/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Amatørkok på afveje
Fra : Klumme
Vist : 930 gange
20 point
Dato : 26-06-08 20:50

Nedenstående er et klip fra en mail jeg sendte i dag til en landmand, som jeg har handlet hos i lørdags på Farmers market. Man skal kunne grine af sig selv, så er det ikke helt galt, og her må jeg sige, at jeg efter først at have været edder ond, skreg af grin... af mig selv

Citat
Hej Per.

I går havde jeg ikke fået købt ind, så jeg besluttede at tage den leverpostej, som jeg købte af dig på markedet i Jægersborggade. Jeg er ham du holdt nogle varer for, mens jeg tøffede rundt, hvis du husker det. Så har du ligesom fået et ansigt på.

Jeg tøede leverpostejen op, og havde noget dejligt frisk rugbrød og nogle hjemmesyltede rødbeder og noget godt fedt. Hvad mere kan man ønske sig til en god leverpostejmad.

Men jeg må sige, at jeg mildest talt var mere end skuffet. For at sige det lige ud, så smagte det af helvede til. Jeg måtte bestille en pizza den aften og lovede mig selv, at du skulle få det at vide næste gang jeg så dig, så du kunne forstå det

Senere på aftenen skulle jeg smide noget i affaldsposen og fik øje på den plast som leverpostejen var emballeret i, og så at den faktisk skulle en tur i ovnen før den skulle spises. Det var jo en anden snak, og jeg må sige, at den smager fantastisk godt....da den havde fået en tur i varmen en times tid.

Hvad Marios Salsiccia pølse angår, må jeg tilstå, at det ikke lige var mig. Kødkvaliteten er fremragende og stegefastheden ligeså, måske en anelse for mager men jeg bryder mig simpelthen ikke om den syrlige krydderismag. Sån er det. Nogen kan li moderen andre datteren, og jeg foretrækker nok den alm. danske medister, som jeg vil prøve hos dig næste gang..

Ellers er jeg godt tilfreds, men synes lige du skulle høre hvor åndsvagt en ellers rutineret amatørkok kan komme galt af sted.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-08 20:57

Så ka' du lære det ka' du

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-06-08 21:02

ÅH Klumme sikke billeder jeg får på nethinden

Johan Herman Wessel :
Kierlighed og Smørrebrød

At Smørrebrød er ikke Mad,
Og Kierlighed er ikke Had,
Det er for Tiden hvad jeg veed
Om Smørrebrød og Kierlighed.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 21:06

Den var jo lidt løs i konsistensen, men det tænkte jeg først ikke nærmere over. Jeg siger jer... den smagte IKKE godt.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-06-08 21:11

Lyder klamt - godt det ikke var gæstemad

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-08 21:13

Er du ikke mand for at spise rå leverpostej ... du havde vel ikke inviteret gæster ...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 21:25

Citat
Er du ikke mand for at spise rå leverpostej

Jeg har spist rå sællever på isen i Grønland... lige skåret af det skudte dyr, (blir ikke min livret) men i den her situation tror jeg mere det handlede om, at man har en forventning om en bestemt smag når man indtager noget man tror man ved hvad er, og jeg kendte altså ikke den smag.

Nej ...jeg var alene og skulle blot ha en rundtnom med en god økologisk leverpostej.... Goddaw min bare

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 26-06-08 21:26

ja klumme den var sgu god !!!!! men det var nu godt du opdagende det med bagningen , så var der da lidt succes til sidst. , uha da ja sådan en god fedtemad med leverpostej og rødbeder er stadig lækker
den går nok aldrig af menukortet

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-06-08 21:26

Ha, ha - dansk er finurligt - ville lige google lidt på billeder = rå fyr . Resultat en masse om fyrretræ. Prøvede så med "rå" - hvad sker der - jo mange fine billeder af Bambi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-08 21:32

Da du så endelig fik den bagt, så kunne du da glæde dig over, at den var "nytillavet"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-08 21:43

Tænk....jeg tror sgu ikke, at jeg frivilligt havde fortalt nogen om sådan en bommert

Men har du overvejet et besøg hos en optiker.....jeg mener, ikke at kunne se forskel på rå og færdigbagt leverpostej.........den rå ligner jo til forveksling sit øgenavn......knust elevatordreng

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 21:45

JA Ans... og den smagte bare godt

Bambi...LOOl Det er lige mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 21:47

Citat
Man skal kunne grine af sig selv, så er det ikke helt galt

Joo Dova. Det er netop det jeg mener, og kan man så osse få andre til det, så er vejen jo banet for en kunstnerisk karriere, og det går kun ud over en selv. Den forskellighed i farve tilskyndede jeg økologien LOOL

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-06-08 21:59

Citat
Man skal kunne grine af sig selv, så er det ikke helt galt

Hej igen Bambi - hvor har du ret - hvem har ikke prøvet at dumme sig........... også i køkkenet

Jeg skulle engang (for maaaaaaange år siden), lave en dressing, hvor cayennepeber var en vigtig ingrediens. Kendte det ikke, troede det var sådan lidt a la rosenpaprika - da dressingen ikke tog farve, trods den afmålte mænge cayennepeber, ja så fik den bare et skvæt mere - SÅDAN fin rød farve!

DET VAR TIL GÆSTER!

