift Husmoder Gadbjerg Sogn, Vejle Amt
Christen Steffensen Christensen f 18.6.89 Ugift plejebarn Her i Sognet
"
Hvis det er en fra konens afdøde familie har de måske relationer længere vestpå??
Gadbjerg ligger vest for Jelling, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 17:23

Der bliver skrevet om fire søskene og farmor dør efter far er født alså er der tre før ham men ikke i bredballe

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 17:28

tusind tak alle..jeg vil gerne lære mere. men min far tog altså ikke til usa. det var min Farfar.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 17:30

Han og hans søskene findes ikke i bredballe år 1902- 1927

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 17:33

hej sven giversen. hvis hun sku være fammilie. så har hun bestået en eksame under ti år efter at min farfar har forladt danmark. og som jeg har forstået, efterlod han sig alt, dvs børn, mm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 17:34

Sølle hjælpere du har edison.
De gætter og tror sig frem uden at vide en skid om noget.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 17:35

Teil
kald på achton han har point til dig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 17:37

næh det siger du ikke.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 17:41

Citat
Sølle hjælpere du har edison.
De gætter og tror sig frem uden at vide en skid om noget.

nej teil jeg har ikke gættet for jeg har ikke fundet noget

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 17:44

nej det kan jeg forstå, de evner har du ikke.
At finde noget

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 17:45

Teil Har du fundet dem da???????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 17:49

nej gider ikke
i arbejder jo ihærdigt på amatørmæssigt vis.
d.v.s.
udtryk som - jeg tror, det er nok, det kan være, hvis og hvis. -

Nogle sikre spor ser vi ikke

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 17:49

dr_dem.
nej vel. og jeg undres. har jeg forkerte informationer. og hvor kan jeg søge dem. Da alle der ku vide noget, Idag er døde.. Ikke nemt

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 17:52

Citat
nej gider ikke
i arbejder jo ihærdigt på amatørmæssigt vis.
d.v.s.
udtryk som - jeg tror, det er nok, det kan være, hvis og hvis. -

Nogle sikre spor ser vi ikke

Fjern fluebenet hos dg selv og achton så er det overstået

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 17:53

Teil

Er du profesionel da???

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:00

Citat
dr_dem.
nej vel. og jeg undres. har jeg forkerte informationer. og hvor kan jeg søge dem. Da alle der ku vide noget, Idag er døde.. Ikke nemt

Det går nok jeg gætter ikke.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:03

Citat
og hvor kan jeg søge dem

Din fars døbssattest eller dødsattest

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 18:04

Det nytter ikke noget at skændes,
der er en flok børn på et kendt børnehjem med unikt dobbelt sen efternavn i 1920 erne...
De må kunne findes.

Jeg gætter kun på at deres far hed Christen Steffensen Christensen f 18.6.89, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:09

Svend nu plejer jeg ikke og gætte sååååå finder jeg dem så kommer de.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:17

og husk på jeg er halv sønderjyde så jeg er stædig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 18:29

Citat
døbssattest

Det siger jo alt.

Amatør.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:30

Teil fik du kolde fødder

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:30

Teil fik du kolde fødder

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:30

Teil fik du kolde fødder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 18:31

Citat
Jeg gætter kun på at deres far hed Christen Steffensen Christensen f 18.6.89, Svend

Netop gætter.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:36

Tiel får du pointne senere!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:37

Teil du pointne senere§

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:37

Teil får du pointne senere!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:37

Teil får du pointne senere?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 18:40

doktoren har fuldehikke.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:42

Ja men har tjek på tingene det har du ikke

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 18:45

Du godeste. en flok Kamphaner. Kunne i ikke være søde at finde et andet sted at slås. Feks. en bokseklub. Eller der findes altså en masse online spil hvor i kan tæve hinanden.....

Men vil stadig gerne ha lidt input . og hjælp.

mvh ED.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:47

Det er Teil og achton som er samme person som vil fortsætte

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:50

Citat
Men vil stadig gerne ha lidt input . og hjælp.

