/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Touchpad
Fra : marhel
Vist : 3690 gange
200 point
Dato : 12-05-08 16:55

Hej med jer.

Jeg har lige fået en bærbar (Acer 5310).

Min spørgsmål er angående touchpad'en. Da jeg fik den bærbare gik jeg ind og ændrede i indstillingerne, så man ikke kunne dobbeltklikke på selve touchpaden, kun på museknapperne.

Nu er de indstillinger bare væk, og når jeg forsøger at ændre dem igen, kan jeg ikke finde touchpaden længere. Når jeg går under kontrolpanel > mus > så siger den at jeg har en almindelig mus indstillet og jeg kan således ikke ændre på indstillingerne.. Hvordan ændrer jeg så på det?

Håber det var bare en lille smule forståeligt...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 17:07

Jeg stiller også min touchpad på den måde.
Det kan være at ikonet [firkantet] ligger nede ved uret.
På min gamle Compaq har jeg installeret det lille program.

Du kan evt. søge på programmet.
Start > søg > filer osv >touchpad

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 18:57

Det hjælper ikke når jeg søger, den kan stadig ikke finde touchpaden.

Ikonet ligger heller ikke ved uret længere.

Det er som om at det nærmest er "forsvundet".

Hvilket program var det du installerede, måske er det vejen frem?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 19:32

Jeg mener at det er denne jeg har lagt ind i min Compaq Armada E500
http://www.synaptics.com/support/drive.cfm

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 19:50

Har hentet en driver og oplysningerne er "kommet frem" igen nu.

Men når jeg så går ind i indstillingerne står der at jeg har en hjulmus på PS/ 2 Port installeret, og jeg har således ikke muligheden for at fravælge "tapning" på touchpaden... Nogen ideer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 20:00

Har du synaptics pegeredskab nede ved uret.
H-klik og vælg pegeegenskaber
Den fortæller at du har en hjulmus
enhedsindstillinger
vælg synaptic.................
indstillinger
Nu er du i mulighedernes land (forhåbentlig)
så vælg den der hedder slag hvor du kan slå det fra
eller længere nede i følsomhed.

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 20:05

Så langt så godt, men når jeg så går ind i enhedsindstilling kan jeg slet ikke vælge synaptics, kun hjulmus...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 20:10

prøv lige en genstart.
For når du har programmet inde bør den også kunne ses i enhedsindstilling

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 20:17

Har lige genstartet, det hjælper desværre ikke, der er stadig kun en mus at vælge under enhedsindstilling.

Det er altså lidt mækeligt, har ikke haft andre mus installeret, og bruger jo synaptics netop nu...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 20:39

Mon den er deaktiveret - evt. med [Fn] + en anden tast

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 20:43

h-klik nede på synaptic pegeredskab > vælg tilbehør > trykgraf

Jeg ved ikke hvad den skal bruges til - men bar om du også har den til rådighed

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 20:51

Når jeg prøver at aktivere trykgraf, hvad end det er, så siges der: Beklager, men dette program kræver en Synaptics Touchpad og en driver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 21:04

Ok - det har du så ikke.
Så er det program kun til Compaq eller andre med den touchpad....................sorry

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 21:20
Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 21:20

Men spørgsmålet gik jo på, hvordan jeg kunne finde indstillingerne til touchpaden igen... så jeg kunne slå "tappe" fra..

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 21:26

Åh, sorry, så ikke at du havde lagt linksene ind..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 21:27

Der er også muligheden at sætte comp tilbage til før den forsvandt.
med gendannelsespunkt.
Klik på Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Systemgendannelse
og find en dato der er fremhævet og vælg den.

Man kan fortryde gendannelse.

Filer / dokumenter / billeder forsvinder ikke ved gendannelse - kun de installerede programmer som er installeret efter et gendannelsespunkt.

Computeren laver selv et gendannelsespunkt ved installation af programmer.

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 21:32

Du snakkede tidlige om man kunne være kommet til at deaktivere den gennem Fn + en andet tast..
Hvor kan jeg finde ud af om det er det jeg har gjort?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 21:46

Jeg har prøvet at lede på mit eget tastatur.............men kan ikke se nogen tast med en tegning der ligner noget touchpad.

Måske har du en manual hvor det står.

For du har vel ikke været inde i bios og "rode"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 21:50

h-klik på denne comp > egenskaber > hardware > enhedshåndtering > den kunne ligge under mus / pegeenheder

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 22:21

Nå..

Systemgendannelse virkede ikke.

Jeg trykkede på et tidspunkt F2 under opstart og kom nd i nogle indstillinger, men ændrede ikke på noget, tryjjede bare save and exit.

