/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sprøjtemale plankeværk/carport
Fra : vagn2901
Vist : 10665 gange
100 point
Dato : 09-04-08 16:03

Jeg har en del plankeværk og en carport, som skal have en omgang. Jeg plejer bruge pensel, men det er et stort og besværligt arbejde. Plankeværket er på 10*10 cm. stolper med forskuddte vandrette brædder på begge sider. Jeg har brugt Gori træbeskyttelse tidligere. Er der nogen, der har erfaring med at sprøjtemale den slags? Og hvad skal jeg anskaffe af udstyr?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-08 16:07

Citat
Og hvad skal jeg anskaffe af udstyr?

20 flybilletter til dine nærmeste naboer.....

Glem at sprøjte - du sprøjter HELE kvarteret.....

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 09-04-08 16:56

Jeg har tidligere brugt sprøjte til at male et stakit.
Jeg brugte en rød farve, som jeg havde fremstilt ganske af mig selv.
3 år senere var der ingen skader eller lignende at se.
Det gik fint at male med sprøjte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 17:04

Vi har med stort held malet med sprøjte - tagudhæng mm-

Vi brugte en sprøjtepistol og en kompressor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-08 17:10

Min malersprøjte bruger det gamle støvsugesprøjtesystem.
Den danner en luftkappe rundt om det der skal males, og sprøjter ikke til siden.
Jeg har brugt den til at male mit tag.
http://www.earlex.co.uk/html/menus_html/hvlp.htm
Jeg har den der hedder HV3900
Den er købt hos "råd og dåd" som nu hedder [ XL ]

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-04-08 17:22

Du kan godt sprøjtemale dit stakit med træbeskyttelse (det gør jeg selv).

Jeg har fundet, at det er utroligt vigtigt at sørge for, at malingen har den rette viscositet af hensyn til forbrug og omgivelserne.
Jeg bruger det gennemløbsbæger, der fulgte med malersprøjten og er temmelig omhyggelig med det, og så går det fint.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-04-08 17:35

Du behøver ikke investere så meget.
Det er rigtigt at hvis du bruger en kompressor og automalepistol, så vil den forstøve uhyggeligt meget, og let blive fanget af den mindste vind.
Det aller bedste var at investere i en luftløs sprøjte, men jeg har i mange år med held brugt en 8 liter havesprøjte, (Gerni eller lignende) og det går hurtigt og virker upåklageligt, men igen der skal selvfølgelig være helst vindstille.
Noget lignende denne: http://www.lytek.dk/shop/gloria-havesproejte-5ltr-1341p.html

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-04-08 22:56

Har de sidste 4 år malet hele vores carport og resten af huset med træolie.

Prøvede med en elektrisksprøjte, men det var bare ikke god nok, larmede og kunne ikke styres (måske havde jeg købt for billigt)

Nu bruger jeg en sprøjtepistol til trykluft, og den kan spørjte meget nøjagtig uden at ramme uønskede objekter.

Når jeg skal sprøjte omkring murværk o.lign som ikke skal have olie/maling bruger jeg en masonitplade i passende størrelse til at stikke ind over vinduer/murværk m.m.

Ved at sprøjtemale sparer jeg UTROLIG meget tid og masser af olie.

Når man sprøjter skal det selvfølgelig ske en dag hvor det ikke blæser alt for meget. Der plejer at være at par af disse dage om sommeren i DK

Kommentar
Fra : Steinarr

Dato : 19-04-08 20:30

Det vil kræve en stor compressor + stille vejr + meget spild & "malingståge" at bruge malesprøjtepistol (el-dreven pistol = det samme + meget langsom) Istedet for skulle du leje en airless-sprøjte, da det er det rigtige værktøj til den slags arbejde.Lej den et sted hvor du kan få vejledning i brugen af den.
Da det er laserende træbeskyttelse er det nemt at sprøjte med, og skulle du komme til at lave en løber, kan du jævne den ud med en pensel. Hvis det er en heldækkende træbeskyttelse er det muligt at du skal fortynde den lidt.
M.h.s. levetid; hvis det er laserende træbeskyttelse = brug oliebaseret. Hvis den skal være heldækkende brug vandbaseret (tro mig, jeg ved hvad jeg snakker om, jeg er coating engineer og har også været malersvend i mange år)
go´arbejdslyst!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-08 20:56

XL har lavtrykssprøjter (ala den gamle nilfisk støvsugersprøjte) billigt til salg.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 20-04-08 11:19

Du behøver IKKE nogen kompressor.
Brug en elektrisk sprøjte pistol.
Det går fint.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 20-04-08 11:21

Lav malingen selv, det bliver meget billigt.!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-08 11:49

Vil bare lige sige, at det altså ikke kræve en stor kompressor, vores er ikke særlig stor, og det går udemærket med at sprøjemale alligevel

Kommentar
Fra : Steinarr

Dato : 21-04-08 20:42

Dejligt at høre. Jeg har prøvet med el-sprøjte. Den er fin til radiator o.l. men ikke til større opgaver. Sidste sommer malede jeg en del balustre med alm. kompressor (8 bar, 24 L. tank). Det tog for lang tid p.g.a. kompressor (den kunne ikke "trække" nok, jeg skulle holde alt for mange pauser )
Men det er godt at det kører for dig

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 17-06-08 23:04

Tak for svaret refi. Jeg har klaret det med malerrulle og pensel. Det vil jeg også gøre næste gang