Det får du hvis det findes.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 18:51

Undskyld edison, jeg forstår du gerne vil ha hjælp.
Svend og doktoren kan ikke klare den sag, de gætter
på livet løs.
Hvis du i ro og mag sætter dig med de oplysninger du har,
og arbejder systematisk derfra. Det kan tage tid, dage uger måneder,
ja år hvis det driller. Tålmodighed er A og O i slægtsforskning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 18:53

Citat
Det får du hvis det findes.

Igen amatøragtigt.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 18:54

Citat
de gætter
på livet løs.

Jeg gætter ikke, og du kan ikke Teil

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 19:08

Hvad må edison ikke tænke?

Jeg gentager:
>Hidtil har slægtsforskning her i kandu været ret seriøst... Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 19:11

ja det har du ret i men som du kan se

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 19:18

Citat
Hidtil har slægtsforskning her i kandu været ret seriøst... Svend

Ja men ikke efter Svend og dr. begyndte med deres gætteleg.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 19:20

Gættet stadigvæk ikke, men har du svaret så kom med det

Kommentar
Fra : achton

Dato : 06-07-08 19:27

NØØJ va de skændes

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 19:31

Nå så kom den anden person frem i lyset fra pyskopaten

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 06-07-08 20:19

Teil... Det er næppe værd at kommentere dig... Men det du kalder gætteværk er en almindelig seriøs tilgang til en videnskabelig problemstilling pg akademisk arbejde. Man fremsætter en tese, som man derefter forsøger at be- eller afkræfte.

Faktum er, at vi her har meget lidt at gå efter. Vi har et navn, fødselsår, angiveligt fødested og et par søskende navne. Endvidere har vi et ejendommeligt dobbeltnavn 1-2 generationer for sent i forhold til navneloven... Et opslag i områdets kirkebøger i året giver intet resultat. Bredballe by, mark og strand lå på tidspunktet i Hornstrup sogn (frem til 1907 annekssogn til Vejle Skt. Nikolaj) og Bredballe blev først selvstændigt kirkesogn i 1977.

Svend fremsætter derfor en tese - at Henry William var plejebarn - som forklaring på efternavnet, en tese som Bredballe Børnehjems (Skolehjemmet Vejle Fjords) arkiver formentlig kan be-/afkræfte. Ligeledes kan Udvandrerarkivet eller Ellis Island måske hjælpe med info om Henry Williams udvandrede far.

Vi er ganske rigtigt ikke nået meget videre, men der er noget at arbejde med. Og vi har fået bekræftet, at Henry William Steffensen Christensen ikke er født i Vejle By eller nabosogne i år 1918 - evt. adoption bør fremgå af kirkebogen. Bredballe Børnehjem kan have haft et større opland, så der er stadig muligheder. Så trods manglende resultater, har vi i fælleskab lukket nogle ender og der er stadig noget at arbejde med. Jeg kan ikke se, at du har bidraget hertil, Teil.

Og ærlig talt Teil, så er jeg stolt af at være en amatør, der ved hvad jeg laver, frem for at være en dilettant der intet ved, men har travlt med at rakke andre ned. Det der adskiller en amatør og en professionel er netop, at den professionelle får penge for sit arbejde, ikke viden eller evner.

Og som Lomborg siger, alt metal kan brændes, også øldåser...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 06-07-08 20:20

... videnskabelig problemstilling og akademisk arbejde...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 20:41

Citat
videnskabelig problemstilling og akademisk arbejde...

Fjolser

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 20:42

Når pyskopaten er der igen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 20:49

lige børn o.s.v.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 20:50

jeg vil anbefale edison at lukke her.
fremover bliver det kun amatørsludder
fra dr. og Svend, de har ikke mere i kagedåsen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 20:55

gywerd næppe værd at kommentere.

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 8
- Annullerede 6
- Slettede 0
Ialt 15

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 22:22

Svar: Kære Carlo Mathiasen
Det er sådan at man opbevarer alle sagsakter på de tidligere elever/børn fra Bredballe Børnehjem på stedet. Det hedder i dag Skolehjemmet ved Vejle Fjord og de har tlf. 7581 5522, hjemmesiden er www.skolehjem.dk. Adressen er Solvej 62, 7120 Vejle Øst. Forstanderen hedder Ulrich Odgaard. Du har aktindsigt i dine egne papirer og de er venlige og imødekommende på Vejle Fjord.
Venlig hilsen Maria Rytter

Fundet her: Svend
http://www.boernehjem.nu/brevkasse/brevkasse.asp?offset=10

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-08 22:30

Så kan vi vis ikke komme det nærmere, men du må selv kontakte børnehjemmet...

