/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilke cd-medier skal jeg vælge?
Fra : spock28
Vist : 389 gange
200 point
Dato : 05-03-03 00:10

Jeg har Nero Burning Rom ver. 5.5 og en Lite-On LTR-48x/24x brænder.
Hvilke CD-R kan anbefales til brænding af musik-cd'er, helst 700 mb/80 min.?
Hvilke CD-RW kan anbefales til brænding af vcd'er og data?
Og hvor kan jeg evt. købe dem på nettet?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-03-03 00:14

Køb nogen billige, det er meget sjældent der er fejl på dem

http://billigmedien.de finder du nok de billigste
f.eks: http://billigmedien.de/shop/productlist.asp?Id=66 100 stk 358,00 kr. (275 hvis du selv henter dem)

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 05-03-03 00:18

Det er næsten ligegyldigt hvilket mærke, sålænge de kan brænde i den ønskede hastighed.

Vær dog opmærksom på, at de helst ikke må være blanke på begge sider - som regel er det noname. De kan være svære at afspille i en almindelig cd-afspiller.

/Thomas

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-03-03 00:21

Hej!

Desværre jeg kan ikke give dig helt ret Uffe!

De billige og NoName kan være udmærket på nogle brændere; men på andre dur de ikke. Desuden har jeg ikke oplevet de højeste hastigheder med NoName og jeg har 3 forskellige brændere.

Mærke-CD´ere er desværre heller ingen garanti, jeg har nogle brændbare jeg kan bruge på HP-brænder og kan eks.v. ikke bruge dem på en Sony-brænder. Men til gengæld så har jeg nogle brændbare jeg kan bruge på Sony-brænder; men ikke på HP-brænder.

Så køb først en mindre mængde og hvis de er OK - ja så køb nogle flere!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-03-03 00:37

Ja......det er selvfølgelig rigtig. Men jeg har altid købt de billigste jeg kunne finde som har tryk på den ene side

Dem på http://billigmedien.de/shop/productlist.asp?Id=66 er CD-R, DiscPower 1-48xspeed 100/80/48x i Cakebox med tryk

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 200 point
Dato : 05-03-03 02:04

Jeg har eks.v. nogen jeg købt i Tele-butikken (ej noname) de virker fint på min første HP-brænder men ikke på min anden HP-brænder.

De hedder Intenso 650MB / 74min (1x-16x) og med tryk på den ene side hvor der bl.a. er trykt "High Quality", de har endog et rundt mærke hvorpå er skrevet "Winner Computer Price/Quality" m.m.
Så pas på dem!

Til almindelig brænding backup af data m.m. har jeg god erfaring med "Mr. Platinum" - virker på mine 3 brændere.

Til bænding af lyd m.m. så har jeg bedst erfaring med lav hastighed max 4 og helst en CD-R med guldbelægning; men har også brugt "Mr. Platinum" med godt resultat.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : spock28

Dato : 05-03-03 08:33

Tak for svaret Bjarne_H.
Hvilke CD-R findes med guldbelægning - jeg ved Kodak har lavet nogen, men laver dem ikke mere???

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-03-03 12:35

Hej igen!

Selv tak - nu er det også et stykke tid siden jeg har stødt på CD-R med guldbelægning; men for et par år siden, var det de bedste til lyd.

Jeg mener jeg brugte nogle fra "Digi Site" og også "Kodak" endv. har jeg også haft god erfaring med blå belægning fra "Medion" og vistnok også "Vivastar"; men "Mr. Platinum" går man ikke fejl af heller ikke til lyd og jeg skal selvfølgelig også lige huske "Pioneer" som også kunne bruges til alt.

Når det drejer sig om lyd, der skal kunne spilles i andre enheder så er det endvidere bedst at bruge 650MB / 74 min, altså hvis den kan rumme det der skal kopieres.

Mvh
Bjarne