/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu startvejledning
Fra : Eyvind
Vist : 1062 gange
20 point
Dato : 16-05-08 16:49

Tråden her handler om at lave en god vejledning til førstegangsbrugere af det gratis styresystem.
ubuntu er et live styresystem på CD lige til at afprøve, uden installation.

Alle ubuntu indlæg er velkomne - også negative.
Spørgsmål om installation/kørsel med ubuntu kan lægges i tråden.

Her er den gamle vejledning som skal friskes lidt op.

Citat
UBUNTU er et af de gratis Linux styresytemer som kan bruges direkte fra CD.
Jeg syntes det er nemt at bruge og installere.

Ubuntu live og installation.

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Og denne er den nyeste >>Ubuntu 7.04 - Supported to 2008<< (kan altid bruges efter 2008 )
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

Filen du nu har hentet, skal brændes på en CD som ISO.image

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php

Nu har du en boot-CD som kan bruges til flere ting.

Ubuntu kan køre fra CD skuffen uden at instalere
Du kan surfe på nettet med Firefox browseren, den har normalt automatisk fundet dit netkort
Du kan bruge Open Office (ligner Microsoft Office og kan åbne MS Office filer og gemme i Windows format)

Og du kan:
Hente filer i beskadigede windows installationer
Installere ubuntu på harddisk
Lave partitioner

Begynd med at køre ubuntu i livetilstand
Start comp med ubuntu CD lagt i.
(det kræver at bios er sat til at boote fra CD, men det er de fleste sat til)

Vælg sprog (dansk) med " F2 "
Tryk enter
Vælg "start ubuntu eller installer ubuntu"
Tryk enter
.......................( den installeres ikke før senere når/hvis du bestemmer det)

Nu undersøger den computeren og det kan tage lidt tid.

Når den er rullet ind på plads vil du se et skrive bord med hjælpetekster når du peger.

Inden du klikker på Install som ligger på ubuntu-skrivebordet, er det en god idé lige at prøve dit internet og netværk af - for ikke alle stationære og bærbare computeres netkort/wireless adapter kan håndteres uden videre af ubuntu

Du kan rette på partitionerne sådan
System > administrer > gnome partition editor
Partitions editor er ikke legetøj...............men spørg bare.

Ved installation og hentning af opdatering ændres ubuntu til Dansk

En god hjælp kan du bl.a. få her: www.ubuntudanmark.dk
Der er også en del Linux og ubuntu brugere her på Kandu.

Eyvind.

Desværre holder jeg ikke selv på , så meget i denne tråd. Mit computerrum skal bygges lidt om.
(hovedrengøring)

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-05-08 16:52

jeg vil gerne høre lidt mere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-08 16:55

Ok - men først skal vejledningen ændres lidt - og så afprøves i det virkelige liv.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-05-08 17:00

jeg har en gl bærbar jeg ikke bruger,
15 GB og 128 Ram, vil den kunne bruges til Ubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-08 17:09

Det er ikke sikkert.
Jeg har den sidste nye udgave kørende på en gammel Armada med 600 Mhz 384 MB ram

Men den anden Armada 400 Mhz og 64 Mb ram kan ikke køre ubuntu.

Så jeg tvivler, men der sker ikke noget ved at prøve ubuntu i live tilstand.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-05-08 17:22

i øjeblikket kører comp. med Win XP Pro

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-08 17:36

Den nyeste må hedde 8.0.4 (fra samme link)

Guiden er her - skal blot oversættes

http://news.softpedia.com/news/How-to-Install-Ubuntu-7-04-Windows-User-P-O-V-52973.shtml

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-05-08 18:08

http://www.google.com/translate_t
jeg har prøvet at oversætte her, jeg syntes at det er rimelig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 18:35

Her er en guide på dansk: http://ubuntu.linuxin.dk/ jeg blander mig mere, senere på aftenen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-08 18:47

Denne fra den første guide syntes jeg ikke er optimal - den kan misforståes...

Citat
Filen du nu har hentet, skal brændes på en CD som ISO.image

Selve ordet ISO.image er nok det springende punkt da det er ISOen man brænder SOM image.... hvorved den bliver til brugbare filer....

