/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
amerikansk bulldog???!!!!!
Fra : gumle83
Vist : 1836 gange
50 point
Dato : 28-05-08 11:54

Min kæreste og jeg har længe kigget på hund og gået og overejet hvilken race vi skal have.. (og vi har meget svært ved at blive enige) Nu er vi begge blevet ret forelsket i rasen "Amerikansk bulldog" Men vi kan bare ikke finde informationer om den nogen steder! Nogen der kan fortælle mig hvordan den er som hund, og hvor jeg evt kan finde informationer om den? Vi har en dreng på 8 måneder, så det er også meget vigtigt at de kan sammen. Og jer er meget i tvivl om det er en "kamphund" ¨Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe..

Nikita

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 28-05-08 12:12

Hejsa gumle 83

Her kan du komme i kontakt med den danske klup for Amerikansk Bulldog

http://www.american-bulldog.dk/

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 28-05-08 12:14

Hey

Her er lige et par sider omkring denne hund....

http://www.hundeleksikon.dk/

http://www.american-bulldog-team.dk/racestandard.htm

http://www.gipote.dk/racehunde/Amerikansk%20bulldog

det er vist en hund der kræver opdragelse og meget tid!! efter hvad jeg lige kan læse -- also ikke udmiddelbart en begynderhund og nok heller ikke specielt børne venlig...

Nå det var bare lige min tanke efter at have læst lidt på den.

God "jagt" på at finde den "rigtige hund.

Fusses

PS: Har selv kontinal landseer
http://www.kongsgaard-russ-avl.dk/9324495

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-05-08 12:18

US Bulldog ER en såkaldt kamphund eller muskelhund, som de også kaldes.
Med mindre I er erfarne hundeejere vil jeg IKKE anbefale dig denne race, specielt med mindre børn i huset.
Mange avlere er utroligt obs på, at denne race kan være vanskelig, og der er mange gode tilfælde i DK, men desværre også eksempler på det modsatte.
Hvis I alligevel kaster jer ud i købet, så husk at gå til træning med den og få de tip som trænerne kan give jer. Træning/socialisering er utrolig vigtig fra dag 1.

Summa summarum: Med mindre denne race er et "must", så vælg en anden race.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-08 12:35

Hvis jeg var dig, så ville jeg vente med at købe en hund.

Du har et barn på 8 måneder, han kræver da meget af din tid. Brug tiden på sønnen og vent med at købe en hund, det fortjener din søn.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-05-08 12:54

Racen er en muskelhund. Kamphund er noget man gør den til!

Kan blive en super hund i de kyndige hænder.

www.hundgalleri.dk kan du læse meget mere om racen, og snakke med andre der har samme race.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-08 14:34

Ja, det er en kamphund. Desuden er det ikke en race, der er registreret i Dansk Kennelklub.

Så hvis man vil have Amerikansk Bulldog med stambog, så må det være en stambog fra DRU (Dansk Racehundeunion, der er Danmarks næststørste hundeforening) -eller fra DHL (Dansk Hundeejeres Landsforening) .

Ingen af de foreninger ville jeg anbefale. Slet ikke til en kamphund...

Det er fra en side, som denne at du kan finde informationer om racen:
http://www.bk-bulls.dk/dkhelerammen.htm

Og et link herfra:
http://www.american-bulldogs.dk/da/

Og fra det link en anbefaling af bogen "The Working American Bulldog" af Dave Putnam.

Citat
Most American Bulldogs are canine gladiators.
Like many dogs. AB’s can be trained for a variety of circumstances. However, we must never forget the awesome power of these dogs. AB’s are products of hundreds of years of breeding with one goal in mind – to defeat man or animal. Whether they attack, pin, catch, or hold, AB’s are ready and willing to fight. So before you purchase an AB, think about the following:

Owning an AB can be an awesome responsibility.
To properly care for an AB the owner must be aware of the typical AB’s desire to fight. Only when you accept the AB’s desire to fight will you be able to properly care for it. A responsible owner learns to channel their AB’s fight and prey drives. This can be done through play, protection training, or hunting. An irresponsible owner ignores them, or worse, tries to suppress them.

