/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Henna farve
Fra : henna
Vist : 7739 gange
40 point
Dato : 08-05-03 18:36

Hej!
Vi har hørt, på apoteket, at henna farve går ind og ødelægger hårbunden?? - Hvis nu man er allergiker, har prøvet at farve hår før, med kemiske produkter, og kan nogenlunde tåle dem, kan man så tåle henna farve??- Hvor lang tid går der inden farven går ud af håret, er den permanent??...
På forhånd tak

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 18:46

Ja jeg ville mene at hvis man farver med henna i almindeligt omfang ( al overdreven brug af de fleste ting er vel usunde ? ) sker der ingenting ved det - forudsat du ikke har en sart hud - henna farve forsvinder ikke bare sådan lige det skal vokse ud eller håret skal klippes af ( farven blegner, men forsvinder altså ikke )

tjek denne side ud :
http://www.hennahouse.com/dk.html der står lidt om det - både kropshenna og hårfarven henna.

Men du skal nok ikke regne med at de har noget at indvende mod henna da de lever af at sælge det

på dette link skrives om allergi i forbindelse med kropsfarvning :
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/presse/11020000.htm

men tilsyneladende ikke om brug af henna i håret.

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 18:47

UPS her er der noget seriøst materiale om emnet : http://www.taenk.dk/tt/2001/tt16/henna/

det tror jeg du skal læse grundigt.

Karina

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 08-05-03 19:26

Henna er jo et naturprodukt og jeg har tidligere farvet med henna - og min frisør har altid sagt at mit har var så sundt og kraftigt.

Jysch

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 19:39

Fire ud af ti hårfarver indeholder miljøbelastende stoffer. Hårfarve indeholder også både uønskede og sundhedsskadelige stoffer f.eks. p-phenylenediamine, som har givet anledning til meget alvorlige skader på mennesker.
Kilde: http://www.greeninfo.dk/artikel_disc.asp?artikelID=4089

Har ikke selv erfaring med hårfarve... der er ikke rigtigt noget at farve

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 19:52

Men som et af linkene henviser til :

[citat]
Men det er ikke nødvendigvis hverken sundt eller skånsomt, bare fordi et produkt stammer fra naturen, understreger professor dr.med. i dermatologi, Klaus E. Andersen fra Odense Universitetshospital.

- Der er en lang række giftige stoffer i naturen - tænk bare på almindelige haveplanter som guldregn, liljekonvaller og digitalis. Det meste af det, vi anvender i kemien og lægevidenskaben, er noget, vi har fundet i naturen. Så det med at tro, at naturen er sikker - det er noget sludder, siger Klaus E. Andersen til Tænk+Test.

[/code]

..... og tror da såmænd osse mange ikke oplever nogen problemer hvad hårfarve angår ( både de gængse og henna ) MEN der er ting man skal tage i betragtning - fremgår det da af teksten.
Man kan reagere allergisk - så det må være op til den enkelte at vurdere det.

Karina

Kommentar
Fra : mope

Dato : 08-05-03 21:04

Hvis man følger anvisningen i pakken, kan det jo ikke gå helt galt.
Borset fra det, så bruger frisørerne jo også henna farve, da de er så unikke.
Jeg har været storbruger af henna farve, da man jo kan blande rødvin eller kaffe i farven, for at få en kraftigere effekt.
Vær dog opmærksom på at det skal gro ud igen. Jeg har lært af det, da det som et naturprodukt, er modstanddygtigt for enhver kemisk process, som frisøreren jo kun kan tilbyde for at få farven ud.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 09-05-03 00:11

Hej Henna

Henna er hverken skadelig for hår eller hovedbund. Det er faktisk ret sundt. Henna går ind og ligger en hinde omkring håret, så det bliver stærkt. Det gør at det bliver bla meget svært at permanente håret efter. Man kan virkelig se forskel på henna og alm hårfarve, fordi henna har en dybte farve og glans som intet andet, på nær Epecia´s skyllefarve hvor der er henna i. Man kan købe en henna farve i Matas med bejse i. Den er jo ikke ligeså sund som den rene henna, men det står på pakken om der er noget ekstra tilsat. Ellers kan man købe rent henna farve i Matas og mange andre steder. Henna kan ikke skylles ud og det er meget mere holdbar end alm hårfarve. Frisører anbefaler allergiker at bruge henna.

Med venlig hilsen
Gisèle
Frisøren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-05-03 00:24

øøhhmm læs lige dem her - måske jeg så har misforstået noget
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/presse/11020000.htm ( om kropsfarvning hvor henna beskrives som stærkt allergifremkaldende ) og http://www.taenk.dk/tt/2001/tt16/henna/ indikerer da ellers kraftigt at henna er usundt.

men bevares selvom der står Matas er stoppet med at sælge visse henna-produkter kan det jo godt være de sælger andre.

