/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Henna-hårfarvning
Fra : hovsada
Vist : 2411 gange
100 point
Dato : 02-07-08 12:00

jeg har farvet hår med henna i mere en 20 år, men nu har Matas igenstppet forhandlingen med begrundelse at det er "farligt"--uden at fortælle nøjagtigt hvad der er farligt ??

nogen der kender andre forhandlere i Københavnsområdet- gerne større portioner (kg)

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 02-07-08 12:10

Hej jeg er også henna bruger - og irriteret over at Matas ikke forhandler det mere

Men du kan købe det på apoteket, hvis de ikke har det hjemme, så kan det bestilles.

Også mange butikker, der sælger naturprodukter/helsekost har det.
Jeg køber det hos min frisør

På nettet kan du købe det her

http://www.netspiren.dk/pl/Personlig-pleje-Henna-Haarfarver-473.aspx

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-07-08 12:13

Du kan også prøve at læse den gamle tråd her fra Kandu
http://www.kandu.dk/spg15036.aspx

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-07-08 12:13

takker for svaret og suplerer lige med dette jeg fandt på nettet...

.Dansk holdning Danmark hæfter sig ved, at den videnskabelige komité gentagne gange har vurderet, at stoffet lawson er potentielt genotoksisk og ikke egnet til brug til hårfarvning. Udfra det foreliggende grundlag og forsigtighedsprincippet støtter Danmark Kommissionens forslag.

De foreløbig resultater for ekstraktet af planten Lawsonia inermis – henna - viser, at naturligt henna ikke har de samme betænkelige egenskaber som det kemiske stof lawson. Danmark støtter på det grundlag Kommissionens forslag om fortsat brug a f lawsonia inermis.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-07-08 12:16

Jamen så overlever vi nok

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-07-08 12:26

Har lige alternativt købt cremefarverne der er nævnt i linket fra netspiren- Janusbutikkerne har dem til samme pris, men de vaskes ud efter 6- 10 gange !!...men meget lette at have med at gøre..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-07-08 12:32

Det har jeg også prøvet, jeg syntes det er godt nok i en nødvending, men som du selv siger, bliver det hurtigt vasket ud igen - og jeg syntes heller ikke, at farven er så intens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-08 15:13

Henna er tilsat et eller flere kemiske stoffer - para-phenylendiamin eller nært beslægtede kemikalier - som er stærkt allergifremkaldende. Har man først udviklet allergi overfor disse stoffer, kan man heller ikke tåle andre produkter, som f.eks. de hårfarver, der også indeholder de samme stoffer.

Og derfor er det blevet forbudt, og derfor advarer man folk mod at bruge henna, både til hårfarvning og "malede tatoveringer"

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-07-08 08:45

Dova :
NU var det faktisk ren henna jeg efterlyser, men opdagede lige, at den cremefarve jeg har købt i mangel af andet indeholder 2-nitro p-phenylendiamin+en masse andre kemikalier !!
spurgte en nabofrisør om der var noget skadeligt i---men det mente hun da ikke !!!

fra google:

I EU er para-phenylendiamin kun tilladt i hårfarver, og der skal advares på emballagen med følgende tekst: "Produktet kan fremkalde allergisk reaktion. (Overfølsomhedsprøve tilrådes). Må ikke anvendes til farvning af øjenvipper og -bryn. Indeholder benzendiaminer

man skal jo nærmest have en "kemisk" uddannelse for at vurdere indholdet af det man køber

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-08 16:21

Jamen "ren henna".....som i henna, der også bruges til at male tatoveringer med????

Det er der for øvrigt også mange der er blevet så syge af, allergisk reaktion, at de har været døden nær.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-07-08 22:06

dova..

så vidt jeg har læst mig til, er det den sorte hennafarve i tatoveringer der kan fremkalde allergi - ren henna farver rødt.

Jeg føler ikke at jeg reagerer på den rene henna, min frisør kan skaffe een med tilsætning (andre røde farvenuancer) men den er noget dyrere, så nu prøver jeg apoteket, som det næste.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-08 22:42

Ja, Du kan sikkert få det på nogen apoteker, det kan man i hvert fald her i midtjylland har jeg set

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 09-07-08 05:32

Det lykkedes- mit apotek skaffede mig 1kg fra Naturdrogeriet..............www.natur-drogeriet.dk i Hørning 180 kr....men den første besked var at det ikke var muligt

Takker for svar HelleBirgitte

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 09-07-08 05:33

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-07-08 07:02

Selv tak og tak for linket til Natur-drogeriet

Har du læst dette fra Natur- drogeriet?

http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm/cms/produktblad=yes/npid=651/npbv=3711/sprog=1/grp=101/menu=101