/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ekstra hd i compaq pc
Fra : Pammie
Vist : 412 gange
100 point
Dato : 02-05-08 18:56

Hej :~
Jeg har sat en ekstra ha i en gammel compaq pc, den gamle står som MA og den nye som SL!
Men maskinen finder den ikke selv, og jeg ved ikke hvordan jeg kommer ind i bios, og finder den der??
Er der en der kan hjælpe?
(pc´en er ikke på nettet)

Pft
Pammie

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 02-05-08 19:04

Er begge harddiske på samme kabel?

Kommentar
Fra : Pammie

Dato : 02-05-08 19:07

Hej Granner01 :-)

Ja, det er de.

Mvh Pammie

Godkendelse af svar
Fra : Pammie

Dato : 02-05-08 19:07

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-08 19:12

Du kan prøve at sætte dem på hver sit kabel.

Jeg har prøvet flere gange at sætte ny harddisk i gamle PC'er og ind imellem vil de ikke finde de nye ha'er. Nogen gange hjælper det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-08 19:13

Hvilket styresystem kører du med?

Kommentar
Fra : Pammie

Dato : 02-05-08 19:21

Den kører på win 98 (ikke en ret stor maskine).
Jeg har pillet diskette drevet ud, men de kabler passer jo ikke!
Ellers er der kun det, som hænger sammen med den anden hd......

Kommentar
Fra : Pammie

Dato : 02-05-08 19:22

Nogle siger man skal ind i bios, og finde hd der?
Men hvordan kommer jeg derind? (virker ikke at trykke f2 el. f8 under opstart)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-08 19:22

Pammie.......................jeg tror ikke du har fået løst dit problem.

Du må gerne blive ved med at spørge så vi kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-08 19:53

Hvis du genstarter maskinen vil der et kort øjeblik stå på skærmen i opstarten, hvordan du kommer ind i bios.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-08 19:55

En harddisk kan sættes som MAster / SLave / CableSelect

2 harddiske på samme kabel
....................(husk lige at begge harddiske skal have to kabler et data og et strøm)
Hvis den en HD er MA skal den ande være SL
Hvis den ene er CS skal den anden også være CS

Din win 98 kan køre med FAT filsystem
Så hvis din ekstra harddisk er FAT 32 eller NTFS - kan win 98 ikke se den.

Vender tilbage i morgen,

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-05-08 21:16

De gamle Skumpak kører tit med CS - cabel select.
Og de fladkabler til CS, jeg har set, mangler en leder fra første til andet stik.
Gambrinus

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-08 21:40

Har du købt din nye harddisk som formateret? Eller skal du selv formatere den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-08 09:24

Her er lige et par spørgsmål:

Som granner siger........er det en ny harddisk du vil sætte til.
Hvad hedder din compaq udover compac
Hvad hedder den oprindelige harddisk eks. maxtor 13.2 GB
Kan du se bag på den harddisk som oprindelig sad der

I er en såkaldt jumper som sidder over to pinde
::I:

Der kan lige over stå MA eller CS

Kommentar
Fra : Pammie

Dato : 03-05-08 12:29

Hej igen :O)

Der har kun siddet 1 stk hd i, indtil nu og den jeg skal sætte i, er en WD.
Aner ikke om den er formateret........
(det er ikke min maskine)
HD 1 sidder som MA og den nye har jeg sat som SL.

Kan ikke se under opstart, at den skriver noget om bios, eller hvad man skal trykke på for at
komme ind i bios´en!?

Compaq´en er fra år 2000 og var dengang en stor maskine.....
Kan evt oplyse mere om den senere ´på dagen, når jeg har været hos den igen. ;-)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-08 16:39

OK det er nok.
Den harddisk skal nok formateres så win 98 kan læse og skive på den harddisk.
Det kan gøres med programmet Partition Magic

Kommentar
Fra : Pammie

Dato : 03-05-08 18:50

Super, så prøver jeg det