/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hurtig ram
Fra : ruffi
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 01-05-08 20:45

Hvad er det lige man kigger efter hvis man vil finde de hurtigste ram?
Det skal være DDR3 SDram (dual)

Ruffi

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 01-05-08 22:08

du må køb DDR Ram

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 01-05-08 23:19

Du skal på RAM selvfølgelig se på dens clock hastighed (MHz)

RAMs MHz er regnet ud efter hvor hurtigt rammen kan arbejde eller svinge, målt i nanosekunder (ns)

Det kan du læse lidt om her. Godt nok ældre RAM, men teorien er den samme:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/10/14/7673737

Alt efter hvor hurtige RAM er, får de en betegnelse. For DDR3 RAM er disse:

DDR3-800 (PC3-6400)
DDR3-1066 (PC3-8500)
DDR3-1333 (PC3-10600)
DDR3-1600 (PC3-12800)

Hvor DDR3-1600 er dobbelt så hurtig som DDR3-800

Men det kommer jo an på hvad bundkortet understøtter, hvilke RAMtype man kan bruge.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 02-05-08 23:03

Det højeste bundkortet (ASUS P5KC) understøtter er DDR3 1333, men hvad med
CL ? er det noget der skal vælges ud fra?

Ruffi

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-08 23:33

CL (CAS Latency) er en cyclus ram har og tallet er (millisekunder)

Det betyder hvor tit der kan skrives/læses til/fra rammene og jo lavere tal des bedre.

Jeg har læst lidt om RAM på tidspunkter hvor jeg skulle skifte, også om CL, men jeg er ikke stødt på nogen som har givet udtryk for at der var en forskel at mærke ved at udskifte RAM med andre med lavere CL (Bortset fra på pengepungen)

Der er dog mange der hævder at RAM med lavere CL tal, bedre kan overclockes.
Men overclocking, har jeg aldrig gidet rode med, så det ved jeg ikke om passer.

Godkendelse af svar
Fra : ruffi

Dato : 03-05-08 22:58

Tak for svaret WinXPeter.
Det var lige det jeg ville vide

Ruffi