/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvordan kan det være:
Fra : epidedymittis
Vist : 2197 gange
250 point
Dato : 18-06-08 22:44

-At mælk ALTID smager af køleskab, når man har brugt mælken, lukket kartonen, og stillet den tilbage i køleskabet?

Det er ligegyldigt om det er de gamle kartoner uden skruelåg, eller om det er de nyere med, - smagen af køleskab, næste gang man drikker den, er stensikker!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-08 22:47

Mælken er vel ikke kold nok, for jeg syntes ikke min mælk smager af kartonen

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 18-06-08 22:48

Jeg har boet sammen med mange forskellige køleskabe, og det er ALTID den samme irriterende bismag af køleskab!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-06-08 22:51

Prøv at tjekke temperaturen i køleskabet, det kan jo være den er højere end de anbefalede 5 grader - du kan også prøve at måle tp. på mælken, der har stået et par dage i køleskabet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-08 22:54

Jeg har aldrig smagt på et køleskab, men min mælk smager
af mælk.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 18-06-08 23:12

Det kan også være mine smagsløg er usandsynligt fintfølende..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-08 23:17

Soooommm oooooommm at det er noget.
Min lille lokale købmand driver også pizzaria/grillbar i samme lokale som kopattelikørkøledisken.

Resultat :
Mælk ( mælk ? ) med friture- og hvidløgssmag.
Gambrinus
PS : En sjat chilli gør mælken drikkelig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-06-08 23:33

En bismag af honning jeg syns ikke det er sådan med mindre man har glemt at lukke det ordentligt til

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-06-08 23:48

Honningsmag.....nok kun i SØDmælk.

Vær hellere glad for at det ikke smager af det lokale hvor 1. aftapning foregår.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-08 23:55

Citat
Jeg har boet sammen med mange forskellige køleskabe, og det er ALTID den samme irriterende bismag af køleskab!

Køleskabe skal ikke lugte af "køleskab"

Hvis det gør, er der et problem, som du selv er skyld i på en eller anden måde.

Den mest nærliggende er, at temperaturen er for høj i de køleskabsbekendstskaber du har haft gennem tiden.

Den næste er, at du ikke indpakker lugtafgivende ting tilstrækkeligt...mælk, smør og fløde er særlig modtagelig m.h.t. at opsamle lugt fra omgivelserne...især fra ost.

Den sidste skal med også, selv om jeg måske kommer til at støde nogen på manchetterne....men manglende rengøring kan også medføre dårlig lugt i et køleskab.

Og allersidst, anskaffelse af et brugt køleskab.......Et brugt køleskab der har stået uden strøm og med lågen lukket....det er med 100 % sikkerhed ensbetydende med "køleskabslugt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-06-08 00:05

Citat
Det kan også være mine smagsløg er usandsynligt fintfølende..

Næ,- Du har nok ret. Jeg bryder mig heller ikke om mælk fra køleskab.
Sprcielt ikke hvis det har stået der i flere dage.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-08 00:13
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-08 00:23

Uanset opbevaringsforhold sker der jo noget omgående med fødevarer når de bliver fjernet fra deres oprindelsessted. Ikke nødvendigvis forrådnelsesprocessen, men smag går simpelthen tabt eller bliver anderledes jo længere tid der går.

Mælk direkte fra en ko smager ikke godt, men nyopgravede kartofler som nogen måske kan huske smagen af er faktisk bedst når de bliver kogt ½ dag efter opgravningen, hvis de bliver gemt til næste dag har de ændret smag.
Samme med krydderurter, derfor kan man købe dem i potter.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 250 point
Dato : 19-06-08 06:38

Der som oftest op til tre årsager til, at fx mælk - og andre varer i et køleskeb "smager af køleskab". De mad- og drikkevarer man har købt, har været opbevaret forkert under transport, eller i butikken, eller man har selv opbevaret dem forkert - eller for længe i sin varme bil.
Der er for lav temp. der hvor fx mælken står - eller det som ofte forekommer "nu om dage" hvor køleskabe har automatisk afrimning, at der er for langt imellem, at et køleskab bliver rengjort fx én gang om ugen. Der kan være spilt "ting" i køleskabet, som man ikke har været OBS på, som så sætter sig som en "lugtgene" der medvirker til at give varene i køleskab bismagen.

Hvornår har DU sidst tømt dit køleskab for madvarer og rengjort det? Prøv fx at sætte en finger ned i den nederste gummiliste og løft den lidt ud med fingeren - sidder der noget synligt "snavs" der ikke skal være der? Så har du fundet en medvirkende årsag - og mulig løsning på problemet!

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-06-08 06:41

Prøv at rengør dit køleskab med klor og vær grundig.
Hvis man drikker af papkarton så syns jeg det smager af pap.
Men du kan jo prøve og købe den i plastik og sørg for låget er helt lukket og ikke være sidder løst på så luften kan komme ind og ud.
Her hvor jeg bor kan man få Osten mælk tror jeg det hedder i sådan nogen specielle plastik dimser og de kan lukke sig selv sådan at de er helt tætte.

Seriøst hvis din mælk smager som købeskabet lugter så tag ALT ud af køleskabet og vask det grundet.... Og vask alle varene grundigt og smid alt ud som er gammelt og køb et termometer og check der max er 5grader.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-06-08 08:56

Og hvad er så dit spørgsmål?????

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 19-06-08 10:26

Ja,-- en rengøring af køleskabet er nok en go idé.

Det prøver jeg!