(citat fra bogen "The Working American Bulldog" af Dave Putnam)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-08 15:10

Der er en bruger herinde, der har en amr. bulldog...hun skriver

Citat
Jeg elsker ALT ved min nuværende hund, UNDTAGEN hans hanhunde-agression, så den skal vi bare væk fra! Men gid man dog kunne pille alle aggressionskomponenterne ud af amerikansk bulldog, for jeg er ellers fuldstændig vild med racen! Og mirit.dk, jeg kalder Axel for en "kamphund", for det er den slags hunde jo blevet kaldt i så mange år, og jeg synes at betegnelsen "muskelhunde" bare er et dække over et ord, man ikke vil være ved.....
Jeg har gjort alt, hvad jeg evnede, for at opdrage på min hund og gøre ham til en god dreng, men han ELSKER altså at slås, og det er SÅ usympatisk Han synes simpelthen, at det kunne være skideskægt at give de andre hanhunde bank engang imellem.....

Fra http://www.kandu.dk/Spg107655.aspx

Og helbredsmæssigt, kan jeg da tilføje, ud fra diverse tråde her på kandu, at Axelise har haft endda mange og alvorlige problemer med ham.

Ikke en hund jeg heller ville anbefale i et småbørnshjem, og det er bestemt ikke en "førstegangshund", da den kræver sin mand at afrette rigtigt.....

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-05-08 18:20

Jep, jeg har skrevet ovenstående, som dova refererer til, og jeg står ved mine ord.
Amerikansk bulldog er en skøn familiehund og helt fantastiske med børn. Jeg har ALDRIG mødt en am bulldog ejer, der har haft problemer menneske og hund imellem. Men til gengæld har stort set alle, jeg har mødt, problemer i forhold til aggression overfor andre hunde. Og DET er slemt!
Jeg vil også råde jer til at vente med at få hund. Uanset hvilken race I vælger, kræver en hund rigtig megen tid, opdragelse og socialisering. Og den tid får I svært ved at give hunden, når I har et lille barn.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-05-08 02:37

Birgitta du aner tydeligt ikke hvad du snakker om! Så forstår ikke du blander dig med alt dit historie du har googlet.

Der er sku ikke nogen race der hedder en kamphund! Det er en muskelhund!

Kamphund er noget fjolser gør den til. Den type racer har en større smertetæskel end frks en labrador. Derfor findes der fjolser der bruger racen som kamphund.

Men ja efter alt det mediestorm på de muskelhunde går de alle under betegnelsen kamphund, potensforlænger osv.

Selv min egen hund som er en tæve, halv labrador og halv dobermann. For ikke så længe siden mødte vi en da vi var på tur nede i byen som synes hunden var så lækker. Og da hun fik afvide hvad den var blandet med spurgte hun hvordan jeg turde have en hund der var blandet med en kamphund. Og ja gæt selv hvad jeg svarede hende..... Og det skal siges den ikke ligner ret meget en dobermann.

Men kig selv: http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=43465&ipc=142740

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-05-08 11:10

nej der er ikke meget dobermann i hende, for næsten at sige intet.
Men ja en Amerikansk Bulldog er en krævende hund, hvad med fransk bulldog i stedet, også en sød hund, god til børn men knap så krævende.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-08 15:01

Copycat, en kamphund er en hund, der oprindelig er avlet til kamp.
Ligesom en jagthund er en hund, der oprindelig er avlet til jagt...

Jeg bruger ikke ordet specielt fordi nogen har vedtaget at de og de racer nu skal hedde muskel- eller kamphunde... Jeg bruger ordet på samme måde som jeg ville bruge ordet "jagthund" om alle DE racer, uanset om det er hønsehunde, cockere eller retrievere..

At man så har opfundet et ord, der er mindre negativt ladet, -nemlig "muskelhund", det tror jeg lige så meget skyldes, at der er nogle hunderacer, som man også oplever en del problemer med, men som egentlig ikke er avlet til kamp. Jeg tænker selvfølgelig på hunde som Dogo de bordeaux og Cane corso og visse andre..
De store "muskelhunde" har nemlig også tendens til problemer i forhold til andre hunde.

copycat, jeg blander mig ikke fordi jeg selv har Amerikansk bulldog, for det har jeg ikke. Men jeg kender da et par stykker..