Adressen, telefon nummeret og forstanderinden har jeg ikke gættet mig til, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 07-07-08 00:49

Man undersøger et område, og danner sig et billede af problemet. Derefter begynder man mere målrettet at søge efter det man vil vide mere om. Ofte viser det sig at man har taget mere eller mindre fejl, men efterhånden bliver man dygtigere (Ingen starter med stor erfaring, men det får man undervejs i sine undersøgelser), og undertiden kan man få hjælp ved at se og høre andres erfaringer.

Det er vel nærmest umuligt at skaffe en mere videnskabelig tilgang til problemet, og akademikerne kalder derfor denne tilgangsmåde "empirisk" - der vel nærmest betyder erfaringsmæssigt.

Havde det været et matematisk problem, så kunne man i højere grad beregne en løsning, og så viser det sig alligevel, at også her er der behov for mennesker der har intuition og kan "se bagom" problemet, og dermed af og til give nye vinkler på den kendte matematik.

Når det er sådan i matematik, hvordan vil ovennævnte "videnskabelige" så gøre det anderledes.

Dette forum er beregnet til folk der vil hjælpe hinanden. Det kan være med kontante oplysninger, og det kan være med henvisninger til links og hjemmesider, men det tjener næppe det store formål at henvise begyndere udelukkende til links der er for rimeligt avancerede slægtsforskere, så i begyndelsen kan mere konkret bistand være den bedste hjækp.

Jeg må indrømme, at jeg næppe er i stand til at give Teil den hjælp har måske har nødvendig, det ville af lægeforeningen blive opfattet som kvaksalveri. Så kære Teil måske deltagerne på Kandu ville være gladest om du genovervejede din deltagelse. - Grundigt.

Med venlig hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 07-07-08 01:22

Jeg kom til at tænke et citat fra Søren Kirkegaard, og skynder mig at bringe det her:

"At man når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et
bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor
han er og begynde der. Dette er hemligheden i al hjælpekunst.
Enhver der ikke kan det, han er selv en indbildning, når han mener
at kunne hjælpe en anden.
For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå mere end ham -
men dog vel først og fremmest forstå det han forstår.
Når jeg ikke gør det, så hjælper min merforståelse ham slet ikke.

Vil jeg alligevel gøre min merforståen gældende, så er det fordi jeg
er forfængelig eller stolt, så jeg i grunden istedet for at gavne ham
egentlig vil beundres af ham."

Mange hilsener fra Ejvind

Kommentar
Fra : achton

Dato : 07-07-08 08:33

Citat
Jeg må indrømme, at jeg næppe er i stand til at give Teil den hjælp har måske har nødvendig, det ville af lægeforeningen blive opfattet som kvaksalveri. Så kære Teil måske deltagerne på Kandu ville være gladest om du genovervejede din deltagelse. - Grundigt.

Ja ja kloge åge, din hjælp kan jeg undvære.
Der er ikke noget der skal genovervejes.

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 07-07-08 09:56

Hej Edison

Jeg synes du skulle lukke denne useriøse debat.

Du kunne prøve at lægge et indlæg på Dis (der skal du kun registreres)
Der vil du garanteret få meget og god hjælp.

Hvis sådan nogen skete på Dis, ville Moderator straks slette disse indlæg, og ved gentagne gange få advarsel, hvis de ikke efterleves, bliver man udelukket.
Desværre på Kandu, forekommer det for ofte.

