/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
TV larmer ?
Fra : Jesper_wood
Vist : 1245 gange
100 point
Dato : 30-04-08 10:25

Hejsa,

Har fået mig et 42" Phillips TV, men når det kører så laver det en mærkelig lyd.

Det er som om en slår på bagsiden af tv'et.
Kan ikke rigtigt bestemme hvor lyden kommer fra, det er der lige når tv'et tæbdes og når det slukkes.

Ved i hva det er ?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 30-04-08 11:04

Nej men jeg har hørt, at der er mange forburgere, der har klaget over larmende nye TV. Det kan være dit er et af dem.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-04-08 11:22

Hvis du googler lidt på eks. "fladskærm larmer" ( ), så finder du af, at du ikke er den eneste...

Der kom f.eks. disse links, som jeg dog ikke har nærlæst:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46332

http://www.itsvar.dk/doctor/thread.aspx?id=147290

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=21757&sid=4f46887cd87e956937d2ad01f1f6726f

Håber, at det hjælper dig videre.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 30-04-08 13:34

Har fundet de samme svar på google, men det handler om frekvens / farver og kontrask.
Har ikke kunde finde noget der minder om mit problem.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-08 14:11

Hvis det er klikke lyde, er det forment lige termiske udvidelser.

Man har lidt det samme når man sætter en meget varm bil især med katalysator så klikker den. Det fordi varmeudvidelse overføres imellem materialer, med forskellig varmeudvidelses koificient.

Man kan også opleve disse lyde ved Saunaovnen i svømmehaller.

Hvad der sker i praksis kan du prøve med dine negle. Tryk fladerne af dine pegefingre negle hårdt mod hinanden og prøv af forskyde dden. Denne forskydning kommer til at foregå i små ryk. Hvis der havde været en resonansbund, ville du kunne høre disse ryk som kliklyde...

Nye tv er lavet på en metal ramme med plastik uden på, Metallet udvider sig i varmen men det gør plastikkappen ikke i samme grad/takt.

Du kan når kliklyden begynder - forsigtigt trykke i forskellige retninger på hjørnerne af dit TV. Så vil du formentlig opdagen at lydmønstrert ændre sig.

Problemet forsvinder over tid, men det kan tage meget lang tid.
vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 02-05-08 07:23

Tak for svaret Benjamin.Hansen.