/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista 32 til 64?
Fra : Hatsu
Vist : 595 gange
20 point
Dato : 18-06-08 14:47

Hejsa kandu!
Jeg har købt en Acer Aspire 6920, og er egentlig rimelig tilfreds med den!
MEN, fandt ud af at Acer har pre installeret Vista Home Premium 32 bit, og da jeg har 4 gb ram og har en duo core 2.1 ghz så kan den jo kun bruge den ene processor og de 3 gb ram? Ved godt at den selvfølgelig kan bruge resten af rammene til grafik eller noget.. Men mit spørgsmål er så, kan jeg opdatere mit kedelige 32 bit til noget 64 bit uden jeg skal til at formatere? - Det snakkede ham i bilka nemlig om man kunne, men forstod det ikke helt..
Hvis jeg ikke kan det, kan det så passe at jeg skal ud og købe helt nyt operativ system, bare for at opgradere?

Mvh. en frustreret Simon! :S

Ps, kan desværre ikke give flere point da jeg er ny, men vil virkelig blive glad for hjælpen! :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 15:17

32-bit- og 64-bit-versioner af Windows: ofte stillede spørgsmål
Gælder for alle udgaver af Windows Vista.
Hvilken udgave af Windows Vista bruger jeg?

Her er svar på nogle almindelige spørgsmål om 32-bit- og 64-bit-versioner af Windows.

Vis alle
Vis alleSkjul alle

Hvad er forskellen mellem 32-bit- og 64-bit-versioner af Windows?
Betegnelserne 32-bit og 64-bit angiver den måde, en computers processor (kaldes også en CPU) håndterer oplysninger på. 32-bit- og 64-bit-versionerne af Windows er beregnet til brug i computere med henholdsvis 32-bit- eller 64-bit-processorer.

Kan min computer køre en 64-bit-version af Windows?
Computeren skal have en 64-bit-processor for at køre en 64-bit-version af Windows. Benyt nedenstående fremgangsmåde for at få vist computerens processorhastighed:

1. Åbn System ved at klikke på knappen Start, klikke på Alle programmer, klikke på Tilbehør og derefter klikke på Kommandoprompt.

2. Under System kan du se processortypen og -hastigheden.

Kan jeg opgradere fra en 32-bit-version af Windows til en 64-bit-version af Windows?
Nej. Hvis du aktuelt kører en 32-bit-version af Windows, kan du kun opgradere til en anden 32-bit-version af Windows. På samme måde kan du kun opgradere til en anden 64-bit-version af Windows Vista, hvis du kører en 64-bit-version af Windows Vista.

Yderligere oplysninger om installation og opgradering til 32-bit- og 64-bit-versioner af Windows finder du under Installation choices for Windows Vista (32-bit) eller Installation choices for Windows Vista (64-bit) online.

Kommentar
Fra : Hatsu

Dato : 18-06-08 15:46

Dvs, det kan jeg altså ikke!
Så skal jeg ud og købe helt nyt styresystem og kan ikke bruge det 32 bit til noget rigtigt? :-\
Havde ellers søgt flere steder på nettet, men kunne ikke finde det du skriver om der! :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 16:08

Desværre ja....

Derudover skal HELE din hardware jo også kunne klare det

Kommentar
Fra : Hatsu

Dato : 18-06-08 23:15

Og hvordan finder jeg ud af om HELE min hardware kan det? Ved jo bare at min cpu, og mine ram burde køre det.. og det troede jeg så partu også resten kunne?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 19-06-08 03:24

.. og det er ikke bare din hardware, som skal kunne det. Der er masser af alm. programmer, som ikke findes i en 64-bit udgave.
Med mindre du virkelig har brug for 64 bit, så lad være
På et tidspunkt bliver det alm. med 64 bit til alle, men ikke endnu
leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 08:21
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 08:59

Jeg kan kører alle mine gamle xp programmer på
vista 64bit de kører bare som 32bit programmer,
der er et 64bit system og et 32bit system,lang historie.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-06-08 10:52

32 bit systemer kan nu sagtens udnytte flerkerne cpu'er og op til 4 gb ram! Men hvorfor ikke prøve f.eks Ubuntu i 64 bit udgaven? http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Et andet problem med windows 64 bit udgaver er at producenterne til hardware er temmelig langsomme til at komme med 64 bit drivere til hardwaren som Refi osse er inde på!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 11:01

Driver understøttelse er blevet forbedret fra og med vista sp1,men men,min vista manskine står og samler støvvista er ikke lavet til/for power user's.
Xp for ever vista er og bliver noget lort selv om
sp1 har rettet lidt op på problemerne.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 11:04

Så hellere ubuntu,som jeg har på en tredie pc.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 11:06

Bare vent til SP7 kommer - så kører det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 11:08

Men jeg forstår slet ikke hvad "folk" har så travlt for.....

