/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisken er gået i stå
Fra : steenfibiger
Vist : 1423 gange
250 point
Dato : 14-05-08 12:56

Jeg har pillet harddiske ud af en gammel PC og vil gerne overføre data fra den gamle harddisk til min nye PC. Jeg har købt en Sandberg USB All-In-1 Hard Disk Link til dette formål. Når jeg forbinder Sandberg med harrdisken, kan jeg høre at motoren går igang, men harddisken starter ikke op. Efter et et minut eller mindre går motoren så i stå igen og starter op igen, når jeg slukker og tænder strømmen igen. Dette kan jeg gentage uden at harddisken går i gang. Kan jeg gøre noget for at få mine data ud af hardisken?
Harddiskes data er:
Western Digital, Caviar 2120, AT Compatible Intelligent Drive, WDAC2120 Drive Parameters: 857 cyl 8 heads 35 spt 125.0 MB
MDL: WDAC2120-00M
P/N: 99-004085-000
CCC: A1 29 MAR 92
DCM: CAAAAII

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-05-08 12:58

Disken skal være jumpet som MASTER

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-05-08 13:03

Tyder lidt på at dine jumpers evt er sat forkert.
Jeg ville nok sætte dem som master i det tilfælde således at man kan rive data ud af den bedst muligt.
Men det tyder på at din harddisk ikke bliver registreret - hvilket normalt er en jumper setting.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-05-08 13:49

Betyder det at du også har den gamle HD tilsluttet USB. Jeg ville nok have sat den gamle i en PC'er som slave og så overføre til den nye USB disk.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-05-08 14:01

Citat
Disken skal være jumpet som MASTER
Tyder lidt på at dine jumpers evt er sat forkert.
Jeg ville nok sætte dem som master i det tilfælde således at man kan rive data ud af den bedst muligt.
Men det tyder på at din harddisk ikke bliver registreret - hvilket normalt er en jumper setting.

Hej, tak for jeres svar, men jeg beklager meget, at jeg ikke forstår det, og derfor ikke véd, hvad jeg skal gøre. Jeg spurgte mig for i Computer City og købte en Sandberg, hev HD ud, da der kun fandtes et diskettedrev og ingen CD-brænder eller USB i den PC fra 1992. Jeg fulgte brugsanvisningen hos Sandberg og kan kun høre at motoren starter op, selv når USB-stikket er sat i. Er det mit interfase, der er forkert?
Jeg har desværre ikke erfaringer med denne procedure.
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-05-08 14:15

Sæt den gamle HD i den nye PC som slave, den nye som USB, så burde din HD kunne ses i stifinder, og så kan du derfra overføre til din USB disk

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 14-05-08 14:28

google det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-08 14:46

En USB HD skal være sat som master.
For enden af harddisken mellem strømstikket og det brede datastik sidder der en eller to jumpere.

FLADTDATASTIK ::::: STRØMSTIK og på de pinde sidder en lille jumper.

Hvis den harddisk har siddet alene i computeren så er den allerede sat som master.
(men det er ikke helt sikkert for den kan også være sat som CS)
På toppen af harddisken plejer der at være en anvisning på at sætte jumperen.

Du har vel sat strømforsyningen til og tændt (for USB kan ikke trække en gammel harddisk)

Du skal ikke opgive endnu.

Ps. du har vel ikke en anden gammel harddisk du kan prøve med.

Senere kan vi måske prøve med lette klask med den glatte flade ned mod en bordplade med en avis i mellem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-08 14:59

Jeg fandt lige en gammel Caviar harddisk, og jeg håber at den passer med din.

FLADDATASTIK :::I: STRØM .......... sat som SLave

FLADDATASTIK ::-: STRØM .............sat som MAster og som alene harddisk (denne skal du bruge)

FLADDATASTIK ::I:: STRØM ........sat som MAster ( der er også en slave harddisk)

o o ---- o
o o o o o
stregerne er en jumper som dækker to ben.

Spørg hvis det virker forvirrende.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-05-08 17:08

Tak, Eyvind. Nu har jeg forsøgt alle kombinationer med det interfase som fulgte med Sandberg og håber at jeg har forstået dig ret. Det har virket på en anden HC, men på denne går motoren bare i gang et lille øjeblik uden at trække harddisken med, og så standser motoren.

Jeg håber, at jeg har forstået det ret. Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-05-08 18:11

Hej steenfibiger

jeg håber, at du har USB 2.0 på din PC.