Men overskriften lød utvetydigt " Henna - naturligt men usundt"

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-05-03 00:25

iiihhh den knækker linket :
nå, men linket nævnt først i øverste link skal åbenbart kopieres ind i adresselinien ....

Karina

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 09-05-03 00:46

Hej
Jeg kan godt se din point. Det må da være nogle nyere farver. På linket beskriver de at den røde ikke er farlig. De lyse henna farver kunne jeg godt forstille mig at der er puttet noget i. Det med krops tatoveringerne har jeg ingen anelse om. Med hvad angår hår, er jeg ret sikker på at de henna farver som man brugte i gamle dage ikke er skadelige i dag. Jeg ville tro at det som er skadeligt, er de der henna farver med kemikalier i fra Matas. Jeg fortæller bare hvad jeg har lært som frisør. Hvad videnskabs folkene siger nu om dage om henna, har jeg ikke lært. Men jeg er åben for hvad der er det bedste og rigtige. I nogle TV udsendelser siger man at alle shampooer og hår kurer er lige gode. Så om man køber en til kr. 30,- eller kr. 100,- det kan være lige godt. Det er sådan noget jeg kan eksplodere over, for det er da den største løgn . Det er videnskabligt bevist at shampooer er vidt forskellige, og så det endda med egne øgne på et kursus i USA med Redkens produkter. Jeg har selvfølgelig også været udsat med lidt af hvert med mit eget hår og kan mærke meget forskel på forskellige produkter. Bare lige en side bemærkning, til henna´s farver.

Kærlig hilsen
Gisèle

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 15:39

Hejsa, sidder lige og rydder op i mit system, og kan se dit spørgsmål stadig står åben (Kommentar ikke accepteret endnu). Er dette p.g.a. en forglemmelse eller fordi vores / mit svar ikke er fyldestgørende nok??
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-05-03 15:59

Ved du hvad CLAN - det er bare så typisk for hele stedet her - tror at hvergang der er 100 spørgsmål lukkes de 60-70 af dem ikke OG ---MEST IRRITERENDE--- ved det er : man ikke får noget som helst at vide om hvad spørgeren brugte af svar, om de fandt frem til noget andet ( som de endda kunne dele med os andre !!!!! ) eller om der måske ikke var noget brugbart imellem.

Øv øv og atter øv !!!

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 16:37

Hej Karina
Du har ret... Kandu.dk burde lave en form for "timer" på åbne (u'lukkede) spørgsmål. Never mind points... men som du er inde på, det ku' jo være rart at se, hvad som blev accepteret / var brugbart + min liste over ubesvarede (ej accepterede) spørgsmål, efterhånden kan bruges som fyld til en ny motorvej fra Skagen til Padborg.
Søren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 25-05-03 17:10

Ja, men du har så evig ret - forleden hjalp jeg i noget nær et par timer een med en hjemmeside hvor noget ikke fungerede - jeg fik det til at virke og vedkommende svarede "Ja det kan jeg godt se - det virker når du gør det !!" - ja, men hvad skete der siden hen : fik spørgeren det til at virke - gik spørgeren væk fra det script eller hur !!!

*LOL*
*synger* Taaaak er kun et faaaaaattigt ord ..... ( godt der ikke er lyd på !!!! )

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 17:34

Godt der ikke er lyd på
Jeg har også forbud imod at synge... så begynder det nemlig at regne
Minder mig om... 'det må jeg da ku' leve af, så hvis du ser en halvskaldet syngende idiot iført bastskørt og et par afdankede solsortefjer som hovedbeklædning ude midt på Larstyndskids marker... så er det mig der prøver en ny levevej.
Søren

Kommentar
Fra : cam2012

Dato : 19-08-03 14:47

Hej.

Hårklinikken i København (klinik for folk med hårtab og/eller hovedbundslidelser) har udviklet sine egen hårfarve-produkter baseret på Henna. De er ret gode og skulle kunne tåles af selv den mest sarte hovedbund. Se evt www.haarklinikken.dk.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-10-03 20:57

1-2-3-4-5-6... måneder gammel... hvad med at lukke og slukke for det her spørgsmål

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 25-10-03 21:05

Du har ret.. Det er skide irriterende.. Det ville være rart at dem som stiller et spørgsmål, at de giver en feedback på det man skriver. Det er tit sådan at dem der svarer på spørgsmålene giver hinanden feedback.. Ligesom her på denne link. Øv!!