Næ, jeg blander mig fordi Nikita spørger efter hvor hun kan finde informationer om racen.
DET svarer jeg på..

Nikita, hvis du tænker på, om du må anskaffe en Amerikansk Bulldog der hvor du bor eller har planer om at flytte hen, --og der er forbud mod kamphunderacer, så kan jeg garantere dig, at den amerikanske bulldog ER en af de racer, der er forbudte. Sådan er det i hvert fald her hvor jeg bor (KAB).

Hvis du bor i lejlighed, så skal du søge om tilladelse til din hund, --uanset race. Og du får ikke tilladelsen hvis din hund er en amerikansk bulldog, --hvis beboerne har vedtaget forbud mod kamp- og muskelhunderacer.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-05-08 15:34

Ja det var i fortiden hundene blev avlet til kamphunde.

Rent faktisk har man i mange mange år forsøgt at avle kamphunden ud af dem. Det er også lykkes meget godt.

Dog er der nogen racer man ikke kan stole på. Eller vide hvornår det siger klik. Derfor er bla. pitbull ulovlig i danmark. Men de ses stadig da folk har fået dem registeret som amstaff. Eller blandet med amstaff.

Kamphunde er kun noget der bruges i dag om de hunde der virkelig angriber. Muskelhund er det rette ord at bruge ellers. Og i DKK omtales racen også muskelhunde.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-05-08 15:52

Det kan sgu da være fløjtende ligegyldigt hvad man kalder hundene...muskelhunde eller kamphunde.
Faktum er at rigtig mange muskelhunde/kamphunde - deriblandt amerikansk bulldog - har problemer med aggression i forhold til andre hunde, oftest af eget køn.
Så uanset hvad man kalder dem, bør den slags racer ikke umiddelbart anbefales til førstegangs hundejere. De skal (hundene) socialiseres meget grundigt, og det er ikke sikkert, at der er tid til og overskud til dette, hvis man har en lille baby på 8 mrd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-08 16:10

Copycat, desværre er langt, langt de fleste af de kamphunde, der avles i Danmark i dag, slet ikke stambogsført og derfor er der heller ikke avlet noget specielt "ind i" eller "ud af" hunden.

De allerfleste kamphunde (altså hunde, af racer, der tidligere blev brugt til kampe, især mellem dyr) i Danmark er helt tilfældigt opdrættet i dag. Der BLIVER opdrættet nogle ganske få hunde af de forskellige racer hos seriøse opdrættere. Men slet ikke nok til at dække efterspørgslen. Der er jo tale om modehunde.
Så alle, der gider lave et kuld hvalpe kan bare gøre det, for de kan altid komme af med hvalpene. Til en god pris. Men det har altså ikke noget at gøre med at avle specielle anlæg ind i eller ud af racen.
Og det er ISÆR de mange privatopdrættede kamphunde eller kamphundeblandinger, der er problemer med. --Nok også fordi de hunde tit bliver solgt til købere, der ikke ved en dyt om, hvad de står med. --En anerkendt kennel vil i højere grad vurdere sine købere. Også fordi de ikke ønsker at en dårlig opdraget hvalp skal give kennelen et dårligt ry.

Og de utallige historier om kamphunde (amstaff, eng. staffordshire terrier, Amerikansk Bulldog) -som overfalder andre hunde, --helt uprovokeret-- DE historier fortæller jo, at det generelt ikke er lykkedes særlig godt at ændre på hundenes grundlæggende temperament.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-05-08 17:41

Det kan godt være at den amerikanske bulldog kan være en god familiehund, men hvad hvis barnet ved et uheld kommer i klemme den dag hunden overfalder en anden hund ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-08 18:14

Bublebee, -den risiko er der altid, uanset race. En fuldstændig fredelig hund kan jo blive angrebet af en fremmed hund mens barnet går tur med den...

Børn skal være ret store før de er gamle nok til at gå tur med hunden. Det varer nok lige nogle år før sønnen kan klare det, uanset race.

