/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Mangler bip lyde
Fra : o.v.n.
Vist : 2104 gange
300 point
Dato : 21-04-08 00:00

Hej for ikke så længe siden mistede min computer lyden, alt lyd var væk og intet hjalp, jeg gættede på at det indbyggede lydkort var defekt og købte et nyt http://www.trust.com/products/product_detail.aspx?item=14319 jeg har et firebenet kabel til lydkort, som passer på de tre stik i kan se rager i vejret på billedet, kan jeg sætte dette lille kabel på stikket på bundkortet og på et af de tre stik på lydkortet, hvis ja hvilken af dem ? Den øverste er mærket AUX de to andre står der CD-IN ved, den øverste AUX og midterste CD-IN står der L-G-G-R ud for benene, ved den nederste CD-IN står der G-R-G-L

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-08 18:54

Hvis du har installeret det lydkort. Uden anmærkninger i egenskaber bør det virke på alm. windows lyde, altså hvis de ikke er frakoblede som jeg gør.
CD/DVD kablet skal mont.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 21-04-08 20:17

Du skal nok en tur i BIOS og frakoble intern og tilkoble ekstern lyd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-08 01:48

Citat
CD/DVD kablet skal mont
forklar lige lidt nærmere, det er vel det lille stump kabel jeg har, og jeg regner med at det skal på et af de tre stik, eller to som er mærker CD-In på lydkortet, men hvor skal den anden ende sættes til ?
WinXPeter jeg har slået onboard lydkort fra i BIOS, jeg har ikke set nogen mulighed for at kunne slå en ekstern til, skal der være den mulighed ?
Windows lyde er ikke slået fra, men det er først når Window XP indlæses at der kommer den velkendte ding dong lyd, ingen bip fra bundkortet når jeg trykker på start knappen, og det er denne lille bip jeg efterlyser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-08 01:50

Husk det er ikke Windows lyde, de er der allerede nu, det er det lille bip fra bundkortet jeg savner

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 22-04-08 08:10

Gå ind i BIOS ved opstarten, og led efter noget der hedder system speaker. Se om den er de-aktiveret. Hvis den ikke er, er den muligvis defekt. Dit lydkort fejler ikke noget. Der sidder en lille højttaler i computeren som siger de bip lyde du hører ved opstart. Dette er uafhængigt af lydkortet.
Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-08 08:49

Bip fra "bundkortet" kan komme fra en lille bitte HT som sidder direkte på bundkortet.

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 22-04-08 09:18

Har du prøvet clear CMOS - Den virker hos mig når jeg har det samme problem (ofte!)

-Prøv det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-08 11:08

Citat
Bip fra "bundkortet" kan komme fra en lille bitte HT som sidder direkte på bundkortet
jo tak Eyvind men den holdt op at bippe samtidig med at alt anden lyd holdt op med at virke, og med bundkortet mener du vel det onboard lydkort, eller ? Lyden opstår ikke ud af ingenting, de første gange jeg brugte computeren, var det uden tilsluttede højtalere og da spillede musikken også ud af den lille kabinet højtaler jeg kan da også leve uden, men det er jo et diagnose værktøj og meget rart at høre det lille bip når jeg trykker på start, i stedet for at glo på lamperne om der kommer liv i dyret.
Citat
Dit lydkort fejler ikke noget
jeg regner med at du mener det nye lydkort, ellers bør du lige fortælle hvorfor det onboard holdt op med at virke: http://www.kandu.dk/Spg118821.aspx
Ch1quita - jeg er ikke så skrap til alle fremmedord, hvad mener du ?
Jeg har også sendt en e-mail til Trust support, men de svarer ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-08 11:11

Palle22 computeren ligger på operations bordet, og jeg har rimelig travl med arbejde med mere, måske bliver den først startet i weekenden, så jeg kan ikke checke dit forslag før

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 22-04-08 11:32

Den lille HT Eyvind henviser til er det samme som system speakeren jeg henviser til. Opstartslyde (bippet) kommer fra denne, og ikke fra de højttalere du tilslutter lydkortet (om det så er onboard lydkort eller ej)

Prøv at gå ind i tilbehør under start, systemværktøjer, og gendan systemet til et punkt før du installerede det omtalte lyd-program. Dit nye lydkort burde virke når det er sat i porten, de kabler du snakker om skal ikke nødvendigvis sættes i...

