/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
ny kat
Fra : buska1
Vist : 1136 gange
100 point
Dato : 29-05-08 22:37

jeg tror ikkelængere på at min bortløbne kat kommer tilbage. hun har været væk en mdr. hun var 100 % indekat og hun aner intet om hva der sker ude i den store verden. ved ikke at biler er farlige eller hvad en hund er. min anden kat er virkelig begyndt at opføre sig underligt her den sidste uges tid. hun er virkelig rastløb. der er ingen tvivl om at hun savner den anden kat. de var bare så gode venner. (hun er også indekat)
nu tager jeg hen og kikker på killinger imorgen, da jeg synes det er synd for hende herhjemme at hun ikke har en legekammerat til når jeg ikke er hjemme.
jeg går også og tænker i tanker om jeg skal lade den nye kat komme ud eller ej. min kat herhjemme vil jo være lost ude da hun aldrig har været udenfor en dør og nu er snart 4 år. men får jeg en kat mere er det jo mest for hendes skyld og derfor burden denne kat jo også være en indekat??
hjææælp. jeg er forvirret. vil gerne gøre det bedste for min kat.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-05-08 22:44

Hej med dig.
Jammen hun mangler da helt klart selvskab. Vores var helt fra den i sin tid da søsteren var på dyrehospital.
Prøv og se om du event. kan købe en på et internat. De er både vacineret , har fået ormkur og chip.
Så er du sikker på alt er i orden.
Held og lykke

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 29-05-08 22:46

Hvor bor du mon? Er der mulighed for at de kan komme ud eller hvad? Jeg har rigtig gode erfaringer med lejlighedskatte der er blevet udekatte.

Jeg synes at hvis du får den nye kat for at hjælpe din gamle kat så skal din nye kat også være en indekat.

Men i bund og grund så vil de jo have det pragtfuldt udendørs istedet. Hvis du har tålmodighed kan du sagtens få din gamle kat til at være en udekat også!

Hvad er situationen mon? Altså hvordan bor du?
Kh
Acilia - en af de store katteelskere

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-05-08 22:47

Citat
selvskab
Stavekontrollen virker ikke i aften

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 29-05-08 22:51

jeg bor i rækkehus. men lige ud til atn stor trafikeret vej. der bliver en del katte kørt over derude desværre. og det kunne jeg ikke bære at det skulle ske for min kat.
jeg vil have byttet en løbegård og er igang med at købe materialer til det, så tænker at det måske kan være en fordel hvis de bliver indekatte, så kan de da komme lidt ud på en måde.
tror simpelthen ikek min kat kan venne sig til udelivet. hun er sky overfor andre, er bange for alle lyde hun ikke kender og kryper helt sammen hvis der fx bankes fra naboen eller den slags.

jeg havde en 8 mdr kat på besøg og den gik hun helt amok over, så er ret sikker påa t jeg skal have en lille killing så hun ikke føler sig truet, og dem på internat er jo ofte 6 mdr gamle, så tror det bliver en 10-12 ugers killing fra byen et sted.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-08 22:52

Hvad har du gjort for at finde din kat, og var den mærket.

Har du efterlyst den, ledt efter den, spurgt ved Falck, dyrlæger o.s.v. om den er indleveret nogen af de steder.

Har du tjekket eks. dyrenes beskyttelse, hjemmesiden under fremlysninger, og på deres side om internaterne hvor katte søger nyt hjem..

Så m.h.t. at anskaffe en ny kat.
Det bliver da noget rod, såfremt du vil lade en ny kat komme ud og den gamle ikke må....og det vil være dumt at lukke den ud nu, når den ikke er vant til det.

Den nye bør også være indekat, bare husk at anskaffe en, der aldrig har været vant til at komme ud, for ellers kan du få store problemer med den, hvis den pludselig skal være indekat

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-08 22:53

Citat
så tror det bliver en 10-12 ugers killing fra byen et sted.

Ikke 10-12 ugers .....men KUN 12 ugers og derover

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 29-05-08 22:56

jeg har gjort alt jeg kan for at finde den gamle.
sedler op i hele byen, ringet til dyrlæge, internat, efterlyst den i aviser og på nettet.
nej hun er ikke mærket på nogen måde :(

ja tror også jeg skal beholde den nye kat inde, men kan lade dem begge komme i løbegården som får udgang fra mit ene vindue og ud på teressen

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 29-05-08 23:03

Jeg er enig i at du bliver nødt til at lade dem begge være indekatte hvis du får en ny lille kat.

Altså med mindre at du får lavet sådan en gård hvor de kan løbe i - men det lyder lidt farligt med vejen udenfor og medmindre der er tag på den gård så kan katte jo altså komme rundt allevejne...

Din gamle kat vil være sur og fornærmet det første stykke tid uanset hvor lille killingen er. Det er jeg sikker på. Hun/han skal vænne sig til den lille nye.

Jeg har selv lige fået en lille ny kat (4 mdr fra et internat) min gamle kat knurrede og hvæste og var meget arrig den første uge. Nu hvæser hun kun indimellem af den lille hvis han bliver for fræk.
Men hun er begyndt at fange mus til ham og forære ham så jeg ser det som gode tegn på et godt venskab. Men det tager tid!

Katte er jo nogle frygteligt ophøjede væsener.. hehe så de skal lige vænne sig til deres nye situation.

Husk ny kattebakke til den lille og husk at kæle med den gamle kat endnu mere end med den nye.

Held og lykke med det hele. Jeg synes helt klart at du skal få en ven eller veninde til din gamle kat.