UHA UHA

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 22:11

HEhehe Cayenne er et fint krydderi, men skal bruges med omtanke

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-06-08 22:24

Ja, man skal ikke skue hunden på hårene, er der et ordsprog der siger.

Jeg lærte: Man ikke skal skue maden på farven

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 20 point
Dato : 26-06-08 22:25

jeg kan huske præsten i den lille landsby hvor jeg boede da jeg var yngre, ham og konen skulle lave noget romdessert til deres datters konfirmation og der skulle 1½ dl rom i og det havde konen læst som 1½ l så den dessert var vist temmelig vellykket

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 22:34

1½ L rom.. så er der sgu noget ved en landsby-konfirmation

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 22:36

Dette gir mig egentlig lyst til at oprette en tråd : "Bedste kvajer i et køkken".

Har der tidligere været nogen lignende tråd... jeg spør lige Ans.. Hun ved alt sådan noget

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 26-06-08 22:44

Skøn historie

-og så sidder jeg og forestiller mig, at du ikke havde opdaget din fejl - og havde afleveret det planlagte møgfald - det bliver historien ikke ringere af

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 22:52

Det ville jeg godt nok have været ked af. Han er sådan en sympatisk mand. Kig her.

www.pers-griseri.dk og han kan osse noget "heksekunst" http://www.akurei.dk/index2.php

så jeg ved en tilfældighed, så det har jeg ikke prøvet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-06-08 22:56

Jøsses dog. Det er da noget af en "videnskab" LOOL
http://da.wikipedia.org/wiki/Reiki

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 26-06-08 23:01

klumme>>> jeg kom til at tænke på denne opskrift i forbindelse med den "gode" romkage

Letlavet og herlig frugtkage

Ingredienser:
5 dl. Mel
4 æg æg
2 dl tørret frugt
1 tsk salt
1 dl farin
1½ dl nødder
2 l whiskey

fremgangsmåde

1.   Find en mellemstor skål
2.   smag på whiskyen for at sikre dig om, at den er god. Hæld den gerne i et decilitermål og drik
3.   gentag punkt 2
4.   tænd for elpiskeren
5.   pisk 1 dl smør og 1 tsk sukker sammen
6.   tjek at whiskyen stadig er ok ved at drikke en centiliter
7.   schluk elpiskeren
8.   pluk 2 høns og schmid disse i schkålen sammen med den frørrede tugt…suk
9.   thhænd f…for elpizzkeren igen
10.   hvis den frørrede tugt sætter sig fast i schkålen, så grav den fri
11.   smag derefer på whiskyen for at være sikker på, at den schtadig er fffin
12.   ….sssså …schkal du bruhhhhe 2 ss schallt , eller sssåådan nåed
13.   det er forrestenikke så intes…intras…vichktigt
14.   tzjeck wiskyen…hik
15.   hak nødder. Og så llidt zåhkker, eller hva faen der er i nnnærheden
16.   schmør ovnen
17.   vrid kageformen 220 grader. Glem ikke at *hup* schlukke
18.   schmid schkålen ud af vinduet og tjek wiskyen igen

Gå ihhh zæng. Hvem faen ka´alligehhveller li´frugtkahhge

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 26-06-08 23:02

Han lyder til at have nogen suveræne varer, og navnet er skønt

-godt nok, så, at du ikke nåede at klage - selv om han nu nok havde fået et godt grin ud af det....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-08 23:10

Citat
Bedste kvajer i et køkken

Ikke selvoplevet, men alligevel, her følger "Bedste kvajer i et køkken, lavet af en Bedste":

For mange år siden, blev der fundet på en "kage"....sådan en fed ulækker en hvor hovedingredienserne er cacao og smeltet palmin og/eller margarine........ og den smeltede brune substans hældes så i en form, hvor der først er et lag af substansen, så et lag firkantede "mariekiks"..o.s.v til formen er fýldt op. Så anbringes det på et køligt sted til massen er stivnet,......og så bærer den navnet:

KIKSEKAGE

Min bedstemor havde fået opskriften af en nabokone...og Bedste hastede hjem og begyndte fremstillingen af den meget berømmede kiksekage.......

Det endte dog kikset, for i følge hendes opfattelse af fremstilling af kager, var det uundgåeligt forbundet med brug af en ovn

Så man kan nok tænke sig, hvordan nabokonen har moret sig, da Bedste beklagede sig til hende, at den forbandede kage ikke ville stivne, selv efter lang tid i ovnen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 26-06-08 23:14

Dova, det kan kun have gjort kagen bedre, at bage den........

-det er da det mest ulækre, jeg nogensinde har siddet høfligt og spist.....

Een gang!

Så var jeg pludselig mæt i stedet for høflig

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-06-08 15:31

Citat
Dette gir mig egentlig lyst til at oprette en tråd : "Bedste kvajer i et køkken".

Rul lidt ned i tråden - og du har min "bedste" kvajer i et køkken: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=78931

Damn, det franskbrød glemmer jeg aldrig...

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 05-07-08 05:38

Tak for svaret chicapigen. Med sådan en præstefrue, ville jeg overveje en genindmeldelse

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 05-07-08 10:24

selvtak, ja det er en sjov historie , de går til den i præsteboligen og for at skjule sprutten kommer de det bare i desserten hihi

hilsen chicapigen