Så en omskrivning til f.eks.

ISO-filen du nu har hentet, skal brændes på CD som image.... Eller hvad ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-08 18:50

Den danske guide er NÆSTEN for udførlig - tror den "skræmmer" en del brugere der vil syntes det er for indviklet - og det er det jo ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-08 19:12

Rettelse:

UBUNTU er et af de gratis Linux styresytemer som kan bruges direkte fra CD.
Jeg syntes det er nemt at bruge og installere.

Ubuntu live og installation.

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Og denne er den nyeste >> Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition<< (ny hvert ½ år)
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

ISO-filen du nu har hentet, skal brændes på CD som image.

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Citat
Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php

Nu har du en boot-CD som kan bruges til flere ting.

Ubuntu kan køre fra CD skuffen uden at instalere
Du kan surfe på nettet med Firefox browseren, den har normalt automatisk fundet dit netkort
Du kan bruge Open Office (ligner Microsoft Office og kan åbne MS Office filer og gemme i Windows format)

Og du kan:
Hente filer i beskadigede windows installationer
Installere ubuntu på harddisk
Lave partitioner

Begynd med at køre ubuntu i livetilstand
Start comp med ubuntu CD lagt i.
(det kræver at bios er sat til at boote fra CD, men det er de fleste sat til)

Vælg sprog (dansk) med " F2 "
Tryk enter
Vælg "start ubuntu eller installer ubuntu"
Tryk enter
.......................( den installeres ikke før senere når/hvis du bestemmer det)

Nu undersøger den computeren og det kan tage lidt tid.

Når den er rullet ind på plads vil du se et skrive bord med hjælpetekster når du peger.

Inden du klikker på Install som ligger på ubuntu-skrivebordet, er det en god idé lige at prøve dit internet og netværk af - for ikke alle stationære og bærbare computeres netkort/wireless adapter kan håndteres uden videre af ubuntu

Du kan rette på partitionerne sådan
System > administrer > gnome partition editor
Partitions editor er ikke legetøj...............men spørg bare.

Ved installation og hentning af opdatering ændres ubuntu til Dansk

En god hjælp kan du bl.a. få her: www.ubuntudanmark.dk
Der er også en del Linux og ubuntu brugere her på Kandu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-08 19:25

NÆSTEN for udførlig >>>>>>>>>>
Det er faktisk derfor den bliver kogt ned til "uden omsvøb".

ferik - min Compaq er på (huskede forkert) 131 Mhz og 82 Mb og kan kun køre win 2000
Jeg har lige prøvet.......................kan ikke køre ubuntu.

Men når du har XP på din kan den måske godt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 19:41
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 19:58

Jeg er ved at hente nyeste Ubuntu 8.04 lige nu, 1 time og 34 minutter tilbage, den bliver installeret senere i aften, i øjeblikket har jeg Linux Mandriva men den kan jeg ikke få til at køre som jeg gerne vil, Ubuntu kender jeg så jeg sletter Mandriva partionen og installerer Ubuntu 8.04 når den kommer hjem, CDen bliver brændt med Active ISO Burner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 22:12

Ubuntu 8.04 er nu hentet og brændt perfekt den gik et par CDer før jeg overgav mig og brugte Ashampoo brænder programmet, fik i løst brænder problemet hos Easy-Note ?
Når jeg har fået min tiltrængte kaffe, går jeg i gang med at køre Ubuntu live og senere installere, jeg vil holde jer orienteret om hvordan jeg gør og hvad jeg oplever undervejs

