/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
støjende pc
Fra : ingelh1
Vist : 489 gange
100 point
Dato : 30-04-08 19:44

jeg har en hp computer, den fungerer upåklageligt og bliver gennemblæst ca. 1 gang om året, den står frit på et bord med luft til alle sider.
Det eneste problem jeg har, er at den larmer utroligt meget, især når grafikkortet arbejder meget f. eks. når jeg spiller et spil med god grafik eller bevægelse. støjen er konstant i lydstyrken og lyder nærmest som en gammel video der spoler meget hurtigt. Min kæreste kalder den jetmaskinen.
Hvad kan være årsagen, den har gjort det i ca. 2 år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-08 19:58

Det lyder som slidte lejer i din blæser som sidder på grafikkortet.
Eller din CPU blæser som nok også kører meget ved spil.

Måske skal blæseren udskiftes.

Cpu blæseren sidder på et tårn af køleripper og skal have et nyt tyndt lag pasta samtidig med udskift af blæser.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-04-08 19:59

Det er jo nok en mølle, der er dårlig i lejerne.
Du kan stoppe dem en af gangen med en finger eller andet du kan undvære.
PAS PÅ FINGEREN OG MØLLEVINGERNE !
Ventilatorerne kan sagtens klare at blive stoppet kortvarigt på den måde.
På den måde kan du lokaliserer, hvilken ventilator der er i udu.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-08 20:28

Det er en af ulemperne med de "skrappe" skærmkort - de har små hvinende blæsere.
Jeg har et skærmkort med passiv køling på 128 MB = ingen blæserlarm

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-04-08 20:32

Og jeg har et Nvidia 8600GT m 256MB og passiv køling. Helt rolig og uden støj. Som andre nævner udskift en ventilator

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-08 22:04

Du kunne også slukke din PC og så rense kølerne du har. Støv i køleribberne kan give støj. Pust støvet væk med en dåse trykluft. Hvis du skal løsne støvet så brug en meget blød makeuppensel. Din kone har sikkert sådan en. Men husk at hive strømstikket ud mens du gør det.

Hvis det ikke hjælper, så må du nok ud og købe ny køler.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-08 22:05

Ja undskyld den med konen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-08 23:40

Har haft en hvor det var blæseren i strømforsyningen Det kan også være Harddisken der siger lyde så er det bare med at få overført data inden den står helt af