/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Zinktagrende utæt
Fra : momomo
Vist : 9146 gange
100 point
Dato : 21-04-08 08:53

har en zinktagrende der er utæt ved en samling, kan jeg tætte med en el. anden slags lim el. skal jeg i gang med loddekolben?

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 21-04-08 08:56

Renses godt i bund og skal være tør. Alm. klar sanitets silicone eller den specielle silicone til samling af tagrende. ( den samme som man bruger til plastic bruges i dag også til zink).
min nye zink tagrende er samlet med denn silicone.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 21-04-08 09:02

Det er sikrest med Loddekolben.!!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-04-08 09:28

Jeg har tidligere tætnet utæt zinktagrende med flashband. Det er en form for alubånd med selvklæbende asfaltmasse på. Rense godt og varme med en hårtørrer eller varmluftpistol, så kan det lige klistres på (selvklæbende) uden problemer. Det har ordnet en hel del ætsningshuller for mig i sin tid.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-04-08 11:00

Hvorfor er det et problem at lodde den sammen? (det mest rigtige)

Plastic Pading firmaet laver mindst 2 produkter der kan lappe det.

Det ene et Tank tæt og det andet er Flydende Metal. Sikket det samme 2 komponent "gams" der er i tuberne... (lappeløsning)

Problemet med lappe løsninger er at de ofter bliver utættet igen, da vand udvider sig ved frost og presser dårlige vedhæftnnger fra hinanden. Derfro skal overfladen renses godt af inden du anvender, disse forslag også inden du loder.

Til Zink bruger man normalt loddevand (jeg mener det er mættet svovlsyre, men er ikke 100% sikker her), inden man lodder. Men der kommer der nok et indspark om.

god fornøjelse.
ben

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-04-08 16:53

Enig med Myg, flashband er nemt at sætte op og holder fint, i mit tilfælde over 10 år. Men når der kommer et hul et sted kommer der snart et andet, så efter godt (ordforklaring for de yngre, lidt mere end) 10 år satte jeg nye tagrender på. Ellers ville jeg have en tagrende af flashband;-9

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 22-04-08 09:42

En tidligere vvs mand harsidste år brugt flashband, men det er utæt igen og han sagde aten lodning bare ville brænde hul i tagrenden. Måske har han ikke gjort ordentligt rent inden han varmede det på. Jeg vil nu rense det hele af og bruge silicone.
Tak for alle svarene!

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 22-04-08 13:56

Tak for svaret stig54.