Jeg er ret sikker på det er software der er bøvl med

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 22-04-08 11:35

Forresten: Under lydenheder, kan du se dit nye lydkort? Er det sat som standardenhed til lydafspilning?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-08 11:59

Jeg fik mail om at en eller anden har købt svaret på mit lydspørgsmål, jeg troede det var så gammel at det bare kunne læses, hvis det er dig palle22 så ved du at jeg har forsøgt systemgendannelse, jeg har konfigureret mit nye lydkort under Lydenheder, det er et helt nyt vindue som åbner, slet ikke magen til det som åbner på andre computere med onboard lydkort, det kom da jeg installerede softwaren til Trust lydkortet, det lille kabinet højtaler er tilsluttet med to ledninger på bundkortet, lige ved siden af ledningen som går op til højtaler udtaget
Kom endelig med flere ideer, men ren fysisk bliver de sikkert ikke afprøvet før en gang i weekenden, det er en ekstra computer jeg købte, med flere kræfter så den kan bruges til lyd og video redigering, så kan jeg surfe på nettet mens den står og arbejder

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 22-04-08 12:01

Jes, læste det godt. Prøv at afinstallere softwaren til det nye lydkort, og kør med windows drivere istedet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-04-08 18:11

Prøv at gå til "Enhedshåndtering", under menu punktet "Vis" vælger du "Vis skjulte enheder"
så dukker der "Ikke-plug and play-drivere" op, der er der en der hedder "Beep",
måske den er Deaktiveret, derfor ingen lyd.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 22-04-08 23:05

Hej O.V.N

Hvilket kort snakker vi om "bundkort" så man kan se hvor man slutter system højtaler til, beep fortæller normalt system er ok enkelt beep, ved flere beep kan man udlede fejl af disse. Hvor længe virkede lyd, og kan du se eller mærke om højtaler er/har været varm, så forkert tilslutning af + og ground, normalt skulle der være |. . . .| hvor der er |+. . . .| ved den markering som skulle være rød ledning

Med hensyn til cd aux og lign, som skulle forbindes mellem lydkort og cdrom er til systemer som 98 "måske 2K" men xp tager lyden med via det brede kabel til cdrom/dvd, så det er "kun" til at aflytte musik og anden lyd fra cdrom/dvd som pc afspiller

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 22-04-08 23:08

Citat
Den øverste er mærket AUX de to andre står der CD-IN ved, den øverste AUX og midterste CD-IN står der L-G-G-R ud for benene, ved den nederste CD-IN står der G-R-G-L
L=left G=ground R=right normalt Left = Hvid Right = Rød Ground=Sort