Der er i store træk pæn og sober tale på Dis

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-08 10:14

Sandt nok som påsse siger.
Vi kender jo alle en storsnudet person der blev smidt ud af DIS.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 07-07-08 14:06

En praktisk detalje:
Når du i www.ArkivalierOnline.dk kigger på kirkebogssider, så skifter markeringen af siderne til grønt for at du kan kigge på dem. Siden er nu gemt på din computers harddisk.
http://utilis.dk/ kan du finde et værktøj hvormed du kan "styre" disse downloadede sider.
Dels kommer de til at ligge systematisk på din harddisk, dels kan du få programmet til at lægge siderne på en anden harddisk end systemdisken. Oge den bliver alt for nemt alt for fyldt.
Den fremtidige tilgang til disse sider bliver fremover så langt hurtigere. Og da jeg opdagede problemet for alvor i begyndelsen af februar 2008 viste der sig at ligge næsten 40.000 sider på C-disken. Dem slettede jeg - allesammen.
Siden februar og til nu har jeg gemt kirkebogssiderne på en anden harddisk (lagerharddisk i stedet for systemdisk) og på nuværende tidspunkt er der brugt 22 GigaByte og jeg måtte installere en større harddisk, men det går hurtigt hvis man er flittig bruger af ArkivalierOnline, og har behov for at bladre indtil man finder den helt rigtige registrering. Og der bliver ofte behov for mange bladringer fordi de gamle kirkebøger ofte er forskelligt opbyggede. Hovedtrækkene ofte ret ens, men i detaljerne meget forskellige. Vel især hvis et afsnit har været fyldt op, for så har præsten sparet på pengene og fortsat indførslerne rundt omkring hvor der var ledige sider. Der er kun sjældent et brugbart index, så der kan blive behov for at bladre flere hundrede sider for at finde præcis det du behøver.

Jeg skriver og snakker ofte for meget, så jeg slutter med at ønske dig held og lykke, og er der problemer, så lad høre fra dig igen.

Ejvind

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-07-08 18:36

Citat
Sandt nok som påsse siger.
Vi kender jo alle en storsnudet person der blev smidt ud af DIS.

Ja og du ville blive smidt ud bare du skrev to bogstaver

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-08 20:25

Sådan som jeg har oplevet det...

Dengang jeg begyndte at søge efter min egen familie, fortalte en meget erfaren kandu slægtsforsker
(hun er stadig nr. 3 i dette forum):

Du kan også vælge DIS, der er de mere professionelle, men så må du holde dig til sagen...
Her i kandu kan du også tillade dig at komme med nogle personlige bemærkninger ind i mellem...
Og da jeg kun forsker for sjov, valgte jeg kandu.

Senere har jeg set ældre DIS brugere, der konsekvent gentager gamle spørgsmål, før de svarer.
I dag: Kun amatører gantager hele det forgangne; sikken en unødig net belastning...

Så jeg holder mig til kandu, og jeg leder fortsat kun efter slægtninge for sjov, ligesom pudslespil.

MEN MED DE SIDSTE, her over 100 unødige kommentarer...
FORTSÆTTER dette, så vil jeg, ligesom mange andre, i stedet søge via DIS.

Mon ikke eksperterne i DIS kommer frem til det samme børnehjem? Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-07-08 20:30

præceptor

Lever, det dejlige menneske
Han har givet lyd fra sig via privat

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-08 21:06

Iøvrigt, kan det jo ikke være rigtigt, at en ny slægtsforsker,
selv om han er oplyst som edison, skal stå model til et så principielt spørgsmål...

Skal få, med smarte bemærkninger, få så mange slægtsforskere til at foretrække DIS,
at vi lige så godt kan nedlægge dette kandu forum?

Nedlægge er så meget sagt, hvor er vores Moderator? Et af flere andre kandu problemer...
Mange 20 årige historiske emner (eksempelvis uddøde EDB sprog) eksisterer fortsat i kandu, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-07-08 12:14

Et lille eksempel om søgning i kirkebøgerne.
Ved søgninger på internettet, FamilySearch, DDD, flere Bornholmske kilder finder jeg ud af at manden er født i Poulsker, hans første kone var født i Ibsker, også sønnen er født i Ibsker, men så finder jeg en datter født i Bodilsker, gift med en mand fra Åker. Efter flere søgninger både her og der finder jeg ud af af hans 2. hustru er født i Pedersker, men hvor finder jeg vielsen. Efter at have gennemset det meste af syd-Bornholm tager jeg "landkortet" frem og ser at der endnu er Svaneke og Neksø i den ende af Bornholm.
Hvor mange sider det blev i alt. Ved det ikke, men vielsen viste sig at være sket i Neksø. Hvorfor lige der. Ved det ikke, men nu har jeg en sikker dato og STEDET.
På den måde bliver det rigtigt mange sider som man på forbløffende kort tid får ned på sin harddisk, og det illustrerer også at slægtsforskning er en kombination af erfaring, intuition og held - samt et godt landkort - helst "Sogn Herred Amt" så man kan vurdere det område man søger i.