Kh
Acilia

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 29-05-08 23:11

der kommer tag på løbegården. det bliver deres eget lille fristed, og så kan de hoppe ind og ud af vinduet. i gården laver jeg lidt gennesteder og nogle bjælker på kryds og tværs så de kan muntre sig og bruge deres energi der istedet for på mine hylder *S*

Accepteret svar
Fra : acilia

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-08 23:19

Det lyder rigtig godt med din løbegård. Det er da en superløsning når man har en frygtelig farlig vej lige ved siden af.
Så hold din lille nye killing inde sammen med den gamle. Gerne i seperate rum de første nætter.

Jeg ved ikke om du har kat i soveværelset men lad den lille nye være i resten af dit hus og lad den gamle være hos dig i soveværelset de første par nætter.
Så føler den gamle sig tryg og ved at du elsker den og den lille nye ved jo ikke bedre...

Hvis du ikke har dem i soveværelet så ville jeg lukke dem inde i vær sit rum de første dage hvor du ikke er der.

Jeg fik et godt råd af dyreinternatet da jeg hentede min nye kat:

Lad et par gamle trøjer eller klude ligge hos hver kat når de er opdelt om natten el. lignende. Så bytter du tøjstykkerne dagen efter så de vænner sig til hinandens duft.

Hurra det er skønt at være katte-elsker, ikk'...

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 29-05-08 23:27

jo vi er jo glade for de kræ ;)
min kat nu kommer over huset, så tror jeg tager den med i soveværelset som du foreslår og så lader den lille være inde på værelset.
også en god idé med de bluser med lugte på. ;)

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 29-05-08 23:37

Ja og man skal huske det der med at lade den gamle vide at de er de bedste... Selvom det er svært når man har en lille killing i huset.

Status i mit hus er at den lille ny forfølger mig hvor jeg går og står og den gamle bliver bare irritabel. Men hun (den gamle) kan nu acceptere at sove lige ved siden af den lille. Store fremskridt. Og der er altså gået en hel måned.

Jeg kan godt forstå at du vil have en helt lille killing - men søg nu på http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/ først og se om du ikke kan finde en lille fin en der. De har sådan brug for sådan nogle som os..

Nå, men godnat herfra katteland. Håber at du finder en skøn lille legekammerat til din gamle kat.
kh
A

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-08 01:05

Jeg kan levere 3 styk dejlige, søde små misser, ganske almindelige huskatte, de kan snart flytte hjemmefra, de er "potte trænede" det er kun den ene som har været udenfor, og det var et uheld at den smuttede ud af den åbne dør, ellers er de altid inde, de er vant til hund men ikke vant til små børn, kort sagt det er dine fremtidige katte

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-05-08 01:36

Hej buska1 .

Du skal ikke tage det for givet, at din kat er kørt ihjel. Vores havde været indekatte i henholdsvis 14 og 4 år, da de blev udekatte. De har klaret sig fint indtil nu.

Men din anden kat savner givetvis sin ven. Problemet er bare, at selv om du køber en killing, så er det ikke sikkert, de kommer til at enes. Det er mest sandsynligt, at de gør det, men der er ingen garantier.

Hvis du har mulighed for det, så trives kattene bedst ude. Langt de fleste gør i hvert fald. Vi troede, det var noget fis, for vores havde da ikke det mindste mod at være indekatte - troede vi. Indtil det gik op for os, at hunnens evindelige tisseri og hannens til tider underlige opførsel bundede i, at de ikke trivedes som indekatte.

Når din nye killing er faldet til (og steriliseret/øremærket), kan du jo lade dem begge blive udekatte, hvis du har mulighed for det. Så kan de to nå at vænne sig til hinanden, og killingen når at blive lidt større og klogere, inden den lukkes ud i ”samfundet"

Bare for en god ordens skyld, så håber jeg, du køber en killing fra et internat. De har masser af dem, og de er dyrlægetjekket. Med mindre du vil have en racekat. DE er sjældne på internat, og som killinger har jeg aldrig set nogen, der var hel racekat.

Held og lykke med det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-05-08 07:42

Hej buska
Jeg bare gerne invitere dig til
http://www.mit-katteforum.dk/index.php
Folk der er rigtig søde og glade kattemennesker.
Og der er mange kat(t)egorier, hvor du kan få hurig støtte til dine katte"projekt"/problemer.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 30-05-08 12:35

Jeg vil give Acilia ret i det hun skriver

Acilia,er du den Acilia der er inde på KG?

Hilsen missemor

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-05-08 13:12

Citat
, de er vant til hund men ikke vant til små børn, kort sagt det er dine fremtidige katte

REKLAME !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-08 13:20

Selvfølgelig er det reklame, jeg mangler jo et nyt dyrevenlig hjem til de små misser, kommer du også efter en af dem Piaskov ? God weekend

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 30-05-08 20:11

Dior - hvad er KG? Måske er det mig - jeg er allemulige steder allemulige vejne så jeg kan jo knap huske hvor jeg er

Kommentar
Fra : dior

Dato : 30-05-08 22:54

Acilia..
Jeg troede bare du var inde på én af mine ynglingssider,men det er så ikke dig alligevel..
Der er én derinde der har samme navn som dig.
KG=

www.kattegalleri.dk

Godkendelse af svar
Fra : buska1

Dato : 01-06-08 14:19

Tak for svaret acilia.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-06-08 14:34

Velbekomme Buska1 - dejligt at sludre lidt om vores dejlige katte. Held og lykke med dem!
kh
Acilia