Iflg. Sandberg's hjemmeside, skal der benyttes USB 2.0
http://upload-it.dk/sandberg_usb_all_in_1_hard_disk_link-p-222.html

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-05-08 18:18

Ok, jeg var måske lidt hurtig

http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43
Iflg. hjemmesiden er der ikke angivet krav til, at det skal være USB 2.0 - til gengæld kræves der mulighed for USB stik og umiddelbart kræves også følgende operativsystem XP, 2000 eller Vista.
Kan din PC opfylde disse krav.

Og så det helt simple, har du tilsluttet den medfølgende strømforsyning?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-08 18:39

Lad os lige høre hvad for styresystem kører du med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-08 18:41

Og for at slå det helt fast.

1: Du skal sætte den lille jumper til Master
2: Monter den i boksen
3: Sæt usb i pcen og strøm til hd boksen
4: Hvis ikke den optræder i Denne Computer er der ikke tilsluttet korrekt
5: Højreklik evt. på Denne Computer - Vælg Administrer i menuen - Diskhåndtering - Der skulle den gerne være vist

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-08 19:13

http://files.sandberg.it/support/manual/133-43%20Manual%20Nordic%20220607.pdf

Du SKAL tilslutte extern strømadaptor til det røde usb stik

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-05-08 20:09

Tak til alle der har svaret mig: Konklussion det virker stadig ikke!
Jeg har USB 2.0 på min PC
Jeg har XP på min PC
Jeg har tilsluttet strømmen
Hvad betyder det, at det lilel jumper skal stilles til Master?
Den er monteret i boksen.
USB er sat i PC og der er sat strøm til HD-boksen
Den tilsluttede harddisk optræder ikke i Denne Computer uanset hvordan HD er tilsluttet!
Den er ikke vist i diskhåndtering!
Der er et sort og et rødt USB stik i Sandberg. Skal jeg virkelig sætte strøm til det røde USB-stik? Hvordan gør jeg det?
Jeg forstår måske endu ikke rigtigt, hvad en jumper er?????????????????????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-08 20:40

Jeg har en mage til og prøver lige at lave et billede af opstillingen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-08 20:45

En jumper er den lille brik der sidder bag på harddisken imellem strømkablet og datakablet. Den sidder ned over to små stikben og bestemmer hvordan harddisken sklal figurere. Om den skal sidde som Master - Slave - CS (cable select) For at fungere til det datalink kabel du har købt skal jumperen sidde over de stikben der hedder Master. Du kan se det på illustrationen der er på harddisken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-08 21:28

Her er opstilling med kabler.
http://Billedeupload.dk/showpic-2068.jpg

Dataklodsen kan ikke sættes forkert (styrehak)
Strømstikket fra tansformatoren sættes i harddisken
Den sorte USB sætte i computerens USB
Tænd for strømmen til harddisken harddisken (kontakten skubbes frem mod harddisken)

Jumperen kan ses her:
http://Billedeupload.dk/showpic-2070.jpg
Den er afprøvet i flere stillinger

Sådan bør det se ud når den er startet.
http://Billedeupload.dk/showpic-2071.jpg

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-05-08 09:13

Nu har jeg forstået, at jeg mangler en jumper, som jeg vil prøve at skaffe inden jeg går videre!
Tak for al jeres assistance!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-05-08 17:45

Flot illustreret Eyvind. Det er da ikke til at tage fejl af. Eneste er at det ikke er givet at jumperen akkurat skal sidde som på billedet fra Eyvind. Den skal placeres iht din harddisks Master indstilling

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-08 18:51

Ja - og i øvrigt viste den sig med forskeolige placeringer.
Men der er noget defekt ved den HD som indeholder et diacnoseværktøj til en compaq.
Ikke alle Compaq har indbygget bios -styring, men så ligger det på harddisken.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-05-08 18:59

Jeg har ikke fået en jumper endnu, hav tålmodighed! Tak for alle svar

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-08 19:05

En computernørd har sådan en og vil gerne forære dig den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-05-08 19:06

Ja hvor mange vil du have, En håndfuld måske. (hvem sagde computernørd)

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-05-08 13:20

Desværre hjælper det ikke med jumperen. Harddisken starter ganske simpelt slet ikke op! Jeg hører, at motoren går i gang, og afbrydes så igen, da harddisken ikke går igang. Der er nok ikke så mete at gøre ved det? Jeg ahr haft en til at hjælpe mig, og han siger, at der ikke er noget at gøre for at få harddisken igang. Vi har også prøvet at banke på den!
Tak for al hjeres hjælp, hvis nogen fortsat har en god idé hører jeg gerne om den!
God weekend
Steen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-05-08 15:03

Kan du overhovedet se disken i BIOS under opstart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-08 15:09

Jeg har ikke prøvet "fryserfidusen", men har hørt om den.