Derfor er det godt med et program så man kan styre lagringen på harddisken. Dermed bliver efterfølgende søgninger i samme sogn(e) væsentligt hurtigere.

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-08 09:13

Når man har gjort det hele i mange år, så bliver det en naturlig ting, og man glemmer at fortælle nybegyndere om "fiffene". Her er et par stykker når du søger i kirkebøger:
Søg i nabosognene, og vær opmærksom på at "normalt" bevægede man sig ikke meget mere end ca 2 mil hjemmefra (ca 15 km). Så kan du begynde at vurdere hvor mange sogne og hvor langt ud du mest sandsynligt finder dem du mangler. Der har altid været enkelte som gik langt ud over disse grænser. De store byer var tiltrækkende også i 15-1600 tallene.
Efter en kongelig forordning blev der anlagt landevejskroer hver 4 mil - ca. 30 km - på de store landeveje. Så kunne folk og fæ hvile sig i sikkerhed om natten. Ca. midt imellem, altså 2 mil (15 km) dukkede der spisesteder op - kroer hvor hestene og mennesker kunne få lidt at spise og drikke.
Du vil se at de 4 mil fortsat holder nogenlunde på byerne op langs østkysten af Jylland.
Dog har naturforhold med bakker/dale og flade strækninger haft betydning for hvor overnatningsmulighederne blev anlagt. Flade enge og store skove blandt andet.

Du vil også se at kirkerne ofte er anlagt således, at den nærmeste kirke kunne nås på en 1-1½ times gåafstand, men igen betyder store skove, enge og andre uigennemtrængelige områder at det i dagens danmark ikke umiddelbart kan opfattes således. Kirkerne lå derfor ofte "rundt om" sådanne steder.
Også dette kan have betydning for hvor mange og hvilke sogne der er størst chance for at finde flere slægtninge /hustruer/ægtemænd/børn.

Så sent som for 40-50 år siden var det fortsat sådan at ca. 85% af alle ægtefæller havde fundet hinanden indenfor en afstand af ca. 20 km.

Bilen er i mellemtiden blevet hvermandseje, og børnene indvandrer i de store byer af uddannelsesmæssige årsager - og mange bliver så i uddannelsesbyen/området.

Det må derfor antages, at mange af disse møn stre er brudt, men for 100 år siden og før da kan det være godt at vide hvor man mest sandsynligt finder slægtninge når man mangler disse oplysninger.

M.v.h.
Ejvind

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-07-08 10:40

To gode indlæg Varla.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-08 12:55

Ja men synd de optræder som indlæg nr 124 og 125 i et spørgsmål.
Ikke mange ser dem...

Måske skulle du lave en manual for kandu slægtsforskere? Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-08 13:04

Jeg har kikket lidt i min personligt udarbejdede steddatabase, som kan downloades fra www.varla.dk, lidt på www.sogn.dk og vurderet det hele ved at kikke lidt på kirkernes placering på www.findvej.dk

www.varla.dk findes endvidere en oversigt over alle de stednavne som findes på Landkortet fra Geodætisk Institut årgang 1984. Jeg tror ikke der er sket så forfærdelig meget siden da, men vær opmærksom på risikoen. De fleste steder ligger dog fortsat hvor de har ligget i hundredvis af år.

