/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Størelsen af MP3 filer
Fra : haahr
Vist : 544 gange
50 point
Dato : 26-02-03 22:11

Er det på nogen måde muligt, at få MP3 filer til at fylde mindre uden at ændre formatet til noget andet end MP3?
Jeg har nemlig lige købt en MP3 afspiller og blev lidt overrasket over, hvad en MP3 fil egentlig fylder!

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-02-03 22:24

Jeps....under ripningen kan du nedsætte bithastigheden (kbps) yderligere
Hvilket program bruger du

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-02-03 22:26
Kommentar
Fra : clemmedk

Dato : 26-02-03 22:27

ja det kan du faktisk så skal du lave dem om til en dårligere format dvs. 128 kbps hvis det er højre og hvis du køre med 192 kan du nok ikke høre forskel... god fornøjelse. Der findes graber programmer der kan det, hvilke ved jeg ikke...

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-02-03 22:29

Nej det kan du ikke, eneste mulighed er at gemme filen som *.zip - men så skal du jo nødvendigvis pakke den ud når du vil bruge den.

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 26-02-03 22:51

Jo der er faktisk en mulighed, både for at gøre filen mindre og samtidig forøge lydkvaliteten, for det første skal du bruge Lame codec som absolut et det bedste codec hvad angår lydkvalitet, dernæst skal du encode dine filer i VBR, det kræver dog at din afspiller understøtter VBR formatet. for at få en perfekt ripning vil jeg foreslå at du benytter EAC (exact audio copy) det kræver dog lidt opsætning, men har du brug for hjælp så spørg bare løs eller send mig en mail... men undersøg lige om din afspiller understøtter VBR encoeded filer.

EAC er freeware og kan hentes her http://www.exactaudiocopy.de/

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-02-03 03:14

Hej!

Prøv lige at se på Uffes http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul7d4.htm - der er da mange muligheder for at få det til at fylde noget mindre, prøv dig frem og mangler du programmer, så må du jo igang med at undersøge og spørge om hvad der ellers kan anbefales.

Men hvis MP3 filerne e i laveste kvalitet så er det jo lidt svært - men prøv dig frem.

Her er link til Musicmatch: http://www.musicmatch.com/ der kan gemme i mange formater og kvaliteter. Så kan du jo prøve at downloade den og prøve om det er noget for dig.

En fuld version koster $ 9,99 for Musicmatch Jukebox Plus og vil man have gratis ret til alle fremtidige versioner koster programmet $ 29,99.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 27-02-03 10:11

husk bare på at jo mere du nedsætter bithastigheden jo ringere kvalitet.. en normal hastighed er 128..

Mvh

Solgaard

Accepteret svar
Fra : sjagget2003

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-03 15:30

Hmmm, mange besvarelser men ikke mange der aner hvad de snakker om...

For det første Bjarne_H hvorfor i alverden skulle man betale for noget der kan hentes ganske gratis og desforuden er langt bedre end Musicmatch, haahr søger jo ikke en afspiller/ripper, men stiller et simpelt spørgsmål. Kan man få en mp3 fil til at fylde mindre! Og ja det kan man, man skal encode i vbr (variabel bitrate) det vil sige at der hvor musiken er mindre krævende encodes i lav bitrate og omvendt, derved er det muligt at få en 128 mp3 til at fylde ca. det samme som en 96. Det skal dertil siges at 128 langfra er cd kvalitet, for at opnå cd kvalitet er det nødvendigt at encode i 256.

Læs om om mp3 encoding her http://r3mix.net/

Opsætning af EAC (exact audio copy) læs her http://www.ping.be/satcp/eac03.htm#- Lame codec kan hentes på samme side...

Kommentar
Fra : haahr

Dato : 27-02-03 21:51

Tak for svarene...Jeg bruger nu LAME...og det er et ok program! Man kan for øvrigt ikke rigtig høre forskel på lyden, selvom man sætter kbps ret meget ned, så længe det bare er til en MP3 afspiller, der har ret små høremuffer.

Godkendelse af svar
Fra : haahr

Dato : 27-02-03 21:52

Tak for svaret sjagget2003.

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 28-02-03 00:04

Det var så lidt haahr og ja du har fuldstændig ret, på en bærbar mp3 afspiller med små hørebøffer, vil der ikke være den store forskel..

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-02-03 02:07

Hej sjagget2003 m.fl.!

Jeg er også mest tilhænger af gratis programmer - men tag dog lige at læse hvad jeg har skrevet - jeg har nævnt Musicmacth bl.a. fordi der var henvisning til det tidligere i dette sprørgsmål

På den side der er henvist til fremgår det tydeligt at man konvertere til lavere kbps, desuden kan man læse mange andre ting der om MP3 m.m.; men det har du måske ikke selv læst

Musicmatch er i flere vers.; og vil man have alle funktioner så må man betale for det; men dette skulle jeg selvfølgelig ikke have nævnt

Mvh
Bjarne