/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Operationsforstærker
Fra : kloppenburg
Vist : 1642 gange
300 point
Dato : 16-06-08 22:27

Hej,

Jeg ved ikke lige om dette spørgsmål hører til i denne kategori men jeg kan ikke finde nogen der passer bedre.

Jeg har nogen små PIR sensorer jeg skal have til at trække noget 230V installation.

problemet er at jeg har kun 400 mV ud af sensorene og jeg skal op på mindst 3,3V for at kunne trække det solid state relæ der skal trække læsset.

Nu er det meget lidt begreb jeg har om elekrtiniske kredsløb, så jeg er lidt på den. Jeg skal have forstærket de 400mV op til over 3,3V og med min begrænsede viden om elektronik merer jeg at kunne huske at det må være en såkaldt operationsforstærker jeg skal bruge til dette formål.

Er der nogen herinde der kan forklare hvordan jeg klarer denne opgave, med den simplest mulige løsning vil det være en stor hjælp....

Jeg har kigget lidt på komponenter hos RS (Radio Parts) uden egentlig at vide hvad jeg skal sætte sammen så hvis der er nogen der har et diagram med tilhørende komponentliste så ville jeg være klar til at kysse deres fødder

På forhånd tak

Kloppenburg

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-06-08 23:20

Det skal du da brare bruge 2 transistore og nogle få komponenter til,
men hvad bruger solid state relæ i strøm når det er trukket, det er nødvendig for beregning og valg af komponenter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-08 23:28

Eller sætter et lille relæ i mellem - evt et printrelæ som findes hos RS

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 17-06-08 00:16

Det er ikke meget strøm der skal til at drive SS relæet, databladene siger 3,4 mA @ 5 Vdc.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-08 02:34

Har du et datablad over de sensorer og sår'n nogle relæer ?
Hvilke spændinger har du til rådighed ?
Kan du svinge en loddekolbe ?

Det kan selvfølgelig laves med en OP-AMP koblet som Schmidt-trigger.
Jeg sidder og tænker på, om det ikke er nemmere at bruge en 555.
Den ka' te'vær'te'fal trække relæet direkte.

Men det kræver altså nogle datablade for at klytte det sammen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-08 11:53

Rigtige operationsforstærkere er ofte for bøvlet til sådan en nem opgave.

De skal have symmetrisk spændingsforsyning.

Find dig en elektronik bog eller diagramsamling på nettet. Det skulle ikke være svært at finde en nem løsning med et par transistorer.
Det nemmeste er vel at bruge en PIR sensor med 5 V ud ( TTL niveau) og et relæ beregnet til TTL niveau.

TTL er transistor- transistor -logik med 5V driftsspænding.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-08 11:54

Her ser du en TTL PIR sensor
http://legtech.dk/product.asp?product=6

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-06-08 12:04

Måske har jeg misforstået noget -men PIR sensor som jeg lige har cecket dem kræver 5v DC og giver TTL niveau ud-altså skal der kun en transistor efter PIR-en og et par modstande hen til solidstate relæet.
Hvis den funktion du ønsker er en infarød bevægelses detektor så køb en helt færdig enhed i Netto /aldi næste gang der er tilbud ( købte selv 5 for 25 pr stk for 2 år siden ) det bliver skrækkelig dyrt inden du selv er færdig med kasse strømforsyning osv og så er det jo ulovligt da der er 220 v involveret

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-06-08 12:14

Hvis du selv vil til at strikke det hele sammen så brug en gammelkendt komponent til billig penge operationsforstærker LM 324 14 pin indeholder 4 selvstændige operationsforstærkere( altså kan du lave smith trigger med variabelt setpunkt mv ) trækker ca 20 ma på en udgang så måske skal du have en transistor efter OP-amp udgangen for at trække solidstate relæet LM 324 kræver ikke symetriskt spændingsforsyning klarer sig fint på ttl niveau 5 vdc

LM 555 er et timer / occilator kredsløb og er ikke velegnet til dit behov

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-08 13:51

Transor :
OP-Amps kræver ikke symmetrisk spændingsforsyning.
Det kommer helt an på i hvilken opstilling, de skal bruges.

iham :
Jeg ved ikke, hvilke forudsætninger du har eller om du bare ikke kan lide 555'ere.

En 555 kan bruges til næsten alt. Undtagen til at komme i kaffen
og så ligger den næsten altid i rodekassen.
(Sammen med 124/224/324)

Den har Schmitt-trigger og spændingsdeleren indbygget.
Desuden har den en dejlig open-collector udgang, der kan trække en masse.

Kloppenburg :
Hvor stor er din rodekasse og hvad ligger der i den ?
Så kan vi ta' den derfra.
Gambrinus

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-06-08 17:29

gambrius
Lm 555 har bare aldrig set den koblet op som smith trigger uden der var timer eller occilator funktion indvolveret-intet i mod kredsløbet brugt håndfulde af dem

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-08 17:56

Iham :

Jeg har et rigtigt gammelt og nyttigt, hæfte fra Signetics
om 555 med nogle sjove utraditionelle konstruktioner.

Jeg havde scannet den engang, men tror du jeg ka' finde filerne ?
Shit !

Hvis du er interesseret kan jeg scanne den igen og sende den til dig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-06-08 18:10

gambrinus
Jeg har selv 2 store data/applications bøger fra Signetics årg 1974 har åbenbart ikke fået fanget den applikation du ville anvende i dette tilfælde , du må da gerne sende den . Aner ikke hvordan sådan noget foregår på Kandu . Jeg vil ikke have min E-mail og addr lagt ud på kandu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-08 18:51

555 er nok den sjoveste og mest alsidige operationsforstærker, som næsten kan bruges til alt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-08 19:07

Iham
Du har modtaget en privat meddelelse med min e-mail adresse.
Gambrinus