Men her en kort oversigt over de jeg anser for mest nærliggende:
Daugaard, Sogn (DK) Daugaard Sogn, Hatting Herred, Vejle Amt
Engum, Sogn (DK) Engum Sogn, Hatting Herred, Vejle Amt
Grejs, Sogn (DK) Grejs Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt
Hedensted, Sogn (DK) Hedensted Sogn, Hatting Herred, Vejle Amt
Hornstrup, Sogn (DK) Hornstrup Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt
Hover, Sogn (DK) Hover Sogn, Tørrild Herred, Vejle Amt
Mølholm, Sogn (DK) Mølholm Sogn, Holmans Herred, Vejle Amt
Nørremarks, Sogn (DK) Nørremarks Sogn, Vejle, Nørvang Herred, Vejle Amt
Sankt Johannes, Sogn (DK) Sankt Johannes Sogn, Vejle, Nørvang Herred, Vejle Amt
Sindbjerg, Sogn (DK) Sindbjerg Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt
Vinding, Sogn (DK) Vinding Sogn, Holmans Herred, Vejle Amt
Øster Snede, Sogn (DK) Øster Snede Sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt

Den måske lidt besynderlige skrivemåde dækker over, at de samme stednavne kan findes temmelig mange steder rundt i Danmark, Skåne, Halland og Blekinge, samt Norge og Sydslesvig.
De officielle navne i Norge, Sverige og Sydslesvig er i almindelighed tilpasset de nationale sprog i mellemtiden, så det kan være lidt vanskeligt, men er næppe noget der har stor betydning for dig her og nu.
Vil du søge i www.arkivalierOnline.dk, så kan ovenstående imidlertid være praktisk at vide.

Dine oplysninger er ganske sparsomme, så hvad som helst og hvilken som helst oplysning kan være af betydning. Hold dig derfor ikke tilbage, og indtil da må vi vistnok nøjes med at stole på heldet og gætte videre.

Fortsat god fornøjelse

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-08 13:09

Et forsinket PS - jeg citerer fra Max Grohshennig bind 1, side 410

Hornstrup med Filialkirke i Bredballe.
Nørvang Herred, Vejle Amt, Ribe Stift.
(Embedet oprettet ved kgl. Res. af 9. Aug. 1907 ved Udskillelse fra Vejle Købstad og fra den Dag Vor Frelsers Kirke i Vejle indvies. Filialkirken i Bredballe indviedes 8. Dec. 1907)

Du kan se at Bredballe sogn er et ret nyt sogn, så tidligere søgninger i samme område skal måske være i Hornstrup sogn.

Det kan godt blive en lidt kompliceret eftersøgning.

Mvh

Ejvind

Kommentar
Fra : achton

Dato : 09-07-08 13:41

Citat
Du kan se at Bredballe sogn er et ret nyt sogn, så tidligere søgninger i samme område skal måske være i Hornstrup sogn.

Se der kommer du med noget brugbart Varla, og de nye sogne kan skabe problemer i søgning.
Hvis man ikke lige bliver opmærksom på hvornår sognet ostod.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-08 16:40

Christen Steffensen Christensen, født 18. juni 1889 i Stouby, døbt 21. juli 1889 i Stouby Kirke
Moderen: ugift Frederikke Vilhelmine Christine Steffensen Christensen, 22 aar
Udlagt barnefader: ugift Niels Thomsen af Assendrup.
Supplerende bemærkning:
Moderen opholdt sig 10 maaneder inden i Assendrup, Engom Sogn hos gaardejer Bertel Jensen.
Dette skulle være det væsentligste, men jeg er desværre ikke ret god til at tyde de gamle håndskrifter. Der står mere - men hvad ?
Se:
Stouby, Bjerre, Vejle 1865-1891 opslag 93 - den 3. sidste indførsel på den side.
Om denne person så er relevant, det kan jeg jo ikke sige, men det giver en mulighed for at komme videre - derfra - om ikke andet. Desværre slutter kirkebøgerne for Stouby med kirkebogen 1892-1915.
Mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-08 16:51

Oplysningerne i FamilySearch er ikke entydigt dokumenterede, men meget tyder på at moderen, Frederikke har giftet - et par gange - og endda også er udvandret til Amerika:
--------------------------------------------------------------------------------
Frederikke CHRISTENSEN (AFN: 3R43-XB) Pedigree
Sex: F Family
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s)
Birth: 12 Apr 1868
Korning, Vejle, Denmark
Death: 12 May 1935
Salt Lake City, Salt Lake, Ut
Burial: 15 May 1935
Brigham City, Box Elder, Ut
--------------------------------------------------------------------------------
Parents
Father: Christen JENSEN (AFN: CCGM-7D) Family
Mother: Ane LAURSEN (AFN: CCGM-8K)
--------------------------------------------------------------------------------
Marriage(s)
Spouse: Niels Moller EILERSEN (AFN: 3R43-W5) Family
Marriage: 19 Jun 1891
Hatting, Vejle, Denmark