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 23:42

Så er Ubuntu live på og jeg er her med nyeste Firefox version 3.0b5, Ubuntu startede fint på computeren, siden med sprogvalg poppede automatisk op, der plejer jeg at skulle trykke på F2, selve indlæsningen tog lidt tid, det bliver hurtigere når Ubuntu starter fra harddisken og ikke fra CDen, jeg valgte Dansk sprog men som sædvanlig er det noget julekalendersk engelsk/dansk på live CDen, også det rettes når den bliver installeret og opdateret,i mine mapper i Windows partionen (NTFS) kan jeg kommer til at tilføje eller slette filer uden problemer, det samme gælder selvfølgelig på den anden indbyggede harddisk (FAT32) jeg kigger mig lidt omkring, men venter med at installere Ubuntu til en gang i morgen, jeg er lidt spændt på om jeg skal formatere først, det er den partion som Mandriva ligger på og som skal slettes jeg mener, eller Ubuntu installationen kan gøre det undervejs, GParted partions editor er på live CDen, så måske sletter jeg Mandriva partionen først, for at have en hel ren partion til Ubuntu, vi ses i morgen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 23:46

Rulle hjulet og side knapperne på min Logitech mus virker ikke med Ubuntu live, det gjorde de heller ikke med den tidligere distubition af Ubuntu, men det kan løses, jeg kan bare ikke huske hvordan, lige nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 23:55

Nu er jeg på fra Windows XP igen, da jeg ville slukke Ubuntu, klikkede jeg på den røde stop knap oppe til højre, klikkede på Shut down, Ubnutu stoppede og skubbede CDen ud og bad mig fjerne Cd og lukke skuffen, så skulle jeg trykke en tast, derefter slukkede computeren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-08 09:39

O.V.N. >
Hvor er den korte præcise vejledning til brænding når man ikke har Nero.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-08 12:11

Citat
den gik et par CDer før jeg overgav mig og brugte Ashampoo brænder programmet
jeg fik brændt næsen i spørgsmålet fra Easy-Note så den regner jeg med at du laver nu skal spørgsmålet snart have et tilskud af nye point, så nye interesserede kan se at du er her

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-05-08 15:45

Hej, jeg har en gl. bærbar Amilo 7300, XP var indlagt, har nu nulstillet hhd. med killdisk,
har også fået lagt Ubuntu på cd, prøver at installere ubuntu på Amiloen,
men noget er galt, den er begyndt at lægge den ind, men den kører med filer i en uendelighed,
der står SQASHFS og ERROR, og ready failed, hvordan løses dette problem?
Har brugt det tidligere nævnte bærnderprogram.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-08 15:52

Det bedste er at køre ubuntu i live tilstand. (den øverste mulighed)
Er det 7.10 bør du også indstille VGA opløsningen i opstarten (F4 tror jeg nok)

Det kan være at den leder efter noget nødvendigt som måske ikke er tilstede i din comp.
En gammel Compaq Armada måtte give op, da jeg forsøgte.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-05-08 16:04

Min Amilo er på 1.5GHZ 256 MB ram.

Jeg har ikke kørt den live, men den har kunnet køre XP home edition, lidt langsomt,
men den kørte, Ubuntu skulle ikke kræve de store resourccer.

Den køre stadigvæk, den scanner måske compen, den er nået op på 4000,
det er nok sektorer, eller er det?
VGA opløsningen kan man vel gøre senere?

Eller det er måske brændingen der ikke er korrekt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-08 16:43

På min 600 Mhz 382 mB ram ruller den næsten ind med det samme.
Så det bør den også på din.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-05-08 16:53

Jeg lader Amiloen køre færdig, men vender tilbage, det bliver nok først imorgen søndag.

Har tidligere prøvet Linux Ubuntu, men det var en anden version,
nu er Linux styresystemer blevet mere aktuelle, lad mig mig bare nævne Vista,
noget skidt, har den på en stationær samt bærbar, begge af mærket Medion,
de køre dog rimelig godt,
og så lige en anden stationær med XP opdateret til SP 3, til orientering

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-08 23:20

tadeo >
Udgave 8.04 er nok den stærkeste med hensyn til hardware.
Men jeg foretrækker 7.10 som ikke har FireFox 3 i beta udgave (som dog nok snart opdateres)

Men der er altså et eller andet galt når den arbejder så meget.
Har du lavet installation fra start eller har du kørt live først