Og små børn og hunde skal ALDRIG være alene sammen. Uanset race.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-05-08 18:40

siger heller ikke at det er barnet der går med hunden vel....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-08 21:32

Hvis der er en voksen med, så passer den voksne vel på barnet...
Men det er da et problem så, at man ikke kan blande sig i hundeslagsmålet, fordi man primært har ansvar for barnet..

Det gælder i enhver situation hvor man har ansvar for hund og lille barn samtidig..
Hvis man går med et lille barn og en hund, og hunden stikker af, -f.eks. over en vej.. så kan man IKKE bare rende efter og forhindre den i at løbe tilbage...

Men amerikanske bulldogs går jo ikke sådan løs....... Forhåbentlig...

Den, der bor her er i hvert fald altid i snor. Det skyldes jo nok også, at den blev anskaffet lige inden forbudet trådte i kraft. Betingelsen for at familien kunne få lov til at beholde ham er, at han altid er i snor. Og HVIS der bliver det mindste ballade med ham, så ryger ham ud af bebyggelsen..

Jeg synes han er en pragtfuld sjov og glad hund... Men han er ikke så gammel endnu... Og der er jo ikke så mange, han kan blive socialiseret med..... Både fordi der ikke er ret mange, der vil lægge hund til. Men også fordi ejerne ikke vil risikere nogetsomhelst! De elsker jo selvfølgelig deres dejlige hund...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-08 23:16

Citat
Birgitta du aner tydeligt ikke hvad du snakker om! Så forstår ikke du blander dig med alt dit historie du har googlet.

Der er sku ikke nogen race der hedder en kamphund! Det er en muskelhund!

Der er så flere der tydeligt ikke aner hvad de snakker om

Det eneste sted en kamphund ikke altid kaldes for en kamphund, er her i DK.....hvor kamphundeentusiaster, har fået held til at få hæftet en lidt mere moderat betegnelse på dyrene, nemlig "muskelhund", udelukkende i et forsøg på at dølge hvad de racer egentlig står for.

Citat
Ja det var i fortiden hundene blev avlet til kamphunde.

Rent faktisk har man i mange mange år forsøgt at avle kamphunden ud af dem. Det er også lykkes meget godt.

Det er da noget du tror.
tværtimod finder det sted i stor stil her i landet, at der avles eller importeres kamphunde, som ikke alene kaldes sådan, men bliver trænet og brugt til utallige ulovlige hundekampe rundt om i landet.
Selv om der selvfølgelig også findes dem, der har racerne eller opdrætter dem fordi "jam...det er verdens søøøøøøødeste familiehund"......men dem findes der ikke så mange af som den anden slags.

Antallet af andre hunde, kaniner, katte m.v., der stjæles er eksploderet og vokset med mange hundrede %% indefor det seneste par år.
Der findes folk der kører landet rundt, med det ene formål at stjæle andre folks dyr, for at bruge dem som træningsobjekter for kamphunde.

Og de racer der hører under det der opfattes som kamphunde...ja der skal opdrættere nærmest have et uindtageligt fort, for at undgå at deres hvalpe stjæles.......ofte for at blive trænet op til kamp.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-05-08 02:49

Nu var det jo ikke lige i Danmark man begyndte at avle på de muskelhunde. Det begyndte man nok på inden vi overhovdet vidste de fantes.

Eksempler på racer, der går under betegnelsen kamphunde:
amerikansk bulldog,
engelsk bulldog,
bull mastiff,
dogo argentino,
fina brasilieiro,
mastino napolitano,
centralasiatisk ovtcharka,
kaukasisk ovtcharka,
tosa,
pitbull,
great japanese dog,
amerikansk staffordshire terrier (amstaff),
staffordshire bull terrier,
bull terrier.

Kilde: Dansk Kennel Klub, Politiet

Der ser ikke godt ud for de familier der har fundet ud af deres lud doven engelsk bulldog pludselig er blevet til en farlig kamphund.

Men hvis i får det bedre af vi kalder hunden det den i sin tid var skabt til jamen ok så er det en kamphund.

Det gælder så også naboens søde labrador bliver til jagthunden, selv om den i dag mest er en selskabshund.. osv. Nææ kamphund hænger kun ved fordi det har været i medierne.

