/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Transport i Rom
Fra : nielspreus
Vist : 915 gange
106 point
Dato : 09-04-08 17:22

Hej. Vi står og skal på weekend tur til Rom d. 30 April, er der nogen som kender til transport fra lufthavn og ind til Rom centrum. Her tænker jeg på enten Metro eller taxi?
Niels

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 09-04-08 17:32

Transport til og fra lufthavne:

http://rom-guide.dk/Emnesider/UNDER_REJSEN/FIND_RUNDT_I_ROM/Emnesider/OFFENTLIG_TRANSPORT_SIDE.htm

Håber i får en god tur

Thomas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 17:35

Det spørgsmål har næsten lige været oppe her på kandu

Her er op til flere løsninger

http://www.kandu.dk/Spg116464.aspx

Rigtig god tur

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-04-08 10:11

Lige kommet hjem fra Roma.
Ankomst til CIA: Ankomst terminal (Meget lille) gå ned ad trapperne > lige ud og du ser 3 bus-stop > stil dig op ved nummer 3 og bussen kører dig lige til Termine. Der kan købes billetter ved bus-stop (6 euro pr. person enkeltbillet).
Bemærk hvor du stiger af ved Termine, for det er nemlig her du skal stige på igen !

Skal du videre fra Termine, så gå til platform G elle H. Her kan købes billet til videre transport (1 euro pr. person) Stemples i bussen, og du kan nu køre 75 minutter hvorhen du vil.
/PG

Kommentar
Fra : nielspreus

Dato : 13-04-08 14:55

Vi lander i Fiumicino airport og skal ind til Rom centrum, der er cirka 20 km fra lufthavn, det var for at høre om det kunne svare sig at køre taxi frem for metro.

Niels

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 106 point
Dato : 13-04-08 20:05

> nielspreus
GLEM ALT om Taxi .. du/I bliver virkelig "taget ved næsen" .. ro på, og der er tonsvis af muligheder. Muighederne fra Fiumicino er bedre end Cia.

"Verdens bedste" hjemmesiden finder du her: http://www.rom-guide.dk/
og undersiden med transport: http://www.rom-guide.dk/Emnesider/UNDER_REJSEN/FIND_RUNDT_I_ROM/Emnesider/OFFENTLIG_TRANSPORT_SIDE.htm

En stor advarsel: Når du/I bevæger jer ind på alle du underliggende sider .. kan der sagtens gå flere timer. Men siderne er opdaterede og helt aktuelle. Vi brugte menge timer med at planlægge og resultatet var helt i top !

Hvis det er første tur til Roma, får I ikke brug for Metro. De historiske seværdigheder, er alle i gå-afstand - såden cirka 3,5 x 3,5 kilometer - og alle "smutvejene" (hvor busser eller biler IKKE kan køre), gør blot gåturen endnu mere spændenne.

Et "Hint": Når I krydser broen fra Peterspladsen can 200 meter til venstre finder I Via Bianco Nouvo. I nr. 14 eller 16 en lille restaruant "Adoldo e Ada" .. et besøg værd !! Ada er nu 84 år gammel, og hun har arbejdet i det samme køkken i 64 år ! I får hvad der er i dagens gryder .. men hele oplevelsen værd ! (Der er absolut ingen skilte på facaden)

Rigtig god tur til La Bella Roma .. e boun divertimento
Ciao /PG

"Un pasta senza vino e come un giorno senza sole" .. denne sætning står skrevet lige over Ada´s stol, som ingen vover at sætte sig i.

Godkendelse af svar
Fra : nielspreus

Dato : 13-04-08 23:01

Tak for svaret Guild. Det er bare super. Jeg tænkte nok at man måske blev `tørret`hvis man tog en vogn. Jeg kigger lidt rundt på Rom- guide.
Niels

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-04-08 23:58

Hej Niels
Taxi i de 2 lufthavne er det tætteste jeg har været på "Mafia".
Jeg har arbejdet i Italien i 5 år, og boet i Italia Nord (Lombardia og Veneto). Taler/forstår italiensk, men som første besøg i Roma, var jeg noget forundret over at en "Fixed price" (30 Euro) ikke var gældende. Det var noget med: "Idag er en påskedag derfor 60 Euro", ""det er sent .. derfor extratakst" osv .. mine veludtalte bandeord "bed" ikke på.

Smil til de lokale italienere .. og du får smilet tilbage !!

Hvis du møder Ada .. så hils fra mig .. men hun husker mig nok ikke (det samme gælder Il Papa).

Jeg vil bare gentage: Rigtig god tur til Roma !! Sæt dig nu ikke ned på Piazza Navona´s fortovs restauranter, men 50 meter derfra er der glimrende spisesteder .. eksempelvis "3 Amichi".

Du er velkommen til at sende rn mail, som du finder under min profil

/PG