Hvad er det lige 64bit giver dig som 32bit ikke kan klare.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 11:11

inden da er window 7 udkommet,forhåbentlig bedre end vista,jeg har kun vista kørende fordi jeg købte en fuld licens da den udkom,satans,jeg aner ikke hvad jeg skal bruge det OS til heldigvis har jeg tre XP-Pro licenser,de må holde nogle år ud i fremtiden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 11:18

Citat
Hvad er det lige 64bit giver dig som 32bit ikke kan klare.....

Ingenting endnu,meeeen i fremtiden når programørene får fingeren ud så begynder der at ske noget(parallel programmering) så software og OS kan benytte kræfterne i dual/quad o.s.v core cpu'er .
Nu kan det være hip som hap hvad man vælger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 11:19

Hvad gjorde du FØR xp

Om 20 år ser det hele meget mere anderledes ud - da er både XP og Vista oldnordiske.....

Problemet er at folk vil have det nyeste af det nyeste - og softwarefabrikanterne kan SLET IKKE følge med

I den sidste ende er det "hjernen" der slet ikke kan kapere de hurtige systemer.....

Der har ALDRIG været så mange komputerproblemer som efter "raced" startede - og LANGT hovedparten af problemerne sidder foran skærmen

Teknologi er efterhånden uundværligt - men HVOR går grænsen - vi glemmer AT LEVE

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 11:21

måske udnyttelse af mere ram,jeg har fire gig i min vista pc og det hjælper gevaldigt vis man vil kører med alt vistas bling blingog endnu beder når man slår skittet fra.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 19-06-08 11:22

Citat
har en duo core 2.1 ghz så kan den jo kun bruge den ene processor

Det er vist en misforståelse. En duo (eller en quadro) laver "bare" flere processor ad gangen uanset 32 eller 64 bit
leob

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 11:22

Kode
Hvad gjorde du FØR xp

Græd meget og længe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 11:41

Citat
jeg har fire gig i min vista pc og det hjælper gevaldigt vis man vil kører med alt vistas bling blingog endnu beder når man slår skittet fra.

Jeg var også MEGET STOR modstander af Vista i starten....

På et tidspunkt var den på en ny maskine - idag ville jeg ikke undvære den.....

Den er væsentlig bedre at arbejde med end XP - kører ligeledes med 4Gb ram

Du kal "bare" omskoles

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 11:42

s

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 11:53

Næ,jeg vil og skal have adgang til alle dele af systemet
og det er for besværligt at man hele tiden skal overtage ejerskabet af mapper og diske og selv om man gør det så er der steder man ikke må røre ved for big dady Gate.
Pluds jeg finder små fejl hele tiden i systemet og defragmenteringen er lige så langsom fom fætter win98 også
under fejlsikkertilstand,det er blever lidt bedre efter sp1 men ikke meget,jeg er vedligeholdelse freak,derfor har jeg aldrig problemer med mine systemer men jeg vil ikke bruge en weeeeeeeeeekend på det.
Vista er noget lort,bastamåske bliver det bedre med årene.
At du kan nøjes siger.....................
nå jeg tror at jeg har spammet nok for i dag,en undskyldning til spørger,herfra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 11:59

Tror spørger "læser" med interesse....

Vi KAN trods alt kun udøse af erfaringer

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 19-06-08 12:00

Men det er da dejligt der er FORSKEL....

Hvad skulle vi ellers diskutere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 12:02

i don't no.. fy mane mand,no more,fy fy fy fy fy

Kommentar
Fra : Hatsu

Dato : 19-06-08 14:28

Vidste ikke der var så meget "galt" med vista som i hentyder til! Troede jeg havde gjort benarbejdet med at undersøge lidt ordenligt, men der slog i da benene væk under mig, det havde jeg så ikke! Jamen så må jeg jo beholde 32 bit endnu, indtil programmørene kan følge med igen som i skriver! :) Er nu også glad nok for den, men syntes da bare det er surt med 1 gb ram der bare står stille..

Mange tak for alle svarene, ved dog ikke hvem jeg skal give de 20 point til, for syntes ligesom alle har hjulpet!?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 15:35

Du deler bare ud til den du syntes har hjulpet dig bedst.....

En TAK er såmænd lige så godt

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-06-08 15:41

Glem mig, jeg hader poæng

Godkendelse af svar
Fra : Hatsu

Dato : 19-06-08 23:00

Mange tak for svaret! :) Det hjalp mig meget med at forstå at det ikke er nødvendigt at skifte til 64 bit endnu! :)