Hvad kaldte man dem for 3-4 år siden i normal tale?? Synes jeg har hørt noget a la "er der ikke noget bulldog over den hund" osv.

Jeg indrømmer der er et problem med en del af de muskelhunde, eller ejeren af disse. Men fællesbetegnelsen kamphund kan jeg ikke li. folk kender bare robuste stærke hunde på gaden som kamphunde nu. Hvad race de er har de ikke den fjerneste ide om. Men det er jo en kamphund.

Her er lidt mere stof http://www.dansk-kennel-klub.dk/918

Synes den her skal læses http://www.ebblog.dk/2294/ er det løgn?

I ved alle at pittbul er ulovlige i Danmark. Men hvordan ser den ud? På det her link kan du prøve og se hvor mange gange du skal bruge. Der er jo mange muskelhunde på siden. Men hvilken er en pit?
http://www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-05-08 06:34

Det var en god side..........jeg fandt den ved 2 forsøg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-08 14:14

Fra dit DKK-link:
Citat
[B]De velfungerende[/B]
I DKK er vi godt klar over, at der findes mange
gode eksempler på velfungerende muskelhunde.
Vi har netop gjort en stor indsats for,
at det fortsat skal være muligt at have disse racer,
hvis man forvalter samlivet med dem på
ansvarlig vis. Vi ved f.eks. godt, at DKK-opdrættere
inden for muskelhunderacerne gør sig
stor umage med at vælge deres hvalpekøbere.
Dét forhindrer jo desværre bare ikke helt andre
typer i at anskaffe sig muskelhunde ad andre
kanaler! Det kan både være mennesker, der
ønsker en hund til at ”rydde fortovet” og skabe
”respekt”, og så mere uskyldige, men dybt uvidende
– tit meget unge – mennesker, der bare
synes, at muskelhundene er seje.

[B]Hverdagsterror[/B]
Under alle omstændigheder er realiteterne, at
DKK meget, meget ofte modtager henvendelser
fra mennesker, som efterhånden føler sig
fredløse i deres eget nabolag. De tør ikke gå
med deres hund af frygt for overfald. Og deres
bekymring grunder sig ikke på forhold, de har
læst i avisen. Antallet af episoder i folks umiddelbare
nærhed er voldsomt. DKK får henvendelser
fra dyrlæger, som oplyser, at de oftere og
oftere får hunde ind, som er blevet overfaldet
af muskelhunde.
Derfor vil DKK mødes med Justitsministeren
for sammen med hende at finde nogle praktiske
metoder, så vores gode Hundelov bliver
anvendt så tilpas præventivt, at vi alle sammen
kan være her i tryghed med vores firbenede
venner.

Sådan oplever jeg det også. Det er IKKE!!!!!!! avishistorier, jeg omtaler når jeg fortæller om årsagerne til at vores bebyggelse har fået forbud mod muskel/kamphunde. DET er så sandelig på grund af episoder her i vores egen bebyggelse!!

Og jeg kan garantere dig for, at min "søde golden retriever" er en ægte jagthund af sind og skind!
Masser af retrievere kan være familiehunde og trives med det.

Men hvis man ikke ved bedre og kommer til at købe en golden, der er "af jagtlinier", så kan man altså brænde nallerne hvis man troede, at det var en stille og rolig familiehund/tøjhund, man havde anskaffet.

Dit sidste link er totalt tåbeligt. Man kan da ikke racebedømme en hund efter et utydeligt lille hvalpebillede.
HVIS den konkurrence skulle have været seriøs, så skulle der være tale om billeder af stående voksne hunde i fuld figur. --Og billederne skulle da vise de pågældende racer. Hvornår er en boxer f.eks. blevet HVID????

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-05-08 16:54

Det er da ikke unormalt med en hvid boxer?? Nu skal du prøve at søge google lidt.

Yes din golden er en ægte jagthund. Men har aldrig sagt andet. Det er bare ikke det de blive kaldt i daglig tale.

Mit sidste link er tåbeligt??? Hvalp eller ej du skal bare finde en pitbull. Og som jeg ser det har det ikke noget med en lille hvalp at gøre?