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-08 01:36

Hej frostys, lyden forsvandt da jeg indspillede lydbånd fra cassette båndoptager, jeg bemærkede ikke hvornår det præcis skete, det mærkelige var at jeg havde udmærket lyd mens jeg indspillede, da jeg så ville høre resultatet, om det skulle gemmes eller redigeres, så var ingen lyd overhovedet, jeg forsøgte at afspille nogle musik filer det virkede heller ikke, forsøgte igen med båndoptageren og jeg kunne tydelig høre lyden på line in, genstartede computeren der var ingen bip og ingen Windows lyde overhovedet, computeren var og forblev tavs, jeg fjernede driver til lydkort og genstartede, den kom melding om at der var fundet ny hardware og lidt efter var hardwaren klar til brug, men computeren var stadig tavs, næste trin var en systemgendannelse en uge tilbage, gendannelsen lykkedes men ingen lyd ved opstart, lidt før Windows var rullet på plads, kom der en oplysning om at computeren var genoprettet efter en alvorlig fejl, der var ingen forslag på hvad jeg skulle gøre, men ud af fejlmeldingen kunne jeg forstå at det var en hardware eller driver problem, nem stadig ingen lyd, jo det vil sige ar line in har virket hele tiden, og jeg har selvfølgelig checket at der ikke var slået noget fra i Lydinstillinger, slået til og fra flere gange uden at få lyd på, testede så med en Ubuntu live cd, Linux bruger sine egne drivere men heller igen lyd ved det forsøg, der var ingen som kunne hjælpe i spørgsmålet jeg havde dengang, jeg valgte så at købe et andet lydkort og det virker godt, bedre lyd end med det indbyggede lydkort, men først når Windows starter der er ingen bip når jeg trykker på kontakten og det savner jeg, men kan godt leve uden hvis der ikke er en løsning, det er en HP Compaq dx2200 computer med Windows XP Pro, den ligger på siden lige nu, og jeg kan ikke se nogen oplysniger om hvad det er for et bundkort, og jeg gider ikke samle den i aften, men i morgen sidst på formiddagen lader jeg Everest fortælle om bundkortet, jeg vender tilbage til den tid, den efterlyste bip lyd, burde den ikke gå op i PCI stikket som det nye lydkort sidder i, eller er kun med udtag direkte fra bundkortet at den vil bippe ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-08 01:40

Klaudi jeg svarer også på dit indlæg, i morgen når jeg får samlet computeren og får den startet, havde håbet at der var et eller andet jeg kunne gøre, så maskinen var med bip når jeg fik den samlet

Accepteret svar
Fra : frostys

Modtaget 300 point
Dato : 23-04-08 09:54

Beep lyd er en system board meddelse, og kommer fra bundkort som melding om alt er ok eller der er fejl, du burde kunne finde ledning fra højtaler som regel |. . . .| en stik med 4 ben hvor den f.eks ben 1 er sort og 2 nc 3 nc 4 rød eller modsat men der skulle gerne være en markering på bundkort om hvilken der er "+"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-08 11:55

Kabinet højtaler som engang spillede alle lyde, også når jeg spillede musik uden tilsluttede højtalere, er tilsluttet på bundkortet med to ledninger rød og hvid og stikket er kun til de to ledninger, men nu samler jeg computeren, om lidt ved jeg hvilken bundkort jeg har

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-08 13:12

Først Klaudi, beep er aktiveret
Nu kan Everest ikke finde navn på mit motherboard her er så hvad Belarc Advisor siger:
Citat
Board: MSI 0A48
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: Phoenix Technologies, LTD MS7254 1.07 01/17/2007

på HP support fandt jeg en PDF der viser mit bundkort, den er på Peecee indtil jeg kommer fra arbejde lidt over midnat, på side 2 er der billede af bundkortet: http://peecee.dk/upload/view/110562 alle stikkene sidder nøjagtig som jeg ser dem i computeren, kabinet højtaleren er tilsluttet til venstre SPKR øverst til venstre AUD 1 og JUSB 1 eller måske er det JUSB 2 er der to ledninger frem til fronten, der er stik til mikrofon og ørebøffer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-08 16:53

Hvis indb. lydkort er noget med AC97 så skal der enten være en lus på motherboard eller stik til front som kan være paralel eller med afbryder så når stik sættes i front vil bageste afbrydes.

