/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvornår skal man skifte
Fra : buska1
Vist : 2010 gange
100 point
Dato : 02-07-08 22:39

hvornår skal man skifte fra killingefoder til voksen kats foder.
min 3 mdr killing får mest tørkst - kilinge foder. den voksne kat på 4 år får udelukende tørfoder.
hvornår kan jeg skifte den lille fra killingefoder til det samme som den store får? - hvornår kan hans lile mave tåle det?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-08 22:44

Hej buska.
Vi har altid givet vores killinger voksenfoder når de er taget fra moderen.
Dvs. fra de er 12 uger gamle. Det er der aldrig sket noget ved.
Der har de også lært at jage og spiser det samme som moderen.

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 02-07-08 22:48

ja men han spiste nemlig noget af den stores mad den anden dag og kastede det op igen - kunne se han nærmest havde slugt det da det ikke rigtigt var tygget. så derfor troede jeg at jeg ikke skulle lade ham spise det?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-08 22:54

Det kan være det er for store stykker din vokse kats mad er i . Prøv at købe noget der er lidt mindre i stykkerne. Event bøld det lidt op i vand inden den får det.

Accepteret svar
Fra : dior

Modtaget 110 point
Dato : 02-07-08 23:05

En killing skal have killingefoder til den er omkring et år!
Der er en masse godt i killingefoderet som er godt for en killings knogler mm.Og det er temmelig vigtigt..
Og den så overgår til voksenfoder,skal det ske langsomt,så der ikke går kuk i den lille mave.
Så når den tid kommer,kan du blande killingefoderet med voksenfoderet,og så efterhånden tage killingefoderet væk

Kommentar
Fra : dior

Dato : 02-07-08 23:14
Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 02-07-08 23:30

Jeg har langsomt skiftet mine killinger fra 10 til 12 måneders alderen, alt afhængig af størrelse, aktivitetsniveau og så sandelig også selvstændighed. 3 mdr. er altfor tidligt, når den en gang er vænnet til killingefoder. Selvfølgelig har jeg tit stillet mig selv spørgsmålet: Hvad gjorde folk i gamle dage, da specielt foder til katte ikke var opfundet? Dengang var der endda flere katte, end nu. Men man skal huske på, at der er mere " gods" i voksenfoder; d.v.s. at maven får mere groft at arbejde med. (Det samme skulle jo helst gælde for vi mennesker!)
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-07-08 23:39

Hvordan går det iøvrigt med dem? Du havde jo nogle problemer med dem i starten

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-08 23:44

En killing skal faktisk kun have killingefoder til den bliver kast./ster. Ellers bliver den for fed, og den kan "ordnes" fra den vejer to kg., læste jeg lige i dag.

Vores dyrlæge ville dog ikke kast./ster., da vores "de små" vejede 2,2 kg. De var for små, sagde hun. Og de SÅ godt nok også små ud. (DET er de holdt op med for nogle år siden, LOL). Men det med foderet er rigtigt. Men de skal overgå langsomt til det, og det skal stadig blødes op. Men hvis man hellere vil give killingefoder kan man jo gøre det, og hvis katten/killingen så begynder at blive for tyk, kan man skifte. Man må ikke kunne mærke hofteknoglerne, men skal kunne mærke, den har ribben, stod der.
(desværre er vores gamle kat vanskabt. Han har ingen ribben, det kunne jeg helt selv mærke)

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 02-07-08 23:47

Mine?? Det går godt.....................jeg køber mig regelmæssigt "fattig" i legetøj; som bliver totalt raseret på 1 time.........................så er "far" da beskæftiget med fejebakke og støvsuger! De er især vilde med tøjmus. Nu har jeg lige fået min midterste kat (i alder) steriliseret; det gik mere smertefrit end jeg havde turdet tro.
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-07-08 23:51

Smiler næ bøllebob det var nu mere buska1 jeg henvendte mig til, men det glæder mig da at dine katte har det godt, har du overvejet selv at sy de der tøjmus?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-08 00:21

Killinger behøver ikke nødvendigvis få killingefoder..tænk på, at det slet ikke er så forfærdeligt mange år siden det blev opfundet ..vigtigere end killingefoder er, at de får en sund og varieret kost...og det gælder også for voksne katte....og udelukkende tørkost er bare ikke OK, hvis man vil gøre sit til at sikre, at ens katte ikke får ødelagt nyrer og urinveje af sten og krystaldannelser.

Og katte får også på sigt ødelagt tænder og tandkød såfremt de kun får tørkost.

Det anbefales at tørfoder max udgør 1/3 - 1/2 af kattens samlede fodermængde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-08 02:59

Det er ikke godt med udelukkende tørkost, od så skal de servers opblødt med vand.
vis først dyret er vænnet til tørt knas, er det ikke sikkert det vil bryde sig om detopblødte.

Katte tygger ikke maden. Det duer tænderne ikke til. De vil i naturen flænde i byttet og sluge stumperne hele.

Derfor klarer killingen ikke de store tørre stykker.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-07-08 08:11

--> Jernladyen:

Det var rart med et lille grin fra morgenstunden...

Og med din måleteknik må jeg konstatere, at der findes mange vanskabte husdyr rundt omkring!

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 03-07-08 09:47

det går ret godt med dem. den store har accepteret kilingen, men gider ham ikek rigtigt. hun vil godt lege med ham i måske 1 min og så gider hun ikke mere. og da den lille bliver ved ender det så med at hun hvæser af ham eller langer ud efter ham. ved ike om de nogensinde bliver perlevenner men de kan ihvertfald sagtens gå sammen nu :)

Kommentar
Fra : LouisaSverige

Dato : 04-07-08 22:57

Jeg har to han katte som lige fra jeg fik dem har fået voksenfoder og dåse mad, og så får de indimellem rester fra min aftensmad (dog ikke sovsen)

Og jeg har ikke haft nogen problemer med mine misser og de er begge et år gamle.
Den ene kom allerede da han var 5 måneder gammel gående med en mus i munden, så her er der ikke noget der hedder killingefoder

Godkendelse af svar
Fra : buska1

Dato : 07-07-08 22:46

Tak for svaret dior.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 09-07-08 08:26

Hej Buska.
Er glad for at du kunne bruge svaret