/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Forskellen på CPU
Fra : Eyvind
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 15-06-08 22:12

Jeg har ikke sat mig ind i forskellen på disse 2 prosessorer.

Så hvad er egentlig forskellen.

Intel® Celeron® M Processor 550 (2,00Ghz)

Intel® Pentium® dual-core processor T2370 (1,73 GHz)

I følge Zepto kan begge "køre" Vista
Comp. skal bruges til både Xp og Vista

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-06-08 22:19

Celeron er en ældre processor, som kun er egnet til lette kontoropgaver og simpel internetsøgning.
Pentium Dual Core er en "overgangsprocessor" til den rigtige DualCore 2, som kan arbejde i 64 bit med parallelle processer.

Pentium Dual Core er et prisbilligt alternativ til Core 2, hvis ikke du vil have - eller har råd til det bedste

Jeg ville ikke vælge Celeronprocessoren i dag, lige meget hvad jeg skal lave på computeren, men Pentium Dual Core er OK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 22:33

Det er en bærbar Zepto Titan A15 jeg påtænker at købe.
Det vil koste mig ca. 2000 ekstra hvis jeg vil købe en
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100 (2,10 GHz)

Mit behov:

Ingen spil
ingen grafiske kraftanstrengelser

lidt foto og camera video behandling
alm surfing / office /

Min nuværende bærbare har en Celeron 600 Mhz.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-06-08 22:35

Citat
Pentium Dual Core er et prisbilligt alternativ til Core 2, hvis ikke du vil have - eller har råd til det bedste

Jeg ville ikke vælge Celeronprocessoren i dag, lige meget hvad jeg skal lave på computeren, men Pentium Dual Core er OK

Jeg ville købe Pentium Dual Core i dit sted. Jeg mener ikke dit behov retfærdiggør den større pris.
Medn det er jo bare min mening

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-06-08 22:38

Jeg sidder lige nu og arbejder med de samme ting på en Zepto 2215w med en Pentium M processor 1,86, som er teoretisk svagere end den Pentium Dual Core du overvejer, og det går uden det mindste problem!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 22:39

Ok - tak

Men det var lige hvad forskellen er.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-06-08 22:43

Dal Core er en nyere processorarkitektur, som kan køre to parallelle processer (tråde) samtidig. Det kan hverken din Celeron eller min Pentium M. Det kan bl.a. udnyttes ved at have 2 ramblokke hvor hver proces bruger hver sin ram-blok samtidig osv. Jeg kan ikke redegøre for det i dybden, men der er et hastghedsboost hvor programmerne understøtter det, og det bliver flere og flere programmer udviklet til.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-08 22:45

M'et efter hhv. celeron og pentium står for Mobile, som er en strømbesparende m.m. norm for processorer til bærbare.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 23:24

Tak for svaret myg.
Så nøjes jeg lige med denne > Intel® Pentium® dual-core processor T2370 (1,73 GHz)

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 16-06-08 01:33

Hej Eyvind

Der er altså noget, der ikke hænger sammen, når du skriver "ingen grafiske kraftanstrengelser" og "video behandling". Det vil jeg påstå, er lidt af en selvmodsigelse, for video behandling er i den grad noget, der kan trække tænder ud af en pc. Godt nok stiller det ikke store krav til grafikkortet, men det stiller derimod endnu større krav til hastigheden af din processor.
Processorhastighed er meget mærkbart under video redigering, så hvis du regner med at gøre det ofte, så bør du bruge pengene på en hurtig processor - men vær dog opmærksom på, at det ikke er alle videoredigeringsprogrammer, der kan udnytte mere end en cpu-kerne (der er to i dual-core/core 2 duo).

Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-06-08 09:20

Kommentar til sidste indlæg:
Michael har ret i at videoredigering kan stille store krav til ens PC, men jeg har redigeret video (på husbehov niveau) med min 1,86 Pentium uden problemer, så det burde også være tilfældet på den processor du vælger. Selvfølgelig kan man altid bruge mere kraft, men det koster jo også. Kan du for "få" kroner få en processorhastighed lidt bedre, er det selvfølgelig en fordel. Ligeledes kan man altid bruge 3 Gb RAM (mere kræver 64 bit processoring for at udnytte det). Men igen - pris ydelsesforholdet !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-08 10:43

Altså - videoredigering er nok et flot ord til det jeg laver.
Jeg bruger et lille program som hedder ShowBiz fra ArcSoft til at samle nogle "videooptagelser" fra mit Ixus camera (avi filer) - det er såmænd det hele.
Min nuværende Compaq 600 Mhz 384 Mb ram XP sp3 kan lige klare det.

Zepto har den kompromicomp. som jeg kan bruge men kan ikke køre med hurtige cpu.
Dem de har med de hurtige cpu kan ikke køre XP

De få andre comp. mærker jeg kender kan man ikke skifte harddisk rimeligt hurtigt, og dem der kan eks. Dell kan ikke køre XP

Jeg ved godt at XP er ved at få udgangsforbud - men jeg vil altså bruge den.

Ps. Det skal være en bærbar, som også kan komme med på ferie.

Det er sådan her jeg bruger den bærbare med flere styresystemer.
http://peecee.dk/upload/view/104316

Men hvis det kun er bestemte programmer som kan benytte den dobbelte cpu, så er det måske bedre med den enkelte som er lidt hurtigere.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 16-06-08 11:42

Hej igen

Sikken en tåbelig regel i Kandu - at man skal betale point for at se kommentarerne, så man kan hjælpe.

Jeg kan sagtens forstå det, hvis videoredigeringsbehovet ikke er større, men jeg har arbejdet med filer, som optog pc'en en hel nat, og en ny processor bragte arbejdstiden ned til en times tid, så det kan have enorm betydning - og RAM hastighed og størrelse samt harddisk plads og fragmentering også, forstås.

XP fungerer også fint for mig, og jeg er endnu ikke gået glip af noget nyt og spændende, der kræver Vista, så jeg gider simpelthen ikke Vista, før det er strengt nødvendigt.

Smart med dine harddiske, men prøv at undersøg, om du ikke kan få BIOS til at køre operativsystemet fra en USB-nøgle i stedet. Det vil gøre det lidt lettere at slæbe rundt på flere af dem og så have fælles data på disken. Forresten, hvor fik du ekstra converterstik til harddiskene? Jeg fik på et tidspunkt et par gamle bærbare, men de manglede deres converterstik, og da jeg ikke kunne finde et sted at købe nye converterstik, har jeg ikke fået liv i dem.

Din sidste kommentar om enkelt/dobbelt cpu. Nej - køb den dobbelte. Den får du generelt mest ud af, og programmerne bliver bedre og bedre til at udnytte det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 12:22

Til rigtig videoredigering kan man aldrig få for meget processorhastighed, Ram eller hurtig harddisk.
Men det hjælper ikke med 64 bit processor osv, hvis man ikke har et styresystem og program, til at udnytte det.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-06-08 14:12

Så kort og godt giver det følgende virkning på dit oprindelige spørgsmål: Køb Pentium Dual Core

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-08 14:36

Tja de rammer har sin egen historie.
Det er rammer+ 4 specialskruer til Compaq Armada E500 som jeg endda har 2 stk af.

Først fandt jed rammerne hos ebay (meget mod min vilje meldte jeg mig til ebay)
Ham der soglte rammerne efter bydetid troede at det var guld og at jeg ikke kunne undvære dem, så han pressede prisen op...................ud med ham.

Så bestilte jeg 2 rammer i Singapore, men da jeg åbentbart ikke var hjemme forsvandt pakken ud i den blå luft. Den blev sendt gennem speedpost.

Så bestilte jeg to stk igen men fik dem sendt gennem DHL .......................det er dem du ser.
Det er sådan at HD dækslet har en skyder, så det taget ca. 20 sek at skifte harddisk.

Boot via USB skulle være muligt på den Zepto Titan A15 jeg er ved at købe, så min bankopkobling kan foregå fra et uinficeret styresystem.

Det med de betale point, er en af årsagerne til at jeg sætter de point lavt.