Jeg kan ikke finde touchpaden under enhedshåndtering.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 12-05-08 22:29

Ja så er der muligheden for en "genoprettelse" .................men så bliver den som en helt ny.
Nogle comp genopretter kun selve C: drevet og lader D: være med data/filer/osv
Men det veed jeg ikke om din gør.
Genoprettelse er en tast der skal trykkes på lige i starten.

Jeg kender ikke din Acer og kan ikke råde om genoprettelse.

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 12-05-08 22:34

Ok, tak for hjælpen. Tror bare jeg prøver at skrive til Acer. For det er jo lidt mærkeligt at touchpaden duer, men at jeg ikke kan finde indstillingerne.

Det er som om computeren siger at touch ikke er der, selvom den er...

fandt også Fn+ genvejen, men det hjalp ikke. Touchpaden var jo slået til i forvejen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 22:36

Ok - god idé med at kontakte Acer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-08 00:44

Jeg blev nysgerrig da jeg læste dit spørgsmål, det samme skete for en Acer TravelMate med Vista Prremium Home, som jeg holder vedlige, det skete da der blev tilsluttet en anden mus, problemet blev løst ved at geninstallere driver til touchpad, nu er den vist nede ved uret igen: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5310.html Aspire er den eneste som jeg kan se har nummeret 5310, hvis du har Vista, så er det bare at klikke på rulle menuen der hvor der står Drivers and Utities gå ned og klik på Touch Pad Driver, så hentes driveren den installerer du ved at højre klikke og køre som administrator, genstart computeren og du har sandsynligvis Synaptics ved uret igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-08 09:31

Sig mig en gang O.V.N. - har i ikke noget der hedder pause på det natarbejde - så du kunne hjælpe lidt tidligere på aftenen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-08 11:40

Jo vist har vi pauser, men ingen internet og det er jo slet ikke sikker at metoden virker her

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-08 14:46

Ok - og ja lad os håbe at det virker.
Min føleplade kan heller ikke "klikke" og jeg bruger kun de to taster eller den mus jeg har sat til.

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 13-05-08 15:18

Nu er synaptics ved uret igen, men det var det jo også før. Bliver lidt i tvivl om jeg forklarer mig tydeligt nok, så prøver lige igen.

Min touchpad virker og jeg kan godt tappe på den.
Synaptics ikonet ligger ved uret.

MEN... når jeg går ind i: pegeredskab egenskaber, så står der at jeg har en almindelig mus tilsluttet og ikke en touchpad. Jeg har aldrig haft en anden mus tilsluttet.

Jeg kan derfor ikke ændre på instillingerne for touchpaden.

Det hele handler om at jeg vil slå "tappe" fra...

Spørg endelig hvis det ikke er forståeligt.

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 13-05-08 15:31

Har lige snakket med Acer, de havde heller ingen løsning på problemet. De anbefalede enten at leve med problemet eller lave en recovery...

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 13-05-08 15:39

Eller genoprettelse som du tidligere skrev om Eyvind.

er det dumt at genoprette. Fik først computeren i lørdags, så har kun installeret et par enkelte programmer på den, så det ville ikke være det store arbejde at geninstallere.

Men kan jeg komme til at ødelægge noget?
Vista var installeret på computeren i forvejen har det nogen betydning, jeg kan jo ikke sætte nogen cd i...

Så et svar: genoprette eller leve med fejlen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-08 17:03

Det er svært at råde.
Men her er lige et par spørgsmål:

1. Den nye computer var færdiginstalleret da du fik den
2. Den nye computer installerede sig selv (og det tog lidt tid)
3. Du har fået driver/og program CD med.
4. Du har ingen CD som fulgte med comp.
5. Der står en tekst nede på skærmen lige når du starter.
6. Teksten fortæller om genoprettelse
7. Hvad står der på teksten.
8. Har du ikke et gendannelsespunkt fra før du ændrede din tuchpad eller fra netop da du ændrede.
9. Har du været inde i gendannelses kalenderen og kigge.

Gendannelsespunkt er gendannelse af indstillinger i styresystemet.
Genoprettelse er det samme som en ny installation (filer/dokumenter kan forsvinde)
Genoprettelse findes i flere udgaver bl.a.
a. kun styresystemet (incl. programmer)
b. hele computeren
Ps. Du bør kun benytte genoprettelse med den metode som Acer anbefaler.

Advarsel:
Forsøg ikke selv at installere fra en tilfældig Windows CD/DVD

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 13-05-08 19:21

Lavede en genoprettelse, det var ret simpelt beskrevet i manualen.

Så nu virker alt...

Men ellers tak for al din hjælp Eyvind, det var meget pænt af dig!

Godkendelse af svar
Fra : marhel

Dato : 13-05-08 19:22

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-08 20:04

OK -