Gumle83

På hundegalleri.dk er der 745 bruger med amerikansk bulldog. Er sikker på deres erfaringer er bedre end du finder svar på her.

Og så lige et link mere:

Muskelhund overfalt af hund på 10kg: http://images.hundegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/236356_l.jpg

Dejligt at se nogen af de farlige hunde kan lege.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-05-08 16:58

Og så lige linket til 745.000 hits på hvid boxer

http://images.google.dk/images?hl=da&q=white+boxer&gbv=2

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-08 17:07

Uanset den ene hunderace eller den anden, så mener jeg stadig at det er barnet, det først kommer an på.

At få en hund i "huset" kræver overskydende tid, det kan jeg ikke forestille mig der er med et barn på 8 måneder

Og gumle83 har sikkert nok at se til, der er da ikke kommenteret i denne tråd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-08 18:45

Ifølge FCI standard må en boxer ikke være hvid.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 05-06-08 12:58

Nej det kan godt være en boxer ikke må være hvid. men hvis du ikke skal bruge den til avl må du godt have den - og ikke alle avlere afliver den bare fordi den er hvid, der er også folk der gerne vil eje den hvid boxer som familie hund, og det må du gerne.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-08 18:20

Det er da rigtig nok............... Det er jo bare ikke det det handler om her.......

Når man laver en konkurrence, test, leg, spil eller hvad du nu vil kalde den side, så er det da væsentligt, at de hunde, man bruger til testen vitterligt LIGNER de racer de skulle repræsentere.... Ellers fortæller resultatet da ikke en dyt om, hvorvidt folk kan se om en hund er en hund eller ej....

Der findes da masser af VELLIGNENDE billeder af alle mulige racer. Hvorfor skulle man ikke kunne bruge DEM?

Jeg kunne få den tanke, at de, der har lavet siden -ikke SELV aner noget om, hvordan de forskellige racer ser ud..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-06-08 19:06

Spørgsmålet fra gumle83, går heller ikke ud på hvorvidt en boxer er hvid eller grøn......men om en Amerikansk Bulldog

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-08 14:12

knh15, Gumle=Nikita har ikke været på siden hun stillede spørgsmålet...
Det er lidt svært KUN at holde sig stramt til emnet i ugevis, når trådstiller ikke deltager...

Men det er da bare fint, at vi holder tråden vedlige HVIS Nikita skulle dukke op igen... ikke?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-06-08 15:37

Det er da temmeligt skørt og være 2 personer

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 06-06-08 22:50

Sorry jeg ikk lige har skrevet og debateret med. Jeg har skam læste alle de godt svar.. Vi ligger bare mit i en flytning, og med et bette pur, er det ikk så meget tid der er til tilbage :)

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 06-06-08 22:52

ups forresten.. Det viser sig at jeg slet ikk er så skizofren igen.. Det er bare fordi at både min kæreste og jeg er bruger af profilen hehe

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 06-06-08 23:00

Jeg har lidt svært ved at give point, der der er temmelig mange gode svar.. Men vi er kommet frem til at vi venter med at købe hund.. Men jeg har talt med vores dyrlæge som er hunde adfærds ekspert, og hun siger at selv om man er første gangs køber af hun, er det er rigtig gød og rar familie hund. Som en skriver herinde, så er det ern forkert ejer der gør det til en kamphund.

HAr desværre den opfattelse at der er mange der dømmer den rase lidt for hårdt. Men men. Vi venter med hunde køb. For som dyrlægen sagde (Og jeg slet ikke havde tænkt over) kan det sænke barnets udvikling med at gå, fordi så stor en hund jo let vælter et barn omkuld, og dette gør at de små poder kan blive bange for at gå..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-06-08 06:55

Fornuftigt valg gumle..........og jeg er da glad for at hører, at du ikke er skitzofren

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-06-08 10:23

Gumle83, jeg ELSKER min amerikanske bulldog.
Han har på alle måder et pragtfuldt sind (undtagen overfor andre han-hunde) og rigtig mange mennesker er vilde med ham og priser ham for hans gode sind. Det er en rigtig familiehund.
MEN......det er en hund med en meget stærk psyke og det er også en fysisk stærk hund, som kan gøre megen skade, hvis den udvikler sig aggressivt.

