/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Brede fælge.
Fra : brinkland
Vist : 1965 gange
100 point
Dato : 02-05-08 23:50

Hej

Jeg har 14" fælge på bilen.
Kunne egentlig godt tænke mig at høre, hvad det giver at have brede fælge på bilen.
Udover det ser rigtig godt ud.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-05-08 00:04

Citat
hvad det giver at have brede fælge på bilen

Muligvis bøde eller/indkaldelse til syn, såfremt de er for brede i forhold til hvad fabrikanten har foreskrevet til den eksakte bilmodel.

Derudover dårligere vejgreb og dårligere køreegenskaber.

Og et 10-15 % større brændstofforbrug

Og tilsvarende effekttab på ydeevnen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-05-08 00:05

Større benzinforbrug, bedre vejgreb i tørt vejr, modsat i vådt.
Hvis du monterer lavprofil så bliver den hårdere at køre i altså bump og huller mærkes mere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-05-08 01:24

Citat
Derudover dårligere vejgreb og dårligere køreegenskabe
du skulle have tilføjet: I glat føre, om sommeren er der bedre vejgreb og bedre køre egenskaber, men husk at brede dæk aquaplaner selvfølgelig nemmere end smalle

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 03-05-08 03:34

Brede/lavprofil er meget dyre end alm ballondæk.

+++ bedre køreegenskaber (Ved større bredde). Ser jo pænt ud i forhold til kedelige stålfælge med ballondæk. Og så kan du jo bruge de gamle som vinterdæk. Så holder de dobbelt så lang tid.

---- Dårliger trækkraft, Større forbrug af brandstof, lidt dyre dæk.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-05-08 07:51

Det er ikke smart at bruge de gamle dæk som vinterdæk, køb rigtige vinterdæk.
Ellers tror jeg ikke der er noget jeg ikke har skrevet.

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 03-05-08 09:16

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-05-08 10:48

Udover at det ser ”rigtig godt ud”
nævner du intet om hvilke fælge/dæk det drejer sig om, ?
det er naturligvis også ligegyldigt, så længe det ”bare” skal se godt ud.

det er noget helt andet, hvis det også skal ha’ en gavnlig effekt,
så er det absolut ikke ligegyldig hvilke dæk/fælge du monterer

meningen med alufælge, er at de, ”engang i sin tid” var temmelig dyre,
da de blev ”drejet” i en drejebænk,
dvs. at de var 100% runde, i forhold til boltehullerne,..
samtidig var alt unødig materiale ”drejet” væk,
de to ting tilsammen betød at du stod med en fælg, der var RUND
+ den havde LAVEST mulig VÆGT,

det betød at hjulet + ophæng, drivaksler mm. fik en lavere uaffjedret vægt.
og det er det der giver bedre køreegenskaber,
fordi hjulet hurtigere får kontakt med vejen, når du kører over ujævnheder,
(jo længere tids vejkontakt, jo bedre køreegenskaber)
(på flere biler har man f.eks. flyttet bremseskiverne ind mod midten
af bilen, for at lette vægten, + bladfjedrene er erstattet af de lettere spiralfjedre)

Samtidig har en RUND fælg bedre vejkontakt,
og det har faktisk stor indflydelse på køre og bremseegenskaber,
(det er ikke ualmindelig at en stålfælg, er mere rund end en billig alu. fælg)

prøv engang at løfte din bil, og drej et af hjulene rundt,…
det er ikke ualmindeligt at dæk/fælg ”hopper” op til ½ - 1 cm. !!
hvis du så f.eks kører med god fart, ”danser din bil” rundt på toppene,
det siger næsten sig selv at det giver dårlig vejkontakt/greb,

det er det man i TEORIEN undgår med RUNDE fælge,
brede dæk giver naturligvis større kontakt til vejen,
hvilket igen betyder bedre vejgreb + kortere bremselængde,
(i TEORIEN),…..
fordi et bredere dæk kan sagtens ha’ en dårlig gummiblanding,
der giver dårligere vejgreb, end et smalt,…
der er nemlig STOR forskel på hvilket dæk du monterer,…
nogle dæk er gode til at hænge fast i sving, bremse mm.
mens andre er gode i vådt føre,.. andre er måske gode i kolde temp. osv.
(det er en RIGTIG lang historie)

alt i alt, skal du altså ikke regne med, at når du f.eks. køber 4 ”SMARTE” fælge/dæk,
til 3 – 5.000 kr. hos T.Hansen osv………. at du så bliver bedre ”kørende”
(faktisk kan du risikere det bliver ringere)
men det bliver jo ”smart”,…. hvis du altså ka’ li’ fælgene,..

hvis du vil ha’ noget der virkelig er bedreså skal du op i HELT andre priser,..
og så er fælgen lavet at magnesium, kulfibre o.l. der vejer mindre end alu.

prøv engang at se et formel 1 løb i tv,… så får du et indtryk af hvor vigtigt
dækket er,… (sendes ca. hver anden Søndag)

eller endnu bedre, besøg :
http://www.vmax.dk/article/19775

MVH, EA_HS

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 03-05-08 12:04

Mente de gamle fælge og ikke dæk som skulle bruges til vinterdæk. Sorry

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 04-05-08 09:40

Takker for alle jeres svar.