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-08 01:17

Til jer som vil installere Ubuntu for første gang og er lidt skeptiske, metoden her giver mulighed at vælge mellem Ubuntu og Windows XP (anbefales) dual boot som det kaldes på fagsprog, se med her, klik på fuldskærm for bedre at følge med: http://www.youtube.com/watch?v=oVOsHrYF9XI&feature=related

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 10 point
Dato : 18-05-08 01:22

Husk at rydde op i din Windows først og defragmentere, det giver færre problemer, Windows vil nemlig protestere og kontrolere disken første gang den skal startes efter at i har indskrænket partionen på harddisken.
Eyvind Firefox 3 er virkelig lækker, den behøver du ikke være bang for, jeg har haft Firefox 3 siden den var Beta2 nu er den Beta 5 og næsten færdig til præsentation for alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-08 10:18

Jeg er ikke bange for den.............men hunde ræd.
Jeg kan ikke huske hvad den lavede..............men drillede mig det gjorde den altså.
Jeg har ellers altid været glad for Firefox. - og det bliver jeg nok igen.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-08 10:27

Jeg accepterer lige svaret for kunne hoppe ud af tråden, da mit computerrum nu går en kummerlig tilværelse i møde .................. hovedrengøring.
Alle er velkomne til at fortsætte - men jeg får ikke flere mails til at fylde op i postkassen.
Jeg vender tilbage senere.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Easy-Note

Dato : 18-05-08 10:47

Da jeg ENDELIG fandt ud af at brænde en ISO fil
virkede både 8.04 & 7.10 på Vista.

(Har ikke installeret kun kigget)

De er begge flotte!

På en æld-gammel (sikkert defekt!) bærbar XP kunne jeg starte CPen, men ikke andet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-08 10:49

Citat
Alle er velkomne til at fortsætte
så burde du have ladet tråden køre, den kunne vi have fået endnu mere ud af, det er ikke sikkert at der er nogen som lader sig friste af et lukket/accepteret spørgsmål

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-08 10:55

Easy-Note du udtrykker dig stadig forkert Linux har intet med Vista at gøre, 7.10 og 8.04 er ligeglade med hvilken styresystem der er i forvejen og sletter den gerne så du kun har Ubuntu, om din gamle computer, kopieret fra dit spørgsmål: Hvis den ældgamle computer kan køre XP, så JA ellers skal du nok se dig om efter alternativer, Dam Small Linux - Puppy Linux - Xubuntu stiller heller ikke så store krav: http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/8.04/release/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-08 20:33

Ok - O.V.N. - selvfølgelig skulle tråden da bare have været åben endnu.
Men jeg har været på en græsk ferieø Skiathos i 14 dage og ville ikke sådan lige fortælle at mit hus står tomt i så lang tid.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-08 01:12

Citat
jeg har været på en græsk ferieø Skiathos i 14 dage
det har du slet ikke fået lov til næste gang har du at spørge pænt om lov til at holde ferie fra Kandu Ubuntu 8.04 er blevet endnu nemmere at installere og bruge, måske der skal skrives et tip om installerering og så med Firefox 3 for fuld musik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-08 09:12

Jammen den firefox er med 3 beta og den drillede mig lidt.
Jeg har sendt min stationære comp ud i cyperspace.
Min gamle bærbare Compaq fungerer med en 19" som skærm.
Jeg er ved at zoome mig ind til en ny bærbar med løse harddiske og så kommer ubuntu 7.10 ell. 8.04 ind på en af dem.
Det bliver nok en Dell inspiron 1525 som har nem udtagelig harddisk.
Så jeg ligger lidt underdrejet lige nu mht. computere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-08 09:14

Den færdige FF3 version skulle udkomme den 17 juni.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-08 09:14

Ps. Der findes en højere myndighed end Kandu.........................skulle jeg hilse og sige.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-08 09:17
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-08 11:04

Ja glæd dig, jeg mail med følgende indhold her til morgen
Citat
Mark your calendar, wrap a ribbon around your finger or write a little sticky yellow note. Download Day will start on June 17, 2008.
jeg fatter simpelhen ikke at du gider have besværet med at skifte harddisk, du kan sagtens have flere styresystemer på en harddisk og så vælge under starter, hvilken af dem du vil bruge