Jeg har gået meget til hundetræning med min hund og jeg har socialiseret ham utrolig meget som hvalp, netop for at dæmme op for de problemer, som alligevel kom, da han blev kønsmoden (1 år).

Som hvalp blev han ofte angrebet af andre hanhunde, som bare gik på ham uden grund. Jeg har oplevet hanhunde, der kom løbende langvejs fra i en hundepark og bare bed sig fast i nakken på ham.
Jeg har hørt, at den måde, som bl.a. amerikanske bulldogs er avlet på med bred brystkasse og vægten på forbenene gør, at de ser utroligt provokerende ud for andre hunde. Mange hunde hader bare udseendet af denne race og reagerer voldsomt på den.
Desværre tændes der derved en gnist i min hund, og han er bare parat til at "rykke" og gå lige i hovedet på den pågældende hund.

Jeg siger ikke at ALLE amerikanske bulldogs opfører sig sådan, men i de 10 år, jeg har haft min hund, har jeg kun mødt 1 amerikansk bulldog, der IKKE var sådan. Og det er tankevækkende, synes jeg.

Selvfølgelig kan I være heldige og selvfølgelig kan det lykkes jer at træne jeres hund så meget og socialisere den så meget, at den ikke udvikler aggression, men I skal nok bare forberede jer på at skulle lægge et større arbejde i sagen, end hvis I havde valgt en anden race.

Jeg tager selv mine forholdsregler med min hund, så jeg sørger for at han ikke får mulighed for at komme op og slås med andre hanhunde, og det kan jeg også sagtens leve med, selvom det er besværligt.
Men jeg har lovet mig selv, at den næste hund SKAL være en anderledes omgængelig og venlig hund, for så har jeg mulighed for at give den et bedre liv, end jeg faktisk kan tilbyde min nuværende.
Og med et godt liv mener jeg, at hunden kan løbe løs og omgås og lege med andre hunde overalt. hvor den må løbe løs. Det gør mig meget ked af det, at jeg ikke kan give min hund denne glæde, så det skal I bare være opmærksomme på, hvis I vælger en amerikansk bulldog.

Men når alt det er sagt, synes jeg stadigvæk at amerikanske bulldogs er de smukkeste, sjoveste, sødeste og lækreste hunde, der findes.
Jeg er ved at falde ned af cyklen, hver gang jeg ser et eksemplar på gaden, og hvis jeg har tid, så MÅ jeg bare hen og hilse på den. Jeg ELSKER den race, men jeg elsker IKKE deres aggressivitet overfor andre hunde. Det gør simpelthen livet for surt og for besværligt for både hunden og for mig som hunde-ejer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-08 15:03

Jeg synes det er en RIGTIG!!!!! god ide at vente med at anskaffe en amerikansk bulldog..
Måske skulle I i stedet vælge en mindre og rolig hund, -så I også selv kan få noget erfaring i at have hund. ---For HVIS I skal have en amerikansk bulldog engang, så KAN det være afgørende, at I har noget erfaring i at opdrage en hund fra hvalp af.

Både fordi I bedre vil kunne tackle de problemer, der vil komme med en amerikansk bulldog når I har prøvet at stå for opdragelsen af en hvalp før, --men også fordi I lettere kan blive godkendt af opdrætter til at købe en hvalp, hvis I kan sige, at I har haft hund før, -af den og den race... Seriøse opdrættere er MEGET omhyggelige med, hvem de sælger deres hvalpe til. ---Useriøse opdrættere skal du ikke ønske dig at handle med... Ikke med DEN race...

Af racer ville jeg foreslå beagle, dansk svensk gårdhund, cocker spaniel eller en af den mindre sennenhunde, entlebucher- eller appenzeller sennenhund..
De første tre er racer, der både er gode til børn, og som ikke kræver så meget ejererfaring. Sennenhundene kræver noget mere ejererfaring, men det gør en amerikansk bulldog jo mildest talt osse... Så det behøver jo heller ikke at være alt for nemt...

