/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
vestvolden 1.verdenskrig
Fra : leonard
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 12-04-08 11:02

Hvor finder man/jeg mandtaltslister over militær personel,der var stationeret på Vestvolden under
1.verdenskrig? Jeg har prøvet at gå ind på de hjemmesider,der behandler Vestvoldens historie,
men desværre uden held. Måske er der nogen,som kan give mig nogle gode råd.
Grunden er,at jeg har et gammelt foto af min morfar i det stiveste puds på Vestvolden,hvor han var
Underkorporal,med en meget fornem mine.
Mht sådanne mandtalslister kunne det også være morsomt at udfinde,hvor min far var indkaldt.

Tak på forhånd
fra
Leonard

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-08 11:07
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 13:58

Jeg har tilbragt mine drengeår ved Vestvolden, ved den Jyske vestkyst! Den strkte sig jo hele vejen ned gennem Frankrig Jeg tvivler stærk på at dukan finde nogen som helst om antal soldater. Der var stor hemmelighed om den slags.
Og des bedre de klarede sig på Østfronten des flere soldater ved vestvolden - Der var altså perioder hvor Vestvolden var tyndt bemandet, og det kneb med at bevare den overlegne mine. Det "stiveste puds" kom efterhånden til at bestå af pjalter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 14:00

Du skrev 1. verdenskrig, jeg gik ud fra at du mente anden. Under den 1. var der vel ingen vestvold

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 12-04-08 18:02

Jeg fandt noget om Vestvolden under 1. verdenskrig her: http://www.vestvolden.dk/Vestvoldens_historie/1Verdenskrig/1verdenskrig.htm Men der er desværre ingen lister over soldaterne. Der blev åbenbart indkaldt 65.000 mand, så det bliver noget af et arbejde, at lede efter underkorporalen

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 12-04-08 21:22

Er det vestvolden i Jylland eller er det den på Sjælland.
Den på Sjælland går fra adveøre til Gladsaxe - Herlev, er det den du mener ??????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 21:55

Hvis det er den vestvold på Sjælland (Den hører jeg om for første gang nu) Så kan du få de oplysninger fra lægdsrullen. Så var han indkaldt til det der hed Sikringsstyrken.

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 16-04-08 10:19

Svar til Valde!!

Det er med en undren,at du ikke kender Vestvolden ved København,som var under opførelse fra
slutningen af 1800-tallet til omkring 1.Verdenkrig. Det var et efter datidens et kæmpeprojekt,som
nu i vore dage er et skønt naturområde rundt om København. Der findes en forening for Vestvolden,
hvor du kan se nærmere.
Som nævnt i mit 1.indlæg søger jeg efter mandtalsliste/lægsruller og er ikke klar over,hvor jeg skal
gå ind på Nettets mange muligheder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-04-08 11:25

Ja men når vi siger Vestvolden, os her i Vestjylland, så tænker vi på den vestvold, som vi selv overværede tilblivelsen af i fyrrerne. Dengang kom der en kæmpemæssig arbejdsstyrke fra , især København; men fra hele Sjælland. De blev tvangsinkvateret rundt om på gårdene. På den lille gård hvor jeg var tjenestekarl, havde vi fire mænd indkvarteret. De blev tvunget til at tage abejde ved fæstningsanlæggene, ved at man tog dagpengene fra dem hvis de sagde nej tak.

Nå men det var ikke det der interesserede dig. Du skal nok have hjælp fra en slægtsforsker, han kan fortælle dig hvordan du får oplysninger fra Lægdsrullen, det drejer sig jo kun om de ca. fire år dra 1914- 1918.

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 17-05-08 07:38

Hej.
Du kan finde foto´s fra bygningen af Vestvolden, vest for København på Danske billeder.dk
Mvh
Rytterknaegten