Læg HD i indfrysningsrummet i 15 min pakket i plast.
Og så prøve at starte den op i kold tilstand.

Men jeg har kun hørt om det

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-05-08 16:21

Den er nok gået til de evige pc marker den hd.

Har også hørt om og afprøvet frysemetoden dog uden held.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-05-08 17:23

Eyvind

Sikke flotte billeder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-08 19:53

Det er mit nye legetøj - Ixus 950 IS

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-05-08 18:17

Takker igen for svar og jeg forsøger at svare:
Jeg kan overhovedet ikke se BIOS under opstart. Det lykkedes på en anden gammel HD jeg har, og som jeg har fået kopieret på denne metode.
Jeg vil prøve fryserfidusen! Tak

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 250 point
Dato : 17-05-08 23:12

Hvis nu du også havde en ubuntu live CD - som tit kan kigge bedre på harddiske end Windows.
Så var det måske muligt at læse/kopiere data over på en anden harddisk i en mappe du har lavet i forvejen. Hvis din harddisk er til at "snakke med" vil ubuntu normalt kunne se det.
(Men hvis det er mekanisk fejl - er ubuntu ikke til megen hjælp)

Her er en anvisning på at bruge ubuntu live CD
vejledningen er under udarbejdelse men kan godt bruges.

Fra dette spørgsmål: http://www.kandu.dk/spg121436.aspx

Citat
Rettelse:

UBUNTU er et af de gratis Linux styresytemer som kan bruges direkte fra CD.
Jeg syntes det er nemt at bruge og installere.

Ubuntu live og installation.

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Og denne er den nyeste >> Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition<< (ny hvert ½ år)
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

ISO-filen du nu har hentet, skal brændes på CD som image.

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Citat
Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php

Nu har du en boot-CD som kan bruges til flere ting.

Ubuntu kan køre fra CD skuffen uden at instalere
Du kan surfe på nettet med Firefox browseren, den har normalt automatisk fundet dit netkort
Du kan bruge Open Office (ligner Microsoft Office og kan åbne MS Office filer og gemme i Windows format)

Og du kan:
Hente filer i beskadigede windows installationer
Installere ubuntu på harddisk
Lave partitioner

Begynd med at køre ubuntu i livetilstand
Start comp med ubuntu CD lagt i.
(det kræver at bios er sat til at boote fra CD, men det er de fleste sat til)

Vælg sprog (dansk) med " F2 "
Tryk enter
Vælg "start ubuntu eller installer ubuntu"
Tryk enter
.......................( den installeres ikke før senere når/hvis du bestemmer det)

Nu undersøger den computeren og det kan tage lidt tid.

Når den er rullet ind på plads vil du se et skrive bord med hjælpetekster når du peger.

Inden du klikker på Install som ligger på ubuntu-skrivebordet, er det en god idé lige at prøve dit internet og netværk af - for ikke alle stationære og bærbare computeres netkort/wireless adapter kan håndteres uden videre af ubuntu

Du kan rette på partitionerne sådan
System > administrer > gnome partition editor
Partitions editor er ikke legetøj...............men spørg bare.

Ved installation og hentning af opdatering ændres ubuntu til Dansk

En god hjælp kan du bl.a. få her: www.ubuntudanmark.dk
Der er også en del Linux og ubuntu brugere her på Kandu

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-05-08 16:15

Tak igen Eyvind for dit lange svar. Jeg har haft en ekspert til at se på min HD, og han siger, at controleren starter ikke, og at der derfor ikke er noget at gøre. Mine data er tilsyneladende tabt for bestandigt!
Det er trist, men sådan er det måske??????????????????????????????????

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-05-08 10:17

Jeg forstår på de manglende kommentar på min sidste besked, at der ikke er nogen hjælp at hente til at få data ud af min HD!?
Men tak for alle jeres tidligere fortsøg på at hjælpe mig!

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-05-08 09:40

Tak, Eyvind, for dine mange forsøg på at hjælpe min HD i gang. Jeg har forstået at mine data er gået tabt for altid, og at der ikke findes nogen måder at få dem up på!