/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Forskel på enter og return
Fra : Zoooidberg
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 20-05-08 10:38

Hej.
På tastaturet er der to ”enter” knapper. En ved det numeriske og den ved bogstaverne. Hvad er forskellen? Mange vil nok sige ingenting, men på mit arbejde bruger vi et program som går i baglås hvis man ikke bruger den ved det numeriske - altså må der være en forskel ;)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-08 10:52

Hej

Der burde da ikke være nogen forskel, det må være dårligt programmeret program

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 20-05-08 10:55

Eftersom porgrammet bruges i en temmelig stor virksomhed, vil jeg mene at det er programmeret godt nok, selvom det er af ældre dato

Kommentar
Fra : pve

Dato : 20-05-08 11:09

Du er vist ikke den første der undrer dig: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-127366.html

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 20-05-08 11:30

Interessant, pve.
Det sjove er så på min bærbare når jeg bruger programmet, der er jo kun en "enter" tast og den virker der. Så på den bærbare er det altså både "enter" og "return" i en tast, lol

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-08 11:47

Vi skal nok kigge lidt tilbage i tiden, og se nærmere på ASCII koder
carriage return (ASCII code 0Dh), which positions the cursor to the left side of the current line of characters,
line feed (ASCII code 0Ah), which moves the cursor down one line on the output device
http://www.erikoest.dk/ascii0.htm
Hvad for en af de to taster der er Carriage Return og Line Feed må stå en prøve, men koderne der afgives er ikke ens, så måske derfor går jeres program i "krak"

Godkendelse af svar
Fra : Zoooidberg

Dato : 20-05-08 12:48

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-05-08 17:20

Takker for points

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-05-08 19:42

Tasterne har forskellige 'scancodes'.

I programmet kan du vælge at læse tastaturet direkte. Så får du fat i scancodes. Eller du kan overlade det til 'DOS' (nu en del af windows) læse i keyboardbufferen. Så vidt jeg husker er det altid ASCII-koden <CR> der placeres i keyboardbufferen. Hvordan et program reagerer er jo op til programmøren.

Men altså: Fysisk er det helt forskellige taster der ikke har noget med hinanden at gøre. De fleste programmer behandler dem ens.