/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Oust Mølle ved Randers
Fra : lwj
Vist : 3173 gange
100 point
Dato : 04-03-03 09:13

Har nogen oplysninger om Oust Mølle?

Måske ligger den nær Borup ved Randers, da forpagteren af møllen får børn i Borup ved Randers.

Med venlig hilsen,
Lise WInther Jensen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-03 09:18

Prøv at kigge på denne side omkring Oust Mølle http://www.oustmoelle-sk-randers.dk

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 00:31

Historie:
Oust Mølle, der er beliggende vest for Randers, nævnes ifølge opslagsværket Trap Danmark første gang i år 1608, hvilket dog ikke er helt rigtigt, da møllen allerede i 1489 nævnes i et tingsvidne, og det også er en kendsgerning, at den daværende møller, Jens Møller, i hvad der da benævntes Offwerst Mølle, i 1535 stævner Hans Kampen for et overfald i Randers under Skipper Clemens - Fejden.
Oust Mølle hørte oprindeligt under Graabrødre kloster men kom derefter til at høre under Dronningborg slotsgods, og det er da også herefter, at historien bliver mere håndgribelig. I 1630 bortfæster lensmanden på Dronningborg, Otto Marsvin, møllen til Mogens Nielsen, der var tolder i Randers. Mogens Nielsen og hustru skulle have lov at være på møllen på livstid, og en del forhold nævnes i dokumentet, ligesom de stilles under lensmandens beskyttelse. Dokumentet bærer påtegningen: Actum Dronningborg 24 November 1630. O. Marsvin, egen hånd.
Af det næste dokument, som foreligger, fremgår det, at Kong Frederik d. 3. sælger og tilskøder møllen til Carl Rosenmeyer, borger i København. Skødet er dateret 13. februar 1662. Mogens Nielsen er stadig fæstemand på møllen.

http://www.oustmoelle-sk-randers.dk/historie/

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 00:33

hov..undskyld, havde ikke set clan havde givet dig linket..sorry søren!

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 27-04-03 08:48

Hej!

Vil blot fortællle, at linket kendte jeg, lige som jeg er bekendt med Trap Danmark.

Tak for svarene.

Er der yderligere kendskab til møllen?

Med venlig hilsen,
Lise WInther Jensen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 13:03

Prøv at skrive direkte til lokalarkivet. Linket giver også en oversigt over samtlige lokalarkiver i DK. Håber det hjælper. Christina

Randers Lokalhistoriske Arkiv

Stemannsgade 2

8900 Randers

tlf:

fax:

e-mail:
lokalhistorisk-arkiv@khm.dk

å:
ma 13-16, on 13-16

l:
Tina K. Jensen

o:
Randers Kommune

s:

http://www.lokalarkiver.dk/Arkivvejviser2000/Aarhus.htm

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-03 13:03

Prøv at skrive direkte til lokalarkivet. Linket giver også en oversigt over samtlige lokalarkiver i DK. Håber det hjælper. Christina

Randers Lokalhistoriske Arkiv

Stemannsgade 2

8900 Randers

tlf:

fax:

e-mail:
lokalhistorisk-arkiv@khm.dk

å:
ma 13-16, on 13-16

l:
Tina K. Jensen

o:
Randers Kommune

s:

http://www.lokalarkiver.dk/Arkivvejviser2000/Aarhus.htm

Godkendelse af svar
Fra : lwj

Dato : 30-04-03 23:04

Tak for svaret skingur.

Jeg har nu kontaktet arkivet, men de havde p.t. for travlt til at hjælpe mig.

Hvis de skulle få tid, eller finde noget jeg kunne have interesse i, så ville de kontakte mig.

Jeg tror ikke jeg kommer det meget nærmere, så derfor har jeg accepteret dit svar.

Tak fo hjælpe til alle.

Med venlig hilsen,
Lise Winther Jensen.

Kommentar
Fra : sephia

Dato : 19-06-03 23:00

Hej Lise

Hvis du vil have en rundvisning på skolen, vil jeg gerne guide dig.
Den bygning skolen ligger i er kun en lille del af de oprindelige bygninger, men på skolen er en gammel tegning over alle bygningerne, desværre kan jeg ikke huske hvilket år. Hvad er det præcis du gerne vil vide?

Med venlig hilsen

Helle

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 20-06-03 08:22

Hej Helle!

I sidste uge fik jeg besked fra lok.hist.arkiv i Randers. Jeg undskylder, at jeg ikke fik lukket spørgsmålet her:

Møllen hørte oprindeligt til Graabrødre kloster, senere til Dronningborg slotsgods. Dernæst årstal på hvornår møllen har været nævnt i kilderne. Desuden var der to artikler ang. Oust mølle. En fra Randers Amtsavis 13 april 1950 og en anden fra 23 juli 1999. Dette svar var nogenlunde det jeg havde brug for.

Ellers tak for tilbudet, om at bese stedet, men p.t. har jeg desværre ikke tid. Hvordan kan jeg ellers få fat i dig, hvis en dag det bliver relevant?

Dette skrevet, hvis andre kunne have brug for viden om Oust mølle

Med venlig hilsen,
Lise Winther Jensen.

Kommentar
Fra : sephia

Dato : 22-06-03 09:00

Hej Lise

Du kan fange mig via e-mail sephia37@hotmail.com

Med venlig hilsen

Helle