Spouse: Niels Anton Marinus THOMSEN (AFN: CCGM-9Q) Family
Marriage:
--------------------------------------------------------------------------------
Spouse: John William HILLIER (AFN: CCGM-BW) Family
Marriage:
--------------------------------------------------------------------------------
MVH
Ejvind

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-08 17:00

Der er flere der ligner "førnævnte" Frederikke, men nok kun disse to, som faktisk er samme person.
--------------------------------------------------------------------------------
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Bjerre, Stouby, Stoubyskov, 2. 1 Hus, 297, FT-1880, D2429
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Steffensen 56 Gift Husfader, Husejer, Murer Her i Sognet
Inger Kirstine Nielsen 57 Gift Hans Kone Gadbjerg Sogn, Vejle Amt
Frederikke Vilhelmine Christine Christensen 12 Ugift Deres Datter Her i Sognet
--------------------------------------------------------------------------------
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Bjerre, Stouby, Rosenvold Hovedgaard og Stouby Skov under Stouby By, , 1 F1, FT-1890, C7108
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Thora Kirstine Hansen 33 Ugift tjenestefolk husjomfru Ferslev Sogn, Sorø Amt
Jacobine Marie Caroline Hansen 27 Ugift tjenestefolk Stuepig Overby Sogn, Vejle Amt
Valdemar Niels Andreas Christensen 38 Ugift tjenestefolk Gartner Roskilde
Marie Kerstine Thuesen 22 Ugift tjenestefolk Maierske SSkanderup Sogn, Ribe Amt
Jens Sakeriasen 16 Ugift tjenestefolk Gartnerelev Stouby Sogn, Vejle Amt
Jens Petersen Due 28 Ugift tjenestefolk Staldkarl på Rodengaard Stouby Sogn, Vejle Amt
Søren Sørensen Fynboe 30 Ugift tjenestefolk Forkarl Barrit Sogn, Vejle Amt
Hans Peter Jensen 24 Ugift tjenestefolk karl Stouby Sogn, Vejle Amt
Niels Nielsen 23 Ugift tjenestefolk karl Stouby Sogn, Vejle Amt
Christen Tanum Christensen 24 Ugift tjenestefolk karl Klaks?? Mark, Vejle Amt
Søren Kristian Frandsen 24 Ugift tjenestefolk karl Urlev Sogn, Vejle Amt
Jens Kristian Jensen 27 Ugift tjenestefolk Staldkarl Raarup Sogn, Vejle Amt
Niels Ludvig Jensen 29 Ugift tjenestefolk smed Skanderup Sogn, Vejle Amt
Niels Peter Sørensen 46 Enke tjenestefolk Røgter Stouby Sogn, Vejle Amt
Katrine Petersen 19 Ugift tjenestefolk pige Stouby Sogn, Vejle Amt
Christen Ole Christensen 55 Separeret tjenestefolk Røgter Hansted, Skanderborg Amt
Arl Mortensen 19 Ugift tjenestefolk karl Tanderup Sogn, Skanderborg Amt
Hansine Katrine Eriksen 19 Ugift tjenestefolk pige Ølsted Sogn, Vejle Amt
Frederikke Vilhelmine Kerstine Christensen 22 Ugift tjenestefolk pige Stouby Sogn, Vejle Amt
Anna HÅkonson 47 Ugift tjenestefolk pige Sverrig
Hans Adolf Jehs 47 Gift tjenestefolk Mejeribødker Slesvig
Frederik Sejberg Petersen 44 Ugift tjenestefolk Avlsforvalter Kjølstrup Sogn, Odense Amt
--------------------------------------------------------------------------------
MVH
Ejvind

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-07-08 17:51

achton/Teil det er rart du kommer med noget Drukkenboldt

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-08 18:18

Tak for din tillid, men der er nok mere brug for en Emma Gad.