I skulle prøve at kikke på denneher side:
http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Der kan I sammenligne de forskellige racers egnethed, hvad angår børn, dominans overfor andre hunde, ejererfaring, størrelse, pelspleje osv...
Det er selvfølgelig generaliseringer. Men det fortæller alligevel noget om, hvad man kan forvente af de forskellige racer..

Når I så skal have jeres næste hund, om 10-12 år, så er jeres lille dreng blevet stor nok til at kunne deltage og glæde sig over en sjov og dejlig amerikansk bull-baby..

Læg mærke til, hvad Axelise skriver. Hun skriver IKKE fordi hun har fået er forkert indtryk af racen og helst så den forbudt eller udryddet.. Næ. Hun elsker den race. Og vil gøre ALT for sin Axel.. Men hun kender racen, --så og sige indefra...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-06-08 17:17

Beagle er bestemt ikke en hund for uerfarende hundeejer..........En Beagle kræver at man er på hele tiden.......hvis en Beagle keder sig, finder den selv på noget at lave og desuden er det en meget selvstændig hund og ikke en der bare ser sød ud i sofaen..........Der skal virkelig overvejelser til at anskaffe sig en Beagle.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-08 17:57

knh15, det gør de fleste unghunde og hvalpe.. Det vil sennenhundene osse gøre.
Det er altså bedre at gøre sig erfaringer med en beagle end med en amerikansk bulldog.

---Det er jo MENINGEN med at prøve kræfter med en anden race først. Så de unge mennesker kan se, hvor stort et arbejde det er at have en hundehvalp/unghund..

----Kravet til hvalpen vil jo være: Ikke for stor så den vælter barnet. Ikke for lille så den er for skrøbelig. Børnevenlig. ---Derudover skal den egne sig til at være en førstegangshund... Men det er ikke førsteprioritet, da familiens næste hund sandsynligvis vil blive en Amerikansk Bulldog.

Knh15, hvad ville du foreslå, der var bedre?

---En engelsk bulldog ville osse være en mulighed...
Jeg tror bare, at familien ønsker en mere aktiv hund, siden en amerikansk bulldog er deres første valg..

Nåmen ingen hund lige nu... DET er nok klogt.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-06-08 18:11

Da jeg ikke kender familien vil jeg overhovedet ikke forslå noget.........Det jeg giver ud af er mine egne erfaringer. Jeg havde Beagle som førstegangs hund...Var så naiv og tro på at hvis jeg fik en til ville den første blive mere rolig, men ødelæggelser og andet blev bare dobbelt så meget. Til sidst måtte jeg give op og skille mig af med dem. Derfor ved jeg at Beagler er en meget stor hund i en lille krop.......... Den er sød og hengiven, men mest på sine principper. Beaglen kræver i den grad en leder der kan opfylde den evige krav om aktivitet og det mener jeg kan være svært første gang man står med en hvalp + at de også står med et lille barn, der snart har den alder hvor han vil være både her og der..........meeeeeeeen det ville en Beagle sikkert syntes ville være dejligt, for så skulle den nemlig ikke selv springe op på reoler og borde for at rive alt ned, for det er meget generelt for en Beagle at gøre sådanne ting.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-06-08 21:06

10-12 år - hold da op det var længe at vcente......

Kommentar
Fra : Geggo

Dato : 06-07-08 17:29

den amerikanske bulldog er den dejligste race i verden, hvis man vel og mærke er sat ind i den. For hvis det er de forkerte ejere, kan den desværre ødelægges nemt. Masser af kærlighed, og opmærksomhed er vigtigt. Desværre tror folk tit at når de anskaffer sig disse racer handler det om at være så macho som muligt og så tæver de løs på hunden, og så er det jo først det går galt.

tjek american-bulldogs.dk hun er super dygtig helt klart den bedste i dk hun er også formand for american-bulldog team DK, som holder amerikansk bulldog udstillinger osv.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-07-08 19:36

Men det ændrer stadigvæk ikke ved at det ER en hund med stor styrke og en kort lunte i forhold til andre hunde af eget køn. Det er IKKE en hund for førstegangs hundejere. Slet ikke når man har et lille barn, som meget af opmærksomheden vil (og skal) gå til.