Sådan er det hos mig med et DFI bundkort og Aopen kabinet.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 23-04-08 20:34

Det er spkrsom bruges af system og definerer beep, prøv evt anden højtaler og sæt rød ved rød igen og mærk den ikke bliver varm aud1 er frontudtag til speaker og mic usb1 og usb2 er extra usb tilslutninger enten front eller anden enhed , som kortlæser eller extra usb porte bagtil

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 24-04-08 20:17

Hvorfor er den kabinet speaker så vigtig for jer? Det er vel lydkortet der skal op at køre, og det har jo INTET med den kabinet højttaler at gøre.
Dit problem er software relateret. Slut herfra

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-08 03:48

Mit problem er med garanti ikke software baseret var det software som er skyld i at jeg ikke har lyd, så ville det være blevet løst ved systemgendannelsen, hvis ikke Palle22 kan tænke så langt, at der kan være en fysisk fejl på onboard lydkortet, så er der heller ikke grund til at du kommer med flere indlæg, kabinet højtaleren er ikke vigtig i sig selv, jeg er ligeglad med hvilken højtaler bip lydene kommer ud af. Da jeg installerede den nye lydkort, blev onboard lydkortet disapplet i BIOS efter anbefaling fra Trust som leverede den nye lydkort, jeg har faktisk fået en mistanke om en fejl i det stik som jeg sluttede min cassette båndoptager til, sådan den har slået lyden fra, lyder det helt hen i skoven ? Efter et par forsøg kan jeg fortælle at kabinet højtaler virker, men en anden højtaler virker heller ikke på det stik som den lille var tilsluttet, og bliver ikke varm, måske ikke helt uventet at der ikke var nogen lyd, når jeg har slået onboard lydkort fra, jeg er tæt på at opgive, er der en eller flere som har et forslag til hvor bippene kommer fra ? Er det direkte fra bundkortet eller skal de gennem en lydkort for at kunne høres ? Kan der købes en computer uden lydkort på bundkortet ? Kommer der et bip ved start af en sådan computer ? Hvis ikke der kommer en eller flere virkelig gode forslag som skal prøves, så skrider jeg til point uddeling i morgen, det bliver så kun med 3 stjerner da bippene ikke er kommet frem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-08 04:02

Citat
Det er vel lydkortet der skal op at køre
lydkortet er oppe at køre og kører godt
Citat
Der sidder en lille højttaler i computeren som siger de bip lyde du hører ved opstart. Dette er uafhængigt af lydkortet
to vidt forskellige indlæg fra Palle22, det første er fra det sidste indlæg og er ikke relevant, jeg har flere steder skrevet at mit nye lydkort virker, det sidste citat er fra et af de første indlæg i spørgsmålet, og meget interessant, men hvilken software mener Palle22 at der mangler for at bippene kan høres ? Du må gerne skrive igen, jeg blev bare lidt sur over dit sidste indlæg, kabinet højtaleren kredser jeg om, fordi at bippene kom fra den (tror jeg) men det gør de ikke mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-08 04:05

Hvor er system speaker hvis det ikke er den lille højtaler som er skruet fast inde i kabinettet ? Er der noget på bundkortet jeg har overset ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-04-08 13:08

Hej

Det kan være så'n en dims der gi'r bip lyde på bundkortet:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=7379

mvh klaudi

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 25-04-08 17:49

Ovn du er da et kæmpe fjols! Tusind tak fordi jeg bruger min tid på dine problemer. Rådn med din latterlige PC!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-08 19:09

Ja klaudi - og den sidder tit med et par korte ledninger direkte på bundkortet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-08 19:13

Citat
Tusind tak fordi jeg bruger min tid på dine problemer
vi kan ikke alle være eksperter, og det er ganske frivillig at bruge tid på Kandu, om du bruger den på fjolser som mig eller på andre mere kloge brugere, det er ganske op til dig selv, du begyndte ellers godt men endte med dumme udbrud uden at komme med hjælp overhovedet

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-08 19:16

Tak for svaret frostys. Jeg lukker nu, computeren er stadig tavs indtil Windows ding dong kommer, der er vist ikke flere brugbare forslag og jeg stopper nu, før i kalder mig fjols allesammen

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 25-04-08 19:25

Ja, og du kom aldrig igang med noget godt...

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 26-04-08 10:04

takker O.V.N men prøv nu lige at checke højtaler ud, hvis du vil have bip lyde, der er nogle som "kun har 2 ledninger og en lille buzzer"