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-07-08 18:25

Citat
Du kan se at Bredballe sogn er et ret nyt sogn, så tidligere søgninger i samme område skal måske være i Hornstrup sogn.

Se der kommer du med noget brugbart Varla, og de nye sogne kan skabe problemer i søgning.
Hvis man ikke lige bliver opmærksom på hvornår sognet ostod.

Hr achton/teil jeg lede i Hornstrup sogn og fandt ingen og det var det du copieret fra mig der gav point til dig " møgdyr af rang"

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-07-08 20:27

Varla:
Citat
Du kan se at Bredballe sogn er et ret nyt sogn, så tidligere søgninger i samme område skal måske være i Hornstrup sogn.

Achton:
Citat
Se der kommer du med noget brugbart Varla, og de nye sogne kan skabe problemer i søgning.
Hvis man ikke lige bliver opmærksom på hvornår sognet ostod.

Dr. Med:
Citat
Hr achton/teil jeg lede i Hornstrup sogn og fandt ingen og det var det du copieret fra mig...

Tja... Det beviser kun at Achton ikke har gidet læse de forskellige indlæg... Dette faktum er der allerede gjort opmærksom på mindst to gange før i denne tråd...

Det bliver spændende om Varlas Christen Steffensen Christensen og moderen Frederikke Vilhelmine Christine Steffensen Christensen er relevante for forskningen, når Edison har haft kontakt til Skolehjemmet Vejle Fjord.

Godkendelse af svar
Fra : edison

Dato : 13-07-08 13:19

Tak for svaret Varla.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-07-08 14:53

Jo mere jeg kikker på den udvandrede Frederikke Christensen, jo mere tvivler jeg på at hun er den Frederikke Christensen som du søger.
Registreringen ser delvist rigtig ud, men jeg er bange for den er en sammenblanding af data fra flere personer.
Jeg har nu fået min computer reorganiseret en smule og har igen plads til kirkebogssøgninger, så jeg fortsætter lidt endnu.

Med venlig hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-07-08 16:29

Jeg har nu fundet Frederikke Vilhelmine Christine Christensen vielse til enkemanden Christen Madsen Roj den 25 Jun. 1897 i Stouby Kirke.

Der er mindre og mindre der tyder på udvandring, men jeg mangler fortsat at finde nogle data.

Foreløbigt har jeg downloadet og gennemset cirka 600 sider kirkebog alene fra Stoby sogn.

Man er nødt til at læse sig at skimme og vurdere sådanne sider hurtigt, men det kommer med øvelsen.

Jeg vil citere fra noget som Bjørn Borg engang skal have sagt på et spørgsmål om hvordan det var at være så heldig, hvortil hans svarede:

"Jeg har lagt mærke til, at jo mere jeg øver mig, jo heldigere bliver jeg"

Mange hilsener fra

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-07-08 17:01

Frederikke Vilhelmine Christine Christensen bliver 25 Jun. 1897 gift i Stouby Kirke med husmand Christen Madsen Roj, også set som Christen Madsen (uden Roj). Han var født 23 Okt. 1842 og enkemand.
Han var fra Ferring ved Lemvig, og de flytter derop. I hvert fald får de et fælles barn, Erik Villiam Madsen Roj, den 18 Maj 1905 i Bovlund ved Lemvig (troede det hed Bovbjerg, men begge dele findes måske ?). Har ikke fundet flere fælles børn, og heller ikke konfirmationer.

Christen Madsen Roj, dør 12 Feb. 1908 på Lemvig Amtssygehus, og bliver begravet på Vandborg Kirkegaard (kan være der er sammenhæng med 1. hustrus begravelsessted - det har jeg heller ikke undersøgt.

Men det korte af det lange er "Gennemsyn af næsten utallige kirkebogssider, og så forfølge de spor der dukker op - dvs. stednavne skal eftertjekkes.

Da jeg endnu ikke er stødt på navne/steder af speciel interesse for mig, så "står jeg af" nu, men held og lykke med den videre efterforskning.

Mange hilsener fra
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-07-08 17:10

Et forsinket PS

Foreløbigt er jeg da uden anelse om det spor jeg her har forfulgt overhovedet har nogen relation til det du søger. Bliver interessant at høre om.

Ejvind